Dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 10:05

Ik weet niet zo goed of ik dit in VMR moet plaatsen, maar goed:

Al een tijdje zit ik met een groot dilemma: Ik heb Imker nu 2 jaar en in die tijd heb ik heel veel van hem mogen leren. Hij is superbraaf, verkeersmak, trailermak, goed opgevoed en makkelijk te rijden.
Maar ik wil meer.... Volgens mij ben ik er aan toe om zelf een paard iets bij te gaan brengen en nu raad je het al: Imker weg of Imker houden?

Aan de ene kant wil ik hem niet kwijt, hij is zo super, maar aan de andere kant ben ik toe aan iets nieuws.
Over 2 jaar is Imker te oud om nog te verkopen en is hij ook niets meer waard, nu kan ik nog een leuk prijsje voor hem vragen. Maar ik wil hem eigenlijk ook niet kwijt, en toch ergens weer wel.

Geef raad, ik zit hier echt heel erg mee!! Huilen

Toos paardloos


Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:09

Jouw Imker zou volgens mij wel het ideale paard voor Ethelate zijn, stel dat je hem aan haar kunt verkopen dan denk ik dat het voor alle partijen een hele mooie oplossing zou kunnen zijn.
Verkopen is en blijft altijd moeilijk maar met tegenzin naar je paard gaan is ook niet leuk.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:12

Ik denk dat dit iets is wat je zelf zult moeten beslissen. Je argumenten maken verkopen heel begrijpelijk, maar niemand van ons kan in jouw hart kijken. En jouw gevoelens zullen de doorslag moeten geven...

* To Belg, or not to Belg *

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 10:20

Percy schreef:
Jouw Imker zou volgens mij wel het ideale paard voor Ethelate zijn, stel dat je hem aan haar kunt verkopen dan denk ik dat het voor alle partijen een hele mooie oplossing zou kunnen zijn.
Verkopen is en blijft altijd moeilijk maar met tegenzin naar je paard gaan is ook niet leuk.


Daar hebben Eva en ik het al wel over gehad, ze heeft ook al een paar keer op Imker gereden. Het is een leuke combi, maar Im ligt buiten haar budget, en dan houdt het voor mij ook op... Jammer genoeg.

Toos paardloos

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:40

Maar als Imker buiten haar budget ligt en jij zeker weet dat hij daar een goed leventje krijgt en dat zij (ethelate) goed voor hem zorgt, dan zou je toch iets met dr kunnen regelen. Misschien is huren/leasen een optie? Of op afbetaling of iets dergelijks.

Ik snap wat je bedoelt en net als wat Percy zegt: verkopen is moeilijk, maar met tegenzin naar je paard gaan is ook niet goed.

Als ik jou was en stel dat ik mijn paard zou verkopen, zou ik liever willen dat hij bij iemand terechtkomt die ik ken en waarvan ik weet dat ze goed voor hem zorgt, dan bij iemand die ik niet ken. Maar aan de andere kant, het kan ook moeilijk zijn om iemand bezig te zien met een paard waar jij eerst zo goed mee op kon schieten.....
Denk er nog eens goed over na! Lachen

Succes ermee!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 11:25

Nee, en voor Imker wil ik toch het dubbele van wat ze wil uitgeven, da's toch een behoorlijk bedrag.

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:25

Symmetje schreef:
Maar als Imker buiten haar budget ligt en jij zeker weet dat hij daar een goed leventje krijgt en dat zij (ethelate) goed voor hem zorgt, dan zou je toch iets met dr kunnen regelen. Misschien is huren/leasen een optie? Of op afbetaling of iets dergelijks.

Ik snap wat je bedoelt en net als wat Percy zegt: verkopen is moeilijk, maar met tegenzin naar je paard gaan is ook niet goed.

Als ik jou was en stel dat ik mijn paard zou verkopen, zou ik liever willen dat hij bij iemand terechtkomt die ik ken en waarvan ik weet dat ze goed voor hem zorgt, dan bij iemand die ik niet ken. Maar aan de andere kant, het kan ook moeilijk zijn om iemand bezig te zien met een paard waar jij eerst zo goed mee op kon schieten.....
Denk er nog eens goed over na! Lachen

Succes ermee!


Wat een onzin, je gaat een goed paard toch niet voor een d.r.o.l. van de hand doen??? Verward

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:28

Nou neem ik maar even aan dat Ethelate iets meer zou willen bieden dan een "d.r.o.l." maar Imker zal ook een ander paard willen kopen en daar geld voor nodig hebben. Ik denk niet dat een verkoper richting Imker zo coulant zal zijn.

En een ander paard met talent bijrijden? Dan kan je in elk geval even kijken of het echt wat voor je is.
Maar je zal zelf moeten beslissen of het voor jou de moeite waard is om Imker te verkopen. Het zal in elk geval geen gemakkelijke keus zijn.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 11:37

Dit gaat nu alleen over Ethelate en of zij Imker wil kopen, maar er zijn nog meer mensen... Ik vind ook niet dat we het daarover moeten hebben, terwijl Eva met vakantie is.

Ik zit gewoon met een levensgroot dilemma, Percy verwoordt het heel goed, een ander paard (met potentie) kost gewoon een hoop geld en Imker moet gewoon een bepaald bedrag opbrengen, anders kan ik hem net zo goed niet verkopen.

Toos paardloos

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:46

Is het geen mogelijkheid om er een veulen bij te kopen? Ik weet natuurlijk verder niet hoe het bij jou zit met stalling en zo.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:50

Ik ben een beetje in de war... Is Imker nu aan het eind van zijn mogelijkheden waardoor je met hem niet meer verder in de sport kan komen? Ben je op hem uitgereden of uitgekeken?
En is dat werkelijk wel zo, of is het nu even een gevoel? Verkopen is namelijk heel onherrroepelijk, je kan het niet weer terugdraaien...

Nu verkopen omdat hij anders over 2 jaar minder waard is vind ik een onzin-reden. Als je uit economische overwegingen handelt, had je immers sowieso al geen paard.

Maar als je al lange tijd het gevoel hebt "klaar" te zijn met je paard, doe hem dan weg. Zoek een goed plekkie, zet een nette prijs, en doe het paard dan weg.
En focus op een nieuw paard, is ok heel leuk. Van het nieuwe paard ga je net zo veel houden, en Imkerpaard zal het ook heus wel prima krijgen zonder jou.
tis even een zure appel, want verkopen is gewoon niet leuk, maar een kort tijdje daarna, zal je best wel blij zijn dat je de knoop hebt doorgehakt. Tenminste, als je het maar voor de juiste redenen hebt gedaan, en niet vanuit een opwelling.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 11:51

Een veulen of 2-jarige zou natuurlijk ook nog kunnen, ik houd het even in mijn achterhoofd.
Maar goed, daar gaat ook weer een hoop tijd in zitten en dan heb ik Imker ook nog.

Toos paardloos

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:18

Picasso"]
[quote="Symmetje schreef:
Maar als Imker buiten haar budget ligt en jij zeker weet dat hij daar een goed leventje krijgt en dat zij (ethelate) goed voor hem zorgt, dan zou je toch iets met dr kunnen regelen. Misschien is huren/leasen een optie? Of op afbetaling of iets dergelijks.

Ik snap wat je bedoelt en net als wat Percy zegt: verkopen is moeilijk, maar met tegenzin naar je paard gaan is ook niet goed.

Als ik jou was en stel dat ik mijn paard zou verkopen, zou ik liever willen dat hij bij iemand terechtkomt die ik ken en waarvan ik weet dat ze goed voor hem zorgt, dan bij iemand die ik niet ken. Maar aan de andere kant, het kan ook moeilijk zijn om iemand bezig te zien met een paard waar jij eerst zo goed mee op kon schieten.....
Denk er nog eens goed over na! Lachen

Succes ermee!


Wat een onzin, je gaat een goed paard toch niet voor een d.r.o.l. van de hand doen??? Verward
[/quote]

Ik het het toch ook niet over een paard goedkoop van de hand doen. Ik heb het over een regeling!! Jij vat dat zo op....

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 13:03

Sym, op afbetaling doe ik van mijn levensdagen niet. Stel er gebeurt iets, kan ik nog naar mijn geld fluiten, dat zou ik nooit doen. Volgens mij werkt dat ook helemaal niet.

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:28

imker schreef:
Sym, op afbetaling doe ik van mijn levensdagen niet. Stel er gebeurt iets, kan ik nog naar mijn geld fluiten, dat zou ik nooit doen. Volgens mij werkt dat ook helemaal niet.


Dat risico zou ik inderdaad ook nooit nemen. Je weet nooit wat er gebeurd in de tussentijd met zo'n beestje. Een twee-jarige erbij kopen is misschien idd nog niet zo'n gekke optie.

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:30

Imker, ik vraag me ook af in hoeverre je dan niets meer kunt leren? Je rijdt toch pas L-dressuur? Dan zit er toch nog veel meer in of zie ik dat verkeerd?
Wat bedoel jij precies met uitgeleerd?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 13:33

Ik zeg niet dat ik niets meer kan leren, Fitz, BTW vind ik het een beetje denegrerend getypt, maar misschien zie ik dat verkeerd.
Er zit wel meer in, thuis gaat alles ook prima, alleen met wedstrijden is het een drama. Omdat ik zo nerveus ben, lukt het proefjerijden niet goed. Wat iemand op wedstrijd rijdt, zegt niet altijd iets over hoe je rijdt. Ik heb nooit wedstrijden gereden, maar zegt dat dat ik niet kan rijden? Vaag. Je kent me niet eens.

Toos paardloos

Belker

Berichten: 15258
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:38

imker schreef:
Er zit wel meer in, thuis gaat alles ook prima, alleen met wedstrijden is het een drama. Omdat ik zo nerveus ben, lukt het proefjerijden niet goed. Wat iemand op wedstrijd rijdt, zegt niet altijd iets over hoe je rijdt.


Dit ken ik. Maar ook met een nieuw beest blijven jouw zenuwen en stress aanwezig. dat raak je alleen kwijt door veel en vaak wedstrijden te rijden. Dan kun je beter aan jezelf werken op wedstrijden dan een ander paard te nemen. ga bewust wedstrijden rijden, zorg dat je instructrice aanwezig is en zorg dat het normaal wordt om wedstrijden te rijden. Met welk paard dan ook...

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:39

O, ik bedoel het niet denigrerend. Maar op mij kwam het vreemd over als iemand zegt dat hij uitgereden is als je wedstrijden rijdt en L-dressuur rijdt.
Vindt jezelf ook niet, als er altijd gezegd wordt dat ieder paard Z kan lopen?

Maar goed, als jij denkt dat je uitgereden bent, moet je hem verkopen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 13:41

[quote="Belker
Dit ken ik. Maar ook met een nieuw beest blijven jouw zenuwen en stress aanwezig. dat raak je alleen kwijt door veel en vaak wedstrijden te rijden. Dan kun je beter aan jezelf werken op wedstrijden dan een ander paard te nemen. ga bewust wedstrijden rijden, zorg dat je instructrice aanwezig is en zorg dat het normaal wordt om wedstrijden te rijden. Met welk paard dan ook...[/quote]

Mijn instructrice heeft zelf een dochter die Internationaal rijdt, dus die gaat met haar mee (logisch eigenlijk). Wat we nu willen proberen: Mijn achterbuurvrouw geeft mij ook 2x per week les (rijdt Z2 en kan super lesgeven) wil met me mee op wedstrijd. Eens kijken wat zij ervan zegt en wie weet heeft zij tips om me te helpen ontspannen.
En idd. veel wedstrijden rijden zou ook moeten helpen.

Toos paardloos

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:48

ik wil evt ook wel een keer meegaan op concours, als je dat leuk vindt.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 13:50

Lielle, dat zou heel lief zijn. Dat aanbod wil ik graag aannemen. Zodra ik weer een wedstrijd heb, zal ik het je laten weten. Thanx!

Toos paardloos


Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:53

doen we!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:34

Ik had hetzelfde met Andrew, met dat verschil dat Andrew niet gezond is, en ik hem dus niet zomaar weg kan als ik dat emotioneel al zou kunnen.
Ik zat op een dood punt. Ik dacht: of ik moet gaan lessen met hem, en wedstrijden gaan rijden: of ik moet manegepaarden gaan rijden om op andere paarden te kunnen rijden om meer ervaring op te doen: of ik moet een bijrijdpaard gaan zoeken: of ik moet er een 2e paard bijkopen (was mijn vriend niet zo voor omdat er dan grotere vaste lasten zijn, en ik kan er dan volgens hem toch geen afstand meer van doen.)...

Ik ben nu lid geworden van de rijvereniging, heb weer (prive)les, en heb ondertussen ook al een aanbod staan om een ander paard te mogen rijden op termijn... Ik heb er nu echt weer zin in, en als het met Andrew ophoudt voor mij, dan kan ik toch misschien verder met een ander paard, en kan ik met Andrew gewoon lekker voor de lol wat rijden, en misschien kan zijn verzorgster er bij e pony's nog heel wat mee leren...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:23

't Is wel een dilemma hoor, altijd enorm moeilijk om zo'n beslissing te nemen (of niet Knipoog ).

Zelf zou ik eerst gaan werken aan het rijden van wedstrijden, dat is imo. ook het punt dat het "fout" gaat.
Gelukkig heb je goede begeleiding, daarmee lukt het vast wel om ook de zenuwen-hindernis te overwinnen !

Een ander paard kopen is echt weer een uitdaging, dat heeft zeker ook z'n charmes.
Toch zou ik eerst proberen om een solide basis te leggen ivm. je zenuwen tijdens de wedstrijd.
Je hebt nu een paard waarmee je waarschijnlijk best nog wat verder kunt komen, mits de zenuwen onder controle zijn.
Dat moet vast en zeker lukken !
Als je dit eenmaal gelukt is, heb je ook meteen een goede basis om evt. de overstap te maken naar een ander paard.
Zeker als je overweegt om een jonger paard aan te schaffen, is het toch nodig om je wedstrijdzenuwen enigzins onder controle te hebben.
En misschien gaat het rijden van wedstrijden straks wel zo goed dat je ook nog veel toekomst ziet in het blijven rijden met Imker !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 6 bezoekers