Oudste kind wordt meer verwend?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Oudste kind wordt meer verwend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-03 22:58

Ik heb dus een beetje rare vraag:
Worden in een gewoon gezin met meer dan 1 kind altijd de oudste meer verwend en aandacht gegeven dan de jongste?
Hoe zit dat bij jullie
bij mij is het dus wel zo en ik word er een beetje zat van

Dus de vraag luid: Hoe is het bij jullie thuis worden de oudste meer verwend dan de jonste ? hoe zit dat precies?

dit zou ik wel graga willen weten

[edit:BartVB]Titel veranderd, groetjes verwijderd[/edit]


Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:14

hey
ik ben 18 jaar nu, en heb 2 zussen, die nu 25 en 27 zijn. Ze waren allebei redelijk vlug het huis uit, mijn oudste zus was maar 17 toen ze zo goed als bij haar toenmalige vriend woonde, en mijn andere zus is op 19jarige leeftijd naar Duitsland gegaan om te werken als au-pair.
Toen ik 13 was, was ik dus al alleen. Hier dus niet dat de oudste verwend wordt / werd. Meer ik eigenlijk. Als mijn zussen niet zo vlug weg waren, dan had ik ook nooit een paard gekregen.
De laatste tijd probeert mijn moeder wel zowat de aandacht (en het geld of cadeautjes of kleren Haha! ) te verdelen.
Maar het zijn gewoon de ouders die verwennen hoor, want we gingen maandag even kijken bij een winkel of er een leuk truitje ofzo was, omdat mijn moeder een kortingsbon had van 10€. Naja, ik had wat dingen gepast en die heeft ze dan allemaal maar ineens gekocht omdat "ze me zo goed stonden" Frusty en dan te bedenken dat daar 2 broeken bijwaren... nu hangen er in mijn kleerkast wel 22 broeken alsof ik die ooit allemaal draag
xxx

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 00:26

hahaha en ik dacht al dat ik veel broeken had.........hihi
maar mijn broer heeft nu 'zomaar' een scooter gehad terwijl ik geen paard 'zomaar' krijg......

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 07:36

Ik heb een broer van 32 en een zus van 29. Ik zelf ben 21. Mijn broer was al snel het huis uit, mijn zus nu 4 jaar of zo. Mijn ouders zijn sinds ik 18 ben uit elkaar. Hiervoor was ik niet echt extra verwend qua cadeaus of zo. Maar nu heeft mijn vader heeft heel veel voor mij over. Dat is sinds de scheiding echt naar voren gekomen, ik woon bij hem en hij gaat mee naar wedstrijden. Ik moet voor veel dingen gewoon hard werken, maar laatst heeft hij een trailer gekocht. Dat had ik nooit verwacht! Maar dit is gewoon functioneel.. Ik ben nu verwend qua aandacht en tijd, omdat ik nog de enige ben!

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 08:52

Nou Renee als ik daar aan begin ben je nog lang niet van me af, maar bij ons is het dus ook zo.
Ik ben 21, mijn zus is 23 en mijn broer is 25. Mijn broer wordt dus gigantisch verwend:

- Mijn mams smeert zijn boterhammen, hij hoeft nooit iets te doen en als de tafel opgeruimd moet worden na het eten gaat hij gewoon televisie kijken waar niets van gezegd wordt, moet ik eens doen.
En nog veel meer van dit soort dingen.
Hij denkt ook dat ie mij kan commanderen echt zo irritant . Nou als ik ergens een hekel aan heb is het wel als iemand mij gaat commanderen Boos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 08:57

Nee, bij ons thuis werd er wel degelijk op gelet dat qua waarde van cadeau's iedereen ongeveer hetzelfde kreeg. Wat wel anders was, was dat mijn broer (6 jaar jonger dan ik) nooit wat in het huishouden hoefde te doen.
Ik ben de oudste en daar werd heel streng mee omgegaan. Ik was zogezegd baanbreker. Dus de oudste meer verwend dan de jongste? Nee. De jongste bij ons heeft wel een geestelijke handicap. Daardoor heeft hij automatisch meer aandacht gekregen dan wij overige drie kinderen (we zijn dus met zijn viertjes) maar dat vind ik verder niet erg (meer) ....

Je suis Charlie.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 08:59

meestal hoor je t andersom dat de jongste meer verwend wordt. (wat bij mij thuis t geval is, enja ik ben de jongste)
maar ik denk dat je t een beetje teveel van een kant ziet. een scooter is toch heel wat anders dan een paard. Dat kan je niet zomaar vergelijken. Wees blij voor je broer dat hij wat krijgt, misschien ben jij de volgende keer aan de beurt. Voor je ouders is t ook moeilijk hoor, ze willen jullie gelijk behandelen, maarja dat kan nu eenmaal niet omdat jullie 2 verschillende personen zijn met verschillende behoeftes.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:12

ik was thuis de jongste en werd het meest verwend, nu ik zelf kids heb vind ik niet dat ik de een meer voortrek als de ander daar probeer ik ook op te letten

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:18

Ik ben 16 en mij broer is 18 (bijna 19). Toen ik rond een jaar of 10-12 was werd ik het meest verwent. Als er iets was dan kreeg mn broer de schuld, maakt niet uit wie het gedaan had. Nou de laatste tijd is het ook omgekeerd. Dan ben ik degene die het gedaan heeft...

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:00

Ik ben bijna 24 en mn broer is 28 dus ben ik de jongste en zeker weten de verwendste. Niet heel erg hoor maar je merkt wel het verschil.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:08

Ik ben 18 en mijn zussen zijn 27 en 29, ze zijn allebei het huis uit gegaan op hun 24e (poe wat laat)
Het was altijd heel gezellig bij ons thuis, altijd wel iemand thuis.

Ik merk juist dat IK degene ben die het meeste verwend word, ik mag ook meer.
Maar dat heeft er ook mee te maken denk ik dat er 10 jaar leeftijdsverschil tussenzit.
En in 10 jaar kan er een hele hoop veranderen, bovendien hebben mijn ouders al bijna alles meegemaakt.

Heb een eigen paardje gehad, en mijn zus mocht toen niet eens op paardrijden, er was toen ook gewoonweg geen geld voor.
Drie opgroeiende kinderen kost veel geld.

Het leven is een gebakje!

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:40

Mijn jongere zusje werd altijd meer verwend, kreeg meer aandacht enzo, en hoefde minder te doen in het huishouden, want zij was nog zo klein. Terwijl ik de oudste ben en altijd de verstandigste en wijste moest zijn, terwijl ik ook nog kind was en niet altijd verstandig en wijs wilde zijn maar ook gewoon kind.
Grote cadeau's zaten er sowieso niet in dus dat was geen probleem. En een paard heb ik pas gekocht toen ik aan het werk was.

Sprakeloos


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:56

Ik ben zelf de oudste van 3 kinderen en vind zeker niet dat ik degene ben die het meest verwend ben! Mijn ouders lette er altijd goed op , dat we alledrie ong. even veel kregen! Mijn broers en ik zijn alledrie heel kort na elkaar jar ig (begin Dec. , eind Dec. en begin Jan.) en dan ook nog eens rond de dure feest maand ! Het bebeurde wel eens dat bijv. mijn ene broer een duur cadeau kreeg en de andere twee dan niet, maar die kwamen dan in de jaren daarna (of ervoor Knipoog ) wel weer aan de beurt! Mijn ouders hadden gewoon geen geld voor én (bijv.) 3 fietsen én sinterklaascadeautjes.

Volgens mijn dochter wordt haar broertje het meest verwend! Ik vind dat niet hoor !! Ze zijn allebei op dezelfde dag jarig en ik let er altijd goed op dat ze een cadeau van ong. de gelijke waarde krijgen. Als er echt een groot verschil in zit, krijgt het kind wat qua bedrag het minste heeft gekregen, het overige geld in zijn/haar spaarpot.
En met dingen moeten doen; Mijn dochter riep altijd dat haar broertje hier nooit wat hoefde te doen, terwijl dat ook niet waar is! Ze hebben van mij altijd kleine klusjes (tafeldekken/afruimen, honden eten geven, afwasmaschine uitruimen enz.) moeten doen, vanaf dat ze 6 jaar waren. Toen zij 9 was, was haar broertje "nog maar" 5 en leek het er dus op dat zij meer moest doen Knipoog ! Nu valt het wel mee hoor; als zij met de honden uitgaat, moet hij de afwasmaschine doen enz. Ze roepen dan nog steeds ik doe hier veel meer dan hij/zij , maar echt, ik let er erg op dat dit niet het geval is Knipoog !

En ja, qua aandacht krijgt mijn zoon meer dan mijn dochter Scheve mond ! Dit is niet zo omdat ik (wij) dat willen, maar mijn dochter zit vol in de pubertijd en wil haar eigen gang gaan. Mijn zoon vindt het wel gezellig om dingen met mij (ons) te doen en krijgt dus ook op dat moment meer aandacht !
aan de ene kant wil ze dus zelfstandig zijn, aan de andere kant, moppert ze dat d´r broertje meer aandacht krijgt Verward ! Lastig hoor, die pubertijd Knipoog ! Ik los dit maar op, door af-en-toe een middagje met haar te gaan winkelen, of met d´r naar de bios te gaan ofzo Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:49

nou, ik ben 20 en mn zus is vrijdag jarig, dan wordt ze 19 en zij wordt veel meer verwend!ze mag ook veel meer dan mij!

toen ik bv om 1 uur thuis mocht zijn met uitgaan, mocht ze evenlang wegblijven als ik terwijl ze wel 1,5 jaar jonger is! ze mocht eerder bij vriendjes blijven slapen enz enz

dus ze mag veel meer dan ik!ik heb een beetje de weg vrij moeten maken, was met alles de eerste en zij mocht het daanrna vanzelf ook!

maar we zijn alle2 wel verwend, ascooters gekregen, rijbewijs(zij, ik niet had toen scooter total loss had liever nieuwe scooter ipv rijbewijs want ben afhankelijk van scooter ivm geen bus in t dorp) en ik heb 2 paarden, waarvan ik er eentje 1/5 deel heb betaald de ander heb ik helemaal niets aan betaald. de paarden staan ook nog eens aan huis, dus ik heb nix te klagen!

mn zus heeft tv video nieuwe comp+cd brander+dvd speler dus ja zij heeft ook nix te klagen!

maar ze mag wel meer dan ik mocht, zeker toen ze 13/14 was mocht ze evenveel als ik, terwijl ik op mn 13e echt nog niet uit mocht!!

* heb t ff overgelezen, ze wordt wel iets meer verwend in de zin van meer aandacht en meer bezorgdheid om haar, maar ik ben veel zelfstandiger, zij durft in t donker niet op de brommer weg, we wonen beetje afgelegen, ik maak me daar niet druk om en ga gewoon weg wanneer ik wil, donkere of niet, zij wordt dan weggebracht, maar nu heeft ze een auto gekregen! en ik heb nog geen rijbewijs(hard aan t sparen) en ja dat zij een auto heeft, oke hij was van mn moeder, maar mn ouders hebben een 3e auto gekocht zodat zij die auto kon hebben...en ja ik moet maar afwachten waar ik mee rond kan rijden als ik een rijbewijs heb!

maar ze zijn meer betrokken bij haar dan bij mij, en ze mag veel meer en kan ook met meer dingen wegkomen dan ik, ik krijg sneller op mn kop

maar ja ik ben veel zelfstandiger en hoef al die aandacht niet zo, laat mij maar lekker mn gang gaan daar wordt iedereen vrolijker van dan wanneer ze zich de hele tijd met mij bemoeien!

maar ze wordt niet overladen met kadootjes terwijl ik nix krijg ofzo, wat dat betreft gaat het best wel gelijk op(alleen die auto dan he!)

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:47

Nou mijn broertje word een beetje voorgetrokken...Dit komt mede door zijn handicap. Mijn broertje komt overal makkelijk onderuit en hoeft ook niks in het huishouden te doen (dit word altijd gebracht onder: Walter kan dat niet hij snapt het niet...Maar dat joch is zo dom nog niet hoor )

Ik kreeg altijd meer verantwoordelijkheid al op hele jonge leeftijd. Hierbij kwamen ook natuurlijk de huishoudelijke taken erbij en het oppassen op mijn broertje. Erg vervelend....

Bij mijn vriend zie ik het ook (en mijn vader en zijn vriendin ook)

Mijn vriend is de oudste en zijn broertje is net als mijn broertje 4 jaar jonger. Dat jong krijgt veel meer aandacht en veel meer spullen (kleding ed) Als er wat met hem is dan word er ook veel aandacht aan besteed. Ook zijn hobby is het dagelijks gesprek (handboogschieten) Elk weekend zijn ze bijna weg voor zijn wedstrijden en doordeweeks zijn ze vaak ook weg voor zijn training. Wat mijn vriend allemaal doet enzo lijkt hun niet veel te boeien... Ook katten ze mijn vriend vaak af en zijn broertje word de hemel in geprezen. ik kan nog wel uren doorgaan Lachen

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:38

volgens mij worden broers en broertjes gewoon consequent voorgetrokken. wij vrouwen zijn ook altijd in het nadeel Boos! Knipoog

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:28

Nou, ik denk dat dat wel meevalt, Lon, want ik heb twee broers en hebnjiet het idee dat zij zijn voorgetrokken boven mij. Ik ben de jongste (nu 22), heb een broer van 25 en een van bijna 27 (hij is morgen jarig). En ik denk dat als er al iemand werd voorgetrokken, ik dat ben geweest. Ik had de dure sport ponyrijden uitgekozen, tja, dat kost toch meer dan voetbal, tafeltennis of zeilen. Ok, mijn broers kregen wel een zeilboot en ik geen pony, maar er zit ook wel een verschil in aanschaf en met name onderhoud, dus dat vind ik niet meer dan logisch.
Als examenkado zou ik mijn microscoop krijgen voor mijn opleiding, als ik tenminste werd ingeloot, maar als ik niet werd ingerloot, kreeg ik leren rijlaarzen. Uiteindelijk werd ik wel meteen ingeloot, maar ik heb ook de rijlaarzen gekregen. (en mijn broers hebben gewoon één examenkado gekregen).
Dus ik denk niet dat standaard altijd de jonste of de oudste wordt voorgetrokken of de jongens of de meisjes.
Ik werd door mijn oma ook voorgetrokken, omdat ze ik haar jongste kleinkind was en ook nog een meisje (alleen één van de oudsten is ook een meisje, maar die is meer als tien jaar ouder dan ik, verder heeft ze alleen maar kleinzonen en tja, dan is een meisje toch wel heel speciaal (in haar ogen)).
Verder zijn wij alledrie heel verschillend. Mijn oudste broer woont in Enschede en zat bij een orkest. Mijn vader stiefelt rustig een avond heen en weer (vanuit bijna Zeeland) om naar een concert te gaan. Ik rijd paardrijwedstrijden en als mijn vader tijd heeft komtie ook heel vaak kijken. Mijn andere broer vaart en is soms twee maanden of langer van huis (hij woont in Dordrecht). Dan gaat mijn vader af en toe in zijn huis kijken, post sorteren enzo, kijken of alles nog in orde is. Of hij stapt op de meest onmogelijk tijden in de auto om hem van of naar Schiphol te brengen.
Ik denk dus, dat mijn ouders het goed doen, wat dat betreft, we worden allemaal niet overdreven betutteld en wel alledrie op waarde geschat.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:46

Ook mijn ervaring is juist andersom. De jongste wordt vaak het meeste "voorgetrokken".
Ik heb een oudere zus (24) en twee jongere zusjes (17 en 15). Ik merk wel dat de jongsten steeds meer dingen mogen die wij mochten toen we wat ouder waren. Verder wordt er bij ons thuis niemand echt voorgetrokken naar mijn idee.

* To Belg, or not to Belg *

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:53

Ik ben de jongste van zes kinderen, en ik denk stiekem dat ik het meest verwend word. Mijn oudste zussen zijn nu allemaal 30 en ouder, en die hebben mij daarom zo ongeveer mee opgevoed, ik ben nu 18. Maar juist daarom word ik meer verwend, omdat zij me ook allemaal verwennen. Bovendien heb ik een paard gekregen, mocht ik naar Deurne, en zo zijn er nog wel wat dingen die de rest niet voor elkaar heeft gekregen...
Maar goed, er is niemand jaloers, de drie oudsten hebben inmiddels een eigen gezin, mijn broer wil nog wel eens lastig zijn, maar goed, die woont ook niet meer thuis, en mijn jongste zus (20) woont ook op zichzelf, die zie ik meestal alleen in het weekend, en daar ben ik de grootste maatjes mee.

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:59

Mijn broer en ik schelen maar 16 maanden van elkaar, hij is de oudste. We worden beide evenveel verwend, krijgen hetzelfde. en we hebben allemaal dezelfde afspraken m.b.t rijbewijs en eerste auto (rijbewijs krijgen we bij tot je achtiende niet roken en auto bij in 1 keer slagen op de middelbare school) omdat mijn broer ouder is heeft hij dat allemaal al, en ik nog niet, maar ik wordt over een half jaar ook 18, en dan krijg ik dat ook nog allemaal.
De auto van mijn broer is laatst gestolen en in de fik gestoken, en m'n ouders vonden dat zo zielig (hij had em nog geen jaar) dat ze hem hebben geholpen een nieuwe te financieren, en dat wordt bij mij dan weer uitbetaald in een beetje extra hulp in het financieren van een eigen paard.
Ik ben heel tevreden! (ik heb het overigens ook altijd goed kunnen vinden met mijn broer)

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 17:48

Ik en mijn broer scheelden 1,5 jaar, hij was ouder dan ik en we werden allebei evenredig behandeld, en geen van ons werd voorgetrokken. Toen ik een dure hobby ging beoefenen (paardrijden Haha!) kreeg mijn broer gewoon geld. We kregen allebei gewoon evenveel eigenlijk, aandacht precies hetzelfde Lachen Als mijn broer er nog had geweest, had ik mijn paard nooit gehad. Mijn ouders kunnen kunnen niet 2 keer het geld opbrengen wat je aan een paard kwijt bent. Daar heb ik soms nog wel een dubbel gevoel over Scheve mond

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:40

volgens mij word je jongste altijd meer verwend. die kunnen nooit iets zelf omdat ze nooit iets hoeven te doen, want da doet mama wel. bij ons is het nie zo heel erg, maar wel een beetje. de jongse mag meestal ook meer als de oudste toen op die leefdtijd mocht. je ouders zijn dan al iets gewend van oudere broertjes of zusjes. best balen dat ik de oudste ben

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:51

Bij mij is dat dus niet zo. Bij ons worden we allemaal hetzelfde behandeld. MAar bij een vriendin van mij word juist de jongste voor getrokken. Gelukkig word er bij mij thuisniemand voor getrokken.........

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

linielin

Berichten: 858
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:57

uh bij ons is het wel eerlik verdeeld vind ik.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:06

Ik ben 18, en mijn 2 oudere broers (24 en 27.. beiden nog vrijgezel... dames??? Cool ) zijn het huis inmiddels uit.

Daarvoor was het altijd zo dat ik wel meer verwend ben dan de rest. Ik ben de oogappel van mijn vader en daarom ook door hem verwend niet met materiele dingen vroeger helemaal niet... maar nu zo af en toe... Naar de kroeg brengen, extra geld geven als ik iets moet kopen wat over is is voor mezelf enz.

Maar dat verwende is pas van de laatste 2 jaar of zo, daarvoor helemaal niet... Maar ik sla ook dingen af hoor. En ik geef toe dat ik nou eenmaal een verwend kreng ben... simpel zat!

Maar nee zonder gekheid... mijn oudste broer was erg lastig als puber, mijn andere werd daardoor heel strak gehouden omdat ze bang waren dat hij het zelfde ging doen... maar nee... das een schat!!!

....