Steigeren, hoe af te leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Steigeren, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 15:19

Ik heb niet uitgebreid gezocht, misschien staat het antwoord al ergens....

Kennis heeft een paard, rijd af en toe (paar x p mnd). Paard staat verder in wei.
Schijnt een aantal maanden een meiske op gereden te hebben en nu steigert ie bij die kennis.
Hij zegt..als ie gaat galopperen.. Lijkt me wat vreemd.
Hij zegt nu na bijna een jaar weer een beetje goed te hebben gekregen???
Ik weet het ook niet precies.
Maar stel...dat ik 'm een keer mee krijg... Ja ik dacht dat ie superbraaf was en zodoende met mijn verzorgpaard en dit paard eens iemand mee te kunnen nemen...
Maar als ie steigert..ik kreeg advies om 'm dan tussen z'n oren te "slaan" met zweep? Idee?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:27

eh...zou ik niet doen. Probeer uit te zoeken wanneer het paard steigert. Rugproblemen? vindt ie iets eng? bij veel druk in de mond? ander bit gebruikt? was dat meisje onrustig met haar handen? ging ze hangen...? noem maar op. Pas als je dat weet, kun je ook een gericht een oplossing bedenken.

In ieder geval is als je de oorzaak echt niet boven tafel kunt krijgen een paar mogelijke oplossingen:

- naar voren rijden, beendruk geven en teugels los
- in ergste geval van standbeen aftrekken (als het al teveel op achterover vallen lijkt)
- iemand op het paard en als hij probeert te steigeren en om te draaien ook iemand naast het paard om te voorkomen dat hij omdraait (met dubbele longe kan dat, maar die persoon moet je wel heel erg vertrouwen)
- ander zachter bit
- ervaren paard ervoor (als hij steigert omdat hij ergens niet langs wil)

op zijn hoofd slaan zou ik niet aan beginnen...

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:32

Gebruik de zoekfunctie eens Knipoog

Steigeren is al heel vaak besproken. Ook zijn er al verschillende tips gegeven.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 17:17

Ja ga ik doen....
Zal eens aan degene vragen die normaal altijd meerijdt met hem...

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:32

doet lucky ook altijd!
het is hem aangeleert en nu doet ie het als ie bv hard wil en ik niet Haha!
ik gebruik geen zweep bij luck, dus sla ik hem tussen zn oren met mn hand!
maar ik zal eerst kijken of het niet is omdat ie pijn ofzo heeft idd!
bij luck weet ik dat het gewoon is omdat hij geen zin heeft om naar me te luisteren! Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:10

Kom ik weer:
Tussen de oren zit een botje (weet de naam even niet) wat redelijk snel kan breken. Een klap tussen de oren is dus niet mijn idee...
Ook wordt er vaak gezegt, een ei of zakje water tussen zijn oren kapot slaan, want dan denkt ie dat ie bloedt...
Ik vraag me af hoe ze dit ooit uitgevonden hebben. Wij weten nog steeds niet precies wat paarden denken. Denkt ie dit dus wel?

Mijn optie zou zijn het goede gedrag belonen. Dat vergeten veel mensen. Van belonen leert een paard veel meer dan van straffen.
Bij Jamaica (heeft heel erg gesteigerd aan de hand) was de oplossing dus het belonen als ze het niet deed, en als ze het wel deed: "NEE" en in de achteruit zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:06

Commando aan het ongewenste gedrag hangen en dat belonen als hij het doet, hoe krom dat misschien ook klinkt. Na een tijdje commando niet meer gebruiken, probleem opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:09

Steigeren heeft meestal wel een oorzaak, dat gedrag komt niet zomaar uit het niets denk ik zo. Als je de oorzaak cq aanleiding weet te vinden, dan kun je aan oplossen gaan denken, zonder omwegen of bittere straffen.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:27

stef, ik geruik verder geen zweep ofzo dus waar kan ik dan mee straffen behalve met mn stem? Lachen
ik moet natuurlijk niet hebben dat ik lucks zn hoofdje breek Haha!