engels volbloed drukker? Is dat zo?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

engels volbloed drukker? Is dat zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 10:06

N.a.v. een opmerking die ik las in een topic over engels volbloed heb ik een vraagje.
ik ken verschillende nakomelingen die rechtstreeks van een volbloedhengst komen, waaronder mijn eigen iones. Die komt van Kaiserstern xx. En zo kende ik een stornello xx (die is nu dood), een Slaney xx, een paar van No Ski xx, verschillende Lucky boy's, All Wins xx, etc. Echt veel van een volbloedhengst. en die waren helemaal niet zo druk. Ik ken wel paarden die via indirecte lijn van een volbloedhengst zijn. Mijn eigen Naturel merrie (komt uit een vader en een moeder die beiden van een volbloedhengst zijn) en die is me toch druk en paniekerig en heet! En als je nagaat dat nakomelingen van Pion druk zijn of in ieder geval bekend staand als moeilijk (ken overigens een hele fijne pionmerrie). Pion is geen engels volbloed, zijn vader Abgar wel. Volgens mij manifesteert de engels volbloed minder in de directe lijn (ouderlijn) en juist sterker als er een grootvader of moeder volbloed is. Hoe denken jullie erover en wat zijn jullie ervaringen?

De hond is de betere mens


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:19

Een volbloedgeest in een warmbloedlichaam geeft vaak problemen. Zeker als in die warmbloedouders zeer weinig volbloed terug te vinden is.
Bloed X bloed geeft vaak makkelijkere paarden dan bloed X weinig of geen bloed.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:56

nou Trammelant is half Engels Volbloed (Odd Job xx) en het prototype in karakter van een volbloed. Verder hebben we 2 kleinkinderen van volbloed gehad (Pablo van Pericles xx en Issedy van Afrikaner xx) en daarvan is Pablo net zo erg als Trammelant, en was Issedy veel nuchterder maar wel heel heet om te rijden. Zegt U het maar *LOL*

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:00

Ik heb jarenlang ervaring met volbloed op warmbloed, heb eigenlijk nooit iets anders gefokt. Ik heb daar alleen maar hele fijne meewerkende en lieve paarden van. Mijn 4 jarige merrie voert 3/4 volbloed en degenen die nu met haar werken verbazen zich voortdurend om haar coole karakter. Aan de andere kant is ze ijverig en werkwillig. Een combinatie van talenten die haar halfbloedmoeder en de rest van de familie ook bezit. Dit gecombineerd met een functionele bouw, heel goede bewegingen en gezondheid, maken van deze paarden heel fijne en goed presterende sportpaarden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:06

Als de lijnen al voldoende bloed in hun stam hebben (ook trakehners bv.) geeft een combi zelden problemen. De problemen die ik ken zijn vooral kruisingen van antiek hannoveraans met puur volbloed. Daar zit af en toe een steekje los.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:15

Tinka's opa is Lucky Boy xx maar die is hartstikke braaf en rustig.
Alleen met galopperen kan ze nog wel eens heet worden, maar verder is het juist een koele kikker.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:16

Ik had ook een nakomeling van Blanc Rivage xx maal Gelders bloed.
Helemaal geen hete, wel gevoelig voor veranderingen.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:20

Desiree heel veel problemen komen uit een combinatie van achtergronden. De afstamming is daar maar een van. Je weet zelf dat wat je verwacht je ook krijgt. D.w.z. dat hengsten die een bepaald "stempel" hebben, dit ook waarmaken. Imo heeft de opvoeding en de wijze van omgaan met een paard heel veel invloed en natuurlijk de gezondheid. Heel veel problemen komen vaker voort uit het niet kunnen, inplaats van uit het niet willen. Dit wordt dus vaak als lastig ervaren. Als een hengst veel kinderen doorgeeft die op een bepaalde manier lastig zijn ligt het vaker aan de lichamelijke kwaal die hij doorfokt dan aan het karakter.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:33

Ik heb het niet over rijproblemen als ik over steekje los spreek. Het gaat om routinefreaks die er 3 dagen van afzien dat ze op een andere wei moeten, claustrofoben etc, kortom paarden die weinig stressbestendig zijn.
Heet is iets anders en zie je ook vaak met totaal niet-volbloeden.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:43

Engels volbloed valt me elke keer weer mee...ik heb heel veel plezier aan paarden die juist een flijke scheut engels volbloed hebben...
In mijn ervaring is het bloed van Trakheners veel lastiger te controleren als dat van een Engelse volbloed. Ken ook 100 % volbloeden van dichtbij, die zijn wat sneller aangebrand als de halfbloedjes, maar nog steeds prima werkbare paarden.
ik laat een engels volbloed of halfbloed dan ook niet staan, prima paarden.

Maar idd, een paard met heel weinig volbloed in zijn lijf, is rustiger. Het is maar wat je liever hebt...zo eentje koop ik in ieder geval nooit weer.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:50

Och, met een vervaarlijke halve Gelderse en een bijzonder brave (wel hete) Mondriaan x Michelangelo x Amor wil ik het eerst ervaren voordat ik op basis van papier ga voorspellen.
Hoewel ik altijd wel een tikje terughoudend ben met bijvoorbeeld Aram, Zeoliet, Ulft etc etc etc.

Over het algemeen kan je stellen dat paarden met meer bloed attenter zijn, ze staan meer open voor invloeden van buitenaf hierdoor willen ze wel eens wat drukker overkomen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:52

Dees schreef:
In mijn ervaring is het bloed van Trakheners veel lastiger te controleren als dat van een Engelse volbloed.


veel lastiger te combineren....

Puur trakehner is super stressbestendig. Mag een bom naast ontploffen. Bij ons op stal alleszins zijn ze het aangenaamst om mee om te gaan, absoluut nooit druk doen. De kruisingen zijn idem als volbloed. Daar kan je wel eens pech mee hebben...
Dat van volbloedgeest in koudbloedlichaam is trouwens een Duits gezegde dacht ik....

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:46

Ervaring met volbloeden. Moeder Jamberdeen v. Aberdeen, vader Abernant, karakter slecht, bruikbaarheid goed, in omgang lieve merrie won alleen op Duindigt als ze hengstig was. Haar eerste dochter Jammydeen, van Mon Plaisir, moest op papier een idioot zijn, schat van een paard in de omgang, supertalent, zeer leergierig, nooit iets fout gedaan. Zeer intelligent paard, zou volgens Annemielk von Beissel von Gymnich zelfs kunnen leren lezen.
Rememberdeen, van Man in the Moon, beloftevol maar kwam er niet uit, inspiratieloos.
Moeder Wing Sing van Sing Sing, supersprinter, superdruk maar we hebben nog nooit zo'n lief paard gehad. Je kon er naast een drukke autoweg onder liggen te slapen. Kindvriendelijk, kinderen onder de 7 jaar verzorgden haar. Een topper qua karakter en helaas was het een Rhesusmerrie.
Queen Ann van Priamos, druk maar superlief. Moest door een ongeval worden afgemaakt.
Teon kwam Royal Dakota van Wiesenklee, een schat van een merrie zonder gekke kuren, superkarakter, werd drachtig aangekocht van Captains Treasure, was bij de geboorte direct onhandelbaar, sloeg op alles wat bewoog maar heeft noge vele malen in de Supertrio's gelopen en met succes.
Uit bovenstaand kun je dus concluderen dat verschillende karakters kunnen ook weer heel verschillende karakters vererven. Het is maar net welke karaktergenen op een bepaald moment naar voren komen. Paarden welke volbloedloos zijn gefokt, kunnen ook een zeer slecht karakter hebben, het is maar net hoe je er in de jeugd mee omspringt. Meestal is het zo dat zeg je iemand er zit volbloed in, dat deze persoon direct al 2 stappen terug doet. En bovendien volbloeds worden voor de renbaan gefokt, en het doel is winnen en dat gaat dus op karakter.Vechtersmentaliteit bedoel ik hiermee, en daar moet je mee kunnen omgaan. Rust en kalmte bewaren. In Engeland fokken ze al jaren Eventers of Hunters, dit zijn allrounders met veel volbloed en daar hoor je weinig wanklanken.Soms vraag ik mij wel eens af, bij sommige idiote merries, zet er maar een rustige volbloedhengst overheen dan ben je al voor de helft verzekerd van een goed karakter.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:48

Zannekin"]
[quote="Dees schreef:
In mijn ervaring is het bloed van Trakheners veel lastiger te controleren als dat van een Engelse volbloed.


veel lastiger te combineren....

Puur trakehner is super stressbestendig. Mag een bom naast ontploffen. Bij ons op stal alleszins zijn ze het aangenaamst om mee om te gaan, absoluut nooit druk doen. De kruisingen zijn idem als volbloed. Daar kan je wel eens pech mee hebben...
Dat van volbloedgeest in koudbloedlichaam is trouwens een Duits gezegde dacht ik....
[/quote]
Maar Zannekin, ik vind wel dat je erbij moet opmerken dat jouw paarden niet voor sportdoeleinden worden gebruikt.
Vaak kom je dan pas het echte karakter tegen, mijn vos is in de wei ook een braverd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 13:12

Sjuimpje schreef:

Maar Zannekin, ik vind wel dat je erbij moet opmerken dat jouw paarden niet voor sportdoeleinden worden gebruikt.
Vaak kom je dan pas het echte karakter tegen, mijn vos is in de wei ook een braverd.

paddy is in de omgang ook heel braaf en rustig, ook in de wei. maar als het tijdens het rijden moeilijker wordt of moeilijker te begrijpen is, doet ze al alsof ik haar zwaar afstraf met de zweep hoewel dat totaal niet aan de orde is. Ze raakt in paniek om niks. MIsschien is ze wel gewoon heel dom.

De hond is de betere mens

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:14

Sjuimpje"]
[quote="Zannekin"][quote="Dees schreef:
In mijn ervaring is het bloed van Trakheners veel lastiger te controleren als dat van een Engelse volbloed.


veel lastiger te combineren....

Puur trakehner is super stressbestendig. Mag een bom naast ontploffen. Bij ons op stal alleszins zijn ze het aangenaamst om mee om te gaan, absoluut nooit druk doen. De kruisingen zijn idem als volbloed. Daar kan je wel eens pech mee hebben...
Dat van volbloedgeest in koudbloedlichaam is trouwens een Duits gezegde dacht ik....
[/quote]
Maar Zannekin, ik vind wel dat je erbij moet opmerken dat jouw paarden niet voor sportdoeleinden worden gebruikt.
Vaak kom je dan pas het echte karakter tegen, mijn vos is in de wei ook een braverd.
[/quote]

In de fokkerij worden ze wel getest hoor: elke dag opvoelen bij het dekken, dan nog een 3-tal keer. Verder leer je een merrie ook wel goed kennen met een veulen aan de voet, en vooral tijdens het spenen.
Verder lange transporten, smid, keuringen zie je ook nogal verschil.
Als ze dan totaal stressbestendig en lammetjes zijn, zijn ze dat bij het rijden ook.

Ik heb er ook warmbloeden bij staan, en kan vergelijken. Dat zie je gewoon, daarom moet je er echt niet mee in de sport zitten. Gereden zijn ze trouwens wel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:25

[quote="ZannekinIn de fokkerij worden ze wel getest hoor: elke dag opvoelen bij het dekken, dan nog een 3-tal keer. Verder leer je een merrie ook wel goed kennen met een veulen aan de voet, en vooral tijdens het spenen.
Verder transport, smid, keuringen zie je ook nogal verschil.
Als ze dan totaal stressbestendig en lammetjes zijn, zijn ze dat bij het rijden ook.
Ik heb er ook warmbloeden bij staan, en kan vergelijken. Dat zie je gewoon, daarom moet je er echt niet op gezeten hebben.[/quote]

Zanekin de dingen die een fokmerrie ondergaat zijn absoluut niet te vergelijken met de karaktertrekken die zich openbaren wanneer ermee gewerkt gaat worden. Ik heb lammetjes meegemaakt die leeuwen werden onder het zadel en omgekeerd. En omdat iedere moderne fokkerij een prestatiefokkerij is, men wil weten wat de ouders kunnen, zegt het niet zo veel wat een merrie tijdens het opvoelen doet in relatie tot haar talenten of die van haar kinderen als sportpaard

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:37

Stressbestendigheid is iets heel belangrijk in de moderne sport. Zeg nu niet dat dat pas duidelijk wordt als ze onder het zadel komen.
Belangrijk in de fokkerij is wat de afstammelingen gaan presteren, niet de merrie zelf en sport is niet erfelijk, het karakter wel.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:37

Een paard en een atleet die beiden over een hindernis moeten krijg je op een normale manier over de hindernissenhoogte waar ze voor getraind zijn. Ga je beiden nu een klap met de zweep geven of de sporen iets dieper inzetten dan zullen ze als ze de capaciteiten beiden niet hebben gekke dingen gaan doen.Een paard zal zuur worden en een atleet zal je een klap in de b.. geven, ieder dier en mens is aan een maximum prestatie gebonden, en een paard dat uit zijn eigen aard graag over een hindernis springt tot 1.60 zal dat zijn hele leven met plezier doen, maar ga je hem boven zijn maximale prestatie belasten, met zweep etc. om 1.80 te springen dan weet je waar dat op uitdraait.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:55

Zannekin schreef:
Stressbestendigheid is iets heel belangrijk in de moderne sport. Zeg nu niet dat dat pas duidelijk wordt als ze onder het zadel komen.
Belangrijk in de fokkerij is wat de afstammelingen gaan presteren, niet de merrie zelf en sport is niet erfelijk, het karakter wel.


Dat is in de moderne fokkerij een achterhaald idee. Daarom hebben tegenwoordig (de laatste 10 jaar toch zeker) de meeste goede fokmerries op een of andere manier prestaties laten zien. In de meeste stamboeken, ook het Trakehner Verband, is aan zon prestatie ook het toekennen van een predicaat verbonden

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:04

Dus een fokmerrie is goed als ze zelf presteert ook al hebben de nakomelingen niks gedaan?
Trakehner verband heeft Staatspremie, premie en elite. Geen van deze heeft iets met sport van de merrie zel te maken. Staatspremie en premie leggen ze als jong paard af en is basis rijden, net zadelmak. Elite wordt toegekend op basis van nakomelingen. Dat is trouwens van toepassing op elk Duits stamboek. Ik zou eerder een veulen kopen van een merrie die al een kampioen voortbracht dan een veulen van een kampioensmerrie. Die echte kampioenen (hoog niveau) lopen ook niet dik. Elk paard kan naar de Z gereden worden las ik hier toch ergens. Knipoog

Citaat:
Zur Prüfung wird erwartet:
 
* problemloses Auf- und Abtrensen
* für die Stationsprüfung Vertrautsein mit Longenarbeit auf beiden Händen in den drei Grundgangarten, dabei Anlehnung durch sachgerechtes Ausbinden (unerfahrene Personen sollten sich durch einen Fachmann beraten lassen)
* problemloses Auf- und Absitzen des Reiters/Fremdreiters
* remontemäßiges Gerittensein
a. in drei Grundgangarten im Gleichgewicht auf dem Hufschlag gehen, Zirkel und durch die ganze Bahn wechseln.
b. im Trab kurzes „Tritte verlängern“ (kein Mitteltrab)
c. problemloses Angaloppieren auf beiden Händen (auch nach Kommando)


* Erfahrung mit Hindernissen beim Freispringen

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:20

Wij hebben een slaney xx maal Duc de Normandie. Engels keer frans dus. Paard is een aparte en kan heel stressvol reageren op nieuwe dingen of als hij onder druk wordt gezet. Blijft wel eerlijk en is ergens ook wel dapper (verkeer enzo).
Maar of dat van de volbloed kant af komt? Hij heeft wel 2 kruintjes op z'n voorhoofd...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:40

Zannekin schreef:
Dus een fokmerrie is goed als ze zelf presteert ook al hebben de nakomelingen niks gedaan?
Elk paard kan naar de Z gereden worden las ik hier toch ergens. Knipoog


Die Duitse proef is niet zadelmak maar een proef, waar een paard toch minimaal 2 maanden voor gereden moet zijn.

Ik begrijp de redenering niet helemaal. Je wilt liever een moeder van een kampioen (wat voor kampioen aan de hand onder het zadel) dan de kampioen zelf. Dit is de kip of het ei verhaal.
Een goede fokker wil weten waar hij/zij mee fokt en in een afkalvende markt worden zekerheden zoals aanleg tot prestaties in de moederlijn en gezondheid gevraagd. Zie topic waar kijk je naar als je een fokmerrie koopt.
Bijna iedereen zegt: "of ze zelf wat gedaan heeft," dat is ook gezond verstand vandaag de dag.


Oeps sorry we gaan weer helemaal off topic Lips are sealed

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:48

sarabande schreef:
Die Duitse proef is niet zadelmak maar een proef, waar een paard toch minimaal 2 maanden voor gereden moet zijn.


Waarvan 1 maand longeren en 1 maand rijden, inderdaad. Dat is nog geen sportpredikaat.
Dat ze dat moeten kunnen ben ik wel mee akkoord.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:51

Wat doe je dan bvb met Opaline des Pins? Moeder van 4 goedgekeurde dekhengsten: Jus de Pommes (winnaar goud OS met Ulrich Kirchof)), Quintus, Richebourg en Trésor d'Opaline maar zelf niet in de sport uitgebracht volgens de gegevens in de database...

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maessie en 50 bezoekers