dagindeling verschillende takken paardenhouderij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

dagindeling verschillende takken paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 16:16

Hallowa,

Ik heb een vraag aan mensen die met paarden werken.

Van hoelaat tot hoelaat werk je? Per dag gegeven als het kan.
Wat doe je op een dag, wat voor opdrachten/klussen?

Ook zou ik graag willen weten hoeveel je verdiensten dan zijn, kan via pb, en wat je dus doet erbij.

Graag zou ik dat willen weten over/bij:
Hengstenhouderij
Fokkerij
Opfok
Trainingsstal dressuur en spring
Draf- en renstal
Menstal
Manege
Pensionstal
Eigen bedrijf (tijden dat je zelf er werkt)
enzovoorts.

Alle info erover is welkom.

xxxSanne

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 20:42

Ik 'werk' dus niet op een stal in de zin van er geld mee verdienen, maar ik doe dus wel t werk. (Ik weet ut, lekker vaag)
De stal waar ik 'werk' doet/heeft t volgende:
er staan zo'n 25 paarden, waarvan:
10 opfok, dus tot 3 jaar
7 fokmerries
3 jonge sportpaarden
5 pensionpaarden, 3 pensionponietjes
En ik zal dr vast nog wel wat vergeten zijn, maar okee. De paarden staan overdag in de wei, snachts op stal.
Als ik de hele dag meedraai:
half 9 voeren
9.15 paarden in de wei
9.30-12.00 stallen uitmesten
12.00-12.30 pauze, koffie leuten
12.30-15.30 paarden verzorgen cq rijden
15.30-16.00 zooi opruimen, leer schoonmaken
16.00-17.00 voeren, vegen
Enne, dit is eigenlijk iedere dag hetzelfde, alleen op zondag wordt er sochtends gevoerd door de eigenaar, en beginnen we pas om 12.00 met de rest van de 'werkzaamheden'. Op zondag hebben veel van de rijpaarden een vrije dag.

SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 20:55

ontzettend bedankt, ik pb je ff voor een aantal dingen nog.

xxxSanne

SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 21:01

andere nog van deze mooie stukken Haha!?

Heb er namelijk veel aan, voor mijn werkstuk moet ik dus meerdere takken en plekken ervan weten, tijden dus.

xxxSanne

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:42

ff zien bij de manege waar ik twee dagen in de week werkte was het
woensdag:
8:30 beginnen met voeren voor-onder deuren open, in het mapje kijken voor bijzonderheden en daarna twee boxen mesten en opstrooien, alle stallen opstrooien
11:00 de eerste 5 paarden in de losgooibak zetten, even pauzeren, kuilgras in de lege boxen doen/de overige paarden kuil voeren
11:30 eerste wissel, 5 paarden eruit 8 paarden/pony's erin, terein aanvegen, zaagselstallen rechttrekken
12:00 laatste wissel, 7 eruit 3 erin, de paarden met de gevoellige buikjes poetsen voor de lessen
12:30 4 ruinen naar binnen, bix geven, alles klaarmaken voor de lessen
14:00 eerste beginners les(ervoor kwamen ze ene half uur eerder aan om te 'poetsen' etc.)
15:00 tweede les, eerste les helpen afzadelen en naverzorgen
16:00 laatste les begint, even opletten bij het naverzorgen vand e tweede groep, aanvegen
17:00 laatste les afgelopen, helpen afzadelen poetsen etc., bix voeren, weer aanvegen
18:00 kuilgras voeren en afsluiten, opruimen van poetsspullen en eventueel tuig/halsters wat nog buiten ligt
18:30 naar huis

Vrijdag:
zelfde alleen dan was het losgooien om half 11 tot 12 uur en begonnen de lessen wat later, was je ook bijna een uur laten thuis

Er stonden op de ponyclub 15 paarden en pony's 2 eigen dieren, 5 pony's, 1 arabierXkwpn, 1 haflinger, 2 kwpners, 1 rus, 1 asbakje, 1 springpaardXkwpn, 1 pools paardje
aardig divers Lachen

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:52

Ik werk op een spring- en handelstal als ruiter.
Wij beginnen on 8 uur
8.00: voeren + stallen mesten, opstrooien, hooi geven, vegen
+/- 9.30 15 minuten koffiepauze
dan alle voorkomende werkzaamheden zoals: rijden, poetsen, wassen, paarden in de wei, enz.
om +/- 12.30 voeren, vegen. en uur lunch
en dan weer doorgaan met alle werkzaamheden
om +/- 16.30 weer hooi geven
en om +/- 17.00 voeren
De dag is pas afgelopen als alles gedaan is. Dat kan verschillen van 17.00 tot 21.00 en als we op concours moeten is het natuurlijk weer allemaal anders.
We werken 6 dagen in de week.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:55

Ik heb een jaar langgewerkt op een westernstal (training, les, pension en opfok). Daar zag een dag er als volgt uit:

9.00: krachtvoer voeren
9.30: 1e groep paarden in de trainingsmolen, daarna in de wei
10.00: 2e groep paarden in de trainingsmolen, daarna in de wei
9.30- 12.00: stallen uitmesten
12.00-13.00: lunchpauze, paarden hooi
13.00: paarden trainen, lessen en andere bijzondere taken (erf aanvegen
etc.)
17.00: paarden op stal en krachtvoer
gang aanvegen
19.00-22.00: lessen (volwassenen)
22.00: paarden hooi
22.30: controle ronde
Zo was de planning van maandag - zaterdag.
Zondags hadden de paarden rust (eventueel een buitenrit), liepen wel in de wei en de stallen werden alleen maar opgestrooid.
Er stonden 18 paarden, waarvan 4 pensionpaarden en 4 paarden in opfok.

Nu ben ik bezig om een stal op te zetten met Bertus (lageveld).
De dagindeling is nog niet zoals hij zou moeten zijn, maar dit is het ongeveer:

9.00: paarden hooi voeren
tussen 9.00 en 12.00 stallen uitmesten
12.00: paarden krachtvoer voeren
12.30: paarden in de wei
Tussen 13.00 en 18.00 paarden / pony's trainen.
18.00: paarden op stal en hooi
22.00: paarden krachtvoer.

We fokken welsh mountain pony's, pensionstalling en willen de mogelijk bieden om mensen en paarden hier een ontspannen vakantie te laten hebben. We hebben zef 15 welsh A pony's, een draver, engelsvolbloed en 2 pensionpaarden

manzano

Berichten: 23925
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 01:16

Westernfreak schreef:
12.00-13.00: lunchpauze, paarden hooi


Lange lunchpauze. Heb ik nooit meegemaakt Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 02:32

Manege annex Handelstal:

08.00 voeren
08.15 opstrooien ( 1 a 2 keer per week mesten)
09.30 les volwassenen
10.30 2de les volwassenen
11.30 effe snel een bak koffie, vervolgens direct het paard op
tot uurtje of 13.00 uur rijden, meestal 2 paarden
13.00 tijdens de indeling van de middag en avond lessen een boterham naar binnen proppen.
13.30 rijden of eventueel prive les aan pensionklanten
15.30 priveles beginners
16.00 tot 18.00 les ponys
18.00 tot 18.30 diner
18.30 tot 22.30 les volwassenen
22.30 hooi voeren en afslsuiten
23.00 bar open houden en laatste klanten vermaken
0.00 uur afsluiten en snel je bed in.

Dit waren meerdere bedrijven met gem 40 tot 60 paarden, van maandag tot en met vrijdag. Op zaterdag en zondag stopte het om 19.00 uur. Op woensdag begonnen de lessen om 13.00 uur

Na dit 3 jaar te hebben gedaan, ben ik gestopt met het paardenvak. Je zult wel begrijpen waarom ik niet zo graag meer lesgeef!!!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:32

ik loop dus ook stage op een renpaarden trainings stal en daar ziet ene dag er zo uit:
8:00 begint er al iemand
8:30 moet ik er zijn, kan gelijk hooi voeren en beginnen met mesten
zodra ik daarmee klaar ben pak ik gewoon m'n vaste longeer merrietje en die ga ik longeren, doe eigenlijk de hele dag niks op tijden, maar gewoon zodra het andere klaar is. persoonlijk vind ik dit wel prettig werken op ene dag doe ik dit soort dingen:
mesten
voeren
vegen
longeren
soms uitstappen op/met een paardje
losgooien
afzadelen
opzadelen
nazorg voor de dieren(afsponzen, afspuiten en daarna op stal uurtje later eruit om ze te poetsen en dekens erop te leggen
en verder dingen die van me gevraagd worden, kan van alles zijn

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:30

Ik werk fulltime op een manege, maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 18.00 met tussendoor 1,5 uur pauze. Wij hebben iets meer dan 80 paarden op stal en werken vast met zijn tweeen en af en toe komt daar nog een stagiare bij.
De werkzaamheden:
Elke dag begint de ene met biks voeren en de rest met hooi. Als biks en hooi bijna gevoerd zijn zet ik alvast stro klaar (wij hebben van die hele grote pakken stro gestapeld, die haal ik van de stapel (met de bobcat) en verdeel het stro over de drie verschillende stalgebouwen.
Als dat gedaan is gaan we al onze eerste pauze houden van ongeveer een half uur.
Rond half tien beginnen we met opstrooien, in principe hoeven wij niet uit te mesten, alleen ieder twee boxen die elke dag gedaan worden en wat dus niet zwaar is. Tussen door helpen we als dat nodig is met opzadelen en opstappen bij de ochtendlessen. Als het opstrooien klaar is vegen we het erf. Als dat klaar is voeren we weer biks en een aantal paarden krijgen dan ook weer hooi. Dan is het zo rond enen en gaan we zelf eten tot ongeveer een uur of twee.
Vervolgens wisselt het wat we gaan doen, meetstal doen we dat waar we het meest zin in hebben, er is geen vast schema. Mogelijkheden zijn spinnen ragen..(jaja dat hoort er ook bij), waterbakken schoonmaken, manegepaarden en ponies toiletteren, zadels en hoofdstellen schoonmaken, mesthoop opruimen en dat soort dingen. Ik rijd zelf dan meestal ook 1 paard (soms niet, soms 2) en geef elke dag gemiddeld 1 of 2 privelessen. Om ongeveer 15.30 gaan we weer hooi voeren. Ik geef dan les van 16.00-17.00 en 1 dag van 16.00-18.00. Degene die geen les geeft gaat vegen en opzadelen voor de andere les. Rond half zes voeren we nog een keer biks en als de paarden na de les zijn afgezadeld en de drollen uit de bak gehaald zijn zit de dag er al weer op. Ojaa, tussendoor zetten we continue paarden los, dat gaat de hele dag door in in ieder geval de twee buitenlosgooibakjes. Ojaa, woensdags is er de hele middag les dus dan bestaat de middag voornamenlijk uit lesgeven, en op/afzadelen.
Verder wisselt het wat per seizoen. sWinters natuurlijk veel watergeven, szomers is het stalwerk snel klaar want dan staat alles buiten dus dan bestaat een groot deel van de dag uit extra klussen zoals stallen met hogedrukspuit schoonspuiten, stallen schilderen, al het opgestapelde oud hout ed. van het hele jaar opruimen en natuurlijk de paarden heen en weer lopen van het land en ze daar ook tellen en waterbakken controleren ed.
Tsjaa dat was het wel volgens mij..als je meer wilt weten hoor ik het wel.