Zijn er nog mensen die 1 paards-trailers gebruiken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Zijn er nog mensen die 1 paards-trailers gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-03 10:35

Ik ben recreatieruiter maar wil toch graag op pad met mijn mannetje. Ik ben me aan het oriënteren voor een trailertje. Eén paardstrailers zie je niet veel te koop staan en zijn relatief goedkoop.
Ik ben info aan het inwinnen over eentje, die heeft een binnenafmeting van 1.25 breed. Moet kunnen voor een Tinker van 1.46?

Ik vroeg me af of er überhaupt nog mensen zijn met 1-paards trailers en of het te doen is.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 10:37

Zelf zou ik er nooit aan beginnen. Ze worden niet voor niets niet meer gemaakt. Enkelpaardstrailers liggen veel onstabieler op de weg en vaak willen paarden niet zo'n smal hokje in gaan.
Kun je geen anderhalf paards aanschaffen?

Toos paardloos

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 10:37

Meestal heb je 1,5 of 2 paards trailers omdat die stabieler op de weg liggen.
Zelf heb ik een kleine pony trailer. Precies groot genoeg voor Dennis, dus een stuk kleiner dan een 1 paards trailer. We zijn er nog maar 1x mee op pad geweest dus ik kan er nog weinig overzeggen. Maar die 1e keer ging het prima.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-03 10:48

Waar komt die onstabiliteit dan vandaan? Ze zijn toch net als grotere trailers dubbelassig (met 4 wielen enzo bedoel ik)?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 10:51

Pellie schreef:
Waar komt die onstabiliteit dan vandaan? Ze zijn toch net als grotere trailers dubbelassig (met 4 wielen enzo bedoel ik)?


Ze zijn hoog, maar smal op hun wielbasis. Dat maakt ze zo onstabiel. Enkelpaards slaan eerder om bij een onverwachte manouvre.
Jij zei dat hij iets van 1.25 meter breed was? Mijn tweepaards is 2.10 meter breed, dat slaat niet zo makkelijk om als een trailer die 1x zo smal is.

Toos paardloos

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 10:59

met een 1 prd trailer kan je bv niet je paard/pony opgezadeld op de trailer zetten, zeker handig voor buitenritten. Zoals Imker al zegt is de trailer stukken instabieler omdat ze smal en hoog zijn in verhouding en sneller zijwaarts omkiepen (schijnt echt wel te gebeuren als je onverwachts moet wijken of remmen).

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-03 11:00

Ik lees net over een anderhalf die 1.26 breed is, dus er zal ergens wel iets niet kloppen bij 1 van de 2 trailers. Lachen

Mensen nog meer ervaring/info?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 12:09

Ik heb eens een 1paardstrailer geleend van iemand, maar was er niet kapot van. Voor Kai (tinker van 1.41 en fors type) was hij aan de smalle kant.
Mijn vader reed en was helemaal niet te spreken over de wegligging.

* To Belg, or not to Belg *

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:26

Je moet wel uitkijken en zeker weten of je paard erin past! *LOL* Mijn pony heeft altijd in een te smalle en te lage trailer gestaan daardoor heeft ie nu trailer angst. Lips are sealed Maar wij hebben en 1,5 trailer en nu is ie niet meer bang. Pling Dus let goed op wat je doet! groetjesssssssss

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131946
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:50

Zelf zou ik er niet aan beginnen, vanwege de al eerder genoemde instabiliteit.
Een eenpaardtrailer is voor een goed weggedrag te hoog in verhouding tot de smalle wielbasis.
Als ik in jouw schoenen stond, zou ik zeker voor een anderhalfpaards gaan, deze liggen meteen al een stuk beter op de weg !


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:54

Onze anderhalfpaards (Wesco) is ook 1.25 breed. Onze oude Ifor Williams was een anderhalfpaards met schot (konden twee pony's tot 1.40 in) en die was 1.35 breed. Zo veel scheelt dat dus niet. Die van 1.25 breed ligt prima stabiel op de weg, beter zelfs dan onze oude van 1.35 - vraag maar aan Maarten. Lachen

Die van ons is trouwens zelfs nog vrij hoog ook, de exacte hoogte weet ik niet maar er kan een paard tot 1.70 in. En ik heb Ret wel eens in een sneeuwbui op- en afgezadeld in de trailer, kon er nog makkelijk links en rechts bij. Ret is trouwens 1.56, dus voor een paard van 1.46 zou zo'n trailer geen probleem moeten zijn.

BTW de 1-paardstrailers van hetzelfde model zijn 1.10 breed, die van 1.25 worden toch echt verkocht als anderhalfpaards.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-03 23:06

Pfffff moeilijk hoor. Het beste is gewoon uittesten volgens mij. Zeker als die ene waar ik interesse voor heb 1.25 binnenbreedte heeft, dan is de wielbasis absoluut niet kleiner dan een 1.5 paards met dezelfde maat.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:12

Ik heb zelfs een officiele PONY trailer Haha!
Nee, niet zo'n schapenkarretje. Het is om te zien in principe gewoon een 1 paards trailer, maar dan een stuk lager.
Jamaica past er net in, maar dan mag ze niet meer groeien (toch een voordeel, zo'n kleintje Haha!)
Deze trailer mag ook gewoon met B rijbewijs (enkel asser, max totaalgewicht 750 (dacht ik) trailer zelf zo'n 300, jamaica weegt 400 (ong) dus dat gaat precies)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje en 82 bezoekers