[VD] Hoe leer ik het compliment?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[VD] Hoe leer ik het compliment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 13:35

Maar dan nu de intelligente variant, afgezaagde vraag Nieuwe Stijl. Haha!

Ik heb het idee dat de meesten hier op de site hun paard het compliment geleerd hebben door een voetje te vragen en het paard met voer naar achteren te lokken. Met onze [***] is dat onmogelijk en dus heb ik het hem geleerd door een achterwaartse beweging met dat opgetilde voetje te combineren. Bij allebij de methodes heb je echter het 'probleem' van de uiteindelijke uitvoering: Je wilt op een gegeven moment niet meer zelf het voetje optillen of aanraken. [***] kan prachtig complimentjes geven als ik zijn been aanraak en 'buig' zeg. Omdat ik het uiteindelijk op stem+zweephulp wil hebben tik ik nu steeds zijn pijpbeen aan terwijl ik met een vinger zijn hoef nog wat ondersteun (anders laat hij hem hangen zodat het been 'struikelt' en stijf naar achteren wordt gestoken ipv gebogen.

Dus, mijn vraag is: hoe hebben jullie precies het compliment vanuit de aanleerfase op de uiteindelijke hulp gezet? Hoe lang deden jullie er over en wat is je hulp precies/hoe werkt die in praktijk? Zelf ben ik lange tijd nogal gemakzuchtig in de 'handfase' blijven hangen en vond ik het twee weken geleden welletjes en ben ik nu dus actief bezig met de zweephulp. Hebben jullie dat ook gehad?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 13:45

het compliment was het eerste wat Honey kon. Ik vroeg een voetje, en vroeg haar tegelijk achterwaarts (halstertouw als teugel zeg maar, min of meer Haha!) Dit deed ze heel erg braaf. Tot ik haar leerde liggen. Sinds ze kan liggen kan ze het compliment niet meer Haha!
Met Jamaica ben ik op dit moment bezig met compliment.
Ik vraag wederom haar voet (links trouwens) en "lok" haar hoofd naar de zijkant (ooowh, ik kan dit zo slecht uitleggen als ik het niet kan laten zien Haha!)
Afijn, het hoofd dus naar de linkerkant, en laag.
Het gaat redelijk, maar ze is nog heel onzeker en heeft nog ontzettend veel ruzie met haar evenwicht. Af en toe komt ze zover dat ze ook daadwerkelijk op haar knie zeg maar land, maar dan staat ze wel heeeeeeel snel weer op Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 13:59

Ik begrijp je tekst anders heel aadig. Het compliment bij Honey kun je misschien terughalen door het compliment nu aan het andere been te leren (yep, ook benen hebben hersens Haha!). Dan betekent gefrunnik aan het ene been (links) liggen, en aan het andere been het compliment.

Maar wat wordt jouw uiteindelijke hulp voor deze oefening? Zweep, vinger, stem of een combinatie? En is het liggen als oefening al afgerond (en welk commando heeft het dus gekregen?)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 14:06

Dat had ik zelf idd ook al bedacht, maar ze is nu drachtig (nog 2 mnd te gaan) dus begin ik even niet aan nieuwe dingen.
Voor het liggen met hon moet ik haar "helpen" Althans, ik vraag een voetje in combinatie met stemcommando "down" en de rest doet ze zelf. Als ik het voetje echter niet vraag gaat ze niet liggen ook.

Ik vind het zelf nog erg moeilijk om ze iets zonder hulp zeg maar te laten doen. Bij Jamaica begint het kwartje te vallen als ik met het handvat van mijn zweep de plaats van de singel aan raak, in combinatie met laag. Soms reageert ze hier op, maar meestal moet ik nog "lokken" (overigens is alleen mijn hand genoeg meestal, ik hoef niet perse snoep erbij te hebben

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:46

Maar hoe ziet het paard nu het verschil tussen voetje vragen voor het compliment/buiging of een voetje vragen om uit te krabben.

Ik had een keer snoepjes in mijn zak en Giant wilde er wel een, ik liet hem een keer buigen door zijn voetje te vragen en ja hoor: Giant zou Giant niet zijn als hij niet onmiddelijk doorhad dat de baas het misschien leuk zou vinden als hij zou knielen (sorry voor de verkeerde termen maar ik hou me verder niet bezig met VD).

Leuk voor een keer en ik heb het niet meer herhaald maar toen de hoefsmid een paar weken later een voetje vroeg maakte Giant meteen een keurige buiging Haha! Wel lief maar niet zo handig voor het bekappen Knipoog

Ik ga er verder niet mee door, hij is van mijn vijfjarige en dan zijn kunstjes niet zo handig maar ik vraag me wel af hoe je het verschil goed duidelijk maakt aan het paard en dan vooral in het beginstadium uiteraard. Later lijkt het verschil me duidelijker te worden voor het paard.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:57

Als ik het goed begrijp moet het zo Verward

*linkervoet optillen, hoofd naar de linkerkantlaag en laag.
En dan achterwaarts vragen Verward *

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 18:27

Om voor het paard duidelijk het verschil te houden tussen voetje geven voor knielen of compliment en gewoon hoeven uit krabben moet je gewoon letten op je houding. Bijvoorbeeld met hoeven uit krabben sta je altijd met je hoofd richting achterkant. En bij compliment gewoon andersom

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:06

Percy schreef:
Maar hoe ziet het paard nu het verschil tussen voetje vragen voor het compliment/buiging of een voetje vragen om uit te krabben.



Da's op zich best een goeie Haha!
Hon deed het heeeeeel in het begin, maar met een enkel "nee" was het klaar. Nu doet ze het niet meer. Jamaica heeft het nog nooit geprobeert.
Don't ask me why Haha!

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:37

Mijn shetlander weet het verschil of hij vast staat, of niet. Als hij vast staat of door iemand vastgehouden wordt dan geeft hij braaf een voetje. Als hij los staat, of ik heb zelf het halstertouw vast en vraag tegelijkertijd een voetje, dan gaat hij gelijk het compliment maken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:50

saar, hoe wil je dat dan gaan doen als je tijdens een buitenrit/wandeling whatever een steentje in de hoef van je pony ontdekt? (en je dus alleen bent, en hem niet vast kan zetten)

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:00

He, dat is een goede!! Daar had ik dus helemaal niet aan gedacht

Maar ik kan hem gelukkig ook nog tegenhouden als hij het compliment wil gaan maken, dus ik denk dat dat wel losloopt.

Bovendien loopt mijn shetlander voor de wagen, en ik ga dan nooit alleen weg. Ik heb namelijk een keer (toen waren we ook met z'n tweeen) bijna in de sloot gelegen, omdat hij schrok van een wapperend grassprietje. Dat wil ik liever niet meemaken als ik alleen ben.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:50

heel verstandig, maarja, ik weet natuurlijk niet wat jij allemaal met je shetlander doet Haha!

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 22:12

Nee dat is waar. Ik moest ook wel lachen toen ik je reactie las, juist omdat het zo'n goede opmerking was Haha!

Er zijn zoveel dingen voor mij zo logisch dat ik ze voor het gemak maar even vergeet te vermelden.

In dit geval vergat ik er dus ook nog even bij te zetten dat Willem (=shet) als hij het tuig opheeft gewoon voetjes geeft, ook als hij niet vast staat. Op de een of andere manier heeft hij dat dus heel goed in de gaten wanneer het wel en niet moet Knipoog