Ja we hebben het overleefd !!!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Ja we hebben het overleefd !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-03 13:45

Zoals je hier kon zien: [PP] Hoe zal het gaan? ...we hebben direct springles...
hadden Laiser en ik vanochtend springles.

Omdat Laiser niet goed durft te springen onder de man, heb ik het een hele tijd niet meer geprobeerd. Ik wilde het later weer een keer proberen als hij wat meer vertrouwen in zichzelf had. En ik wilde het onder begeleiding doen van een springruiter. Deze man gaat zelf heel vriendelijk met zijn paard om, en het gaat hem ook erom dat het paard vertrouwen krijgt en niet dat hij meteen de sterren van de wereld springt. En wat er ook gebeurde, hij gebruikt geen zweep als dwang middel. Het is een kwestie van vragen en positief belonen.

Terwijl ik Laiser longeerde, stelde Leo de hindernis op en de andere palen die nodig waren om hem in een soort sluis te kunnen laten springen. Laiser tijdens longewerk moest hij ook over een balkje stappen, draven en galloperen. En hij keek ondertussen ook naar Leo wat hij allemaal deed.

Hé dit heb ik al een keertje eerder meegemaakt. Je wil toch niet zeggen dat dat allemaal voor mij neer gezet wordt hè? Wat zijn jullie van plan Verward

Nadat Laiser helemaal los was door zijn lijf en Leo klaar met alles opstellen. Lieten we Laiser aan draven, en dreven we hem rustig en kalm richting de sluis om te springen.

Het was alsof Laiser zich het herinnerde van de vorige keer en draafde aarzelend de sluis binnen. (Aan het einde van de sluis stond een laag kruisje) En in plaats van in het midden te springen, springt Laiser over het allerhoogste stukje van het kruisje Nerd .

Na de sprong kreeg hij weer een kleine beloning. Na een paar sprongen had hij in de gaten wat de bedoeling was. Hij kwam een beloning halen en als we hem weg dreven, ging hij zelf al in draf of galop over de hindernis.
Telkens na een paar spongen werd de hindernis verhoogd en/of verbreed. Een enkele keer kwam hij niet goed uit en moest dus een grotere spring maken dan eigenlijk nodig was. Gevolgd door een bokkensprong en hoofd schudden. Maar hij bleef er voor gaan.

Na een aantal sprongen zei Leo dat ik het zadel er maar op moest gooien.
Ieks nu zou het ook voor mij weer even spannend worden. Zou Laiser het aandurven met mij erbij. Scheve mond
Rhesy (de eigenaresse van de stal) gaf me even een voetje gaf met opstijgen. (wat tja mijn beugels waren nu korter dan normaal en Laiser is dan toch wel groot hoor . En daar vertelde ze me nog eventjes bij dat ze in plaats van chocoladebollen Vingers aflikken toch liever een progresgebakje had . Haha! (Kortom mocht ik er af vallen, dan wist ik wat ik moest trakteren Knipoog )

Toen ik er op zat, moest ik eerste een paar rondjes stappen, draven en galoperen zonder over de hindernis te gaan.
Terwijl ik dat deed verlaagde Leo de hindernis weer tot een kruisje. (Tja ik moest het natuurlijk ook weer even opbouwen. De laatste keer dat ik op Laiser gesprongen had was geëindigd in een flinke steigerpartij.) Ik moest in draf op de hindernis afrijden. (Die stond nog steeds in dezelfde sluis. Op die manier hoefde ik Laiser alleen maar in het midden op de hindernis af te sturen en kon hij niet naast de hindernis gaan.)
Ik was heel benieuwd hoe Laiser het zo gaan doen, zou hij het met mij ook zo goed doen?

En ja hoor Laiser nam mij mee de hindernis over Cool Haha!. Hij deed het voor me!!! Cool Lovers

Nadat we nog een paar keer over het kruisje hadden gesprongen werd het veranderd in een steilsprong. En toen ik de hoogte zag moest ik eventjes slikken. Maar goed, ik had gezien dat Laiser het kon tijdens het vrijspringen dus als ik hem goed zou aanrijden, moest het ons lukken...
En ja hoor, Laiser vloog over de hindernis. Ik voelde dat hij zich helemaal rond maakte boven de hindernis. Leo vertelde me dat dit heel goed was. Grote paarden net als Laiser schijnen nogal eens de neiging te hebben om dat niet te doen tijdens de sprong.

Ik was al ontzettend trots op mijn mannetje dat hij zo goed bleef springen. Maar Leo wilde er nog een smalle oxer van maken van zo'n 90 cm hoog. Niet om het zo hoog te doen, maar om te zorgen dat Laiser echt goed van de grond kwam. Doordat ik het nu zelf ook wel spannend vond, weigerde Laiser aan het begin van de sluis. En begon hij wat van de grond te komen voor. Leo stelde me gerust, het was helemaal niet erg. Heel goed dat ik op dat moment niet met zweep reed, want als ik hem op dat moment een tikje met de zweep had gegeven, was ik alles weer kwijt geweest wat we net hadden opgebouwd. Ik moest hem gewoon rustig wegdraaien op de grote volte en Laiser opnieuw in galop zetten. Daarna moest ik hem opnieuw aansturen op de hindernis.

En ik weet niet wat het was, maar als of er een knop opging... Laiser en ik gingen ervoor en in een rustig galop reden we op de hindernis af. En volgens mij heeft Laiser veel hoger gesprongen dan dat de de 90 cm waar de balk op lag. Hij nam zo'n megasprong dat ik bij het neerkomen heel even mijn evenwicht kwijt was, maar bleef wel in het zadel zitten.

Wow wat was dat een gave les geweest. Wie had dat gedacht van ons?
Ik zit hier nog helemaal na te genieten.

De positieve ervaring die Laiser en ik vandaag hebben opgedaan, pakt niemand ons meer af. Pling
En voor de geïnteresseerden er zijn deze keer geen foto's gemaakt. Michel moest gewoon werken, dus helaas.


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:48

Geweldig, klinkt alsof je er ook echt van genoten hebt, daar doe je het voor!!! Knuf aan de grote Beer Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Dennis

Berichten: 31447
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:50

Wat geweldig! Dit klinkt echt goed! Echt leuk om te horen dat het zo verschrikkelijk goed gaat.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:52

Dat klint supergoed. Zeker met springen is een instrcuteur die jou en je paard vertrouwen geeft heel belangrijk, fijn dat je zo iemand gevonden hebt!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:54

Jammer dat er geen foto is gemaakt, maar dit klinkt als een prima instructeur voor jullie!

Gaaf hoor!

:evaw:

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:00

Super! Fijn dat het zo goed ging *LOL*

Laiser wordt nog wel een heel stoer paard Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:09

Ships geen foto's.... Huilen
Maar wel heel gaaf dat het zo goed ging!

Ik heb met Cerise al vaker gesprongen en meestal hielden we het bij zo'n 60 cm, maar van de zomer hebben we ook zo'n 80 cm gesprongen.

Ook wel eens een dubbel van ongeveer 40 cm, met 1 galopsprong ertussen, wat ze erg vreemd vond de eerste keer!

Veel succes met springen, volgens mij is Laiser daar heel goed in!
Nou nog wedstrijden he... *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:21

He wat goed joh! Dat is weer een stevige brok vertrouwen naar twee kanten toe, die je daar verdient hebt! Super!!!!

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 16:26

Wauw wat cool joh! Zo zie je maar wat vertrouwen kan doen! Jammer dat er geen foto's zijn gemaakt, maar ik kom wel een keer live kijken Knipoog


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 16:33

Gaaf voor je dat het zo goed ging! En nu op naar het Z hè?!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:03

Ik ben reuze blij voor jullie!!!!!

Jullie komen er wel....... Super...

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:03

Klinkt hartstikke goed joh! Steeds een beetje vertrouwen erbij... Jammer dat er geen foto's van zijn, maar ach, als jullie binnenkort jullie eerste parcours springen, dan komen die foto's vast wel! Cool

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:08

Wat goed van jullie allebei!
Van Laiser omdat hij het zo braaf deed en van jou omdat je toch al die moeite doet om hem het vertrouwen te geven.

Jammer dat er geen foto's zijn, maar ik geloof zo ook wel dat het een megasprong was Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:18

Hee, lekker dat het zo goed ging.
En die foto's komen nog wel een keer hoop ik

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131720
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:26

Knap hoor !!
Ik vind het van jullie allebei erg stoer dat jullie zoveel vertrouwen in elkaar hebben en dat telkens weer om weten te zetten naar een nog betere prestatie.
Zo zie je maar, stukje bij beetje wordt die vertrouwensband nog inniger, een beloning voor je harde werken en je eerlijke manier van rijden

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:55

Wat onwijs goed zeg! Dat moet vast heel goed hebben gevoeld dat ie zo voor je sprong!
Enneh, die foto's komen vast nog wel een keertje he Haha!

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:54

Nou meid, helemaal super! Goed voor het zelfvertrouwen van jullie beiden! Echt super gedaan!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 09:31

Dank jullie wel voor jullie leuke reacties *LOL*

En foto's komen er vast nog wel een keertje van een springende Laiser.
En het zelfvertrouwen van Laiser heeft in de afgelopen tweeëneenhalf jaar echt een hele mooie stijgende lijn laten zien. Ik had het er laatst nog met iemand over.
Weet je nog hoe hij toen reageerde? Zo waren we over hem aan het praten. Ook tijdens de buitenrit van afgelopen zondag, het is zo mooi om te zien dat hij steeds meer durft en wil proberen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:57

Klinkt als een fijne instructeur!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 14:43

En alweer heeft Laiser iets gedaan wat hij hiervoor niet eerder heeft gedaan. Lovers . Hij blijft me verbazen, en zichzelf waarschijnlijk ook. Cool
Dit is toch wel een fijne carnavalsvakantie op deze manier.
Lees meer
Laatst bijgewerkt door Mickey op 05-03-03 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:34

Je linkt dit topic Mickey *LOL* Ik snap dat je heel blij bent met zijn prestatie, maar dan wordt het zo'n cirkeltje Tong uitsteken

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eve_16, Ineke2, J30d, Kaatastrof, kyrkelover en 33 bezoekers