het rijden gaat beter met brokjes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ivonne
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: muiderberg

het rijden gaat beter met brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 14:44

mijn paard rijd ik nu een tijdje met brokjes en dat gaat super!!!!!!
als ik 10 min. heb gereden en ze doet het goed krijgt ze een brokje.
zelfs toen ik voor de wedstrijd aan het inrijden was hoefde ik bijna niks te doen terwijl ze normaal niet wil ontspannen.
(ik doe dit alleen omdat ik weet dat mijn paard niet verwend gedrag gaat vertonen )
ik heb het van een vriendin en het helpt wel dus ik zou zeggen probeer het eens.

groetjes roos

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 15:21

mij lijkt dit niet echt een goed idee,en ik zal dit zeker niet doen!
belonen,klopje op de halst dus en braaf toespreken dat betekend voor mijn paard van goed gedaan.
snoepjes krijgt ze zeker maar niet onder het rijden.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 15:39

ik ga mee met beautifull_mickey; lijkt me niet zo'n goed idee om je paard om de 10 minuten vol te stoppen met brokjes Verward

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 15:46

mij lijkt dan dat je zo'n paard krijgt van wat op een gegeven momment van ow krijg ik geen snoepje?nou waarom zou ik dan goed lopen?
een paard moet graag voor je willen lopen en niet omkopen met snoep,hij loopt nou als het waare braaf en zo voor dat snoepje en niet voor jouw.
en zoals ik las dat je ook op wedstrijden ging wil je in de proef dan ook om de zoveel tijd stoppen even me paardjes brokjes geven,dit is niet aanvallend bedoeld maar als ik jouw was zou ik er toch mee stoppen en onder het rijden belonen met een klopje op de hals en je stem.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 16:29

Op den duur gaat ie ineens op de rem staan, draait ie z'n hoofd om. "eerst snoepje" *LOL*

Lijkt me dus absoluut geen goed idee. Je zou het zelfs dom kunnen noemen eigenlijk ... Ik zou als ik jou was er maar snel mee stoppen, hij loopt nu enkel maar voor de koekjes en op den duur gaat ie toch zowiezo z'n grenzen verleggen met alle gevolgen van dien.

Je koopt je kinderen toch ook niet om met snoep als ze de afwas moeten doen?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 18:50

Ik heb een paard voor iemand gereden die kreeg om de drie rondjes een pepermuntje...Anders ging hij raar doen Verward
dat beest ging dus op een gegeven moment gewoon bij het hek staan wachten tot hij een snoepje kreeg, eerder verzette hij geen poot...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:09

Het ligt eraan hoeveel en hoevaak je iets geeft en ook waarom.
Voor simpele dingen die hij al lang hoort te kennen is een brokje niet nodig.
Maar ik heb bij paarden die iets erg moeilijk vonden ook wel eens na de oefening extra beloond met wat lekkers.
Daarna als ze snapte wat de bedoeling was kregen ze alleen maar weer een aai en beloning met de stem.
Wat nog weer later alleen stem werd, tot uiteindelijk niks.
Voor wat bangere nerveuze paarden vind ik het wel goed helpen.
Maar dus niet bij gewone dingen, alleen maar bij moeilijke dingen aanleren.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:09

hihi, een kennis van mij deed dat ook, alles wat haar paard goed deed, werd met een brokje beloond. Paard moest dan ook stoppen, om het brokje te krijgen. Tot ze haar eerste springparcours ging doen, daarna is ze ermee gestopt Schijnheilig

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 20:04

Denkt ie niet na een tijdje als je hem geen brokje geeft van hé waarom krijg ik geen brokje? Dan doe ik me best ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:12

wel nee zover denkt een paard niet na.
En als je hem zoveel brokken geeft dat hij voortaan meteen op de rem vliegt dan doe je idd ook iets niet goed Lachen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:18

Doe het zelf ook heel erg vaak, vooral met zadelmak maken. En om nou te zeggen dat ze er lastig/schooierig van worden? Nog nooit last van gehad, heeft toch voor een deel met jezelf te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:21

Daar heb ik idd ook nog nooit last van gehad.

Maar bij jonge paarden heb ik ook wel eens brokkjes gegeven.
paarden die erg bang waren met optijgen en liever meteen van tussen bokten bv.
Die geef je de eerste keren meteen wat lekkers zodat ze hun hoofd naar achter moeten doen.
voordeel 1, een paard met zijn hoofd naar achter rent niet weg.
voordeel 2, hij leert het opstijgen te vertrouwen.

En dan ook snel genoeg weer afbouwen.
Als ze het kennen hoeft het niet meer, dan moet een klopje volstaan.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:43

Ik zie er ook geen problemen in, mits het idd geen gewoonte wordt. Ik heb het zelf alleen in het begin heel soms gedaan. Ze zag het dus ook niet als een gewoonte. Mijn stalgenootje doet het ook soms, ik heb nog nooit gezien dat het paard gaat schooien.
Ik denk wel dat het zaak is dat je er verantwoord mee om gaat en niet bij het minste geringste je paard moet gaan "voeren".
Zoals Kawa het zegt, ben ik het mee eens. Afbouwen dus.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:34

Sinds ik mijn paard na een zware oefening of een stukje echt knallen in tölt een snoepje geef, is zijn motivatie om zijn best te doen met sprongen vooruitgegaan! Ik ben absoluut geen voorstander van paarden verwennen, en je kunt dit ook niet bij alle paarden doen, maar mijn ruin is vrij bescheiden van zichzelf. Hij heeft heus wel eens een poging gedaan om alvast uit zichzelf stil te staan voor het snoepje, maar dat tolereer ik niet; ik ben degene die bepaalt wanneer hij een snoepje krijgt, en niet hij. Inmiddels slooft mijn paard zich echt uit voor mij en loopt ie beter dan ooit. Hij krijgt overigens maar een of twee snoepjes per trainingssessie en dan na afloop nog eentje. Er zijn zat topruiters die hun paard ook op deze wijze belonen voor hun inspanningen en ze zo extra gemotiveerd houden. Als je maar consequent bent en niet het paard het moment van belonen laat bepalen, werkt het gewoon super. Zelf doe je toch ook beter je best als je weet dat je er wat voor terugkrijgt?