[NH] Wat is natural horsemanship?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

[NH] Wat is natural horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 00:19

ik vroeg me af wat de visie is van het natural horsemanship.
Wat doen jullie en welke doelen hebben jullie?
Vind het heeel intresant om er meer over te weten!
groetjes maaike


ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:58

Een visie op gebakken lucht? Daar begin ik niet aan.
Natural horsemanship bestaat in mijn ogen niet.
Het gaat om je eigen persoonlijkheid en hoe je je opstelt tegenover paarden en daar is maar een goede manier voor en dat is een eerlijke manier. Hoe je dit in de praktijk invult moet ieder voor zich bepalen en is afhankelijk van je persoonlijke wensen en mogelijkheden.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:28

Voer de term Natural Horsemanship eens in in een willekeurige zoekmachine, en er rolt enorm veel info uit! Succes!


Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 13:06

Natural Horsemanship wil zeggen dat je je paard met respect behandeld en hem niet onderdrukt dmv een zweep of sporen. Je zorgt er voor dat het paard met je gaat samenwerken ipv voor je te werken. Hierdoor krijg je een veel betere band met je paard en vertrouwd je paard je beter. Ik zelf ben bezig met de Freestyle methode van Emiel Voest. Deze methode kun je ook gebruiken als je gewoon dressuur of springen rijdt. Kijk eens op www.emielvoest.nl
Groetjes Arjette

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 16:49

Het is een methode die werkt met weerderzijds respect. Je dwingt hje paard tot niks, maar je vraagt het, en je paard reageert vanuit respect voor jouw en niet uit angst. Het is vooral iets zonder regeltjes, maar meer op gevoel zeg maar. Dus het is niet echt een methode maar meer een manier van omgaan met je paard die je bij alles toe kunt passen.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 06:35

"think like a horse"....DAT is Natural horsemanship!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 08:46

Rocco schreef:
Het is een methode die werkt met weerderzijds respect. Je dwingt hje paard tot niks, maar je vraagt het, en je paard reageert vanuit respect voor jouw en niet uit angst. Het is vooral iets zonder regeltjes, maar meer op gevoel zeg maar. Dus het is niet echt een methode maar meer een manier van omgaan met je paard die je bij alles toe kunt passen.


Het is wel degelijk iets met regeltjes hoor. Ook bij natural horsemanship mag een paard niet over je heenwalsen en moet hij respect tonen. Maar het verschil is dat je leert je in het paard te verplaatsen en leert hoe een paard denkt en je van daaruit op te stellen. Je moet in je hoofd houden dat een paard een vluchtdier is en wij in principe roofdieren. En vanuit dit punt ga je verder werken. Vertrouwen kweken. Eraan werken dat het paard jouw als leider ziet. En niet een paard willen tegen houden met teugels en een bit, en nog een scherper bit als hij niet wil, en doet hij echt raar: hang er nog maar een hulpteugel bij.

Dit is in kort wat in mijn ogen NH inhoudt. Het omvat meer dan iemand je in een kort antwoord kan geven. Maar NH is zeker geen gebakken lucht. Het is wel een modetrend. Plak ergens het woord NH op en je hebt de aandacht van de mensen. Een heleboel mensen passen gewoon de "klassieke"manier van omgang met paarden toe, maar zijn toch bezig met NH.

NH is NIET: touwhalster, lead rope, carrot stick en bareback pad. Dit zijn tools, de rest gebeurt in jouw hoofd.

Je suis Charlie.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:07

Cassidy schreef:
Het is wel degelijk iets met regeltjes hoor. Ook bij natural horsemanship mag een paard niet over je heenwalsen en moet hij respect tonen.

Ik vind 'hij moet respect tonen' geen regeltje. Als je het goed doet en geduld hebt, is dat een resultaat. Gehoorzaamheid kun je afdwingen, respect niet. En dingen als 'een paard mag niet over je heen walsen', vind ik niet echt onder regeltjes vallen, dat vind ik ook gevoel, je voelt gewoon wel dat het niet goed is als een paard je omver loopt. Maar als je dat wel bij de regeltjes rekent... ja, idd dan zijn er wel een paar regeltjes, maar nog steeds niet veel.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:51

Ook respect kun je afdwingen. Wat is in jouw ogen het verschil tussen gehoorzaamheid en respect?

Als je bedoelt: angst en vertrouwen, dan geef ik je gelijk. Maar respect en gehoorzaamheid kun je beide afdwingen.

Je suis Charlie.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 12:43

toch ben ik ook van mening dat je respect niet kunt afdwingen. Parelli zegt hier ook wat over, dat is vaak geen respect maar intimidatie. Hoe meer je afdwingt hoe meer disrespect je juist krijgt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 12:54

Dan een vraag aan jouw Cornelie. Waar ligt het verschil tussen intimidatie en respect?

Kijk, het is heel makkelijk: een paard dat bibberend een hoek induikt als je de box in komt is geintimideerd. Is gewoon bang.

Een paard dat naar je toekomt met de oortjes naar voren als je de box inloopt. Is die gehoorzaam? Heeft hij respect? Of kan het hem eigenlijk niet schelen als hij een tik zou krijgen?

Nogmaals: hoe definieer je respect, hoe definieer je gehoorzaamheid en hoe definieer je intimidatie en angst?

Je suis Charlie.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:22

Een paard met respect is voor mij: een paard dat begrijpt wat ik wil en dat ook doet zonder weerstand, zonder 'discussie' en zonder angst. Een paard dat geintimideerd wordt is voor mij een paard dat zwaar op de hand is, laks op het been, in discussie gaat, etc. Dus zo'n paard is voor mij ook een paard dat misschien wel netjes loopt met zijn oortjes naar voren maar toch continu 1 of meerdere van deze dingen vertoont.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:06

Cassidy schreef:
Ook respect kun je afdwingen. Wat is in jouw ogen het verschil tussen gehoorzaamheid en respect?

Als je bedoelt: angst en vertrouwen, dan geef ik je gelijk. Maar respect en gehoorzaamheid kun je beide afdwingen.

Onder gehoorzaamheid versta ik dat een paard doet wat je zegt, op welke manier dan ook. Respect vind ik dus dat een paard doet wat je zegt zonder dwang of angst, maar zeg maar vrijwillig. Vrijwilligheid kan je niet afdwingen ik denk niet dat ik dat hoef uit te leggen.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 23:44

En toch: als een paard zo is getraind, is gedrild dat hij moet gehoorzamen...zo is getraind dat hij er niet eens aan denkt om in verzet te gaan....dan is het paard gehoorzaam. Doet het min of meer vrijwillig, dus heeft respect?

Tot op het punt dat je de gehoorzaamheid erin hebt gekregen kun je wel degelijk dwang gebruiken. En waar leg je de grens tussen vrijwilligheid en gehoorzaamheid?

Is teveel vrijwilligheid niet ongewenst? Een paard dat meedenkt en anticipeerd en in galop aanspringt in een wedstrijd omdat hij het vrijwillig doet en niet gehoorzaam wacht op de aanwijzing?

Je suis Charlie.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 01:42

Citaat:
Maar respect en gehoorzaamheid kun je beide afdwingen.


Respect kun je niet afdwingen, dat moet je verdienen !


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:12

En wat is in jouw ogen het verschil tussen respect en gehoorzaamheid? Ik zie hier mensen kreten plaatsen zonder voorbeeld erbij. Dat kan ik ook.....maar dat is niet de bedoeling van een discussieforum?

Je suis Charlie.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:19

Een paard dat gehoorzaam is doet alles wat iemand vraagt zonder te letten op de gemoedstoestand van dat paard. Volgens parelli heeft een paard ook respect voor je als hij zijn 4 verantwoordelijkheden kent (de ruiter heeft er ook 4 ). Die voor het paard zijn: niet van tempo veranderen, niet van richting veranderen, kijken waar je naartoe gaat en je niet als prooidier gedragen. Hier spreekt vanzelf al uit dat het paard dus niet gehoorzaam is en geen respect toont als hij zelf aangaloppeert. Ook al is dat vrijwillig. Respect volgt voor mij ook vanuit vertrouwen. Eerst wil ik dat mijn paard volkomen rustig en ontspannen is (left brainded) voordat ik met hem ga trainen. Bovendien is een training dan ook veel effectiever omdat het paard niet in vlucht modus is.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 11:09

Kiara schreef:
Voer de term Natural Horsemanship eens in in een willekeurige zoekmachine, en er rolt enorm veel info uit! Succes!


Of gewoon de zoekmachine van bokt Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:06

Cassidy"]
En toch: als een paard zo is getraind, is gedrild dat hij moet gehoorzamen...zo is getraind dat hij er niet eens aan denkt om in verzet te gaan....dan is het paard gehoorzaam. Doet het min of meer vrijwillig, dus heeft respect?
[/quote]
Ik vind niet dat je dat vrijwillig kan noemen. Zo'n paard is zo kapot gemaakt, zo gebroken. Zo'n paard heeft eigenlijk geen wil meer, doet wat ruiter zegt zonder er bij na te denken. Dat kan je dan toch eigenlijk niet vrijwillig.

[quote="Cassidy schreef:
Is teveel vrijwilligheid niet ongewenst? Een paard dat meedenkt en anticipeerd en in galop aanspringt in een wedstrijd omdat hij het vrijwillig doet en niet gehoorzaam wacht op de aanwijzing?

Ik noem het vrijwillig als een paard zonder aan dringen doet wat je hem VRAAGT, dus niet dat hij zelf gaat bedenken wat hij gaat doen. Als een paard meedenkt vind ik trouwens juist heel fijn, als hij bv in een proef denkt: hier doe ik altijd middendraf. Is erg fijn, als hij maar wacht tot jij zegt dat het mag => snelle reactie, en meestal goede reactie. Als hij het dus maar niet doet voor jij het zegt. Alleen maar positief toch?

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:28

Ik vind dat je dat niet zo kan zeggen. Dat paarden waar reflexen en reactie zijn ingetraind om deze zonder na te denken uitvoeren gebroken zijn en geen wil meer hebben. Een heleboel reflexen moeten juist worden aangeleerd dat een paard er niet bij na moet denken. Een paard moet bijvoorbeeld leren dat hij moet wijken voor druk. Voor druk die je uitoefend als je in de box komt en je hand tegen zijn buik aan drukt dat hij opzij moet gaan. Voor druk die jij geeft als je beenhulp geeft dat het paard zijwaarts moet gaan. Dan mag een paard niet eens eraan denken om na te denken of en dat hij opzij gaat. Je legt je been aan en je wilt reactie. Die krijg je alleen maar door trainen, trainen en nogmaals trainen.
Ik heb wel eens aan Tae Kwon Do gedaan. Mijn leraar zei dat je spierreflexen moet trainen. Reactie's moet trainen. Niet nadenken: o, jee, ik val, hoe moet ik nu reageren dat ik mezelf niet bezeer. Dat moet automatisch gaan op een gegeven moment. Bij de Tae Kwon Do-er, maar ook bij je paard.

Je zegt snelle reactie is meestal goede reactie. Dus in reactie op je been wil je dat wel. Maar een paard dat in een dressuur of reiningproef precies weet wat er gaat komen wordt ijverig. Soms te ijverig. Gaat onzuiver lopen omdat hij te ijverig wordt. Wacht in het ergste geval niet meer op jouw aanwijzing. En dan heb je een resultaat wat je niet hebben wilt. Hoe positief het in het begin heeft geleken.

Je suis Charlie.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:16

Das ook vaak weer een punt, hoe weet jij dat je paard niet op jou heeft gewacht? Misschien dacht je wel aan die middendraf of snelle galop?! En dat is tevens wat ik bij Parelli leer, aandraven bv door alleen maar 'life up'. Nog niet eens kuitdruk oid.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:42

Maar Cornelie, zit je met Life up niet al op refinement niveau? Ik denk zomaar niet dat iedereen die wedstrijden rijdt al op refinement niveau zit...

Je suis Charlie.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:31

Nope, in level 1 wordt het al geintroduceerd Lachen fase 1 = life up, fase 2=kuitdruk, etc Maar dan nog, ook al zou iemand niet aan parelli doen. Ik weet van mijzelf dat als ik vroeger moest galopperen ik al dacht: o,o, gaaaaaan we weer. Uiteraard gingen we dan ook op de kletter, omdat mijn complete lichaamshouding etc dat aangaf. In principe had ik mijn paard dus al perfect getraind Knipoog

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:21

Cassidy"]
Ik vind dat je dat niet zo kan zeggen. Dat paarden waar reflexen en reactie zijn ingetraind om deze zonder na te denken uitvoeren gebroken zijn en geen wil meer hebben. Een heleboel reflexen moeten juist worden aangeleerd dat een paard er niet bij na moet denken. Een paard moet bijvoorbeeld leren dat hij moet wijken voor druk. Voor druk die je uitoefend als je in de box komt en je hand tegen zijn buik aan drukt dat hij opzij moet gaan. Voor druk die jij geeft als je beenhulp geeft dat het paard zijwaarts moet gaan. Dan mag een paard niet eens eraan denken om na te denken of en dat hij opzij gaat. Je legt je been aan en je wilt reactie. Die krijg je alleen maar door trainen, trainen en nogmaals trainen.
[/quote]
Oke, hier een voorbeeld wat echt gebeurt is.
Een meisje had een buitenrit bsproken in de bergen (ik dacht ardennen), het paard waar zij op zat kenden ze verder niet. Het bleek dat het paard allerlei kunstjes had geleerd, een zo'n kunstje was dat als je op het 'knopje' drukte dat hij steigerde en kwart slag draaide. Dat meisje wist dat dus niet, en je raad het al... ze druk idd op het 'knopje'. Het paard draait een kwartslag, en ze vallen 20 m naar beneden. Paard meteen dood, meisje drie maanden ziekenhuis.

Dit is een voorbeeld van een paard dat echt niet meer zelf nadenkt, maar gewoon doet wat er van hem gevraagd wordt. En ik denk dat er heel veel van dat soort paarden zijn.


[quote="Cassidy schreef:
Je zegt snelle reactie is meestal goede reactie. Dus in reactie op je been wil je dat wel. Maar een paard dat in een dressuur of reiningproef precies weet wat er gaat komen wordt ijverig. Soms te ijverig. Gaat onzuiver lopen omdat hij te ijverig wordt. Wacht in het ergste geval niet meer op jouw aanwijzing. En dan heb je een resultaat wat je niet hebben wilt. Hoe positief het in het begin heeft geleken.

Als ik en proef rij die Rocco echt kent, wacht hij heel goed tot ik het zeg, en reageert dan snel, en ook goed. Ik baseer dit dus op mijn ervaring, ik weet dus niet of dat bij veel andere paarden ook zo het geval is. Daar zeg ik dan ook maar verder niks over.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers