Lijnzaad koken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 14:32

Hoe lang moet je lijnzaad eigenlijk koken eer het niet meer giftig is. De 1 zegt 5 uur (lijkt mij wel er lang) en dan ander zegt dat 10 minuten al goed.
Ik heb nog wat zakjes liggen en dacht er over om het op te voeren aan mijn paard omdat ze nieuw stro hebben op de manege. Dat is nog erg vers en volgens mijn paard ook erg smakelijk en hij eet dus echt zijn halve stal leeg. Hij is gelukkig totaal niet koliekgevoelig maar het leek me geen kwaad kunnen om nu toch wat lijnzaad bij te geven (vooral omdat ik dat toch nog heb liggen).
Zou ik trouwens ook een smerig goedje over de helft van het stro kunnen sprayen zodat hij wat minder eet? En wat voor spul is heel vies maar niet giftig? Ik heb het eens met azijn geprobeerd maar dat at meneer ook op (jum jum, stro met dressing Kwijl ).
Hij eet denk ik snel 1 plak stro echt helemaal op, soms nog wel meer. Ik wil niet dat hij op minder stro komt te staan want dit nieuwe (verse) stro neemt niet zoveel vocht op dus met minder stro heeft hij een viezere natte stal.


_________________
<font color="blue" size="2"><i>"Als je staart zoek is, heb je het volste recht om te Tobben"</i> -Eeyore </font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-07-18 14:33 ]</font>

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 14:36

Ik kook lijnzaad altijd minstens een kwartier.
Ik weet eigenlijk niet hoeveel lijnzaad je nou per paard mag geven en hoeveel water erbij moet, ik doe altijd maar wat, maar precies weet ik het niet

ik weet wel precies dat je het minstens een kwartier moet koken

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 16:19

Je kan rustig een handje lijnzaad zo geven. Als je kilo's geeft dan is het gevaarlijk. Net aan mijn dierenasts gevraagt.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 17:41

lijnzaad in de pan met veel water(absorbeert erg veel)en dan als het water kookt nog een minuut of tien doorlaten koken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 17:57

mij is altijd 2 uur verteld, maar de meningen verschillen inderdaad nogal zie ik

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 19:02

Kun je geen zaagsel in de stal neerleggen, is misschien een optie?
Of willen ze dat niet op de manege.
-Alice-

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 20:26

Alice Verward

Maar ik laat het eerst altijd goed koken, daarna doe ik er nog wat water bij en laat ik het nog een keer koken. Dan nog ff een kwartiertjes op laag zetten en klaar is het.

julke

Berichten: 283
Geregistreerd: 29-04-01
Woonplaats: roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 20:50

Haha!
Volgens onze DA mag een paard een hand lijnzaad zo hebben, zonder nadelige gevolgen *LOL* , maximaal 100gr.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 21:02

Ik bedoel dus, mot of houtsnippers.
Maar ik noem het altijd zaagsel.
Onze pony's staan er ook op.
Meeste maneges willen het niet omdat het niet echt goed verteert.
-Alice-

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 21:12

Bij Daisy kookte ik het altijd maar eventjes. En zo te zien heeft ze er niks aan over gehouden! Ze kreeg trouwens ook erg weinig hoor, volgens mij 3 eetlepels ofzo. En het is niet alleen goed voor de darmen, de zaadhandel-meneer zei dat ze er ook beter door verharen! Daisy had in ieder geval die winter een vreselijk mooie vacht, of het daardoor komt Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 21:21

Hoeveel geven jullie dan per keer of per week?

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 21:21

Citaat:
Op 2001-07-18 21:02, schreef Alice:
Ik bedoel dus, mot of houtsnippers.
Maar ik noem het altijd zaagsel.
Onze pony's staan er ook op.
Meeste maneges willen het niet omdat het niet echt goed verteert.
-Alice-
Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 07:20

Alice heeft het over het feit dat Pablo zoveel stro eet, daar had ik het in mijn vraag ook over. Ik mag hem wel op zaagsel zetten, dan moet ik dat wel helemaal zelf regelen. Dus ook waar je het afval laat.
Maar ik wil mijn paard niet op zaagsel zetten omdat hij zich met al dat stro in zijn boksje zich ook niet verveelt. En hij heeft er nog nooit last van gehad, zelfs geen winderigheid.

Bedankt voor jullie info over de lijnzaad.
Ik ga straks gewoon een handje lijnzaad in een flinke hoeveelheid water koken en dan laat ik het gewoon een half uur koken, dan zit het wel goed denk ik.

Groetjes,
Katrien

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 08:51

gelijk heb je Katrien, ik geef altijd 2 handjes.

Je kan lijnzaad zonder schade ongekookt geven, alleen een paard krijgt dat harde hulsje nooit kapot,
dus mest hij het gewoon weer uit, op deze manier is het natuurlijk een beetje onzin om het te voeren