Karakters Haflingerhengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Karakters Haflingerhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 12:57

Ik ben op zoek naar informatie over hoe de bekende Nl hengsten karakters doorgeven, oftewel, welke hengsten hebben over het algemeen makkelijkere nakomelingen en welke moeilijkere?
Bijv. Abel vond ik van de zomer met de Nationale Keuring erg druk, maar geeft hij dat ook door? Ik vind hem erg mooi, maar Sheril is ook niet de makkelijkste, en als ik haar wil laten dekken wil ik er wel een paardje met een superkarakter uit hebben. Weet iemand hier wat van?

Verder vind ik het wel jammer dat er bij de Haflingers helemaal niet zo veel over de karakters bekend is vergeleken met bijv. de KWPNers, terwijl de Haflinger wel vaak gepromoot wordt om het goede karakter.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:27

Ik heb een afstamming van Magister. Hij heet Max, is een makkelijke pony. Niet echt heel voorwaarst, maar goed te rijden. Is in principe ook een lief beest. Hoe erg dit karakter van zijn vader komt weet ik niet, zijn moeder was ook fantastisch (Betty uit de Leeuwenakker (v. Amor van Schafferden)).
Ik ken voor de rest niet echt de hengsten.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 22:06

Van de hengsten die ik ken, vind ik Arizona de allerliefste, rustigste. (Ik ken er niet zoveel trouwens, alleen Sturm, Arizona, Wallenstein, Waldo v.d Bloemendaal, Acardian en Allacher).
Wallenstein is echt een superlieve rustige, brave hengst. En Arizona is nog rustiger (Daar kun je een watergevecht om heen houden, zonder dat ie ook maar een voet verzet *LOL* Knipoog ).
Arizona geeft dat rustige karakter ook heel goed door, hij is alleen wel behoorlijk zwaar gebouwd. Ik weet niet of je dat zoekt ?

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 09:01

Ik weet nog niet precies wat ik zoek Haha! , maar niet al te zwaar. Ik wil zowiezo dit jaar naar de hengstenshow van Van de Berg, ga jij daar nog heen?

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:24

Naryck is super mooi maar heeft veel nakomeling met een niet zo vriendelijk karakter. Altjo is heel aanhalig en betrouwbaar. En springt super. dat geeft hij ook door. En Alcantara is ook leif, maar maakt een koelere indruk. Niet super geintreseerd ofzo.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 10:55

Strizzi van de Hekseketel heeft ook wel een super karakter. Hij was laatst ook op wedstrijden van mij.
De meeste nakomelingen van Strizzi die ik ken (en heb er zelf ook een) zijn ook heel betrouwbaar en zeer leergierig. Hij is ook best druk soms maar hij is dan nog wel braaf dat je hem gewoon bij je kan houden.
En hij staat bekend dat hij aan heel veel nakomelingen zijn springtalent doorgeeft. Dat heb ik ook gemerkt bij mijn paardje Haha!

Nimwan
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Franeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:05

Ik persoonlijk vindt Altjo zeer geschikt. Hij is zeer aanhankelijk en niet zo drammerig. Alcantara is wat meet rijtypisch gefokt dus niet te zwaar daar zou je ook nog voor kunnen kiezen hij is niet zo opgefokt en dat wordt hij ook niet gauw.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 12:23

Mijn Margot is ook een afstamming van Magister, en ze heeft een superlief (soms ondeugend) karakter.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 12:44

Op de hengstenkeuring van januari vond ik Weltman de mooiste en de liefste. Hij is nog maar 4 dus zijn eerste nakomelingen komen dit jaar pas. Hij was iig op de hengstenkeuring heel lief en rustig en en echt een knuffel. Hij liep zo mak als ene lammetje met je mee, dus een rustigere hengst ken ik niet.
Verder vond ik Argentan best wel druk en pittig, want hij had nogal moeitje met stilstaan en was de hele tijd aan het hinniken (een echte hengst dus). Ik weet wel dat alle nakomelingen van Argentan een hele lichte kleur hadden, maar het karakter weet ik niet.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 14:26

YouKwnowWho schreef:
Op de hengstenkeuring van januari vond ik Weltman de mooiste en de liefste. Hij is nog maar 4 dus zijn eerste nakomelingen komen dit jaar pas. Hij was iig op de hengstenkeuring heel lief en rustig en en echt een knuffel. Hij liep zo mak als ene lammetje met je mee, dus een rustigere hengst ken ik niet.
Verder vond ik Argentan best wel druk en pittig, want hij had nogal moeitje met stilstaan en was de hele tijd aan het hinniken (een echte hengst dus). Ik weet wel dat alle nakomelingen van Argentan een hele lichte kleur hadden, maar het karakter weet ik niet.


Weltman was tog degene die constant liep te stijgeren enzo op de hengstenkeuring? Volgens mij was het hij die de hele hengstenkeuring op zijn kop zette.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:13

Leetje"]
[quote="YouKwnowWho schreef:
Op de hengstenkeuring van januari vond ik Weltman de mooiste en de liefste. Hij is nog maar 4 dus zijn eerste nakomelingen komen dit jaar pas. Hij was iig op de hengstenkeuring heel lief en rustig en en echt een knuffel. Hij liep zo mak als ene lammetje met je mee, dus een rustigere hengst ken ik niet.
Verder vond ik Argentan best wel druk en pittig, want hij had nogal moeitje met stilstaan en was de hele tijd aan het hinniken (een echte hengst dus). Ik weet wel dat alle nakomelingen van Argentan een hele lichte kleur hadden, maar het karakter weet ik niet.


Weltman was tog degene die constant liep te stijgeren enzo op de hengstenkeuring? Volgens mij was het hij die de hele hengstenkeuring op zijn kop zette.
[/quote]'

Nou, in de hal (toen wij foto's gingen maken) was hij echt een hele rustige hengst hoor, echt. Ik weet welke hengst je bedoeld, maar of dat nou weltman was...?

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:29

YouKwnowWho"]
[quote="Leetje"][quote="YouKwnowWho schreef:
Op de hengstenkeuring van januari vond ik Weltman de mooiste en de liefste. Hij is nog maar 4 dus zijn eerste nakomelingen komen dit jaar pas. Hij was iig op de hengstenkeuring heel lief en rustig en en echt een knuffel. Hij liep zo mak als ene lammetje met je mee, dus een rustigere hengst ken ik niet.
Verder vond ik Argentan best wel druk en pittig, want hij had nogal moeitje met stilstaan en was de hele tijd aan het hinniken (een echte hengst dus). Ik weet wel dat alle nakomelingen van Argentan een hele lichte kleur hadden, maar het karakter weet ik niet.


Weltman was tog degene die constant liep te stijgeren enzo op de hengstenkeuring? Volgens mij was het hij die de hele hengstenkeuring op zijn kop zette.
[/quote]'


Nou, in de hal (toen wij foto's gingen maken) was hij echt een hele rustige hengst hoor, echt. Ik weet welke hengst je bedoeld, maar of dat nou weltman was...?
[/quote]

Het was in de ring en ik weet bijna zeker dat het weltman was...
Maar t kan best dat ie opgefokt werd van al die andre paarden...

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:57

Tja ik heb geen idee of het hem was, maar ik weet wel dat het een 4-jarige hengst was dus dan zou hij het wel zijn geweest. Wat vond je btw van 'm?

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 21:00

YouKwnowWho schreef:
Tja ik heb geen idee of het hem was, maar ik weet wel dat het een 4-jarige hengst was dus dan zou hij het wel zijn geweest. Wat vond je btw van 'm?


Hij ziet er mooi uit, maar er waren mooiere...
Jij bent geloof ik wel erg weg van hem he?
Wat vondjij zo mooi aan hem dan?

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 21:43

Dat hoofdje!!! Hihi, nee hij past gewoon goed als man bij Stella. 't Is alleen nog ff die nakomelingen afwachten en als dat goed zit, reserveren we hem.
Ik was ook erg weg van Sturm, maar dat is eën paard met als eerste letters "ST" en dat is inteelt, want STella is van STar. Ik vond wel meer "ST-ers" heel mooi.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:03

YouKwnowWho schreef:
Dat hoofdje!!! Hihi, nee hij past gewoon goed als man bij Stella. 't Is alleen nog ff die nakomelingen afwachten en als dat goed zit, reserveren we hem.
Ik was ook erg weg van Sturm, maar dat is eën paard met als eerste letters "ST" en dat is inteelt, want STella is van STar. Ik vond wel meer "ST-ers" heel mooi.


Ik val ook helemaal op de St lijn Knipoog
Ik heb zelf een merrie van Star en heb haar laten dekken door sturm.
Ik ben echt helemaal verliefd op Sturm die manen en staart Kwijl
En zijn karakter is ook super!
En het is idd wel inteelt, maar pas in de 5e generatie ofsow en dat kan geen kwaad. En zie het aan die van mij er is een heel veulie uitgekomen met een hoofd benen en een staart Haha!
En het is echt een droppie
Alleen heeft ie wel wat veel energie Knipoog

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:10

Oh gaaf joh!!!! Mmm dan wordt het misschien wel wat met Sturm als vader... Maar ik geloof dat de eigenaar Weltman wil dus het is aan haar.