Ervaringen met verzorg/bijrijd pony's/paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Ervaringen met verzorg/bijrijd pony's/paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-03 19:04

Na aanleiding van dit topic [PP] Zal ik stoppen met paardrijden? ben ik toch echt van plan een verzorgpony te gaan zoeken.
Ik ben het paardrijden of het les krijgen op de manege wel beu, ik ga met tegenzin naar paardrijden en heb besloten dat ik deze vakantie begin met een verzorgpony te gaan zoeken. Een vriendin van mij vond het wel een goed idee en dankzij Bokt ben ik het nu ook echt van plan.

Graag wil ik ervaringen horen van andere mensen hoe hun een verzorgpony gevonden hebben en of het goed klik(te) met de eigenaar etc. En hoelang jullie die paarden/pony's hebben verzorgd. En tips zijn van harte welkom Lachen


Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:08

Ik rij al 7 jaar op een verzorgpony.
Kon goed met de eigenaar opschieten , hij is alleen overleden Verdrietig

Maar ik heb haar gevonden omdat ik daar bij die mensen weleens ging kijken omdat ik paarden gaaf vond.
En toen stopte de verzorgster van Lasagna ermee, en toen mocht ik haar gaan verzorgen Party!!.
Bij mij is het dan heel goed uitgelopen.

Maar kijk toch uit, want er zijn altijd mensen die misbruik van je maken.
En maak goede afspraken over wat, en hoe.

Veel ducces met het zoeken .
Als je nog iets wil weten, kan je me pb-en.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:09

Ik ben net gestopt met mijn eerste echte bijrijdpaard, omdat het niet klikte met het paard enook niet echt met zijn eigenaar. Ik vind het eigenlijk nog het irritantste dat ik rekening moet houden dat het paardje niet van mij is, dat ik dus niet kan zeggen wat ermee mag gebeuren en wat niet...
Het is wel zo dat k nu zeker weet niet meer terug te willen naar manegepaarden, daar ben ik nu te verwend voor. Oftewel stel dat ik geen bijrijdpaard meer kan vinden, dan maar even niets rijden tot ik iets heb gevonden (heb nu wel weer een bijrijdpaardje op proef).
Zorg ervoor dat je goede afspraken maakt met de eigenaar wat er wel en niet gedaan mag worden en misschien is het ook wel handig, als jij echt iets wilt bereiken met het paard, dat je weet hoe de eigenaar rijdt, zodat de eigenaar niet alles loopt te verkl*ten wat jij erin rijdt...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Indies
Berichten: 694
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:15

ik had m'n verzorgpony gevonden door aan te bellen en te vragen of depony van hun was, dat was dus niet zo maar kreeg toch het nummer van de eigenaresse..Die gebeld, op proef geweest en de pony ongeveer 2/3 jaar verzorgd..tot ie werd verkocht Verdrietig
Nou ben ik al een poosje weer op zoek Schijnheilig

Indies
Berichten: 694
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:16

ik kon (kan trouwens nog steeds) het goed vinden met de eigenaresse Haha!


Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 20:00

ik heb nu sinds ongeveer een half jaartje een bijrijd pony!
ik hoef er niks mee voor te betalen, mag het bos in, in de bak! eigenlijk alles!
ideaal dus, geen les ofzo!
en dat vond jij niet leuk meer, dan is lekker in het bos enz. echt super Haha!

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 20:05

Ik heb mijn bijrijdpaardjes gevonden via internet. Gewoon een advertentie geplaatst en ook advertenties gelezen. Ik kreeg zelf 4 reacties en ik was van plan om naar alle 4 te gaan. Ik was alleen bij de eerste al zo verkocht dat ik ben blijven hangen. En ik moet zeggen ik heb geen verkeerde keus gemaakt.
Ik mag alles, behalve buitenrijden. Niet omdat ze het met mij niet aandurft, maar met het paard niet. Ze pakt namelijk op de terugweg het bit tussen de tanden en rent naar huis.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 20:12

Maak goede afspraken, dan weet je waar je aan toe bent. Neem eerst een maand proeftijd, zodat je kan uitproberen of het wat voor jou en voor de eiganaar is. Klikt het niet tussen het paard en/of de eigenaar, stop er dan mee. Probeer van te voren goed te bedenken wat je op de langere termijn wil met het paard, dat scheelt een hoop teleurstellingen.

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 20:29

Ongeveer drie jaar geleden ben ik Staros gaan verzorgen doordat zijn eigenaresse mn berichtje op internet had gelezen dat ik een verzorgpaardje zocht. Het klikt heel goed tussen de eigenaresse en mij en ze heeft Staros zelfs aan mij gegeven omdat zij een nieuw paardje ging zoeken. Hij staat nog wel bij hun, gewoon simpelweg omdat ik het daar naar mn zin heb.
Wel een tip, maak afspraken over wat zij van jou verlangen en jij van hun, anders ga je je aan elkaar irriteren!
Veel succes met zoeken

Trots! Z2+ 1 met mijn gouden topper *\o/*
Trots! Rubriekskampioen Z1 NHPS Divoza dressuurcompetitie 2015

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 20:44

Internet lijkt me de beste oplossing! Kijk eens op marktplaats of Hippics.net
Misschien kun je daar zelf ook een advertentie bij plaatsen. Veel succes! En inderdaad, eerst een maandje proef lijkt me reeel!


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 20:56

Ik heb nu voor de 2de keer een bijrijdpaard gevonden via marktplaats, dat kan ik je echt aanraden dus. De keren daarvoor ging het allemaal via via, maar ja, toen woonde ik ook nog in een dorpje.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 21:00

ik heb nu 2 verzorgpony s! Ik kan het heel goed met de pony s en de eigenaren vinden. De eigenaren helpen me als ik wat nodig heb en met de pony s heb ik echt een band gekregen. T gaat echt toppie!

Obelix is gewoon stoer!

Indies
Berichten: 694
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 21:01

hoe lang duurde het bij jullie voordat jullie reactie kregen over internet?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 21:17

Amadeus had ik via internet binnen 2 weken gevonden... Mijn huidige bijrijdpardje (sinds vandaag Haha! ) staat op dezelfde stal als Amadeus en daar ben ik voor gevraagd...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 21:23

Op mijn 13e kreeg ik mn eerste verzorgpaard(en). Ik had een briefje opgehangen bij de edah, en 4 dagen later werd ik opgebeld. Vervolgens heb ik bij die mensen (particulier, ze hadden 2 paarden en een shet) zo'n 2 jaar gereden. Eerst een jaar op de gelderse merrie Fanja, en toen die verkocht werd heb ik de fries Romkje zadelmak gemaakt. Tussendoor hadden ze nog een fries gekocht waar ik soms op reed. Een jaar later werd Romkje verkocht, in Februari, net als Fanja die ook in Februari was verkocht, alleen 1 jaar eerder.
Toen kon ik via-via een KWPNer van 1,83 rijden. Loyd heette die. Hij stond bij de stal waar ik nu mn eigen paardje heb staan. Ik heb hem zo'n 6 maanden gereden/verzorgd, als eigen paard zeg maar. Hij stond in pension, maar de eigenaar heb ik in die 6 maand 1 x gezien. Na 6 maanden werd Loyd verkocht.
In de tijd dat ik Loyd nog reed reed ik ook een paardje van de staleigenaar. dat was Concorde, die heb ik ook bijna een jaar gereden. Toen de eigenaar wilde dat ze het parcours in ging, en ze was nogal heftig met springen, moest iemand anders haar gaan rijden.
Toen ben ik Maxie zadelmak gaan maken, en ik denk dat de meeste bokkers die nu toch wel aardig kennen. Max heb ik tot 2 weken geleden gereden, heb 1 wedstrijd met m gereden. Woensdag (dus alweer die rotmaand Februari...) werd ik gebeld, Max was verkocht.
Ik heb altijd gezegd dat ik na Max een eigen paard zou kopen. Hoe je t ook wend of keert, je krijgt altijd wel een band met een verzorgpaard, en ik had t gewoon helemaal gehad. Dat elke x weer depri zijn, weer opnieuw moeten beginnen, dat vond ik nix.
En sinds vanmiddag kan ik lekker met mijn eigen paardje knuffelen, eentje die noooooit meer weggaat. En ik ben ontzettend blij met dr! Party!! Lovers

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 21:57

Voor evita ben ik min of meer gevraagt'
Het meisje wat erop reed was er van afgevallen en heeft er toen
een angst voor gekregen
Een week erna heb ik die mensen geholpen maar eef was erg druk
Toen hebben ze mij gevraagt of ik er op wou
Sind die dag rij ik haar nu 3 a 4 dagen in de week!
Ik mag alles met haar doen omdat ze weten hoe ik er mee omga
Nu ik dus ben geopeert heeft ze me bijna elke dag even gebelt heo het ging
En gisteren heb ik voor het eerst weer op gezeten

Ik zou zeggen maak goede afspraken!
Ik heb geluk gehad dat ik al een tijdje in de paarden wereld zit
en meerdere eigen paarden heb gehad!

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 21:58

Ik heb 5 jaar op een manege gereden en werd daar vriendinnen met een meisje met een eigen shet. Daar ging ik wel is naar toe en dat werd steeds vaker totat ik haar shet ging verzorgen. Toen kreeg ik ruzie met haar en rij ik nu Roos van Rooslover wel is.. ondanks het niet altijd even goed gaat en nog wel is wat fouten maak.. Haha!

In de tijd dat ik nog op die shet ree ben ik bij aardig wat eigenaren langs geweest om te vragen of ik hun paard mocht verzorgen, in die tijd heb ik ook nog een aantal haflingers, fjorden en nog wat pony's verzorgd..

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:42

Ik heb vroeger ook altijd op een manege gereden. Daarna bij allerlei mensen. Het begon met alleen maar poetsen, daarna ook rijden. Met de een klikte het beter dan met de ander. Toen ik 15 was had ik een geweldige huurpony en toen gingen we verhuizen. Dat was echt zonde..
Nu heb ik sinds +/- 2,5 jaar een verzorgpony. Met deze mensen heb ik echt zo'n geluk gehad! Hun dochter is gestopt met rijden en ze wilde de pony niet weg doen. Haar moeder komt nu nog elke dag pony buiten zetten en stal doen. Ze laat me vrij in alles.. Lessen, meenemen op vakantie, wedstrijden etc.
Maar het kan ook erg tegen vallen. Maar maak goede afspraken das belangrijk.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 23:04

Ik heb altijd op een manege gereden. Jaaaren geleden had ik een verzorgpony. Dat ging heel goed want het beestje werd alleen op zaterdag opgehaald door de eigenaresse voor de les. De rest van de tijd was het min of meer 'mijn eigen' pony.
Later heb ik driekwart jaar een merrie te 'leen' gehad. Bazinnetje kwam ook eens per maand kijken. Dat ging ook goed. Afgelopen maanden heb ik een paard bijgereden. Ik 3 keer per week, eigenaresse rest van de tijd. Ik liep er erg tegenaan dat zij toch wat anders met het paard omging dan ik en dit botste toch flink.
Nu heb ik gelukkig een eigen paard en mn mede-eigenaar denkt gelukkig hetzelfde over de meeste basis dingen dus dat zal wel goed gaan.
Maak iig goede afspraken over het hoe en waarom met het paard.

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 23:10

Ik heb nu 2 maanden een bijrijpaard via marktplaats. Ik kende de eigenaresse van Lido al van school, vonden we allebei wel een voordeel. Maak iig goede afspraken, en doe een maand op proef. Kijk ook een keer hoe de eigenaar/eigenaresse rijdt.

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

jasmine

Berichten: 84
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 23:14

Ik heb hetzelfde probleem als jij gehad, ik ben na 7 jaar op een manege gereden te hebben, afgelopen zomer gestopt met rijden omdat ik dacht dat ik dat niet leuk meer vond, maar naarmate de tijd voorbij ging begon het toch echt weer te kriebelen, en toen ben ik op zoek gegaan naar een verzorg/bijrijdpaard/pony, dat heeft wel even geduurd heb er een paar gezien, ik heb nu een pensionpony bij een mevrouw die ongeveer 10 ponies heeft en er alleen mee fokt (ze is zelf te oud om te rijden) dus ik heb soort van mn 'eigen pony', ik denk dat je het meest moet uitkijken met de kosten, sommigen vragen echt heel veel geld per maand voor iets waar ze jou eerder voor zouden moeten betalen...suc6 met zoeken!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 23:24

Ik heb 2× een paard bij mensen zelf verzorgd/gereden, dat is allebei de keren helemaal misgegaan.
De eerste was een net 3 jarige Egyptische Arabier, recht van het land, daar mocht ik dan mee lopen en longeren. In het begin ging het goed, de eigenaresse kwam toen nog regelmatig.
Na een tijdje, was ik de enige die nog 2 of 3× per week haar d'r stal uit haalde, verder kwam ze er niet meer uit, dat werd dus steigeren en doen omdat ze teveel energie had. Ik op vakantie, 1½ week niet geweest, paard ook 1½ week d'r stal niet uit, ik ga er onwetend heen, die kregen we dus haar stal niet meer uit, ze was te gevaarlijk.
Op zoek gegaan naar iets nieuws. Daar moesten we dan wat bij mee betalen, dus hadden iets meer vertrouwen. Ruzie gekregen met de eigenaren, dus dat liep ook mis.
Nu huur ik een pony op een manege, voor hetzelfde bedrag als het paard hiervoor, maar kan er veel meer mee. Nu heb ik wel geluk dat ik dat heb gevonden hoor.
Als je een verzorgpony vindt, maak dan goede afspraken met elkaar, want anders loopt het bijna altijd fout.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 01:10

Ik ben ook begonnen met verzorgpony's. Via een advertentie in de Vondst kreeg ik een pony en bij die mensen ben ik 4,5 jaar blijven hangen, totdat de pony doodging.

* To Belg, or not to Belg *

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:31

Ik heb eerst op de manege gereden, daar heb ik verschillende pony's ingereden, dat was fijn, want ik was de enige die er op reed. Daarna ging ze langzaam aan de lessen in.
Daarna ben ik gestopt op de manege en ben ik uiteindelijk in Barneveld een paard gaan verzorgen, maar dat was niet alles. De eigenaar hield er rare manieren op na (ik had geen ervaring met het wat hoger rijden en deed dus wat hij zei) maar op de 1 of andere manier klopte het niet voor mij, hij keek ook voortdurend over mijn schouder mee en ik werd er nerveus en onzeker van. Ik moest alles vragen en overal goedkeuring voor hebben. Daar ben ik mee gestopt, omdat ik voor een half jaar op uitzending moets. Toen ben ik weer een tijd gestopt en ben ik uiteindelijk in letelle terecht gekomen, er ging een wereld voor me open. Ik beschouw netty als mijn eigen paard. Ik ben de enige die er wat mee doet en ik mag ook alles met haar doen. Heel erg ideaal.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:41

Ik heb tot nu toe alleen maar goede ervaringen met verzorgpony's. Een paar jaar geleden kreeg ik mijn eerste verzorgpony, en sinds die tijd ben ik daar blijven hangen. Ik heb verschillende verzorgspony's gehad, mocht buitenrijden, springen, etc. Op een gegeven moment kwam er een nieuwe pony en die heb ik ingereden. Deze pony ben ik uiteindelijk gaan huren en ik huur hem nu al zo'n 2 jaar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Ponylover_11 en 105 bezoekers