Weten jullie ontspanningsoefeningen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiilihu
Berichten: 24
Geregistreerd: 25-08-02

Weten jullie ontspanningsoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 22:38

hoi

weten jullie misschien oefeningen die je kunt doen om je te ontspannen? Ik ben zo gespannen dat ik al een hele tijd een brok in mijn keel heb. Ik denk dat er iets zit maar (ik hoop) dat het dus spanning is. Ten eerste, herkent iemand dit en ten tweede weet iemand oefeningen om te ontspannen?

Alvast heel erg bedankt want ik zit er best mee.

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:07

Een brok in je keel kan wel wijzen op spanning, waarschijnlijk zit er niks en is het spanning (zoals je zelf ook al zegt). Ik heb er vroeger toen ik ook erg gespannen was ook wel last van gehad, soms sloeg het zelfs op mijn stem. Echte ontspanningsoefeningen weet ik niet, misschien iemand anders?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:11

Ik ken een hele leuke met een zonnetje. ff kijken of hij hier in de puter staat want het is nogal een groot verhaal. anders moet ik hem opnieuw typen en dat lukt me vandaag of morgen nog niet, geen tijd voor.

kiilihu
Berichten: 24
Geregistreerd: 25-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 23:25

Goh, wat ben ik blij te horen dat ik niet de enige ben die hier last van heeft. Het is zeer lastig aangezien ik er al bijna een week mee rondloop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:26

Als ik mijn gedachten echt even helemaal op iets anders wil focussen ga ik in mijn hoofd een proef oefenen. Helpt erg goed bij de tadnarts maar ik weet niet of dit is wat jij bedoelt. Brok in je keel duidt op emotionele spanning volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-02-03 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kiilihu
Berichten: 24
Geregistreerd: 25-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 23:30

Ik weet niet of het echt een brok in mijn keel is, maar zo voelt het wel.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:37

Klopt, in je keel zit de 3e chakra en die staat voor emotie. Misschien is het lekker als je ff een potje gaat janken? Het moet er toch uit, dus laat maar gaan.
Ik heb helaas die oefening niet in mijn puter staan maar ik zal zondag ff zien of ik hem kan overtiepen. Als je tot die tijd wachten wilt.
Wat ook lekker is, is een hete douche nemen en als je lekker onder de straal staat je inbeelden dat al je ellende mee het doucheputje in verdwijnt. Dus letterlijk je spanning mee laten stromen. Kopje thee en op bed! Lachen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:50

Ik heb jaren geleden van een maatschappelijk werkster ontspanningsoefeningen geleerd.
Ga op een stoel zitten (eettafel stoel, geen 'hang'-stoel). Ga rechtop zitten, je benen in een hoek van 90 graden en naast elkaar. Leg je handen in je schoot.
Zorg eerst dat je lekker zit (wel rechtop blijven!) en doe dan je ogen dicht.
Probeer dan te voelen waar de stoel je rug, je benen, je billen etc raakt. Lukt dat? Probeer het dan van binnenuit. Dus je gaat ahw naar binnen bij jezelf en probeert te voelen waar je rug, je benen, billen e.d. de stoel raken.

Ikzelf word hier altijd lekker slaperig van, dus heel erg ontspannen.
Ik hoop dat het bij jou ook werkt!

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:29

Die oefening die buitenzorg uitlegt ken ik ook en werkt ook goed. Om te ontspannen probeer ik zelf in eerste instante een warm bad of zonnebank. Als dit niet helpt heb je bij bijvoorbeeld een winkel van "De tuinen" goede olieen (massageolie) die je o je kunt kunt insmeren (of nog beter laten insmeren) Wat ook ontspannend kan werken is rustige muziek aanzetten en rustig gaan liggen. Als oefening weet ik nog: ga op je rug liggen. Dan moet je om de beurt dingen gaan aanspannen. Bijvoorbeeld eerst je vngers spannen, dan ontspannen, dan weer spannen dan weer ontspannen. Dan je armen erbij spnannen, ontspannen etc. Dan je voeten en zo ga je verder totdat je je hele lichaam spant en weer ontspant. Dan ga je heel rustig liggen. Dan ga je heel erg denken dat je linkerbeen heel zwaar is, je kunt hem dan niet meer optillen, dan je rechterbeen, dan je armen etc. Als laatse moet je je concentreren of je je benen en armen voelt tintelen. Bij mij werkt die heel goed. Ik hoop dat je he zo begrijpt. Anders moet je me maar PB-en probeer ik het nog een keer uit te leggen.

Clair

Berichten: 139
Geregistreerd: 11-01-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 18:53

Ja hoor die oefeningen heb ik ook allemaal. Je kan via de huisarts een verwijzing vragen voor een ontspanningstherapeut. Ik kom daar nu nadat ik overspannen ben geraakt (nu 19 weken thuis) al een week of 10 en het helpt perfect. Ik heb ook van hem een ontspannings cd gekregen en als ik het ff heb gehad ga ik lekker op bed liggen en doe ontspanningsoefeningen en die werken perfect. Dus ga eens met je huisarts praten of bv een fysiotherapie praktijk in de buurt die kunnen je verder helpen want meestal is er meer aan de hand.
Bewaak je lichaam, wees er zuinig op want je heb er maar 1.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:56

Ik ken niet echt dingen waar je van ontspant Verward.
Misschien een heerlijk bad nemen, met olien erin ??.
Je kunt ook gewoon over dingen gaan denken, proefje, of een buitenrit maken in je gedachten .
Doe ik ook weleens als ik niet kan slapen Haha!.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:22

Damn vergeten! ff zoeken! Bloos

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:56

zoek even op tai chi. tai chi is een bewegings- en energieleer (het werd al eeuwen terug beoefend in het oude china), waardoor het lichaam meer energie krijgt en lichaam en geest in balans komen. de ontspanning en rustige bewegingen hebben een positief effect op de ademhaling.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:18

Oké hier komt de oefening, misschien hebben meer mensen hier iets aan. Niet letten op de manier van schrijven, ik probeerde het eenvoudig te houden voor mijn 'bewoners' destijds.

Dit is een ontspanningsoefening waarbij je je fantasie moet gebruiken, kort gezegd een visualisatie oefening. Doel is om rust in jezelf te creëren en spanningen los te laten. Door middel van de visualisatie ben je ook bezig om je lichaam en geest nieuwe energie te geven. De zon in deze oefening staat voor energie en de energie zul je uiteindelijk ook door je lichaam voelen stromen. Lachen

Ga comfortabel liggen en als basis adem je ongeveer 10 keer langzaam in en uit. Probeer een lage ademhaling te krijgen, d.w.z. met je buik ademen i.p.v. met je borst. Het is handig om hierbij één hand op je buik te leggen, onder je navel.
Nu ga je denkbeeldig een zon boven je hoofd vormen. Plaats hem zo'n 20 cm. boven je kruin. Het maakt niet uit hoe groot de zon is, als hij maar straalt. Bij het inademen laat je de zon, door je kruin, in je hoofd zakken. Laat de zon hier hangen tijdens het uitademen. Bij de volgende ademhaling breng je de zon naar je keel en ook hier geldt dat je hem daar laat hangen als je weer uitademt. Op deze manier laat je de zon door de volgende lichaamsdelen zakken;
Je hoofd, je keel, de borst en je bovenarmen, je buik en je onderarmen, daarna je bekkengedeelte, je bovenbenen, onderbenen en als laatste je voeten. Laat de zon door je voetzolen weer naar buiten gaan.

Deze oefening kun je ook op een andere manier proberen. Je kunt de zon boven je hoofd laten stralen en gebruik maken van deze zonnestralen. Laat op dezelfde wijze de stralen door je lichaam voeren.

Je kan, als je geoefend bent in één van deze methodes, op een snellere manier de energie van de zon door je lichaam laten stromen. Dan laat je de zon (of alleen de stralen) bij het inademen, via je kruin, door je lichaam stromen en je laat op het rustmoment de zon in je buik hangen. Bij het uitademen laat je de zon (of de stralen) weer denkbeeldig door je bekken en je benen glijden, om hem door je voetzolen weer naar buiten te laten gaan.

Verstandig is om te oefenen met het visualiseren voordat je gaat slapen omdat het in het begin geen gemakkelijke opgave is om te doen. In het begin zul je misschien ook denken dat het niet werkt, je voelt niets of het gebruik maken van je fantasie lukt niet omdat je hoofd vol zit met spanningen. Blijf het toch proberen omdat je op den duur zult merken dat je bewuster wordt van wat er in je lichaam afspeelt. Je zult zelfs de energie letterlijk door je lichaam voelen stromen.

Ter verduidelijking zal ik je nog iets uitleggen over energie.
Energieën zitten volop in de lucht. Je hebt misschien wel eens meegemaakt dat je een ruimte, gevuld met mensen, binnenstapte waar je de spanning of vrolijkheid kon voelen. Denk aan een ruzie tussen een stel vrienden of een verjaardag. Dit zijn ook vormen van energie, en deze zijn gemakkelijk over te nemen. Energie raak je op een gezonde manier kwijt door te werken of te sporten. Energie vul je weer aan door te slapen, eten of een douche te nemen.
Met deze ontspanningsoefeningen leer je gebruik te maken van de belangrijkste energiekanaal van het lichaam, je kruin. Ieder mens haalt een deel van zijn energie uit de lucht waarin hij leeft. Deze energie noemen we 'Orgon' en je kunt het zelfs zien. Kijk eens op een zonnige dag naar de blauwe lucht. Je zult zien dat er kleine wormpjes door de lucht friemelen. Sommige mensen zien ze gekleurd, de ander alleen helder wit. En nee, dit is niet iets wat op je oog zit, want dat beweegt mee met je ogen en de orgon niet. Als het niet in 1x lukt blijven oefenen met kijken.
Al deze energie stroomt je lichaam binnen via je kruin. Leg maar eens een hand op je kruin en voel hoeveel warmer die is dan bijvoorbeeld je voorhoofd. Dit is de eenvoudigste manier om de energie te voelen.

Ik wens je veel succes met de oefeningen en geef niet op na een paar keer proberen!