Aan de teugel, benieuwd naar jullie mening (foto)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Aan de teugel, benieuwd naar jullie mening (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 13:37

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb nu al een aantal malen dingen gevraagd over aan de teugel rijden. In het begin vond iedereen dat ik aan het zagen was. En nu het goed gaat, moet ik eitgnelijk ook wel zeggen dat ik dat een beetje deed,

Maar gister voor we de les begonnen, bij het inrijden, deed ik niks met mijn handen, ja ik gaf steun en ik hield ze stil, maar verder alleen op het voorwaarts rijden kwam dundee naar beneden. Daarna gingen we in de bossen rijden, en in stap weer precies hetzelfde, al moest ik hier wel af en toe kneepjes geven. In draf, kreeg ik het niet voor elkaar, maar dat maakte niet veel uit, ik snap dat het moeilijker is te ontspannen voor dundee in de bossen, maar ze liep wel vrij nageefelijk, DE galop deden we binne in de bak, en daar ook wel nageefelijk maar niet helemaal.

Naderhand waren nog groeps foto's gemaakt (ook tijdens het rijden in de bossen trouwens) en na de groeps foto, nog even snel twee stap foto's...

Maar voor zover je dat kunt zien op de foto.. hoe vinden jullie het eruit zien, ben maar lekker kritisch, ik moet nog veel leren, en al het commentaar is welkom...

de beugels doe ik volgende keer in ieder geval al een stukkie korter, dat was mij zelf heel erg opgevallen..

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 14:00

het ziet er 'geforceerd' uit. alsof je je paard met je handen in de krul wil trekken . een paard dat actief, kalm, soepel en voorwaarts-neerwaarts gereden wordt zal uit zichzelf de teugel opzoeken, het bit aannemen en aan de teugel gaan lopen. ik weet niet: had je veel gewicht in je handen op die foto? was ie sloom/actief ....

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 14:06

hij was in deze foto wel een beetje sloom. Het was het einde na de buitenrit, hij wist dat er eten was op stal, en ze wilde niet graag meer lopen, maar ik had mijn handen gewoon stil, niet veel gewicht erin, en verder alles met mijn benen, het kan wel zijn dat het kwam doordat ik zo netjes mogelijk wilde zitten... voor de foto Tong uitsteken

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 14:21

Leuk beestje trouwens!
Hij loopt niet echt diep. een beetje opgekropt en ik mis de ontspanning een beetje. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het heel moeilijk is om het vanaf een foto te beoordelen.

Zon_en_Maan
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Mechelen, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 14:27

Ik vind niet dat ze echt in een krul "getrokken" is. Daadwerkelijk moet er meer ontspanning achter de kaken komen.
Ik heb jouw vorige berichtjes niet gevolgd, maar denk dat je goed bezig bent.
Ik vind trouwens ook niet dat je te lang zit? Het is geen dressuurzadel, maar voor mij mag je gerust nog wat langer zitten met die benen.
En dan veel werken op zit en benen, veel wendingen maken... weet je waarschijnlijk allemaal al... en eigenlijk helemaal niets met je handen, behalve nageeflijk zijn. Verwacht NIET dat ze aan de teugel loopt , maar dat ze ontspannen loopt! aan de teugel komt dan nog wel.
Dus ze MOET niet aan de teugel, ze MAG zich lekker ontspannen, lekker hoofdje naar beneden, waardoor hals langer wordt...
Maar dat gaat allemaal alleen maar goed, als je ook die achterhand erbij houd. Niet sneller laten lopen, maar "krachtiger". Kijk een naar een foto van een drinkend paard op een helling. Dus dat hoofd is helemaal naar beneden, maar om in evenwicht te blijven zet het paard zijn achterbenen helemaal vooruit, vlak achter de voorbenen. Anders zou ie ofwel niet kunnen drinken, ofwel voorover vallen.
En als die achterhand en de rug eenmaal veel meer bespierd zijn, zal een paard vanzelf meer "aan de teugel" lopen.
Probeer ze momenteel gewoon wat dieper te laten komen met haar hoofd, dus richting grond en help haar door de achterhand beter onder te brengen, zodat ze niet op de voorhand loopt en misschien begint te struikelen, waardoor ze weer onzeker wordt en "steun" gaat zoeken in de handen.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 14:48

er moet duidelijk véél meer ontspanning komen. probeer hem tijdens het rijden gewoon zo diep mogelijk te rijden en te houden! daar wordt hij echt fijner van en dan kun je hem uiteindelijk na een poos altijd nog een beetje omhoog rijden.
je zult er zeker veel plezier van hebben als hij lekker los beneden is.
niet te snel laten lopen, maar krachtig (eventueel met af en toe een tikje met een dressuurzweep). dat zorgt ervoor dat hij de achterhand er bij houdt. vooral moed blijven houden, niet opgeven. ook halsstrekken proberen te rijden en daarbij wel contact houden, zal zeker helpen!!!!!!!

nog ff iets, wilde je je beugels korter doen??? volgens mij kun je (zo ver het op de foto te zien is) ze wel zo laten hoor! ze zijn echt níet lang! het is makkelijker om je paard tussen je te houden en druk te geven met langere beugels.

SUCCES

xxxxx

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 14:53

Van wat ik ervan kan zien zo, heb ik het idee dat ie zich wegdrukt. En ik heb het idee dat je je handen vastzet.

Je beugels nog korter? Eerder langer. Haha!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 15:05

Ze bedoelde ook langer, maar ik rijd bij haar in de les en zie het wel vooruitgaan ookal kan ik het niet 100% goed beoordelen. Ik zou ook zeggen dat je nog iets mag gaan onspannen en handen ietsje losser houden.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 15:53

Leuk paardje !

Wat ik op de foto's zie :

Voor dressuren mogen je beugels zeker 2 gaten langer , maar je hebt nogal een spring-gericht zadel met flink naar voren gebouwde kniewrongen zo te zien , waardoor ik denk dat je met dit zadel niet fijn kunt rijden met riemen op dressuur-lengte....dus dit zadel is niet echt geschikt om aan een goede dressuurhouding te werken lijkt mij.

Paardje lijkt in de hals wat geforceerd , teveel terugwerkende hand , teveel spanning en bezig zijn met de krul.

Maar dat is puur mijn mening op deze 2 foto's hoor Knipoog

Ziet er wel uit als een leuke combinatie jullie 2 Lachen

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 16:18

Zoals al velen hebben gezegd loopt je paard te geforceerd waardoor zijn rug weggedrukt wordt en jij niet meer lekker kan zitten. Probeer in het begin zijn hals naar beneden te rijden door goed voorwaarts en met iets losse teugel te rijden. Pas als hij met zijn nek ontspannen naar beneden loopt beginnen met het aan de teugel rijden. Zo is zijn rug ook meer ontspannen en loopt hij lekkerder en zit jij lekkerder!!
Ik hoop dat je er iets aan hebt!!:)
Groetjes Arjette

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 16:27

Wat voor soort paard is het? Zit er draverbloed in? Jammer van dat springzadel, het drukt op de schouder van je paard en belemmert hem met lopen. Toch zijn het leuke foto's, en wanneer je wat kan doen aan het meer ontspannen laten lopen zal het er nog veel mooier uitzien. Veel succes verder!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 16:54

Tja, het is een manege pony, ik rijd maar 1 keer in de week... dus echt veel oefenen kan ik dus ook niet. MAar het gaat vooruit, Ik bedoelde inderdaad de gaatjes van mijn beugels langer, ik zei het verkeerd.
Echt ontspannen liep ze hier ook niet, ze wilde naar stal, we hadden net een buitenrit achter de rug en zo. Maar in het begin was dit veel beter... MAar ik snap ongeveer wel wat jullie zeggen. Ik zal binnenkort proberen meer foto's te maken...

Ik heb eigenlijk geen idee wat voor paard het is, het is een manege pony en heb eigenlijk geen idee wat voor ras het is. Maar ik denk niet dat er veel draver in zit. Dit denk ik vooral te merken aan zijn galop, die is heel gelijkmatig en rustig, bovendien heeft ze een makkelijke overgang, tja ik weet niet, kan het niet goed uitleggen...

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 17:50

Niet je handen zo vast zetten, en veeeeeel meer met je been rijden. Dit is zeker geen aan de teugel rijden, dit is gewoon het paard 'vast' zetten (en vast maken!).
Je schiet op deze manier volkomen langs het doel van de dressuur heen.

Maar goed, alleen maar kritiek heb je niets aan. Allereerst; lessen zijn belangrijk, en het liefst ook nog van iemand die er verstand van heeft, anders heeft het nog geen zin.
En dan.... Paardrijden doe je met je benen en zit, niet met je handen. Wees soepel en los in je handen, maar bied wel weerstand (lichter als dat op de foto). En dan met je been meer naar je hand toe rijden.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 18:19

Ik denk carola, dat dat nog eens heel erg mee zal vallen. Als ik mijn handen vast zou zetten, zou dundee niet graag naar beneden komen, en ook bij de minste of geringste mogelijkheid weer omhoog komen, dit is zeker niet het geval. Bijvoorbeeld als ik jeuk heb aan mijn gezicht, en zo loopt eenmaal goed, rustig en ontspannen, en ik pak de teugels met 1 hand vast, blijft ze daar lopen, ja ok niet daar zoals op de foto, ze was hier ook niet echt ontspannen, ze was een beetje aan het protesteren, ze wilde naar stal, wat goed te begrijpen is, maar goed ik wilde toch mijn foto...

Bovendien als ik mijn handen echt vast zou zetten zou ze mijn handen niet volgen als ik meer teugel geef. Als ik dat doe blijft ze aanleuning zoeken, bovendien zou ze dan nooit ontspannen raken. Op de foto is ze dat ook niet, maar tijdens de rit was ze vooral in stap heerlijk ontspannen....

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 18:39

Waarom plaats je dan deze foto's? Ik denk dat je beter een keer foto's kan maken als het gaat zoals het meestal gaat. Want van foto's is het al moeilijk te beoordelen en van foute foto's helemaal. Hier ziet het er idd gespannen en vastgezet uit.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:08

shiloh, ik zie wat ik zie, en ik zeg op basis daarvan hoe ik erover denk. En eerlijk is eerlijk, dit is niet goed. Dit paard loopt niet correct 'aan de teugel'. Hij buigt wel af, maar dat is heel wat anders.
Het is jou keuze of je wat met mijn tips doet, zo niet, ik zit er niet mee hoor! (maar ik weet heel zeker dat ik gelijk heb, als deze foto het 'gemiddelde' is van jou rijden, en daar ben ik dus vanuit gegaan, omdat dat me het meest logisch leek.).

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:17

Vanaf de foto's lijkt het paard idd een beetje 'opgekruld" te lopen. Wat ik nog zou willen zeggen is probeer je hand wat meer naar voren te doen. Als je zo met je hand naar je toe rijdt, zet je je paard ook sneller vast.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:25

Als je je handen wat omhoog en naar voren doet gaat het meestal al een stuk beter. En waarom is aan de teugel zo belangrijk voor jou? Als je eerst aan de ontspanning werkt gaat het naderhand vanzelf makkelijker!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:34

Je moet idd je beugels veeel langer, ik zou ze toch wel drie a vier gaatjes langer doen. Dat rijd makkelijker en ziet er veel mooier uit!
Je handen heb je ook veel te laaag, die liggen bijna op je knien, O kun je nooit een paard goed aan de teugel rijden en zet je je handen sneller vast (dit hoef je zelf trouwens niet eens te merken)
Ik denk dat je het paard eerst heel veel voorwaarts moet drijven en dan pas aan de teugel moet proberen te rijden, want het ziet er zo idd zoals de meeste al zeiden, geforceerd uit.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 01:50

Als ik naar deze foto kijk zie ik een paard wat zijn voorbenen niet echt goed naar voren zet omdat hij tegengehouden wordt door jouw handen. De achterhand sjokt er achteraan.
Oftewel: hij loopt in de krul en niet aan de teugel.

Nu zal het vast niet meevalen om een manegepaard netjes aan het lopen te krijgen maar probeer in elk geval minder vast te houden voor en hem meer voorwaarts te krijgen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 04:28

ik vind het wel een leuk paardje maar dit is dus niet echt aan de teugel, er is nog een topic van avanti, daarin heb ik mbv een aantal foto's wat uitgelegd over aan de teugel rijden, misschien dat je daar wat aan hebt?

het topic staat hier:
[RT] Heb nu toch wat ondenkt! Haha!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:48

Met dat handen hoog houden zoals vele hier zeggen ben ik het niet altijd eens.
Verder:
Zorg dat je, vanaf de zijkant gezien, altijd je oor-schouder- heup- en hak op 1 lijn hebt liggen.
Je benen dus verder naar achteren, je hak iets uitgedrukt.
Valt niet mee, heel je been moet dus naar achteren, maar je zult zien dat je meer inwerking krijgt op je paardje!
En knie laag = hak laag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:52

Dat dier loopt absoluut niet nageeflijk, hij moet de bovenlijn laten zakken, en dat doet hij niet. Zonder rug, en word te kort in de hals. Probeer je handen maar eens wat naar voren te doen, zodat ie wil zakken.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:35

aangezien dit een manege-pony is en je hem maar 1 keer in de week rijd zal dit dier nooit lekker ontspannen kunnen gaan lopen, daar gaat tijd inzitten en moet je aanwerken, en met 1 keer in de week lukt dat denk ik zeker niet. Ik neem aan omdat dit een manege-pony is er ook nog veel andere mensen op zullen rijden (ook mensen die waarschijnlijk absoluut niet kunnen rijden) waardoor het voor de pony nog moeilijker wordt om te ontspannen, aangezien iedereen maar wat op zijn rug loopt te butsen en in zijn mond loopt te trekken! nou wens je in iedergeval suc-6 met het verder ontwikkelen van de ONTSPANNING!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:39

Natasha schreef:
Met dat handen hoog houden zoals vele hier zeggen ben ik het niet altijd eens.


Handig als je je mening ook even onderbouwt.....