lijnzaad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 13:01

Hoi,

Wie voert er lijnzaad?
Hoe lang kook jij het en hoe frequent geef jij het aan je paard?

Thanks

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 13:07

ja dat wil ik ook wel eens weten, niemand weet dat precies
je hebt trouwens wel lijnzaadolie dat kun je gewoon door z'n eten doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 13:18

Ik kook de lijnzaad altijd een kleine 20 Minuten. Je moet de pan wel in de gaten houden, als het water begint te koken kan het heel makkelijk overkoken, en geeft een ontzettende troep om het fornuis weer schoon te maken.

Er zijn ook mensen die zeggen: de lijnzaad overgieten met kokend water en gewoon laten staan is al voldoende om het blauwzuur af te breken.
De makkelijkste manier is altijd nog: een fles lijnzaadolie kopen en een scheutje door het voer....en dat dan wel dagelijks!

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 18:12

ik wil ook een fles lijnzaad kopen en dat over z'n voer doen maar hoeveel moet je dan ongeveer doen geen halve fles neem ik aan !
en waar kan je dat kopen bij de ruitersport zaak haddenze het niet Boos!

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 18:31

Ik laat het iets van een 15 min. koken, ik heb het ook nog aan de DA gevraagd, overgieten met kokend water is niet genoeg.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 20:59

Ik voer mijn paard lijnzaadolie.
Ik heb een 5-liter fles bij de dierenarts besteld, maar is ook gewoon via internet te bestellen. Ik geef 2 eetlepels per dag door het voer (dat staat ook als advies op de fles). 5 liter kost iets van 35 euro, maar je doet er dan ook 5 maanden mee.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:16

Ik maak altijd een grote pan, zo'n drie liter. Ik doe daar een bekertje lijnzaad bij. Gaat meestal in een week op. Maar soms sla ik ook wel een weekje over. Het staat meestal een uur op het vuur, maar het duurt door de hoeveelheid ook wel ff voordat het kookt.

buena
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 23:25

lijnzaad moet minstens 10 min gekookt worden in veel water.
je moet niet te vaak lijnzaad voer(max 2keer per week) omdat het een slijmlaagje in de darmen vormt en als je elke dag lijnzaad geeft kunnen er geen vitaminen en mineralen opgenomen worden. Vork

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:22

ardonnypony schreef:
en waar kan je dat kopen bij de ruitersport zaak haddenze het niet Boos!


Je kunt het wel in de beter gesorteerde ruitersportzaak krijgen. Of anders bestellen bij de paardendrogist...

www.paardendrogist.nl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:31

Ik geef het af en toe,
ik kook het zeker ruim een kwartier, lijnzaad bevat trouwens normaal geen blauwzuur, dat is echt een misverstand.
Dat wordt alleen gevormd als het slecht bewaard is, dus vochtig geweest is bijvoorbeeld.
Koken doe je om de schilletjes kapot te maken, het verteringsmechanisme van paarden kan dat namelijk niet afbreken dus als je het ongekookt zou geven poept het paard het gewoon weer uit.
Verder kan je het in gekookte toestand niet lang bewaren, doordat het vetpercentage erg hoog is wordt het snel ranzig.
Overigens zou ik liever gekookt lijnzaad voeren als olie, als je voor het gemak van olie kiest kan je net zo goed sla/zonnebloemolie voeren. Dat scheelt behoorlijk.
Ik zie trouwens regematig van die mierenbeetjes gevoerd worden, wil je het geven om bijvoorbeeld door een moeilijke verhaarperiode te komen, of heb je een iets kuchend paard, of is hij misschien aan de diarree moet je toch wel zeker 100 gram (in gedroogde toestand gewogen) voeren wil het heilzaam zijn.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:43

En als je de kant en klare versie wil komen, beter de koude persing nemen Knipoog

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:48

Of kant en klare lijnzaad kopen. Dit is in brokjes of korrels geperst. Verschillende merken verkopen dit. Ik voer hiervan twee keer per dag 50 gr. en ze glimmen als spiegels. Overigens voer ik dit alleen in de verhaar periode.

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 11:35

Bedankt voor je reactie.

Hoe frequent geef jij lijnzaad?
En dat alleen in de verhaar periode? (nu dus?)

Je schreef min. 100gram, dan ga ik dat proberen.
Mijn paard verhaart echt onwijs eni k wilhem een handje helpen.

Groetjes Deetje

Sjuimpje schreef:
Ik geef het af en toe,
ik kook het zeker ruim een kwartier, lijnzaad bevat trouwens normaal geen blauwzuur, dat is echt een misverstand.
Dat wordt alleen gevormd als het slecht bewaard is, dus vochtig geweest is bijvoorbeeld.
Koken doe je om de schilletjes kapot te maken, het verteringsmechanisme van paarden kan dat namelijk niet afbreken dus als je het ongekookt zou geven poept het paard het gewoon weer uit.
Verder kan je het in gekookte toestand niet lang bewaren, doordat het vetpercentage erg hoog is wordt het snel ranzig.
Overigens zou ik liever gekookt lijnzaad voeren als olie, als je voor het gemak van olie kiest kan je net zo goed sla/zonnebloemolie voeren. Dat scheelt behoorlijk.
Ik zie trouwens regematig van die mierenbeetjes gevoerd worden, wil je het geven om bijvoorbeeld door een moeilijke verhaarperiode te komen, of heb je een iets kuchend paard, of is hij misschien aan de diarree moet je toch wel zeker 100 gram (in gedroogde toestand gewogen) voeren wil het heilzaam zijn.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 11:51

Ik geef ook kant en klare lijnzaad brokjes, ook tijdens de verharingsperiode. Dit heb ik bij de voerhandel gewoon zo gekocht en het scheelt veel moeite en is makkelijk bij het voer te doen.