Houdt het nooit op? Vogelpest

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Houdt het nooit op? Vogelpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 15:48

Mogelijk vogelpest bij Gelderse pluimveebedrijven
RIJSWIJK


ANP - Zes pluimveebedrijven in Scherpenzeel, Renswoude en Barneveld zijn mogelijk besmet met aviaire influenza, ofwel klassieke vogelpest. Dit heeft het ministerie van Landbouw in de nacht van vrijdag op zaterdag gemeld. Nader onderzoek moet uitwijzen of de verdenking gegrond is.


Voor het volledige bericht:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1046499696173.html

Het is misschien niet te vergelijken met de MKZ, maar het is wel weer een flinke tegenvaller voor (in dit geval) de pluimveehouders.


Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 15:52

Je zal toch eerst daar in het MKZ gebied een koeienbedrijf hebben gehad en overgeschakeld zijn op pluimvee, dat was het eerste waar ik aan moest denken vanochtend.
Die hoek krijgt wel klappen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 15:59

De maatregel is, zoals gebruikelijk, afsluiting:

In heel Nederland is het niet meer toegestaan om pluimvee, gebruikt strooisel, pluimveemest en broedeieren te vervoeren. Pluimveemarkten, verkopingen, veilingen en keuringen zijn verboden. Rondom Barneveld mogen ook geen consumptie-eieren meer de weg op en moet al het pluimvee binnen blijven.

Het ministerie verwacht op korte termijn welzijnsproblemen voor kippen. De dieren zullen letterlijk uit hun hokken groeien. Voor deze dieren overweegt het ministerie een regeling waarbij de kippen naar de slacht kunnen worden vervoerd. Verder is een exportverbod afgekondigd voor levend pluimvee en broedeieren.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 17:31

Hoorde het vanmorgen op de radio.
In straal van 3 km totaal vervoersverbod (voorlopig) en in een straal van 10 km een vervoersverbod voor alles wat met kippen te maken heeft.
Ik heb het net aangemeld bij voorpagina nieuws.
Hier kan je meer lezen:
http://www.nu.nl/news.jsp?n=115358&c=12

:evaw:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 17:33


:evaw:

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:12

Ja het is allemaal heel erg! ik weet niet of er hier op bokt ook mensen zijn die er door getroffen zijn, maar die wil ik dan in iedergeval heel veel strekte toewensen. Ik woon zelf in het MKZ gebied en heb dat toen van dichtbij meegmaakt (wij hadden gelukkig geen dieren die geruimd hoefden te worden) maar het is allemaal erg zat. Ik hoorde dat het ook een ziekte is die verschrikkelijk moeilijk is uit te roeien, in Italie proberen ze dat al 4 jaar... Ik hoop toch dat dat hier in Nederland allemaal wel lukt!

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:16

JA idd, bij de buren, waar mijn paardje op stal staat is ook alles afgesloten, mag er met paard niet af en niemand mag erop, ook geen voerwagen voor die kippen ofzo... Ik mag nog net naar mijn paardje toe (als ik mijn schoenen desinfecteer :p!)
Echt erg... kennissen van mijn buren zijn die mensen uit scherpezeel idd. Zij hadden maandag nog 9000 kippen en de volgende ochtend nog maar 100!

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 23:37

Ai dit is heel erg, natuurlijk vooral voor de getroffen boeren en mensen die in de directe omgeving wonen. Voor mezelf hoop ik maar dat het geen gevolgen gaat krijgen voor duivenhoudend nederland. Scheve mond

Ik heb duiven en mn vriendin ziet ze vliegen. Scheve mond

Who reaches for the stars, will never end with a handful of dust.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 00:28

Mijn verzorgpaarden staan op een stal waarbij ook een schuur is met honderden kippen. Daar is blijkbaar de vogelpest ook geconstateerd. Afschuwelijk!!! Ik hoorde het vanochtend op de radio, net terwijl ik van Renswoude via Scherpenzeel naar de rand van Barneveld reed... hoe bedoel je recht door het 'risicogebied'?
Daar aangekomen bleek dus dat de vogelpest ook was ontdekt 'op' de stal waar de paarden staan en enkele huizen verderop kampen ze ook met vogelpest.
Ik leefde een tijd geleden al ontzettend mee met de mensen die hun dieren verloren vanwege die nare ziektes NKZ en BSE, maar nu is het al helemaal geen 'ver van mijn bed show' meer: ik zit er echt middenin
Ik weet hoe gevaarlijk de ziekte is voor alle vogels en natuurlijk is snel ruimen dan waarschijnlijk ook wel de verstandigste oplossing, dat geloof ik wel, maar er worden zoveel mensen de dupe van. Mensen die qua inkomen afhankelijk zijn van de verkoop van eieren en dergelijke zitten nu ineens met lege handen... Ik vind het echt afschuwelijk.
Hoe vervelend vervoersverboden en eventueel ontsmettingsmaatregelen ook zijn, ik hoop dat ze toch snel wat aan deze afschuwelijke ziekte kunnen doen, zodat er zo snel mogelijk een halt aan geroepen kan worden, zodat niet meer mensen en dieren de dupe worden.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 00:28

en dan ook nog een dubbelpost... sorry Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 12:38

Vogelpest is geen goed nieuws, binnen een paar dagen zijn AL je kippen gegarandeerd dood. Het vervelende hierbij is dat het wel door vogels overgebracht kan worden die er zelf niet dood aan gaan. Ik hoop dat we er snel vanaf komen, in ieder geval zo snel als mogelijk is. Weer een opdoffer voor de landbouwsector...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 12:53

wat mij niet duidelijk wordt:

Ik heb 4 kippen, die scharrelen lekker buiten. Moet ik ze binnenhouden of niet?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 13:09

Nee, jij zit toch niet in die regio? Ik zou ze gewoon buiten laten en het nieuws in de gaten houden, het kan zijn dat ze later, als het uitbreidt, ze wel naar binnen moeten.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 14:43

Ja ze willen idd vandaag eigenlijk nog gaan ruimen in een straal van 10 km. das dus ook bij ons. En er zijn VEEL kippenboeren in onze buurt!

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 14:50

Ik zit ook in de straal van 10 km.. ik hoop toch echt niet dat het zich verder uitbreidt..ook hier zijn mensen met pluimvee teelt..
Echt afschuwelijk..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie