Zal ik stoppen met paardrijden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Zal ik stoppen met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 19:06

Deze vraag zit al een tijdje in mijn hoofd rond te dwalen en ik weet echt niet wat ik moet doen. Aan de ankere kant vind ik het hartstikke leuk om te paardrijden en waar zou ik dan stoppen. En ik heb er (genoeg) tijd voor. Vorig jaar heb ik ook al overwegen om te stoppen. Ik had daar verschillende redenen voor. Maar ik ben toen toch niet gestopt omdat ik naar een andere les kon overstappen.

- niet genoeg tijd vanwege school (reed op een heel ongunstig tijdstip en de les werd een half uur vervroegd; daardoor kwam ik vaak te laat in de les en moest ik ook nog eens heel snel de pony op wie ik reed opzadelen)
- het werd een echte beginnersles (er kwamen steeds meer beginners bij en ik leerde niks bij) en al min vriendinnen van paardrijden gingen stoppen of op een andere les/manege rijden.
- over de instructie en de pony waar ik op moest rijden was ik ook niet tevreden. Ik leerde niks bij doordat er steeds meer beginners bij kwamen en de gemiddelde leeftijd lag rond de acht/negen jaar en niet voor mij leeftijd meer. (ik was toen al veertien jaar en nu bijna vijftien)

Al met al ben ik overgestapt naar een andere (volwassen) leuke les waar ik veel meer leer en in het begin duidelijk het niveau te hoog lag voor mij maar ik ben steeds beter gaan rijden en ook mocht ik op een andere pony gaan rijden (waar ik al een jaar op gereden heb). En op deze pony heb ik een half jaar gereden maar ik moest op een andere pony gaan rijden omdat deze pony constant last heeft van mok en hij werd te gemakkelijk voor mij. Sinds een paar weken rij ik op een nieuwe pony, die nog heel veel moet leren, en dat is een leuke uitdaging en ervaring, want ik leer er weer veel bij. En het tijdstip waar ik nu les komt voor heel goed uit. Dus je kunt zeggen dat ik drie vliegen in een klap heb geslagen en dat alle 'problemen' zijn opgelost.

Jullie zullen je nu wel afvragen, waar ik nu eigenlijk 'zeur'. Het komt doordat ik vaak met tegenzin naar paardrijden ga, hoe dat komt dat weet ik niet. Misschien omdat ik het niet leuk vind om les te krijgen en wil ik liever mijn eigen gang gaan. Ik vind het aan de ene kant hartstikke leuk om te paardrijden, maar mijn gevoel zegt toch dat ik beter kan stoppen met paardrijden omdat ik op een gegeven moment (denk ik) toch ga stoppen... en dan toch geen oog meer heb voor de paardensport. Eigenlijk ben ik een onmogelijk persoon dat alles tegelijkertijd wilt zo wil ik een verzorgpony voor de zomervakantie terwijl terwijl ik nu wil stoppen met paardrijden. Ik kijk het nog een paar maanden aan en als ik er dan echt echt niks meer aan vind, dan kap ik er mee. Maar dan heb ik straks grote spijt dat ik er meegekapt ben. Maar ik moet toch echt zelf de knoop doorhakken en niet blijven twijfelen wat ik ga doen. Het is nu doorgaan met paardrijden of stoppen paardrijden. Als ik met paardrijden stop weet ik ook zeker dat ik eht ga missen. Want het is echt geweldig om op een pony te rijden en ik zit echt enorm te twijfelen wat ik moet doen. Sorry voor het lange verhaal, er zitten ook heel veel 'maar' in mijn verhaal dat komt omdat ik dit een moeilijke beslissing vind.
Laatst bijgewerkt door Larissa op 28-02-03 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt


haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:17

ik denk dat je het liefste gewoon lekker tut met pony's ipv echt heel serieus bezig te zijn met rijden. Als je met tegenzin naar de manege gaat heeft het niet veel zin om door te gaan, maar je zegt zelf dat je er spijt van krijgt. Anders stop je voor een tijdje met rijden, als je dat goed bevalt stopt je zeker en anders ga je verder.

Veel succes met je beslissing!!

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:34

Poeh....je staat duidelijk voor een moeilijke keuze. Je weet feitelijk wel dat paardrijden leuk is maar je gevoel zegt duidelijk wat anders. En er zitten allebei evenveel voor en nadelen aan. Misschien is het toch slim om een verzorgpony te zoeken waarbij je je eigen tijd kan inplannen. Heb je een keer geen zin in rijden dan laat je dat even en ga je wat anders met pony's doen. Wat je ook kunt doen is stoppen met paardrijden en dan kijken wat er gebeurd. Vaak kom je erdan achter wat nu de tegenzin was......maar goed dit zijn suggesties.

Succes met je keuze.....en laat het ff weten!!!!!!!!!!!!!

xx

LouB
Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:45

Ik rijd op dezelfde manege als jou en ik heb da ook een tijdje gehad!!! (toevallig!!) Maar ik ben gewoon doorgegaan en toen mocht ik weer op andere nieuwe pony's gaan rijden die nog helemaal niet veel konden en toen vond ik het weer leuker. Misschien dat je het nou wel leuker gaat vinden nou je op een andere pony rijdt. Dat was bij mij ook zo. En nou rijd ik weer met alle plezier op de manege. *LOL*

Nimwan
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Franeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:48

Ik ben het met Lobke eens. Probeer een verzorgpaardje te vinden waar je je eigen tijd in kan indelen. Dat je niet de hele tijd gepusht wordt zo van "ik moet er heen want ik heb les" maar lekker ontspannen en knuffelen en als je zin hebt dat je dan kan zeggen goh ik ga even rijden.

ben eindelijk L1 startgerechtigt

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:49

JE kunt ook naar een andere manege gaan rijden. OF in een andere les.......

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Indies
Berichten: 694
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:44

Ik wou net zeggen: misschien moet je eens ergens anders gaan lessen zodat je weer 'nieuwe zin' krijgt.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:02

kan je nergens een verzorgpony vinden? Kan je toch lekker je gang gaan en misschien is buitenrijden wat voor je?

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 15:38

Ik heb dat ook gehad met kunstschaatsen ik zat al een jaar te twijfelen. Ik doe het nu tien jaar en ik ga met tegenzin, ik heb toch maar besloten om te stoppen. Dat deed ik telkens niet omdat ik het zonde vond maar ik ben nu blij met mijn keuze en vanaf april ben ik er mooi klaar mee. In jouw geval zou ik een verzorgpony/bijrijdpaardje ofzo zoeken dat helpt bij heel veel mensen die willen stoppen.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 17:39

Ik ben ook op mijn 15e gestopt met rijden, ik weet nu nog niet waarom. Ik ben nu bijna 21 en ik rijd nu weer 4 maand. Nu heb ik er wel weer plezier in en heb ik spijt dat ik toen gestopt ben. Ik heb er ook absoluut geen reden voor dat ik toen gestopt.
Je hoort het wel vaker op die leeftijd. Als de liefde voor paarden en het rijden echt in je zit, begin je over een tijdje wel weer.
Je moet nu gewoon op je gevoel af gaan. Als je toch spijt hebt begin je toch gewoon weer!
Succes met je keuze.

Ook bekend als Kim20!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 18:02

Tja, ik weet niet hoe het bij jou in de regio zit, maar kijk anders eens of je bij een andere manege kunt gaan rijden, waar je misschien de lol van het paardrijden weer meer gaat inzien. Want je moet er wel echt achter staan als je wilt stoppen. Het is ook jammer als je na een paar weken merkt dat je toch door had moeten gaan. Denk er dus goed over na, neem er de tijd voor!
Ik snap echter wel waarom je je zo voelt en die 'tweestrijd' hebt. Ik begrijp uit je verhaal dat je bij jou op de manege altijd een vaste pony hebt om op te rijden? Ik denk dat mij dat eigenlijk ook snel zou vervelen. Ik ben van mening, maar veel mensen zijn dat niet met me eens, dat je juist veel leert door vaak van pony te wisselen. Anders dan ken je van je vaste pony alle 'streken' al, haar/zijn moeilijke punten etc. Dan wordt het ook steeds minder een uitdaging
Probeer anders toch een verzorgpony te zoeken, zoals je zelf ook al zegt. Daar kan je heen gaan op tijden dat het je zelf uitkomt, je kunt 'aantuttelen' met de pony en vaak ook rijden en altijd wanneer jij het wilt en wanneer jij geen zin hebt om te rijden, dan rijd je niet! Heel simpel. Ik heb ook wel eens zo'n dag hoor, dat ik graag naar mijn bijrijdpaardjes wil, maar geen zin heb om te rijden. Dan ga ik gewoon poetsen of gooi ik ze los in de bak en ook daar kan ik heel erg van genieten.
Plaats gewoon een aantal advertenties in de supermarkt, bij de dierenwinkel, op marktplaats etc. en kijk wat daar van komt. Je kunt tot die tijd gewoon bij de manege blijven rijden of tijdelijk een stop inlassen (ik weet niet hoe makkelijk dat gaat bij jouw manege, maar bij mijn oude manege kon ook aangeven als je bijvoorbeeld twee maanden even niet wilde komen ofzo).
Het feit dat je op bokt zit, betekent zeker wel dat je nog veel om paarden geeft, alleen de manegelessen vind je misschien een beetje vervelend, slecht gepland en misschien ook wel zonder uitdaging. Mijn tips zijn dus: denk er goed over na, ga rustig aan op zoek naar een verzorgpony, vraag evt. op de manege eens of je op een ander paardje mag rijden en als je een keer geen zin hebt, dan kan je dat toch ook laten weten op de manege? Je moet niet 'gedwongen' aan een hobby gaan doen/een hobby voortzetten. Erg ontspannen word je er dan ook niet van
Succes ermee!!!

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-03 18:23

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb het enorm naar mijn zin op de manege en kan daar ook niet over klagen. Ik vind het wel fijn zo om op een vaste pony te gaan rijden maar ik wil er ook niet al te lang op rijden. Maar ik ga er met tegenzin naar toe omdat ik het niet leuk vind om 'les' te krijgen en moet doen wat er mij voor gezegd en dat ook nog moet uitvoeren. Ik ga veel liever mijn eigen gang en het idee om een verzorgpony is nog niet eens zo gek, kan ik zoals Gera zegt mijn eigen tijden etc. inplannen en heb ik de 'vrijheid' om te doen en laten wat ik wil. Les krijgen vind ik wel belangrijk maar ik hoef niet per se veel beter te gaan rijden en op een hoog niveau te rijden. Ik rijd wel meestal wedstrijden op de manege omdat ik het belangrijk vind om ervaring op te doen en ook er meer van leer. Ik zal wel op de manege blijven rijden, maar ga er neit meer naartoe als ik geen zin heb om te rijden.


Leo3hoekje
Berichten: 520
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 23:54

Ik wil alleen even zeggen, ik heb dat ook gehad, en was gestopt, een half jaar en ik miste het rijden zo erg dat ik weer ben gaan rijden. heb weer op een manege gereden, maar dat werd ook niks, en nu heb ik eindelijk een bijrijdpaard gevonden waarmee ik les kan nemen en ook gewoon op kan rijden. en ik moet zeggen het bevalt super!!! Lachen

get off my back

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 08:45

Misschien is het een oplossing om maar 1x per 2 weken te gaan rijden.
Dan zie je vanzelf of je het in de ene week wel of niet mist.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 09:46

Ik denk dat een verzorgpony een goede optie voor jou zou zijn. Om dezelfde redenen die hierboven ook al werden genoemd.
Ik heb hetzelfde gehad als jij. Nog wel gek op paarden, maar balen van de lessen. Bij mij had het ook niks te maken met de instructie of de manege zelf, maar ik had gewoon geen zin om steeds rondjes in de bak te maken... Ik heb nu een eigen paard en ik rij als ik tijd en zin heb, soms rij ik ook weken niet. Bevalt me prima!

* To Belg, or not to Belg *

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 13:26

Een verzorgpony zou ik ook een goede oplossing vinden. Misschien mag je daar dan ook mee lessen, en dan kun je zelf (in overleg met eigenaar natuurlijk) kijken wat een goede, leuke instructeur/trice is, en of je in groepslessen mee wilt rijden of misschien wel privelessen.
Als de manier van rijden en lesgeven niet bij je past, kan dat alle plezier in het les nemen verknallen... En, lekker tutten zonder iets te hoeven is natuurlijk ook fijn. Houd er wel rekening mee dat iemand niet voor niets een verzorgster zoekt! Het paard heeft misschien juist veel beweging of training nodig! Goed overleggen wat er van je verwacht wordt dus!
Als mijn verzorgster alleen maar zou poetsen en hem weer op stal zou zetten, dan zou ik ook zoiets krijgen van: kun je niet wat serieuzer bezig zijn? Maar als de bak slecht is, of het weer en hij komt genoeg buiten en ze zou daarnaast veel tutten en andere dingen doen (tuig poetsen, wandelen, laten grazen etc.) dan had ik er weer geen moeite mee...
Succes, ik ben na een ruzie met andere meisjes bij een vrouw waar ik reed ook gestopt toen ik een jaar of 15 was, later weer begonnen op mijn 18e en ik had heel veel spijt dat ik niet was blijven rijden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Irma77, leenleen11, lletam, Luca1968, Mark0919, Punz, sterregoud, tienus63, voet en 19 bezoekers