Hoe recht te maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Hoe recht te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 14:02

Het paardje die ik bijrijd maakt zich sterker op rechts. Het ligt niet aan mij, want anderen hebben dit probleem ook als ze op haar rijden. Afgelopen woensdag kreeg ik haar aardig recht, maar gisteren ging het weer minder. Rechtsom gaat het redelijk, maar linksom is lastiger. Op een gegeven moment komt ze er helemaal tegenin. Ze buigt helemaal naar links en maakt zich zo rechts heel sterk. Ik krijg haar dan met geen mogelijkheid in contrastelling ofzo Scheve mond Ze gaat er dan ook helemaal tegenin lopen, dus hoofd omhoog enzo... Ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet en hoop dat jullie tips hebben. Ik weet dat ik niet terug moet gaan trekken ofzo en het liefste laat ik haar juist helemaal los aan die kant, want veels te pijnlijk aan je schouders als ze zo trekt Knipoog maar van mijn instructeur mag ik haar niet zo loslaten maar moet ik contact houden, maar als ze zo trekt weet ik niet wat ik ermee moet. Ik heb dus wel les... maar ik hoop dat jullie nog tips voor me hebben.

Brenda

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:24

Rijd als je linksom rijd op de binnen hoefslag, want als je op de hoefslag rijd, dan plakt een paard vaak naar de kant toe, waardoor je hem dus helemaal niet meer van de rechterhand af krijgt.
verder is het belanrijk dat hem met je rechterbeen naar je linker teugel rijd, want vaak is het probleem dat ze de "lichte"kant niet aan willen pakken en als je rechts gaat trekken hij het alleen maar fijn vind.
doe ook regelmatig schouderbinnenwaardsrechts, daarmee druk je het paard met je binnen(rechter)been naar je buiten(linker)teugel en kun je je binnenteugel iets ontspannen.
herhaal dit vaak en hou vol, want je krijgt je paard niet in een week tijd recht...
succes ermee

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:29

ik ben het met schoentje eens
ga op beide kanten voltes rijden en open en sluit ze, rij rechte lijnen (bijv. van A naar C) en trek niet aan 1 kant.
Als ze rechts trekt, probeer dan linksom voltes te maken en hou daarbij je buitenbeen er bij, en doe het dan rechtsom hetzelfde.

Verder doen wat hierboven staat!

Party!! Melissa Party!!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 00:22

Je hebt les van Jeroen he... Bedenk wel dat hij *naar mijn mening* met erg veel druk wil laten rijden... Ten minste toen ik nog les van hem had wel. Ik denk dat je best eens kan proberen om los te laten...

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 14:31

Ja, keb les van Jeroen ja...
we reden overigens op de binnenhoefslag, en ik merk in ieder geval al wel dat ze bij het wijken beter wordt Lachen
Woensdag dat het zo goed ging heb ik dat ook gedaan trouwens, rechts wat los laten... telkens flink rechterbeen eraan en juist links veel contact. Vrijdag ging het ook redelijk goed, tot op een gegeven moment, we reden op binnenhoefslag dus op de linkerhand en het werkte gewoon niet meer, ze gooide zichzelf helemaal zo in de linkerbocht als het ware en rechts was ze dus sterk...
Op zo'n moment wil ik dus eigenlijk geen druk geven op rechts en juist links goed aannemen (dat werkte woensdag inderdaad ook) en dan schouderbuitenwaarts en contrastelling enzo rijden, maar ja, als ze zich zo erg bol maakt op rechts lukt het me niet.
Is het op zo'n moment wel verstandig om een volte naar links te maken? Want dat is voor mijn gevoel eigenlijk wat ze wil Knipoog
Ik snap dat ik haar niet binnen 1 weekje ofzo recht krijg, daar is tijd voor nodig, maar dan moet ik het wel op de juiste manier doen Knipoog
Woensdag ging het wel heel goed, toen kreeg ik haar echt rechter enzo, dus ik moet hard oefenen he Knipoog
IK weet alleen niet zo goed wat ik op zo'n moment moet doen, dus dat ze links helemaal hol maakt (heel overdreven voor mijn gevoel) en rechts bol en dan dus rechts sterk maakt

Ow ja karin, je moet wel je onderschrift aanpassen he Knipoog

dreumesje

Berichten: 367
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:46

lars, mijn paard, kan zich ook behoorlijk sterk maken op mijn rechterhand.ik he geleerd hem dan juist extra been te geven en mijn han te ontspanne, toe te steken. hij moet op zijn eigen benen leren lopen en niet op mijn handen en schouders. dat is echt niet vol te houden. deze manier werkt voor lars heel goed. als ik em in het begin been gaf en hand toe stak kon ie af en toe wel een struikelpas maken, nu is dit helemaal over. wel probeert hij zich nog wel eens sterk te maken, begint dan al te kreunen als ik met mijn been inkom. wel grappig, snapt ondertussen dat hij zelf op eigen benen moet sjouwen. Lachen

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 16:38

brenda, als je met je paard dit aan het oefenen bent is het natuurlijk heel erg belangrijk dat je dit afwisseld met ontspanning (rondje stappen ofzo) want dit is erg moelijk voor hem en kan hem zelfs een beetje spierpijn geven.
Als hij zich echt overdreven bol maakt naar links, druk dan extra je rechterbeen aan en probeer hem een paar passen opzij te zetten voor je lrechterbeen. Dit is overigens het makkelijkste op de rechterhand, omdet je dan steun hebt van de keerwand. Maar dit moet toch ook gaan lukken op de linkerhand, omdat je anders allen maar op een hand blijft rijden.