Waarop selecteer je een aan te kopen fokmerrie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Waarop selecteer je een aan te kopen fokmerrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 16:44

De meeste topics over fokkerij gaan over combinaties met merries die al in het eigen bezit zijn of van eigenaren waar Bokkers voor rijden.
Maar als je nu een fokmerrie zou willen kopen, waarop zou je dan letten?
De afstamming, de predicaten, de sportprestaties in de moederlijn, het exterieur, het karakter??
En welke bloedlijnen zou jouw nieuwe fokmerrie het liefste moeten bezitten.
Wil je een jonge merrie of een die zich al bewezen heeft.
Zo maar een handvol vragen aan nieuwe fokkers, fokkers in spe, maar ook aan diegene die al ervaring hebben.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 17:10

Oeh, ik zou heel graag een merrie met Doruto en Eros bloed willen. Dan het liefst een wat meer bewezen merrie.
De afstamming, predicaten, sportrestaties id moederlijn, exterieur en het karakter tellen voor mij dan natuurlijk mee Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 17:54

Ten eerste bloedvoering...

Leuke merrie kopen Rinie? Haha! Knipoog

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:23

Ik kijk eerst naar het paard, bouw + beweging. Daarbij een mooi papier als het ff kan.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:29

Uh, nou Sjuim, ik wacht nog steeds op de 1 miljoen van de staatsloterij zeg maar Haha!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:52

Ik zou kijken naar bouw, beweging, afstamming en als je op kleur fokte natuurlijk ook een beetje kleurvererving.
Predikaten zijn mooi megenomen en ik denk dat als ik een merrie zou moeten kiezen dat ik dat koos voor ene die zich al had bewezen in de sport...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:49

Als ik een merrie zou kopen.
Zou ik haar in eerste instantie willen voor de sport.
Dus moet ze goed kunnen lopen en een werkwillig karakter hebben.

Later zou ik dan misschien eens gaan overwegen om ermee te fokken.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:20

koop vooral niet een te oude merrie, anders is het over na een of twee veulens.
Wat voor een veulen wil je fokken? denk daar over na en zoek dat in je merrie...

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:23

De stallen staan vol, ik ben niet zoekende. Maar, wat zou ik willen?
Extieur: zie Ilindra (Ilindra) Stoer, breed, front, correct gebouwd, blij,
Papier: Gelders tuigpaard zonder Hackney of Sadlebredbloed.
Liefst: Goudsmid X Pygmalion of Zakerno aan moederskant.
Leeftijd: nog een aantal jaren vruchtbaar.
Predikaten: Niet belangrijk wel sterwaardig.
Laatst bijgewerkt door Albert op 28-02-03 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

valori
Berichten: 467
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:24

Bij aankoop van een merrie let ik zeker op het exterieur en zie ook graag hoe de moeder eruit ziet, wat ze heeft gedaan onder het zadel, en liefst ook een predikaat. Heel mooi om een toekomstige fokmerrie bij de fokker te kopen en ook nog familieleden te zien. Natuurlijk moet een merrie geschikt zijn voor de sport, anders zijn ze ook niet geschikt voor de fok.

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:59

ik kijk naar de merrie lijn wat die gepresteerd heeft.
Of de familie beweging door fokt,werklust,en goed in elkaar zit.

En ze moet aanspreken maar dat is subjectief natuurlijk.
nu zou ik graag een merrie met meer actie beweging willen richting dressuur.
heb al een spring gerichte thuis.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:22

Ik ben redelijk nieuw in de fokkerij van de welsh cobs. 7 jaar geleden ben ik begonnen met zoeken naar een aantal fokmerries om mee te beginnen.
Het heeft 6 jaar geduurt voordat ik de 2 fokmerries had die mij pasten en waar ik nu mee verder ga fokken (en hun 2 merrieveulens van vorig jaar). De 3e volwassen merrie is helaas vorig jaar overleden maar daar heb ik wel een veelbelovende dochter van die voorlopig nog aangehouden wordt.

De leeftijd maakte mij niet uit. Ik heb veulens en jaarlingen gekocht maar ook 2 keer een volwassen merrie en ik zou nog graag tzt de moeder van 1 van mijn merrie's kopen. Of dat nou met 15 of 20 jaar is, maakt mij dan niet uit. Ik zou er dan nog graag een merrieveulen uit willen fokken.

Papier is wel erg belangrijk. Uit bepaalde lijnen wil ik geen pony omdat het type mij totaal niet aanspreekt.
Na 6 jaar merries zoeken, ben ik uitgekomen op 2 fokmerries die (toeval of niet...) uit dezelfde merrielijn komen (Trefaes/Madeni). Ik heb meerdere merries uit andere bloedlijnen gehad maar die vielen later toch af op type of beweging.

Met deze 2 merries ben ik naar de keuringen gegaan. Ik wil dat een merrie minimaal een 1e premie haalt, anders ga ik er niet mee fokken.
Beide merries zijn in hun leeftijdsklasse nationaal kampioen geworden.
Predikaten zie je bij welsh cobs in de moederlijn niet zo snel, veel is import uit Wales waar niet met predikaten wordt gewerkt.

Sportprestaties zie je niet veel bij de welsh cobs (hoewel ze zeer geschikt zijn voor bv. de mensport) maar wel of ze een goed karakter hebben voor het gebruik. Voor de mensport is de maat weer belangrijk, dus de merrie (en haar voorouders) moet niet groter dan 1.45m-1.47m zijn.

Exterieur is belangrijk. Het is tenslotte een rasfokkerij. Een cob moet van een afstand al te herkennen zijn als een cob.
Als ik voor een merrie ga kijken, is de eerste indruk belangrijk. Een merrie moet opvallen in een groep. De houding, beweging en uitstraling moet mij aanspreken.

Het karakter is in zoverre belangrijk dat ze eerlijk moeten zijn.
Ik ben nog weinig cobs tegen gekomen die niet willen werken.
De meeste imports zijn niet echt "braaf". Niet of weinig in handen geweest als jonge pony.
Toch zijn de veulens die ik hier gehad heb allemaal eerlijke pony's.
De oudste wordt nu 5 en loopt in België in de mensport. Volgens de eigenaar een super karakter en zeer werkwillig.

En of mijn keuze in de fokkerij wat op gaat leveren, zal ik in de toekomst merken.
Vorig jaar had ik er iig al 2 veulenkampioenen bij Lachen

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38680
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:29

Op de allereerste plaats zou ik kijken of de merrie past in en bij mijn ideeën!

Het moedertje moet het liefst zelf ook iets gedaan hebben in de sport, of een dusdanige kwaliteit hebben in iets wat de prestaties wat minder belangrijk maakt Schijnheilig Dan verder kijk ik meer naar wat de moeders hebben gedaan in zo'n lijn.

Waar ik ook naar kijk is of er met de nakomelingen ook te fokken is. Ik bedoel dat er paarden zijn die vaak op zo'n manier gefokt zijn dat er moeilijk nieuw bloed is toe te voegen, of dat je daarmee zo'n andere straat in gaat dat het bijna niet meer verantwoord is.

Ik kijk wel naar het papier en neem geen genoegen met een zoon van of kleinzoon van een "bekende" hengst. (heb ik zo'n hekel aan, die advertenties waarin bloedlijnen staan beschreven waar eerst nog 3 of 4 generaties overheen gaan Boos! )

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 00:28

ja rinnie laat dat nou even toevallig wezen he Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:44

Ik ben helmaal blij dat we Lisa een tijdje geleden hebben kunnen kopen, door de bloedvoering van vaderskant (Loek) hebben we nu meer mogelijkheden een vrije bloedlijn te fokken binnen het Gelders stamboek.
Ivm de inteelt bij het Gelders paard vind ik dat heel erg belangrijk.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 08:48

Ik zou het allereerst belangrijk vinden dat de merrie me aanspreekt. Dat is iets wat ik niet onder woorden kan brengen maar die vonk is er of is er niet (heeft bij mij vaak ook met de beweging te maken).

Verder is de afstamming uiteraard belangrijk en bovenal wil ik een merrie zonder echte minpunten. Ik fok liever met een merrie zonder noemenswaardige minpunten dan 1 die naast een paar geweldig goede punten ook echte minpunten heeft. In het eerste geval is de mogelijkheid van combinatie's met potentiele partners (en dan ook een interessant fokprodukt) veel groter naar mijn mening. Een fokmerrie is zelf geen eindproduct maar moet in combinatie met de juiste hengsten goede eindproducten kunnen leveren.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 09:18

De afstamming staat voor mij op een 2de plek de bouw en hardheid van de benen toch wel op een eerste plek.
Wat ik ook heel belangrijk is dat het 't type is waarmee ik kan rijden.
Geen tank groninger voor mij.
De hengst experiment is voor mij net wat te zwaar.
WBT type zit lodewijk heel erg goed.
Hinke vind ik voor een merrie super doordat zij een tikkie te zwaar is voor wat ik mooi vind heb je veel keuze uit de hengsten die misschien iets te licht zijn

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 15:01

Hmm... we hebben het afgelopen half jaar drie merries gekocht met het doel erop te rijden en er een paar veulentjes van proberen te krijgen.
Onze belangrijkste kriteria:
- is ze sypathiek?
- is ze gezond?
Daarná
- heeft ze conformiteit van type?
- beweegt ze goed?

Na twee 'jonkies' vonden we het voor de groepssamenstelling slimmer om er een oudere bij te kopen en bij haar lag de nadruk op sociaal gedrag.

We hebben er wel op gelet of ze qua type een beetje bij onze hengst passen.

Maar goed, wij hebben geen enkel paard met papieren en hoeven/willen dat ook niet. De potentiële verkoopwaarde van het veulen is toch luchtfietserij en wij verwachten dat we voor gezonde, goed bewegende en welgemanierde veulens altijd wel een fijne baas kunnen vinden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 17:04

Over wat voor soort paarden heb je het huertecilla???

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 20:25

Ten eerste moet je van te voren weten wat je budget is. Bij de Welsh is dat wat gemakkelijker, want voor 10000 Euro kan je absoluut uitkiezen bij iedere fokker.

Natuurlijk moeten exterieur en bloedlijnen goed zijn. Minimaal wil ik de ouders zelf gezien hebben om me een beeld te kunnen vormen van de eventuele erfelijkheid. Als mogelijk ook een aantal (half) zussen of broers. Predikaten zeggen mij namelijk helemaal niets. Er zijn genoeg vreselijke dieren die toch een predikaat gekregen hebben.

Als ik ergens op zou moeten bezuinigen, dan zou ik kijken naar kleur. Geef mij dan maar een minder populair kleurtje of blauwe ogen. Ik vind blauwe ogen helemaal niet niet lelijk, en op de keuring of in het gebruik maakt het niet uit. Ook zijn het zaken die je er redelijk gemakkelijk kunt uitfokken. (een stuk gemakkelijker in ieder geval dan een slechte rug, lelijk hoofd of slechte bewegingen).

Overigens zal je vinden dat er maar weinig heel goede ponies rondlopen met een slecht papier Knipoog De kwaliteit moet ergens vandaan komen..

Er lopen véél meer slechte ponies met een goed papier rond..

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:44

Tíenduizend euro??!! Ja, allicht dat je dan kan uitzoeken!

Onze paardjes zijn twee andalusiërs (lokaal gefokt, zonder papieren, maar net zo 'echt' als met) van het type media met 'recht' hoofd en twee Hispano-Arabes (andalusiër x berber, ook lokaal). Aangezien de berber veel andalusiër in zich heeft en beiden bovendien dezelfde voorouders hebben, krijg je met deze mix homogene types die érg sterk in de zin van gezond zijn.

De merries zijn volop 'oempf' dus we zijn benieuwd Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 22:21

Ik begrijp dus dat je vanuit spanje inlogt????

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 00:52

Ik koop een paard omdat het mij aanspreekt. Dat kan dus van alles zijn, want elk paard heeft wel zijn 'merits'.
toch, een fokmerrie moet zelf kunnen bewegen, moet een papier hebben waaruit blijkt dat zij een fokwaarde heeft die in de richting van je fokdoel gaat. Het exterieur is heel belangrijk, want een gebrekkig exterieur is de basis voor een middelmatig paard
Karakter heb ik zelf nooit echt problemen mee, maar een merrie met stalgebreken laat ik sowieso staan... (oke, de volle zus van Doruto of Roemer, die gaat misschien nog wel mee...)
Het is leuk als de merrie zelf heeft gepresteerd, maar niet strikt noodzakelijk. Ik vind het ook niet noodzakelijk dat ze ster is.... Maar ze moet wel bewegen, en de aanleg tot de juiste bespiering bezitten.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 04:16

Op Nr 1 vind ik bij een goede fokmerrie, maakt me niet uit welk ras, een goed karakter staan. Dus een nuchter paard dat inteligent is, graag wil werken, en geen chagerijn. Veulens krijgen daar toch weer veel van mee.

Op nr 2 staat de bouw van de merrie, die moet rastypisch zijn en geen grove fouten vertonen, correcte been standen, goed gebit. Gangen moeten ook rastypisch zijn.

Een merrie die gepresteerd heeft, heeft absoluut mijn voorkeur, ook omdat dat meestal een goed karakter betekend, met een "rot-paard" gaat menig ruiter vaak niet op wedstrijd, zeker als het om een merrie gaat.

De merrie hoeft van mij geen predikaten te hebben, vooral omdat veel merrie's niet eens op de keuring komen, wegens omstandigheden e.d.

Kleur? Tja, aangezien ik ook af een toe een Paint fok, is het belangrijk dat 1 van de ouders bont is, zodat ik in elk geval 50% kans op bont heb. Maar er zijn ook merries die homozygoot zijn, dus 100% bont geven, en waar ik van mijn leven geen veulen van zou willen fokken. Kwaliteit boven kleur dus.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 16:56

'Ik begrijp dus dat je vanuit spanje inlogt????'

Sterker nog: hartje Andalusië Lachen