waarom moet dit!!! word er soms zo boos om

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

waarom moet dit!!! word er soms zo boos om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 21:26

grrrrrr waarom moet iedereen toch altijd zijn paard in de krul trekken en prikken!!!
zijn jullie het met mij eens dat het op de eerste plaats komt dat het paard het naar zijn zin heeft en ontspannen is voordat je van hem kan verwachten dat hij aan de teugel gaat lopen!!! of heb ik dit helemaal verkeerd
egt die mensen die alleen maar willen dat hun paard in de krul loopt moeten soms wat beter nadenken!!! dit soort mensen doen er alles aan om hun paard "netjes" te laten lopen ze zitten maar te prikken met hun sporen gebruiken alle mogelijke hulpmiddelen en houden totaal geen rekening met het paard!! ze hebben volgens mij niet eens door dat ze vaak hun paard helemaal verpesten!!!
Frusty kan er zo boos om worden afentoe. maar ligt dat nou aan mij of zijn jullie het ook met mij eens.


Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:29

Ik ben het wel met je eens. Mij is ooit (heeeeeel lang geleden) verteld dat als een paard goed ontspannen loopt hij dan vanzelf aan de teugel gaat lopen, maar vaak mensen geen geduld hebben om hierop te wachten

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:41

ja ben het ook met je eens... ik kan ook zo vaak boos worden als mensen niet normaal met paarden omgaan. maar ja, zulke mensen zullen er altijd zijn. Een troost is dat jij wel je best kan doen, en dat jou paardje in ieder geval gelukkig zal zijn...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Zoltje

Berichten: 11
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:14

helemaal mee eens!!!
als je ziet hoe gevoelig zo'n paardenvel wel is...er moet maar een vlieg op landen en het trilt al...hoe haal je het dan in je hoofd om met zo'n sporen te rijden
het paard voelt echt wel als je hem/haar een zacht duwtje geeft met je hiel, als het zelfs hier niet op reageert heeft het toch geen zin om met die sporen te beuken, daar maak je alleen maar vijanden mee

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:43

hellemaal mee eens!
vriendinnen van mij hebben het ook over aan de teugel lopen, ikke: hoe doen jullie dat dan? (was benieuwt)
hun: gewoon rukjes aan de teugel geven en tegelijke tijd in zn buik schoppen Boos!
ik heb ook gehoort dat als je goed rijd en je paard ontspannen is, hij vanzelf naar beneden gaat en dat je dat alleen maar hoeft te ondersteunen met kleine hulpen! Lachen

Ivonne
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: muiderberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 00:40

MEE EENS,
ik heb heeeeeel lang gewacht en nu loopt mijn paard met een beetje hulp van mij ontspannen. (en dat beetje van mij komt alleeen maar uit goede wil!!!!!!!!!!!!)
en dat wou ik ff kwijt

ik ben zooo blij met IVONNE!!!!!!!!!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 01:08

Mee eens maar ook weer niet.
Aan de teugel rijden is inderdaad heel wat anders als in de krul trekken.

Vaak wordt het aan jonge kinderen verkeerd geleerd,dus niet op de ontspannen manier.
De uitleg hoe en op waneer mist dan vaak.
Het plaatje is soms belangrijker!

Ik vind dat een kind eerst netjes moet leren zitten en secuur moet leren rijden voordat men uberhaupt over aan de teugel mag gaan denken.
Het is namelijk vrij makkelijk als men die rustig op een ontspannen manier kan leren.
Vaak is het van:wat zij kan moet ik ook kunnen.Dus zonder begeleiding zomaar wat doen.Wat men dan ziet is dat de houding van de ruiter steeds slechter wordt en dat die steeds meer zonder been maar met teugels gaat rijden,terwijl het de bedoeling is anders om.
Dus ja,soms kan ik iemand wel van de pony afplukken die echt net trek en plukwerk bezig is.
Aan de andere kant het paard is geen watje en er mag best wat gevraagt worden(op de goede manier).Er hoeft niet altijd gewacht te worden tot het paardje het zelf zal gaan doen want soms kan je dan wachten tot je een ons weegt.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 08:55

mee eens. Er zijn bij ons op de manege ook heel veel kinderen, die niet (goed) weten wat aan de teugel lopen is en die gaan dan zagen enz. Dat is best zielig!

Ivonne
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: muiderberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 10:47

HET BESTE IS GEWOON EERST DE KINDEREN OP VOLTIGE ZETTEN OM TE LEREN ZITTEN EN ONTSPANNEN!!!
EN DAN PAS AAN TEUGELS DENKEN Haha!

ik ben zooo blij met IVONNE!!!!!!!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 11:36

Zoltje schreef:

het paard voelt echt wel als je hem/haar een zacht duwtje geeft met je hiel,


Sinds wanneer drijf je met je hiel? Verward Verward Volgens mij rij je nog altijd met je kuit

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 11:46

Ik ben het er mee eens dat er teveel gerukt en getrokken wordt, en te weinig gereden. Ik zal zelf ook wel eens teveel met mijn hand doen. Maar makkelijk is het niet! Ook mensen die als ver in de sport zijn, laten je met de hand rijden. Het heeft dan wel anders (naar de hand toe rijden) maar als ik spierpijn in mijn armen krijg omdat mijn pony geen zin heeft om daarin af te buigen, dan rijd ik voor mijn gevoel toch met teveel hand... Ook al houd ik die hand dan stil! Ik haal ook wel eens een teugel aan om hem vervolgens weer los te laten (naar binnen meestal) maar probeer dat wel met een ontspannen hand en arm te doen. Als ik kracht moet zetten ben ik voor mijn gevoel echt aan het trekken.

Helaas gaan niet alle paarden uit zichzelf goed lopen... Dat zou we zo fijn zijn. Maar met alleen maar in de houding dwingen kom je echt niet ver!

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 12:32

newforestlover schreef:
Ik ben het wel met je eens. Mij is ooit (heeeeeel lang geleden) verteld dat als een paard goed ontspannen loopt hij dan vanzelf aan de teugel gaat lopen, maar vaak mensen geen geduld hebben om hierop te wachten


Ja dat is zo. Nadat ik een stukje gedraafd heb loopt mijn paard altijd op teugel. Ze doet het zelfs het beste met een lange teugel. Zonder dat ik er ook maar iets hoef voor doen. Sommigen vinden het raar dat je je paard niet ommiddelijk 'mooi laat lopen'. Dat vind ik echt wel absurd. Met sporen rijden doe ik ook niet. Als een paard al een vliegje op zijn huid voelt voelt hij de hulpen ook wel hé! Het is ook veel gemakkelijker als je paard vanzelf op teugel loopt dan dat je de hele tijd moet zitten froetsen aan de teugels Haha!

i love quincy 4-ever Lovers superpaardje...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:58

Tsja, mijn paard houdt ook niet altijd rekening met mij hoor Haha!
Ik heb ook een tijdlang gedacht dat alles vanuit ontspanning moet kunnen, maar neem maar van mij aan dat er paarden bestaan die liever lui dan moe zijn en die je gewoon aan het WERK moet zetten... zachte heelmeesters maken stinkende wonden in dat geval..
Maargoed, dat is geen vrijbrief voor hang en trekwerk natuurlijk. Gewoon de balans vinden tussen ontspanning en werken.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:10

Laura schreef:
Tsja, mijn paard houdt ook niet altijd rekening met mij hoor Haha!
Ik heb ook een tijdlang gedacht dat alles vanuit ontspanning moet kunnen, maar neem maar van mij aan dat er paarden bestaan die liever lui dan moe zijn en die je gewoon aan het WERK moet zetten... zachte heelmeesters maken stinkende wonden in dat geval..
Maargoed, dat is geen vrijbrief voor hang en trekwerk natuurlijk. Gewoon de balans vinden tussen ontspanning en werken.


Ben het met je eens en zachte heelmeesters maken inderdaad stinkende wonden Knipoog

Mijn paard zocht uitzichzelf geen ontspanning en ik heb hem moeten leren wat het is om ontspannen te lopen en aanleuning te hebben. Omar was bij zijn vorige eigenaar gewend om lekker sterren te kijken en zijn rug weg te drukken... inmiddels loopt hij heerlijk ontspannen met aanleuning aan 'de teugel'. Tijdens het instappen loopt hij natuurlijk aan een lange teugel maar zodra we gaan 'werken' vraag ik aanleuning van hem en rij ik hem voorwaards neerwaards.. zonder sporen maar wel met veel overgangen om hem scherp aan het been te houden. BTW als je wel sporen gebruikt hoeft dat nog niet te zeggen dat je dan constant loopt te prikken hoor Knipoog

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:14

Ik kan me ook ooit flink ergeren aan hoe mensen rijden maar ja daar heb je alleen jezelf mee. Als mijn paard zit te emmeren kan ik ook ooit niet zo subtiel zijn maar ontspanning komt voor alles.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:15

Tuurlijk ben ik voor de ontspanning, maar dat gebeurt maar bij zeer weinig paarden uit hun zelf. Soms moet je ze gewoon een handje helpen, doordat ze zo leren lopen merken ze pas dat het fijn is om laag te lopen.

Aan de teugel is een paard in mijn ogen als je contact hebt met 2 teugels en je benen er netjes aan. (naar mijn mening)
In de krul is weer een heel ander verhaal.

En als we eerlijk zijn, hebben we niet allemaal gereden door paarden in de krul te trekken of door flinke ophoudingen?
Dit is niet door de mensen zelf zo, denk ik, maar meer door niet goed les. Want, wat is het niveau bij manegelessen laag! Meeste instructeurs en instructrices weten zelf niet eens waar ze het over hebben.


Maar er zijn nog veel meer dingen zielig voor paarden als we zo gaan kijken.
Wat te denken van mensen die stapels hulpteugels en/of scherpere bitten nodig hebben. (ik ben niet tegen hulpteugels zolang ze onder goede begeleiding gebruikt worden)

En is het voor een paard lekker om 22-23 uur per dag op stal te staan en vervolgens alleen eruit mag om in een benauwde bak te lopen.

Of mensen die hun paarden niet goed opvoeden, vervolgens er een ongeluk gebeurt en het paard op kappot trappen omdat hij iets fout deed. Terwijl het een paard nooit geleerd is om respect te hebben voor zijn baas.

Dit soort dingen vind ik nog veel zieliger!!

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:29

Het is ook wel heel moeilijk natuurlijk, de meeste mensen leren het ook gewoon niet beter. Ik moet heel eerlijk zeggen, op onze manege is er ook sinds kort pas een instructeur die dus ook wil dat je puur op ontspanning rijdt. Maar hij verteld je wel gelijk HOE je dat moet doen. Hij geeft heel veel theorie onder het rijden en ik moet zeggen dat ik van zeker 60% van wat hij verteld, nog nooit eerder had gehoord! Dus het ligt er ook zeker aan hoe je het geleerd wordt, sommige mensen weten gewoon niet beter. Die horen alleen maar; ronder instellen, meer naar beneden rijden. En wees nu eerlijk, als je niet weet hoe je dit voor elkaar krijgt, dan is trekken en daarbij lekker prikken toch het makkelijkste.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:47

Ben het met Antoinette eens.
Zodra mijn pony opgewarmt is en ik hem ga rijden, met zn koppie laag dan gaat hij ontspannen en blijft ie daar. Als je gaat wachten op ontspanning ben je morgen nog bezig...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:59

Ik ben het wel met Antionette eens. Sommige paarden moet je gewoon een handje helpen. Ik heb het een paar keer gezien dat mensen (vaak met een slof eraan) hun paard zonder echt los te stappen gelijk in de krul trekken.

Uit eigen ervaring: Ik heb een heethoofdje, een merrie (vaderszijde Jasper Haha! ), waarmee je je vooral op de ontspanning moet richten. Als je die gaat pushen een prikken om aan de teugel te dwingen, gaat ze helemaal door het lint, wat veel dressuurinstructeurs schijnbaar niet willen begrijpen Scheve mond . Ontspanning is voor mij en mijn heethoofdje dus het *allerbelangrijkste*. Haha!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:03

Ik rijd op een manege en daar krijgen wij er geen les in (in een pony aan de teugel laten lopen) maar ik rijd op een pony die dat wel zou kunnen. Ik ga er niet aan plukken en trekken maar ik laathaar eerst lekker ontspannen lopen en daar leer ik ook veel van. Dan als ze ontspannen is dan hoe ik in stap nog maar heel klein beetje te zeggen en dan staat ze elf aan de teugel (bijna dan denk ik) en ik doe verder niets en ze rijd zo verder.

Niet gaan plukken en trekken maar eerst wachten tot ontspanning, zo doe ik het tenminste.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-03 16:48

tuurlijk jullie hebben gelijk dat je sommige paarden wat moet helpen maar zeker niet met prikken met sporen en rukken aan de teugels (oftewel zagen!!)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MairiMacBran en 39 bezoekers