Dat paard gaat er aan onderdoor, iemand tips?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Dat paard gaat er aan onderdoor, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-03 14:02

Bij ons op stal staat een flinke Friese ruin. 8 Jaar en altijd voor de kar gelopen. Het paard is van een meisje van 11, en ze heeft hem sinds juli 2002. Jullie snappen nu vast al dat het paard veel te groot en sterk is voor het meisje, maar dat is pas het begin van de problemen.
Ze heeft het paard van haar ouders gehad, maar ze is vanaf het begin al bang. Ze rijdt alleen voorin de grote bak, maar meestal rijdt ze in de paddock, waar wij dus anderhalf uur geen gebruik van kunnen maken.
Het is een heel gevoelig beest. Merkt hij angst dan gaat hij ervandoor omdat hij ook bang wordt. Het ene moment wordt ie op stal gezet, het ander moment jagen ze hem op met de zweep. Hij heeft inmiddels amper nog conditie en wordt dik, en soms wordt er dan ineens anderhalf uur zwaar werk (aan de longe) van hem gevraagd. Ik zie zijn ogen steeds triester worden, en op stal wordt hij nu vervelend.
Probleem is dat ze in die 9 maanden nog geen stap verder gekomen is, en het paard is er alleen maar op achteruit gegaan.
Ik denk dat het lichamelijke niet eens het ergste is, maar het was een trotse fries, en nu is het een onzeker groot paard dat altijd bang is.
Van de week werd er weer iemand ander op gezet, die werd bijna over het hek gelanceerd. Ze zette haar sporen in zijn buik, trok de teugels hard aan en gaf hem ervan langs. Ik kreeg tranen in mijn ogen toen ik hem daarna op stal zag. Trieste ogen, en met zijn kont naar de staldeur.
Ik vind dat er genoeg is geklooid met het beest en dat hij heel snel verkocht moet worden, maar haar ouders zijn niet voor rede vatbaar. Ze komen af en toe langs en schreeuwen tegen het meisje dat ze achterin de bak moet rijden waardoor ze het op een janken zet en gaat gillen.
Ik word er gek van, mijn stalgenoten worden er gek van en het paard al helemaal, maar ik weet niet wat ik ermee moet. Ik heb al gezegd dat ze hem voor de bestwil van het paard weg moet doen, maar ik zie het niet gebeuren. Ik heb medelijden met het paard, er moet nu echt iets gebeuren, maar wat?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 14:28

Om te beginnen is het zo dom geweest van die mensen om een Fries te kopen voor dat kind. Ik weet niet of er iemand geprobeerd heeft hen dat uit het hoofd te praten, en als iemand het al heeft geprobeerd, hebben ze ook daar niet naar geluisterd.

Het is heel sneu dat de Fries de dupe er van is. Niet alleen de Fries, maar ook dat meisje. Zien de ouders niet dat ze bezig zijn om het plezier van het kind in het paardrijden te vergallen? Misschien is dat de insteek: praat met hen, en probeer ze het duidelijk te maken vanuit het standpunt van het meisje, als ze al niet vanuit het paard willen kijken. Je kunt aanbieden om het paard bij te gaan rijden, REGELMATIG bij te gaan rijden. En zonder dat er iemand anders om de haverklap opgezet wordt. Maar als ze niet willen luisteren kan niemand wat doen. Ik hoop alleen dat er geen ongelukken gebeuren.....

Je suis Charlie.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-03 14:37

Ik ga voor geen goud op dat paard zitten, buiten dat hij me niet aanspreekt en ik absoluut niet goed genoeg kan rijden, vind ik het doodeng. De ouders zijn ook doodeng, de stalbaas kan zelfs niet op ze inpraten. Ik heb een keer gezegd tegen ze dat het niet eerlijk is om het paard pas weg te doen als het meisje haar nek heeft gebroken, maar het heeft geen zin. Heb het vermoeden dat er eerst een ongeluk moet gebeuren voor dat paard weg gaat.


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 17:15

Als ik dit lees krijg ik de indruk dat het paard een statussymbool van de ouders is. Een Fries maakt natuurlijk veel indruk.

Ik denk dat je er helemaal niets aan kunt doen en, hoe moeilijk ook, de andere kant moet opkijken. Als deze mensen hun statussymbool niet kwijt willen en hun dochters plezier willen vergallen dan zullen ze echt niet luisteren naar jou of wie dan ook.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 18:17

en als je haar nou voorsteld om te helpen om hem iederedag te gaan longeren dan heeft ie zijn beweging en zal hij minder fel worden (als hij dat dan is he!)

veder succes ik heb ook een poos moeten toe kijken naar een meisje hoe zij met haar paard omging als ze eens kwam en dat is erg moeilijk, kon er ook niks tegen doen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 19:41

Ik zou idd ook zeggen, als iemand bij jou op stal, met veel ervaring en die de situatie kent het paard nou regelmatig bij gaat rijden.
Wij hebben ook een meisje op stal, kan heel leuk rijden en is absoluut niet bang. Maar nu heeft ze een e-pony die veel te groot en te sterk is voor haar gekregen. Dus liet ze er iedereen op, omdat zehet niet leuk meer vond. Ik heb toen aangeboden om hem ook 2 dagen per week (en verder als zij niet kan) te gaan rijden, zodat ze niet elke dag moet (want dat werd het voor haar). Zij en haar moeder vonden dit prima, en het gaat nu steeds beter. Om dat ze niet elke dag hoeft heeft ze er weer plezier in, en doordat ik idie pony 2x per week rijd, wordt die pony ook makkelijker bij haar.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 10:51

Een moeilijke situatie. Vooral omdat er met de ouders blijkbaar niet te praten valt.
Misschien kun je ze om te beginnen adviseren om het meisje les te laten nemen van een goede instructeur.
Ik kan me niet voorstellen dat die ouders niet inzien dat dit een gevaarlijke situatie wordt voor hun dochter. Misschien moet daarvoor idd eerst een ongeluk gebeuren. Dan slaan ze waarschijnlijk opeens door en moet het paard naar de slager omdat het gevaarlijk is... Erg genoeg, maar dat heb ik al meer zien gebeuren.

* To Belg, or not to Belg *

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 11:30

laten ze dat meisje dan in haar eentje klooien? een 11 jarig meisje???? is er geen instructeur of vereniging in de buurt waar zij zich bij kan aansluiten? kun je niet iets zeggen onder het mom van oefenen voor wedstrijden of gezellig met elkaar lessen?? misschien als ze anderen ziet rijden (of beter gezegt als haar ouders dat (in) zien) komt er misschien verandering in ik heb ooit eens een meisje lesgegeven in een soortgelijke situatie; rijke ouders mooi (heel mooi Kwijl ) jong paard meisje kon niet rijden, paard ging steigeren, staken, meisje bang, ouders boos,toen mocht ik dat komen verhelpen...... Boos! ik adviseerde een pony te kopen, maar er mocht geen pony voor het kind gekocht worden waar ze plezier op zou beleven ipv angst Lips are sealed ik ben gestopt meisje isgruwelijk van het paard afgevallen paard was gevaarlijk ( jaja geef het arme dier de schuld maar) en nu heeft ze gelukkig een braaf paard
loopt er niemand op stal die haar (ouders) een beetje kunnen porren voor lessen/begeleiding?? zelfs Anky heeft begeleiding hoor!!!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-03 13:14

Ze heeft les gehad, maar die lerares is met de ouders gaan praten omdat het gewoon niet werkt zo'n klein meisje op zo'n paard, maar de lerares hebben we daarna nooit terug gezien. Probleem is ook dat ik geen tijd heb om het beessie erbij te doen, iedereen wil haar wel helpen, maar het is dweilen met de kraan open.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 17:51

Probeer de ouders zo ver te krijgen dat ze een instructeur voor haar regelen...

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 18:13

ah arme beestje, heb egt medelijden als ik dit zo hoor. maar even over dat een klein meisje van 11 nie op een fries kan rijden daar ben ik het niet mee eens, mijn vriendin heeft heel lang een fries gehad (ook al toen ze nog jong en klein was) en daar reed ze gewoon mee buiten enz dat ging prima ookal was ze nog zo klein.
ene bubbels jij zegt dat iedereen haar wil helpen maar dat het dwijlen met de kraan open is wat bedoel je hiermee??
kan je niet met nog een paar mensen met de stal eigenaar gaan praten misschien kan die haar helpen en ik misschien luisteren de ouders van het meisje wel naar de staleigenaar ik hoop dat het snel wat beter gaat met het paardje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, herous, IASCrawler, journee, karelien, Meert, Miiej, Paardennamen, Sanet en 95 bezoekers