grote fouten bij inrijden.....???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

grote fouten bij inrijden.....???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 01:30

Iedereen heeft het er maar over.....je paard verpesten door het verkeerd in te rijden. Ik geloof best dat dat kan, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er nou precies fout kan gaan. Kunnen jullie mij heel concreet vertellen wat grote/ veelgemaakte fouten zijn tijdens het inrijden???


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 01:36

Te snel gaan is denk ik een van de ergste, samen met teveel eisen. Maar natuurlijk ook alles wat je je paard verkeerd aan kan leren... Als je iets fout doet kan je een heleboel problemen veroorzaken lijkt me zo.
Zeg er wel eerlijk bij dat ik er niet zo heel veel verstand van heb...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 01:42

Jacksel heeft al een goed punt te pakken met het te snel gaan of het overvragen.
Een ander belangrijk ding is dat je consequent moet zijn en moet blijven. Dat betekent bijvoorbeeld dat je heel streng voor jezelf moet controleren dat je zelf de hulpen steeds op dezelde manier geeft, vooral in het eerste begin is dat belangrijk. Eigenlijk moet je ervoor zorgen dat je geen 'ruis' krijgt in je communicatie, daar komt het eigenlijk op neer. Gewoon logisch na blijven denken bij wat je doet en vooral kalm blijven als het even lijkt alsof het niet goed gaat, een leerproces kost soms even tijd. Dan kom je eigenlijk bij het allerbelangrijkste en dat is geduld.

Veel plezier met aanrijden!!!

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 01:58

En vooral niet te afwachtend zijn (mijn probleem Knipoog

Duidelijkheid is echt heel belangrijk... alsmede goede begeleiding.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 02:00

Hebben jullie ook nog wat concretere tips? Zoals bijvoorbeeld welke hulpen geef je wel en welke niet? Wat is er nou anders als het rijden van een volwassen/ goed ingereden paard?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 02:02

Zorg er eerst voor dat je paard goed op de stemhulpen reageert en ga dmv die stemhulpen weer de gewone hulpen aanleren (zou ik denken). Verder zal ik het reageren maar overlaten aan de mensen die er wel ervarign mee hebben Knipoog

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 02:06

Hehe... die van mij walst alle kanten op... inbuigen (in zijn lichaam) is er (nog) niet bij... en als je aan de rechter teugel trekt gaat ie echt niet naar rechts (maar wel als je de linker er bij pakt en je benen netjes aanlegt).

Wat ik heel grappig vind met zo'n jong paard is dat als je dingen fout doet, het paard het gewoon niet snapt... maar als je iets -goed- doet, dan doen ze het vaak ook gewoon... Die hulpen zijn niet voor niets de hulpen die ze zijn Lachen

De balans is gewoon veel minder en daardoor is het veel makkelijker om zelf uit balans te raken en het paard weer meer uit balans te brengen. Die van mij had bvb in het begin heel veel moeite om in een gewoon regelmatig tempo te draven... Dan schoot hij steeds onder me vandaan. Heb ook wel lesjes gehad waar ik hem gewoon niet van de hoefslag af kreeg en we daar een half uur aan gewerkt hebben. Of een lesje waarin we alleen maar aan het reageren op het been aandacht hebben besteed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 02:10

In wezen leer je je paard alle hulpen, maar niet allemaal tegelijkertijd. Als je bijvoorbeeld been geeft, dan doe je dat in eerste instantie met twee benen en je helpt met je stem en desnoods met een zweepje of met iemand op de grond. Het gaat er vooral om dat je duidelijk maakt wat de bedoeling is. Dus als je been geeft en hij gaat, dat je dat goed beloont door de hulp weer achterwege te laten. Het is maar een voorbeeldje hoor. Jezelf niet tegenwerken is ook handig, dus als je stuurt, let dan goed op dat je je gewicht de goede kant op hebt, dat soort logische dingen, daar gaat het eigenlijk om. Hou het vooral simpel in het begin en blijf er niet te lang op zitten. Een beetje op de klok rijden en proberen te stoppen nadat er iets goed gelukt is, dan kun je fijn belonen en weer afstappen.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 02:14

Ja, die hulpen aanleren lijkt me echt moeilijk. Het sturen alleen al.....Maar het komt er dus eigenlijk op neer dat je net zo lang die hulp geeft, totdat je paard het toevallig een keer goed doet en dan direct belonen, zodat hij de volgende keer weet dat dat was wat hij moest doen?

Als ik bijvoorbeeld denk aan iets simpels......bijvoorbeeld de hulp voor aanspringen in galop. Hoe leer je dat je jonge paard? En vanuit de galop of draf weer terugnemen?

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 02:16

Paar keer op je stem rijden en dan snappen ze het snel genoeg... Draf vallen ze vanzelf wel weer in terug Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 02:30

Zoals Mucky al zei, de hulpen zijn niet voor niets zoals ze zijn en ze werken immers bij zowat alle paarden. Dat komt doordat je toch inspeelt op de simpele reacties van een paard, zoals het weglopen.
Aanspringen in galop doe je eerst door het tempo van de draf te verhogen en door de hulp (liefs in een hoek) gaan ze vaak wel over in galop. Het netjes aanspringen op de hulp komt veel later pas, als alles heel duidelijk is.

bartvk

Berichten: 35
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:28

als je zelf nog niet genoeg ervaring hebt ,zorg dat je goed begeleid word door een instructeur die verstand heeft van jonge paarden.
de basis word gelegd in het beginstadium van het rijden, *LOL* het is heel moeilijk om vanaf een forum te vertellen wat goed en slecht is voor jouw paard,elk paard is anders dus zoek goede begeleiding *LOL*

groeten aan je voeten!!!!!!!!

batje

Berichten: 10559
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:11

Met de hulpen is het heel fijn als je paard aan de longe alle gangen op commando doet. Als je 3x been geeft tijdens het commando 'voorwaarts' (even een voorbeeld) snappen de de 4e keer als je geen voorwaarts zegt ook wel wat been is.
Sturen gaat vrij makkelijk, als je naar links wil leg je iets meer gewicht op je linkerzitbeenknobbel (niet naar links gaan hangen, vooral bij jonge paarden erg belangrijk), leg je je linkerhand opzij (echt opzij, niet naar je toe) en leg je rechts je been ietsjes steviger aan. Elk paard snapt dan dat íe naar links moet..
Aan galop zou ik nog even helemaal niet denken, zelf vind ik dat iets voor als de stap en de draf ontspannen en gecontroleerd gaan.

Kijk ook goed naar je paard of íe er klaar voor is, en dan heeft het feit dat een paard 3 is er weinig mee te maken, maar of ze er geestelijk en lichamelijk klaar voor zijn. Niet elk paard is met 3 volwassen genoeg (en helemaal arabieren zijn vrij langzaam)

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:37

wat ik altijd zie:
- te lang doorgaan in de training/ te lang durende training
- te snel willen gaan
- te veel afdwingen
- met andere dingen te laat zoals het paard behoorlijk over de rug laten lopen.
- te weinig of helemaal niet galopperen terwijl dat nu juist zo goed is.
- niet consequent zijn en optreden als het nodig is.

De hond is de betere mens

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:52

Ik heb samen met een meisje een c-pony ingereden.
Ja je kon er al op zitten, en de pony liep dan braaf aan de lijn mee met degene die hem vast hield.

Maar voorwaarts gaan in stap op hulp van je benen? Kende hij niet.
Dus leerden we hem eerst fatsoenlijk longeren en op stem stap, draf en galop.
Pas daarna gingen we oefenen met ruiter op de rug, van halt naar stap en weer terug, eerst met stemhulpen erbij en indien nodig iemand die er naast liep, toen proberen zonder iemand ernaast, en daarna hetzelfde met halthouden.

Inderdaad dat consequent blijven is heel belangrijk.
Wat ik ook belangrijk vond in dit begin: zodra hij in stap ging geen been meer geven en met stem belonen, ging hij dan stil staan ("Oh ik doe het goed dan mag ik stoppen") dan met stem "Nee!" en weer opnieuw rustig beenhulp en stemhulp geven, en belonen met stem.

Verder in de stap heel goed letten op je handen, de constante aanleuning is lastig maar als het paard al meteen zoiets heeft van: "Zo gauw ik voorwaarts ga voel ik gevriemel aan dat bit, irritant!", dat is niet goed natuurlijk.

Dat lijkt mij erg moeilijk omdat ik voor mijzelf (eigen rijkunst) al niet consequent genoeg ben, en nog erg moet letten op dat ik zelf geen fouten maak, laat staan dat ik goed kan reageren tegelijkertijd op het paard en kan corrigeren. Scheve mond
Pas als ikzelf kan rijden 'alsof ik het automatisch doe' zeg maar, onafhankelijke hulpen/zit, alles goed voor elkaar heb, probeer ik andermans paard in te rijden. Tong uitsteken

Die C-pony destijds hoefde alleen maar recreatief met kindertjes rond te hobbelen, en als er niets mee gedaan werd werd hij elke zomer hoefbevangen, dus ik wilde gewoon dat hij beweging kreeg en ging met zijn verzorgster samen er wat mee doen. Lachen

Maar een pony of paard serieus inrijden, is een heel andere zaak. Dat zou ik zeker nog niet kunnen, althans niet zonder begeleiding van iemand die meer ervaring heeft dan ik! Knipoog
Heel veel succes voor degenen die er mee bezig zijn! Lachen

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:57

Heel belangrijk: een jong ding moet eerst voorwaarts en een rem hebben! Pas als dat echt duidelijk is ga je met teugels knoeien. Sturen is niet zo moeilijk, zoals Batje zegt, het is een logische reactie van het paard om te reageren.
Galoperen zou ik pas voor het eerst in het bos doen achter een ervaren paard aan. Lekker makkelijk rechtuit. Tot die tijd veel balans oefenen in draf.

Verknoeien: als je rustig aan doet en les neemt kan je niet veel verknoeien hoor. Ook je paard leert steeds bij en kan ook leren dat dingen anders moeten dan ze eerst gingen. Misschien gata het allemaal niet zo vlot als bij mensen die veel jonge paarden beleren. Aan de andere kant: jij hebt je paard ook niet voor de verkoop.

Wat ik wel erg belangrijk vindt bij zo'n groen ding: alle nieuwe dingen probeer ik zo te introduceren dat er geen paniek zal ontstaan. Als ze die knop eenmaal hebben gevonden ben je een stuk verder van huis. Dus verkeersmak maken via een afstandje en steeds dichter bij. Bosritten eerst tijdens een voetbalinterland van oranje (weet je zeker dat er geen mesn op straat is Haha! ).

En als laatste: maak je niet te druk over verpesten. Houd je hoofd koel, en geniet er van. Voor je het weet heb je een ervaren paard en is de lol alweer voorbij.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:57

Desiree pikt er gelijk een paar uit waar ik me ook op betrap... En weet je wat... mijn paard doet het nog Lachen

Haar punten lijken op sommige gebieden tegenstrijdig, maar ik denk dat het belangrijkste is dat je objectief naar je paard kan kijken en kan inschatten wat hij aankan, of niet.

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:20

Het paard niet hinderen in zijn bewegingen als je er op zit is ook een heel belangrijk punt. Een jong paard moet nog zijn balans vinden met een ruiter op zijn rug en als die ruiter dan tegenwerkt of gaat verzitten is dat heel vervelend.

Verder leer ik ze eerst aan de longe de commando's aan en als ik er voor het eerst op zit geeft de longeerder de commando's en ik de daarbij horende hulpen. Je moet ze dan wel op een hele grote cirkel zetten anders is het veel te belastend voor het paard. En zo snel mogelijk los.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 16:14

Goeie tips! Ik ga zowiezo natuurlijk goede begeleiding nemen, maar het is toch erg handig om te weten wat nou de do's en don'ts zijn tijdens het inrijden. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in!!!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:10

Veel succes met inrijden dan! En als je wilt belonen kun je beter een kriebeltje bij de schoft ofzo geven dan een klopje op de hals omdat jonge paarden dit kennen vanuit een eventuele kudde.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:17

De fout die ik gemaakt heb bij Magic en andere jonge paarden is het niet streng genoeg zijn met aan het been maken.

Gelukkig is het wel weer goed gekomen. Maar een jong paard hoort al goed aan het been te zijn.

Verder denk ik dat als je het met goede begeleiding doet het vanzelf goed komt.
Het worden pas grote fouten als het tijden verkeerd gaat. Mijn fouten waren altijd nog op tijd te corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:28

Natuurlijk moet je duidelijk en consequent zijn als je dat kunt kun je al heel wat [want daar heeft iedere ruiter moeite mee].
Verder vind ik dat een paard moet nageven op het sluiten van je hand en direct voorwaarts moet gaan bij de geringste kuitdruk.
Veel fouten die je op de wedstrijd ziet [heel concreet]:
- niet voorwaarts zijn in de overgangen naar een hogere/lagere gang
- het paard niet recht kunnen houden tussen 2 teugels
- geen correcte aanleuning en daardoor geen ruggebruik

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:34

Even een toevoeging op de vele andere goede dingen die hierboven al staan:
Niet meteen vanaf het begin het paard leren om op de zit te reageren. Vooral in overgangen zie je dat veel. Als je het vanaf het begin goed doet, is het niet zo moeilijk aan te leren. Maar als je het later nog moet aanleren, dan is het heel wat moeilijker omdat het paard er 'ongevoelig' voor is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 02:35

Ik heb Suevo de eerste paar keer op mijn stem gereden. Goed belonen (klopje en met je stem) als ze het goed doet en tikje erbij en UHH als ze niet luistert. Je vraagt iets wat ze aan de longe ook moest doen dus dat begrijpt ze wel en je mag dan ook best een tikje geven als ze niet luistert.
Als ze van je tikje schrikt en naar voren springt, moet je voor jezelf uitkijken dat je niet aan de teugels gaat hangen. Wees er ook qua zit op dat moment op voorbereid, zodat jij vloeiend met haar meebeweegt en ze geen klap op haar rug krijgt. Dat is makkelijker gezegd als gedaan, maar dat ze geen ruk in dr mond krijgt is het belangrijkste. Jij zegt "vooruit", zij gaat vooruit en jij zegt "stoppen". Dat is verwarrend.

Het sturen had ik al geoefend met lange teugelen maar als je erop zit, stuur je idd ook veel meer met je gewicht, dus draaiing van je lichaam (kijk waar je heengaat en niet naar beneden oid). En idd wat anderen ook zeiden: zelf goed rechtop blijven zitten zodat je Yen niet uit balans brengt.
Als ze een beetje aan het idee gewend is ga je stem en been tegelijk geven. En steeds consequent blijven: luisteren is belonen en niet luisteren is bestraffen. Het belangrijkste in het begin in dat ze goed voorwaards is op dr eigen benen en op 1 tempo loopt, recht tussen jouw twee teugels. Laat haar niet op jou hand hangen! Je zult zien dat ze iid misschien gaat zwalken, dat is om haar evenwicht te vinden. Gewoon lekker voorwaards rijden en dan komt dat vanzelf goed.
Rijd in het begin geen korte lijnen rijden of scherpe wendingen, dus ook geen kleine voltes. Rijd ook niet te vaak en te lang achter elkaar. Een jong paard kan zich, zeker in het begin, slecht lang achtereen concentreren. Las tijdens het rijden genoeg stappauzes in aan een lang teugeltje, een jong paard heeft ze hard nodig. Geef haar die tijd, daar heb je later alleen maar respijt van.

Waar je ook op moet letten is dat je haar niet overvraagt. Dat kan heel makkelijk gebeuren als je paardje dingen snel oppikt, of dingen zelf aanbied, zoals het opzij stappen voor eenzijdige beendruk. Misschien gaat het allemaal wel heel goed, maar geestelijk zijn ze daar nog lang niet aan toe. In hun koppie zijn ze nog zoooo jong en lang niet zo serieus als wij op dat moment met ze bezig zijn.

Op een gegeven moment ga je steeds meer op je been rijden en minder op je stem. Als ze goed in evenwicht is kun je een begin maken met nageeflijkheid vragen. Het is dan zeker belangrijk dat je dan iemand aan de kant hebt die de dingen kan zien die jij niet ziet, of die je misschien zelf nog niet kan voelen, zoals bv of je voldoende het achterbeen meeneemt enz.

Als je eenmaal wat vaker gaat rijden,blijf in je achterhoofd houden hoe jong ze in hun koppie zijn. Dingen moeten leuk blijven voor ze, interessant, zeker niet saai worden. Ga eens een keertje buiten rijden, alleen stappen, samen met een ouder en ervaren paard. Laat haar balkjes draven voor een beter ruggebruik, dat is weer eens wat anders. Er zijn veel verschillende manieren om een paard de gymnastiseren en sterker te maken. Dressuur in de bak is daar slechts een van.

Het allerbelangrijkste is het vertrouwen van Yen in jou. Jij hebt op dat moment de leiding over situaties die voor haar nieuw zijn en onwennig, ik weet uit ervaring dat als een paard dat vertrouwen (nog) niet in je heeft, hij zich veel minder makkelijk aan je zal overgeven, hij zal minder snel op jou terugvallen als hij het even niet meer snapt. Maar ik denk dat dat bij jou en Yen wel goed zit! Knipoog Je kan me altijd PBen als je vragen hebt ofzo, dat weet je he? Maar het gaat vast goedkomen en jullie gaan er allebei veel plezier in krijgen! Sux6!


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 13:09

Ik wil eerst dat die jonge dieren naar voren gaan op mijn been, als ik dan wil remmen sluit ik mijn hand en kom iets met mijn zit in en als ze niet remmen dan stuur ik ze gewoon de hoek in, stoppen ze vanzelf! Eerst het gas, dan de rem, en het stuur komt halverwege vanzelf wel. En als je dat voorelkaar hebt dan is ie zadelmak. Laat hem niet te lang met de kop in de lucht lopen, moet je later weer veel aan corrigeren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dark7, lazy, Macs, Piekosjj, Pose1 en 87 bezoekers