zonder zadel en hoofdstel buitenrijden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

zonder zadel en hoofdstel buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 17:30

Vanavond ga ik voor het eerst een stukje zonder zadel een hoofdstel de weg op.Ben nou al een hele tijd aan het trainen in de bak en het gaat heel goed.
Ik ben wel al vaak met haar de weg op gegaan met een halster en een halstertouw eraan als teugels,maar nog nooit zonder dat.
Ik doe wel een halster om zodat ik haar meteen vast kan pakken als het nodig is,en een halstertouw voor haar hals langs.
Daarmee heb ik leren sturen,ik kan haar alles laten doen wat ik met teugels ook kan.
*volcano* rijd ook mee,en we gaan een half uurtje weg,naar mijn huis toe rijden en weer terug.
Ik hoop alleen niet politie tegen te komen,want volgens mij mag je niet eens zonder zadel buitenrijden officieel.
maar ja,de meeste mensen van de politie weten de regels met paarden zelf niet eens.


Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:00

Wat gaaf joh, maar blijf wel voorzichtig doen! Je weet nooit wat er gebeurd, maar `s avonds zal het wel rustig zijn!
Veel plezier!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:24

Waarom?? Is niet zo veilig namelijk.
Erg leuk dat je zonder hoofdstel en zadel kan rijden maar zou je het niet bij in de wei laten? Ik en haike kunnen ook zonder hoofstel/zadel rijden in de wei (ook zonder halster of halstertouw) maar proberen niet verder. Hoef geen ongelukken want het blijft een vluchtdier!
Maar jah, je moet het zelf weten, hoop dat het goed gaat! (en veel plezier)

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 19:34

Ik weet dat mensen daar zo over denken,en ik zal er ook geen gewoonte van maken.Maar we doen dit al zo lang dat ik alles kan wat ik ook met teugels kan,en als een paard echt schrikt houd je hem dan ook niet meteen.En ik heb aan veel dingen gedacht,*volcano* gaat mee en Rinkja krijgt een halster om.Langs de weg doe ik et touw aan het halster,zoals ik vaak rijd,en alleen bij de rustige stukjes,ga ik een beetje freestyle proberen.Maar ik denk wel om de veiligheid.

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:56

ik reed vroeger zo vaak met mijn pony zonder zadel en zonder hoofdstel over de weg. wel met halster en 2 halstertouwen. terwijl mijn pony echt overal van schrok. als ik daar nu aan terugdenk vind ik dat erg gevaarlijk, maar ja als je jonger bent denk je daar niet zo overna....
ik zal het je dus afraden, maar ik weet hoe leuk het is(ik ging ook altijd zo naar het bos om te crossen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:20

Jeetje ben je levensmoe ofzo? Dat is toch hartstikke gevaarlijk. Het blijft een paard waar je op zit hoor, hoe mak ook. Je weet nooit wat je tegenkomt onderweg. Verward

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:22

Ik rijd Den regelmatig zonder zadel met een halstertje langs de weg. Op die manier breng ik hem naar het land toe. Soms ook nog met 1, 2 of 3 hand paarden er bij. Ik heb het zelfs een keer gedaan zonder halster en 3 hand paarden. Wel op een rustige avond en met een paar paardjes waarvan ik zeker wist dat het gewoon kon. En daar maak ik ook geen gewoonte van, maar ik kon er toen niet 1 op het land laten staan want die was dan toch achter me aan gekomen.
Ik raad, als je het toch wilt doen, een touw halster aan. Die zijn toch iets scherper. En altijd je cappie op, doe ik ook altijd.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:44

Als je paard heeft leren sturen met een touw om de nek zie ik het probleem er niet van in. Als een paard met bit in ertussenuit gaat kan je echt niet (veel) meer doen hoor. Het is gewoon net wat je paard geleerd heeft en als het fatsoendelijk opgevoed is.

veel succes Lachen

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:07

Citaat:
Ik doe wel een halster om zodat ik haar meteen vast kan pakken als het nodig is


Dan is het al te laat en kwak je met een enorme smak op het asfalt.
Als je gelukt hebt overleef je het.

Nu vind ik het ook erg logisch waarom paardrijden als onveilige sport staat aangeschreven.


Citaat:
Het is gewoon net wat je paard geleerd heeft en als het fatsoendelijk opgevoed is.


mijn paard is netjes opgevoed, maar toch ging het goed fout van de zomer.
Een geluk heb ik ik ben er zonder ernstig letsel afgekomen, maar besef heel goed dat ik ook tussen 6 planken had kunnen liggen.
En waarom omdat ik dacht dat het zonder zadel en een hoofdstelletje wel zou gaan.

Wanneer leren we nou eens dat paarden vlucht dieren zijn.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:08

Boogiegirl schreef:
Als je paard heeft leren sturen met een touw om de nek zie ik het probleem er niet van in. Als een paard met bit in ertussenuit gaat kan je echt niet (veel) meer doen hoor. Het is gewoon net wat je paard geleerd heeft en als het fatsoendelijk opgevoed is.

veel succes Lachen


Natuurlijk heb je wel veel meer te vertellen als je paard een bit in z'n mond heeft. Tineke Bartels gaat ook niet voor niets met een hengst aan de hand stappen MET bit en niet aan een halstertje.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:15

Ik vind dat het knap dat je hem aanleert zonder hoofdstel en zadel ook goed te luisteren, maar ik zou het beperken tot in de wei of in de bak en niet op straat. Vragen om ellende!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:17

Tuurlijk weet ik wel dat een paard een vluchtdier is, maar als je paard nou schrikt met of zonder bit..
Dat van Tineke Bartels kun je niet vergelijken vind ik. Ik ging tot een half jaar geleden ook niet zonder ketting met m'n paard over de weg, omdat ik hem zonder gewoon nog niet 100% onder controle had.
maar Lindy zal dat vast wel hebben, anders zou ze zoiets vast niet doen.
(vat 100% niet verkeerd op ik weet dat paarden vluchtdieren zijn..)

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:17

Jongens met dit paard hoef je er echt niet over in te zitten dat er ook maar íets gaat gebeuren!
Voordat je oordeeld moet je eerst weten over wat voor paard je praat! En we hebben het hier dus over een fjord die koeler in t hoofd is dan veel ruiters! 1000% verkeersmak.
En ik weet dat het kan, met 1 van mijn paarden zou ik het nooit doen, nog niet eens in de bak want die beesten zijn het ook niet gewend, maar dat zijn ook beide best wel heethoofden dus dat hoef ik niet te gaa proberen. Maar met deze pony waar het over gaat kan het best!

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 22:05

Het lijkt mij ook een beetje gevaarlijk. Maar je weet zelf wel met welke pony het niet kan en met welke wel. En blijkbaar zijn jullie zeker dat het met die van jullie wel wil. Iedereen heeft hier heel verschillende meningen over maar het ligt er ook aan wat voor ervaringen je hebt. Als het gewoon echt vertrouwd is kan je het best doen.

Bij mijn pony rijd ik ook wel eens met halstertje buiten en dat kan ook gewoon bij hem, maar los zou ik nog niet durfen met hem, dat vertrouw ik nog niet.

En Cowgirl, als je op je paard zit kan je best wel het halster vastpakken hoor vanaf je paard. Dat doe ik ook vaak genoeg als mijn beestje in de bak ervandoor gaat, want zo kan ik hem wel remmen.

Siësti van de Rythpluim

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 22:58

Het ging supergoed,heb eerst gewoon het touw aan het halster vastgehad,en op een rustige plek er af gehaald.Rinkja luisterde perfect,en na 10 minuten heb ik het touw er weer aan gedaan en ben ik weer naar de stal gereden.Het was dus maar heel kort,wilde gewoon even zien hoe goed Rinkja nou luisterde zonder contacht met haar hoofd,zeg maar.
En natuurlijk zijn paarden vluchtdieren,maar als een paard op de kletter gaat heb je hem met een hoofdtel ook niet meteen weer bij je,en ik weet dat dat toch wel beter is,maar daarom zei ik ook al:ik maar hioer verder geen gewoonte van ofzo,ik wilde gewoon even kijken hoe goed ze nou zou luisteren.En met dat halster wat ik vast zou kunnen pakken.
Wanneer ze er vandoor vliegt kan ik daar niks mee,dat weet ik.Maar als ze niet naar mijn beenhulpen zou luisteren,kan ik haar vanaf haar rug bij haar halster pakken om haar te corrigeren,en als ze gewoon haar eigen kant oploopt,en niet meer luistert zou ik er zo af kunnen springen en haar vastgrijpen.Als het echt zou moeten.Ze is maar een kleine fjord.
Ik snap het wanneer mensen het onveilig vinden.
Maar ik heb hier maanden voor getraind,en het was voor 1 keer.
Rinkja is supermak in het verkeer,en de rouet waar we langs gingen kon ze wel dromen.Ik houd het verder ook bij de bak.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:21

Jahoor doe ik ook weleens op elise! Dan kan ze lekker grazen dan rijd ik lekker verder, ze luisterd super goed wil soms alleen weer grazen, maar dat is echt super relax!
Op elise rijd ik altijd zonder zadel want een super onzin dat het verplicht is Boos! Jeetje dus slaat nergens op, kunnen ze niet verplichten vind ik. Bij mij maak hetecht niets uit of ik zonder of met zadel rijd hoor! Ik blijf wel zitten hoor, alleen met erge bokken of gekke dingen lig ik er naast met of zonder zadel.....

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:23

hihi ik was er wel pas voor de gein ff opgestapt bij Bunny met halster en halster touw toen sneed ze een vrouwtje af die schrok zich dood *LOL* dus dat doe ik maar niet meer, was wel erg komisch.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 23:39

Avanti schreef:
Op elise rijd ik altijd zonder zadel want een super onzin dat het verplicht is Boos! Jeetje dus slaat nergens op, kunnen ze niet verplichten vind ik.


Het is geloof ik een verzekeringskwestie.Als je geen zadel hebt en je paard schrikt,jij ligt plat op je snufferd en je paard richt schade aan,dan ben je niet verzekerd.Omdat je paard geen zadel op heeft.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:43

Hoe kunnen ze dat nuo zeggen, dat je dan zou vallen? Bij maakt maakt dat echt geen verschil zadel of geen zadel.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 23:47

Dat zeggen ze niet,maar ik bedoel gewoon dat als er iets gebeurd,dat je dan niet verzekerd bent.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:53

Ik ben volgens mij helemaal niet verzekerd dacht is, toch maar even na vragen.

okke
Berichten: 16
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:59

Wat een onzin, dat je niet zonder zadel zou mogen rijden! Ik heb een ponyclub waar iedere dag alle mensen zonder zadel rijden, al 40 jaar lang! Trouwens, paardrijden gaat toch vooral om het paard van bovenaf besturen? Nou dan. Ik weet zeker dat als er een vergelijking zou zijn tussen mij en talloze maneges, het ongevallen percentage bij mij het meest zou meevallen! Veel lichamelijke ongelukken zijn juist veroorzaakt door die zadels, zoals het niet op tijd je beugels uit kunnen trappen als het paard te steil steigert, of het aan je beugels blijven hangen als je er net af gevallen bent. Voorts vraagt het enige kennis van paarden om het af-val risico tot een minimum te beperken, de weinige ruiters die hier soms van hun paard donderen, hebben dat veelal aan zich zelf te danken. Als je in galop door het bos gaat moet je bijvoorbeeld niet te lang met de ruiter achter je aan het kletsen zijn, als je met een lager in rangorde staand paard gaat inhalen moet je niet verwonderd zijn dat de andere paarden aanvalneigingen krijgen...
Maar we hadden het ook over het rijden zonder hoofdstel. *LOL*


Stap een is natuurlijk dat je er veel aan werkt om ook andere hulpen, aanwijzingen te geven, bij alles wat je doet. Consequentie is daarbij hoofdzaak. Stuur bijvoorbeeld op de westernmanier, hetgeen al veel paardvriendelijker is, door je teugel tegen de hals aan te leggen als je de bocht om wil. Hierdoor verminder je de druk op het bit en je maakt tegelijk de hals 'gevoeliger'... Of je tikt nog eens extra met je vingers tegen de schoft aan de kant die je uit wil. Je zult ervan versteld staan hoe snel je paard dit oppikt, vermits je het consequent blijft doen... (de vergelijking met sporen bij een hele goede dressuurruiter dringt zich nu op!) Ook ben je er natuurlijk allang toe overgegaan om je paard ook op stem te gaan berijden, ieder bevel wordt ook mondeling gegeven. Zo kun je bv 'Oke' gebruiken als je terug wil naar stap, 'sjok' voor draf en iets dat eindigd op 'op' voor galop... (stop, stop stop is een hele leuke!)
'hola' gebruik ik voor het stil gaan staan.
Goed, nu stap twee. Je maakt je teugel vast aan de neusriem, maar je laat het bit in de mond. Gaat nog steeds prima hoor.
Stap 3. Weer een maand later ga je over op het rijden op halster. Zolang jij je beseft dat een paard alleen maar achter zijn neus aan kan lopen, is het heus nog niet zo onveilig, indien gewenst trek je die neus naar je knie...
Stap 4. Als het goed is ben je nu al enige maanden bezig! Rijd je in de bak, dan leg je een touw om zijn hals, verder niets. De teugeldruk, het aanleggen tegen de hals, kun je nog steeds ten uitvoer brengen. De vervolmaking zeg maar. En dan komt stap 5!!!

Nou moet je eerst iets meer weten over de denkwijze van paarden... Ieder berijdbaar paard is ooit ingereden, heeft moeten leren met een mens op zijn rug rond te moeten sjokken. Die mens verbond daar tegelijk een hoop zaken aan, waarmee hij het paard er onder kreeg en hield. Dat hoofdstel was er een van. Paarden zijn gelukkig heel leergierig. Ze hopen dat ze van ons ook van alles mogen leren, kunnen leren. Wij betonen vaak meer inzicht, zijn ook niet zo snel bang. Ze voelen zich dan ook best vaak veilig bij ons. Ze hopen dat alles wat wij hen laten doen zin heeft, dat zij daar ook weer iets van kunnen oppikken... Jij hebt je ten doel gesteld om het paard zonder hoofdstel te kunnen berijden. Tijdens de voorafgaande maanden ben je het paard duidelijk anders gaan berijden. Eerst zonder zadel, zeg maar, niet meer die druk op je buik. Vervolgens ben je op de hals gaan rijden, dus minder gebruik makend van de mond. Weer iets later ben je op zijn neus gaan rijden, dus in het geheel geen belasting meer op de mond. Dan gaat het hoofdstel uit, en rijd je op halster... Tis bijna een Godswonder! Wat die ruiter allemaal durft! Nou, die zal het dan wel weten! Nou ja, zeg, nu heb ik zelfs geen hoofdstel meer aan, alleen nog maar een touwtje om mijn nek...

Zo, zijn we bij de laatste stap aangekomen. Bedenk wel, nu ben je dus al maaaaaaaanden bezig! Anders is het inderdaad zeer gevaarlijk wat je doet! De laatste stap is dat je een lang en dik touw neemt. Die sla je over je schouder, als een springtouw. Met je stem en alle hulpen die je het paard tot nog toe geleerd hebt, kun je reeds alle kanten uit. Maar als je paard niet meer doet wat jij wil, dan gooi je dat touw om zijn neus, zolang het touw strak staat kun je weer net zoveel als bij stap 3! Je kunt het paard laten stoppen op de neus, je kunt sturen als in stap 4...

Het is leuk om te doen, maar verlies het gevoel voor gevaar nóóit uit het oog. Het is zeer intensief paardrijden, maar het is voor de ruiter én het paard ook een zeer intensief gevoel van vrijheid! Het is feitelijk hogeschooldressuur, en zo moet je er dus ook mee omgaan.

We hebben het een tijdje gedaan, hier op de club. Dus ook buiten. Het geeft je even een kick. Maar tegelijk is het ook heel vermoeiend. Maar als je daarna weer wel met hoofdstel gaat rijden, , dan is het toch op een veel paardvriendelijker manier...
inzicht gewenst,
Okke

Icelandics - easy to get on, hard to stay off

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 06:46

Leuk!!!

Ik deed dat heel vaak met Origine. Gewoon zonder zadel en halster met een touwtje eraan Haha! Ging perfect!!! We vertrouwden elkaar volledig. Ik ben zelfs nog een heuvel op gegalopeerd.

Lachen


Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 09:52

Madeline reed ook altijd op Bunny met halster plus een halstertouw.
Ze luisterde altijd geweldig goed,beter als met hoofdstel of zadel moet ik zeggen.

And he said:
"If all is grounded you should go make a mountain out of it"

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 12:20

Citaat:
En Cowgirl, als je op je paard zit kan je best wel het halster vastpakken hoor vanaf je paard. Dat doe ik ook vaak genoeg als mijn beestje in de bak ervandoor gaat, want zo kan ik hem wel remmen.
_________________


Uhh een paard is een vluchtdier, hoe mak hij ook is.
Mijn haflinger is precies zo maar toen ineens verscheen die man achter die boom.
Dat is een schrikreactie die elk paard kan doen, ook als ze 30 zijn en als politie paard.
Zonder zadel heb je veel minder houvast en dus zul je sneller vallen.
Daarnaast als je paard zich zo snel omdraaid , lig jij al eerder op de grond dan dat je het woord halster kunt zeggen.

Dan hebben we het nog niet over de mede weggebruikers, 1 auto per dag op de landweg is genoeg om te verongelukken.

Zonder zadel niet verzekerd? Zou een prima instelling zijn voor de gene die buitenrijden.

Maar gaan jullie maar lekker zo verder hoor, eens komt de dag......

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, Berdien, lina1998, SentiBot, wend2009 en 39 bezoekers