droes op stal.... maar wat is het precies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

droes op stal.... maar wat is het precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 00:06

Gatverdekkie hebben we toch maar fijn droes op stal Frusty echt naar, al 4 paarden hebben het waaronder het paard wat naast faf staat!
Dus het is aftellen volgens mij......... Huilen !

maar wat is droes nou precies? en hoe ontstaat zoiets? waar moet je op letten e.d?
liefs maaike

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:25

Ik heb het voor je opgezocht,

Droes

Goedaardige droes word veroorzaakt door een ettervormende bacterie. De zieke is zeer besmettelijk, dus houd een paard met droes apart. De eerste symptonen zijn: hangerigheid, slechte eetlust, tempratuursverhoging en een etterige afscheiding uit de neus. Daarnaast zwellen de lymfeklieren in het hofd (vooral de lymfeklieren tussen de takken van de onderkaak)
De gezwollen klieren moeten ingewreven worden met een zalf van de dierenarts om de abcessen sneller te laten rijpen. Als het abces geopend is en de etter afvloeit, ondervindt het paard een sterke opluchting. Omdat het paard pijn heeft aan de keel, kan het zijn hoofd moeilijk bewegen. Het is daarom verstandig het voer en het water op een gemakkelijke hoogte aan te bieden. U kunt bakken bijvoorbeeld op een strobaal zetten. Ook als de lymfeklieren in andere delen van het lichaam zijn aangetast, spreken we van 'verslagen droes , die in sommige gevallen dodelijk kan zijn.

Hopelijk heb je er wat aan..

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 10:58

thanx!!!! klinkt niet echt heel fris!!!!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:01

Jee Favorietje... Droes is niet niks hoor Hou je paardje goed in de gaten en ook de temperatuur goed meten.

Ik wens je veel succes en ik hoop dat je paardje de droes bespaard zal blijven.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 11:59

ik hoop het ook, ze schijn het vroeger al gehad te hebben, en dat ze het daarom niet kan krijgen? ik vraag het me af!
En ik hoop ook niet dat ze het krijgt nee!!!!!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:08

favorietje schreef:
ik hoop het ook, ze schijn het vroeger al gehad te hebben, en dat ze het daarom niet kan krijgen? ik vraag het me af!
En ik hoop ook niet dat ze het krijgt nee!!!!!

Als ze het vroeger al eens heeft gehad behoort ze het nu idd niet te krijgen. Droes is geen lolletje voor de paarden Fayette heeft het ook gehad in de opfok. Gelukkig niet zo ernstig (maar een kleine verdikking van de lymfklieren) maar er liep daar een hengstje rond..... echt zielig was die gewoon. Een enorme bult en toen die eenmaal losbrak Misselijk
Veel sterkte iig en pas je er mee op dat je geen andere paarden (buiten jullie stal) mee besmet? Het is namelijk overdraagbaar van paard op mens op paard. Toen met Fayette ging ik altijd eerst naar mijn verzorgpaard toe, daarna naar Fayette en zodra ik thuis was gingen mijn kleren gelijk in de was.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:09

favorietje schreef:
ik hoop het ook, ze schijn het vroeger al gehad te hebben, en dat ze het daarom niet kan krijgen? ik vraag het me af!
En ik hoop ook niet dat ze het krijgt nee!!!!!


Dat heb ik inderdaad vaker gehoord! Dat als paarden 1x droes hebben gehad dat ze het niet nogmaals kunnen krijgen... Ik hoop het echt voor je joh... heb je al gezocht op droes met de zoekfunctie enzo naar de symptonen Verward Je kunt ook nog op www.google.com zoeken...

Succes en ik zal voor je duimen.

Hier staat info over droes:
http://www.homeo-natura.nl/droes.htm

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:27

Het is idd zo dat paarden die al eens droes hebben gehad het meestal niet meer krijgen omdat ze resistent ervoor zijn.
Het kan wel zijn dat je paardje het krijgt, dus even goed in de gaten houden.

Je moet goed in de gaten houden dat het abces de luchtpijp niet afsluit waardoor het paard kan stikken.
En idd gewoon ongeveer 2 x per dag temperaturen!

Succes & sterkte!

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 00:28

Thanx voor al jullie berichten vandaag was ze echt mega druk... dus niets aan de hand, wel getempt want je weet het maar nooit!! Tja en helemaal 100% zeker weten we niet of ze het wel gehad heeft dus daar kunnen we niet vanuit gaan!
De vorm die er op stal is is heel licht, maar toch wel heel zielig voor de paardjes ze moeten met dit mooie weer binnen staan!
Tja dat dit soort dingen krijg je volgens mij eerder als je op een stal met meerdere paarden staat!
maar ja niets aan te doen maar duimen dat t niets is!

liefs maaike

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:15

Je kan er in principe niets tegen doen. Als ze het toch krijgt is een heel goede verzorging de enige hulp die je kan bieden. Lekkere slobber maken, de keel goed insmeren en erg lief en zorgzaam zijn. Ze kunnen het vooral overwinnen met een goede conditie. Ik heb het diverse malen aan de hand gehad en nog nooit een paard verloren. (afkloppen)

Friesje
Berichten: 21
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Kolhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:51

Wij hebben momenteel ook droes op stal de helft van de 17 paarden heeft het. Bij mijn shetlander zijn gisteren de abcessen geknapt (eindelijk na 13 dagen) en dat was een hele opluchting voor hem. Het is trouwens niet uitgesloten dat je paard het voor de 2e keer kan krijgen. Mijn andere paard heeft vorig jaar droes gehad en heeft het nu niet. Volgens onze dierenarts is de kans heel erg klein dat een paard het voor de 2e keer krijgt, maar het is niet uitgesloten! Wat kun je doen: bij ons op stal worden de paarden s' ochtends en s' avonds getemperatuurd en degenen die boven de 39% zitten krijgen een koortsremmer (op advies van de DA). Verder krijgen ze slobber ipv biks omdat ze heel moeilijk slikken. De abseccen worden iedere dag gemasseerd met trekzalf. Het is heel vervelend om droes in de stal te hebben maar helaas, je doet er niets aan Heel veel sterkte, groetjes friesje