E Rijbewijs vervolg!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-01 22:19

Madelein naar aanleiding van jouw laatste mailtje begin ik een nieuw forum over E rijbewijs en B en dat soort geneuzel. Er is veel onbekend wat wettelijk wel en niet mag.

Jij zegt in jouw mailtje:
ehh volgens mij zit je er in je laatste berichtje iets naast (?); ik mag wel boven de 750 trekken ( geremd!), zolang m'n trekkend voertuig maar zwaarder blijft als de aanhanger (! ) EN zolang het geheel niet boven de 3500 komt. Dan mag t dus nog met B, dacht ik..

Nee, op de site blik op de weg:
http://www.blikopdeweg.nl/Nieuws___info ... bij_b.html

Staat dat je E moet hebben zodra het Maximum toelaatbare Massa boven het gewicht van de auto komt! Aanhangers die geremd zijn, hebben altijd een Max. toelaatbare Massa die zwaarder is als het gewicht van de auto, boven 750 kg. Dus is E dan verplicht.
De nieuwe wetgeving (in behandeling) gaat eisen Alle aanhangers moet E, als is het bijv. maar een aanhanger van 100 kg.
Pas wel op om zonder E met trailer de weg op te gaan, het kost je 300,-- als ze je pakken en er is geen pardon voor aangezien er zoveel ongelukken gebeuren met aanhangers.

Groetjes.

Roel

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl


Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 22:39

ja, wat daar staat probeer ik dus steeds duidelijk te maken, tenminste, dat verhaal is zoals ik het ook ken zeg maar Huilen
; volgens een importeur zijn 1.5 paards trailers meestal ca. 1300 (leeg gewicht + max. inhoud TMM!), mijn auto is leeg 1500 kg: de totale trailer 1300, dus mijn auto is dan net zwaarder en het geheel blijft ook onder de 3500 kg, dus is B voldoende. toch?!
Wij willen een 4wd gaan kopen, die weegt ca. 1600 kg en mag 2000 trekken. een kar van ca. 1300 ( netto gewicht + dus TMM..) moet daar dus legaal achter kunnen met allen B..
ik heb ergens dus heel handige, simpele praktijkvoorbeelden, met autogewicht, kargewicht, etc., en dan erbij wat mag/moet; B of BE, maar die moet ik nog 'ns opzoeken..
praten we langs elkaar heen, of ziet een van ons ( ik??) het verkeerd?

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-01 23:02

Wanneer BE?
Rijbewijs BE is verplicht als jouw aanhanger meer weegt dan je auto en meer dan 750 kilo ledig gewicht + laadvermogen op de weegschaal brengt. Ook wanneer je aanhanger minder weegt dan je auto, maar het gezamenlijk gewicht 3.500 kilo ledig gewicht + laadvermogen te boven gaat, moet je beschikken over rijbewijs BE. Om in het bezit te komen van het rijbewijs BE hoef je slechts een praktijkexamen af te leggen!

GEEN rijbewijs BE nodig:
• E weegt minder dan 750 kg •
• E weegt meer dan 750 kg en minder dan B, maar B+E wegen samen minder dan 3500 kg


WEL rijbewijs BE nodig:
• E weegt meer dan B en meer dan 750 kg
• E weegt minder dan B , maar B+E wegen samen meer dan 3500 kg

E = aanhanger B = personenauto
Alle genoemde gewichten: ledig gewicht + laadvermogen

Alleen om deze regel al willen ze dus het duidelijker maken. Binnen 2 jaar ongeveer gaat in, dat alle aanhangers boven de 750 kg E rijbewijs nodig is.
Ik ga deze week nog uitzoeken of de bovenstaande regels nog gelden. Volgens mij zit hier namelijk nog de wijziging in dat je met BE niet boven de 3500 KG mag komen, maar dat weet ik ff niet zeker. Kom ik deze week nog op terug.

Groetjes,

Roel

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 09:14

j, de tweede regel onder ''geen E nodig'', daar val ik dus net onder, en ert zijn dus een antal combinaties mogelijk voor zonder E.
Maar e halen is sowieso wel handig en is ook mijn doel voor na juni ( studie).
thanks voor je info.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 09:36

Bij de voorbeelden geldt wel dat het gaat om het maximaal laadvermogen (dut gewciht tailer samen met de maximale toegestane lading) en niet om wat de aanhanger op dat momentweegt. Ik mag dus met mijn auto (1170 kg) en B rijbewijs geen trailers trekken aangezien het maximaal toegestane laadvermogen daarvan meestal zo'n 1500 kg is. En je riskert niet alleen een flinke boete, ook je verzekering keert niet uit bij een ongeval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 10:25

plus dat je langs de kant gezet wordt met je combi en je mooi je pa of ma kan gaan bellen om jou en je combi op te halen. Dan sta je bijvoorbeeld op een parkeerplaats langs de snelweg met je paard.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 10:36

Ook al mag je wel met je B rijbewijs een trailer rijden, ik zou altijd een E rijbewijs halen als je vaker met je paard in de trailer moet rijden. Het is gewoon veiliger, je hebt meer inzicht in het rijden met trailer enzo. Ik ben heel erg blij met mijn E rijbewijs. Volgens mij gaat het ook verplicht worden, dat je straks helemaal niet meer zonder E een aanhanger mag trekken?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 21:27

Je vergeet even dat het leeggewicht plus laadvermogen van de aanhanger minder MOET zijn dan het leeggewicht van het trekkend voertuig, EN het leeggewicht plus laadvermogen van de aanhanger en het leeggewicht van de auto plus het laadvermogen van de auto opgeteld niet boven 3500kg uit mag komen. alleen dan mag er met B-rijbewijs een aanhanger worden gereden van meer dan 750kg. Dit ter aanvulling.
Indien in bezit van B-E geldt alleen dat het voertuig de aanhanger mag trekken, hierbij speeld geen enkel gewicht een rol.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ikke op 2001-03-10 21:32 ]</font>

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 22:13

ffa ander vraagje: bestaan er nog 1 paards trailers? Of zijn het allemaal 1,5 paards tegenwoordig.
Mijn auto (vitara)mag 1450 trekken wat zou en goede trailer zijn voor mij.
Thanx. ps ik ga binnekort met E beginnen.


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 22:37

1 paards trailers zijn al jaren geleden afgeschaft omdat ze niet veilig genoeg zijn.
Met jouw auto kan je in ieder geval een 1,5 trailer met paard erin trekken en misschien ook nog wel een 2 paards trailer, maar dan met maar 1 paard erin.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 23:47

Oh wat ben ik blij dat wij een veewagentje hebben dat ik met B mag rijden.... Moet er niet aan denken om weer rijles te krijgen... (haha, en weer theorie te halen *LOL* )

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 23:50

Het is ook vreselijk!! Ik haat autorij examens! Maar dat rijbewijs E nemen ze me niet meer af! Theorie hoef je trouwens niet meer te doen hoor!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 11:00

maandag heeft mijn man zijn eerste les voor E achter B. Ik heb echt een hekel Misselijk aan autorijden maar hij vind het super leuk Knipoog. Daarna wil hij zijn vrachtwagen rijbewijs gaan halen. Ik ben straks dus gezegend met een all-round chauffeur Haha!

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 12:05

Wat een discussie zeg, wel of niet een trailer mogen trekken. Haal nu gewoon rijbewijs E en dan ben je van al het gezeur af. Het zal je maar gebeuren dat je dacht dat je met alleen B veilig zat en je krijgt een ongeluk. De verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij pluist alles tot 100 cijfers achter de komma uit. Blijkt dat jij je 10 kg hebt vergist. Dan hang je dus!!!! Neem geen risico en ga lessen! Je hebt van die een-dags cursussen die niet veel tijd hoeven kosten, alleen wel geld.....

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:34

wat is er mis met een leuke en leerzame discussie ( voor sommigen dan?)?
Blijkbaar bestaat er nog steeds grote onduidelijkheid over, lees ik hier nog steeds, en ik ga ook ooit voor mijn E (maar doe dat pas als ik er de tijd voor heb en geld om evt. meteen een her te kunnen doen, ipv dan weer te moeten gaan sparen en maanden wachten).
maar ook met E ben je niet helemaal 'vrij' hoor!
Ook dan moet je je gewoon houden aan dat wat je auto maximaal mag trekken en ook daar zit een maximum totaal gewicht aan ( blijkbaar 3500, wat is dus niet wist voorheen).
Maar natuurlijk is E altijd handig, tenzij je je hele leven met een mini-veewagentje blijft rijden of je steeds laat rijden door iemand...
Ik heb alleen ook een bloed- en bloed hekel aan rijexamens (het rijden en lessen op zich vind ik best tof!), maar zal daar toch weer doorheen moeten, helaas..

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:38

Hee Jippie,

Dat is niet verstandig, eerst E achter B en dan C. Vervolg is dat je ook E achter C wilt en kost het drie keer geld. Als je eerst C en dan C-E haalt heb je gelijk E achter B, scheelt een examen. Think about it.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:44

Hee madelein,

Dat zie je niet helemaal juist, er worden in Nederland op dit moment geen trekhaken gemaakt die meer dan 3500kg mogen hebben. Op het kenteken kan echter meer staan, 4050kg in mijn geval. Indien ik een goedgekeurede haak van 4050kg laat monteren dan mag ik het trekken. (de fabriek geeft zelfs 6000kg op met een max snelheid van 50km/h).

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:51

ah, weer wat geleerd.
In trekhaken heb ik me nog nooit zo verdiept, dat was vroeg genoeg als we eenmaal een goede 4wd hebben, dan pas gaan we 'denken' over wat voor trekhaak. Maar als ik het goed begrijp kun je dus wel aan trekhaken komen van >3500, alleen moet je die dan a.h.w. laten maken/bestellen, omdat ze normaal gesproken niet meer gemaakt worden?
maar 3500 is voor mij meer dan zat, met een evt. 2-paard met inhoud kom je daar toch niet/nauwelijks aan...Tenzij je de zwaarste trailer neemt met 2 erg zware paarden erin misschien..

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 00:17

Ik heb trouwens een paar maanden bij een trekhaak fabrikant gewerkt en daar ook nog een paar maanden vakantie werk gedaan.

Ik kan daar ook wel ff informeren hoe het nou precies zit? Zouden ze ook wel moeten weten. Hebben daar natuurlijk ook erg veel contact met de RDW (want die moeten alle haken goedkeuren).

BTW het was http://www.bosal.nl waar ik gewerkt heb, errug leuke collega's daar!! Party!!

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 10:57

Citaat:
Met jouw auto kan je in ieder geval een 1,5 trailer met paard erin trekken en misschien ook nog wel een 2 paards trailer, maar dan met maar 1 paard erin.


Dit klopt dus niet. Het gaat er niet om wat je in de trailer hebt staan, maar wat er maximaal in mag! Ook al heb je niets in de trailer, dan moet je nog kijken naar het maximum laadvermogen. Dat is de massa van de aanhanger + de maximum massa van wat er in de aanhanger mag. Dit staat wel op het inlegvel van de trailer.

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-01 23:25

Voor iedereen, ik heb van de week uitgebreid koffiegedronken in Driebergen. Ze hadden nog net geen cake. Maar een aantal praktijkvoorbeelden ter hand genomen.
Gevolg is dat ik daar zo'n anderhalf uur tot 2 uur geweest ben. En veel wijzer geworden ben. Ik heb nu even geen tijd om alles uitgebreid neer te zetten, maar het gaat voor het weekend komen. Misschien zaterdag, want dan heb ik nog geen plannen.
Groetjes,

Roel

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 23:31

Hoi Kitty

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik rij met een auto die 1500 kilo mag trekken en een 2 paards Bockmann met 1 paard erin. En ik weet zeker dat dit mag. Ik heb dit nagevraagd en een man bij ons op stal rijdt toevallig met dezelfde combinatie (zelfde auto + trailer) en hij zou al helemaal nooit ermee rijden als het niet mocht. Het mag dus echt!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-01 23:47

Hoi Jura,
Even nog kort op jouw reageren. Je bent wettelijk in overtreding.
Er wordt inderdaad keihard gekeken naar wat de trailer MAXIMAAL mag wegen, en naar wat je auto MAXIMAAL mag trekken. Klopt dit niet, ben je in overtreding.
Dus een 2 paardstrailer max. 2000 kg. Jouw auto mag hoogstens een lichte 1 1/2 paards trailer trekken.
Risico is voor je zelf. Bij ongeval zul je verbaliseert worden. In het ergste geval zal jouw verzekeringsmaatschappij niets uitkeren.
Je bent gewaarschuwd. KLPD is op dit moment veel met controle's bezig, en ze treden streng op tegen overbelading of overgewicht.
Sorry voor je.

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 00:09

Nou vreemd, ik heb het verschillende keren nagevraagd. Bijna iedereen rijdt op deze manier met de trailer en een gewone auto. Maar ik ga morgen naar de politie bellen en vragen of het mag, want ik vind dit erg vreemd! Bijv. de eigenaar van de trailer rijdt met een soortgelijke auto en die zei ook al: je denkt toch niet dat ik zo'n trailer koop als ik er niet mee mag rijden??

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 08:57

Jura, die eiegnaar heeft misschien wel zijn E rijbewijs en dan wordt gekeken naar het gewicht van de aanhanger, niet het maximaal toelaatbare! Met een B rijbewijs wordt naar de maxima gekeken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, BleikjA, Celebi, Desi_2409, DotBot, Elegance_, Mark0919, Martje80, Mieke, SusanH, Ubermetrics en 36 bezoekers