Wat is beter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 15:02

Als je een +/- driejarige heb en je wil hem en voor de wagen en inrijden?
Eerst voor de wagen of eerst inrijden? Of allebei teglijk?
Wat zouden jullie doen?

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:06

Kennissen van mij hebben hetzelfde. Zij gaan hun 3 jarige NRPS hengst eerst onder het zadel beleren en dan voor kar. Waarom weet ik niet meer, maar ze had er een goede reden voor Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:40

Ik dacht dat betuigen eerder kan dan inrijden, volgens mij beginnen de meeste mensen daar dan ook mee. Het duurt wel een hele tijd voordat je echt zo ver bent dat hij 'echt' voor de kar kan, maar dan kan de rug nog mooi aansterken voor het rijden.

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:41

Oh, zie nu dat hij 3 is en dus eigenlijk ook al wel ingereden kan worden, dan zou ik denk ik toch met mennen beginnen Lachen .

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:57

volgens mij maakt het geen ene moer uit. Zolang je bij allebei maar rustig opbouwt kan je zowel met het een als het ander beginnen. Het is inderdaad wel zo dat je met inspannen eerder kan beginnen. Maar een renpaard wordt ook emt twee ingereden, dus wat dat betreft.
Grtz

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 16:38

Ik zou eerst beginnen met beleren voor de wagen. Dan leert hij te werken zonder dat hij gelijk een gewicht op z'n rug moet dragen. Succes!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:25

In de Bit van januarie, stond een stuk over trekpaarden.
Die werden eerst onder het zadel beleerd, en daarna voor de kar.
Dat was beter zei men.

Brabantse Fries ;)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:06

Volgens mij is hier een tijdje terug ook al een topic over geweest.
Ik weet niet wat beter is, alleen weet ik wel dat ik je met het inrijden (onder het zadel dus) er veel profijt van kan hebben als ze al voor de kar hebben gelopen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:14

maar het mennen heeft geloof ik minder te lijden qua botten/spieren etc. dan erop rijden....

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:22

ik heb wel eens gehoord dat ze eerst onder het zadel gereden moeten zijn een jaartje en dan pas beleren

Kiekeboe

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:27

iets zegt mij dat je hem beter eerst kunt inrijden, even kennis laten maken met het feit teugel hulpen en bitjes enzo, lijkt me iets makkelijker als je hem dat eerst aanleert als je erop zit en daarna erachter zit

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:31

Mennen heeft is beter om beginnen met de spieropbouw, omdat dat niet zo zwaar is als onder het zadel. Daarom zou ik persoonlijk daar mee beginnen.

Trekpaarden beleren ze idd wel eerst onder het zadel, maar daar is het juist omgekeerd. Die paarden merken niets van 70 kg op de rug, maar het ploegwerk is wel loodzwaar (veel zwaarder als een gemiddeld koetsje trekken).

Eerst mennen dus, naar mijn mening.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


kimkimmer

Berichten: 42
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:37

ik zou hem eerst inrijden onder het zadel en dan voor de wagen
natuurlijk heb jij hem liever eerder voor de kar maar het is beter om hem eerst gewoon interijden Haha!

-xxxxxxxxxxxxxxx- kim
I LoVe MeIkE
I LoVe MeIkE

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 20:53

kimkimmer schreef:
ik zou hem eerst inrijden onder het zadel en dan voor de wagen
natuurlijk heb jij hem liever eerder voor de kar maar het is beter om hem eerst gewoon interijden Haha!


Ik weet nog helemaal niet wat ik eerst ga doen, het duurt ook nog wel 2 jaar Haha! Maar was gewoon benieuwd wat hier de meningen waren en die zijn heel verschillend zie ik Haha!
Maar Waarom zou je hem eerst inrijden??

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 22:19

Je kunt met aangespannen rijden ook al vroeger beginnen dan met 3. Sommige zeggen dat het al kan bij 2, maar ik vind 2,5 een mooie leeftijd.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 22:28

Veel paarden die ik ken zijn eerst betuigd en daarna ingereden. Weet eerlijk gezegd niet precies waarom.

serenta

Berichten: 2274
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 22:36

Je kan ze het beste eerst onder het zadel beleren, ik weet niet meer precies waarom maar weet wel dat dat het beste is.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 00:07

de fokker van m'n fries vertelde me dat het beter was om hem eerst voor de wagen te zetten. het liefst in 2-span.
voor de wagen worden ze het minst belast (spieren enz.) ze leren de stemcommando's die je tijdens het inrijden en longeren weer van pas komen. ook leren voor de wagen beter in evenwicht te lopen. ze hebben immers geen bakrand of zo om steun op te zoeken.
dit zag ik heel erg aan mijn eigen paard. die zocht echt steun aan de bakrand, kon niet goed op z'n eigen benen lopen. heb toen op advies van de fokker hem voor de wagen gezet. in het begin liep hij echt een beetje te zwalken omdat hij geen steun had, maar na een paar x voor de wagen ging dat al stukke beter. dit kon je ook merken onder het zadel.
voordeel van in een 2-span met ervaren paard meelopen is dat hij meteen het verkeer in gaat en er aan kan wennen met een ervaren paard ernaast. die is dat al gewend en is dan een voorbeeld voor het onbeleerde paard.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:26

ik ga helemaal met odis mee
zo kunnen ze lekker aan de slag maar worden de spieren en dergelijke nog niet zo zwaar belast als met rijden, trekken is dus makkelijker als tillen
en voor de kar kunnen ze al lekker spieren opbouwen en sterker worden zodat ze het werk onder het zadel beter aankunnen

bij hele grote ijslanders zie je nog al eens dat ze niet sterk genoeg zijn om echt in te rijden terwijl ze in principe oud genoeg zijn om te beginnen , en daar word het beleren voor de kar dus ook weer bijgehaald zodat ze eerst sterker kunnen worden door de arbeid voor de kar zodat ze naderhand lekker onder het zadel aan de gang kunnen

en bij de stal waar ik friezen heb gereden gingen ze over het algemeen ook eerst voor de kar en dan pas onder de man voor dezelfde redenen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 02:31

Wij beleren eerst voor de wagen en daarna pas onder het zadel.
Ik vind dit zelf een prettiger manier.

Eerst begin ik met longeren aan de dubbele longe tot dat het paard goed op de stem reageerd.
Dan gaat het complete tuig er op en wennen we hem aan de strengen.
Dan voor de sleep en daarna in het 2-span naast een rustige ervaren spangenoot.
Daarna in het enkelspan.

Is opbouw vind ik zelf het meest logisch voor het paard elke volgende stap ligt in het verlengde van het vorige.
Ik vind de stap van betuigen naar onder het zadel beleren kleiner dan omgekeerd maar dat is puur persoonlijk.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 09:08

Vorige zomer hebben we een 4-jarige beleerd. Daar deden we het tegelijk, aangezien die werd beleerd voor iemand anders.

Maar nu beleren we mijn verzorghengst voor de kar. Later pas onder het zadel omdat hij nog geen 3 is, en dat onder het zadel komt wel, waarschijnlijk over een jaartje dan is hij ruim 3,5 jaar.
Nu zijn we gewoon bezig met sturen en stemcommando's door erachter te lopen. En hem laten wennen aan de strengen.

Zelf denk ik dat eerst betuigen en dan onder het zadel makkelijker is.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 01San, Athelas, Babootje, bamisalami, Change3x, Flew, gerbilGizmo, Groetje, Isa_Sofie, Marcato, MirandaMalik, Prins85, purny, Rainer, Roulette_, ryukapple, Tierania_, woel en 75 bezoekers