Brandmerk bij Fjorden (nu met reactie vh stamboek)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 16:52

Gister een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele vreemde ontdekking gedaan: ik zag ineens een tweede branmerk bij IJsco. Heel duidelijk !
Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward
Ik snapte er niks van, heb er verschillende mensen bij gehaald die IJsco ook dagelijks zien, en die geloofden hun ogen ook niet.
NIEMAND van ons had eerder dit brandmerk gezien, ik begrijp het nog steeds niet. Ik poets haar dagelijks en heb er dus bijna een jaar lang overheen gekeken? Misschien komt het omdat ze nu haar zomervacht heeft maar gister zat dat er zo overduidelijk dat ik nog getwijfeld heb of het er die nacht opgezet was (serieus *LOL* ) Het is een naar beneden staand driehoekje met de letter G erin.

Maar nu de vraag, ik heb even gezocht op internet en weet nu dat het brandmerk op de rechterbil twee plusjes zijn met een aantal stippen. De stippen duiden de ouders aan. Daar zal ik dus vanavond eens naar kijken, of ik die kan ontdekken.

Het driehoekje met de letter G erin schijnt op 3-jarige leeftijd gezet te zijn en geeft het geboortejaar aan en de letter waarmee de naam van de pony moet beginnen. Zo zou ik haar dus eventueel kunnen terugvinden in het stamboek en te weten kunnen komen hoe oud ze is. Wie weet hier meer van?
<br>
[img]../upload/363/brandmerk.jpg[/img]



_________________
[img]../upload/363/user.gif[/img]bok, bok, bok [img]../upload/363/nut.gif[/img]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cody op 2001-07-30 11:02 ]</font>

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:03

Ik weet alleen datje aan de begin letter van de naam kunt zien in welk jaar ze geboren zijn.
Dit jaar moeten alle veulens met de letter W beginnen. Het jaar daarop met de letter X ofzo. Elk jaar het volgende letter van het alfabet.

Dus hij heeft een G op zn kont staan, dat betekend dat ie eehhh.......21 is??? ofzo? Sorry ben niet zo'm rekenwonder

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:04

v
Laatst bijgewerkt door janna op 12-03-22 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 17:06

Ik heb geen papieren van haar, daarom ben ik juist zo benieuwd omdat ik eindelijk een aanknopingspunt gevonden lijk te hebben.

De eigenaars hadden het erover dat ze een jaar of 8 is maar ik denk eerlijk gezegd dat ze wel een stukje ouder is. (maar 21?? Scheve mond\ neeeee Tong uitsteken )

Niemand die weet welk jaar de G is?

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:11

is ie nu 15
N is nu 8jaar geleden dus G 15 (na berekening ongeveer niet te precies natellen)
anders moet je eens op een fjordensite kijken. (weet geen adres)
daar kunnen ze je vast stuk verder helpen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 17:17

Als ik goed tel van W naar G zou ze nu dus 16 zijn. Verward
Gebruikt het Fjordenstamboek elke letter van het alfabet?

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:21

N is 8 jaar geleden dat weet in zeker dus dan tel ik GHIJKLMNOPQRSTUVW 16 jaar -1 (de Q) is dus 15 (Ntot W is 9 maar leeftijd is 8 nu) hij is dus nu 15
ga je m nu voortaan Gijsco noemen?

_________________
KIJK UIT MALLOOT
een kokosnoot.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marjolein op 2001-07-17 17:21 ]</font>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 17:23

Euhm nee *LOL*
Blijf haar gewoon gek noemen. He GEK kijk wat je nou weer doet Haha!
Ik wist wel dat haar naam met de G begon Schijnheilig

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:31

Oliva heeft maar 1 brandmerk naar mijn weten, misschien dat ze dat vroeger (een aantal jaren geleden deden......2 keer merken), zal eens bij Fjelda kijken dat is een wat oudere fjord misschien dat ik er daar 2 kan ontdekken!!!
Ga vanavond ook Oliva ff inspecteren hihihi....maar naar mijn weten heeft Oliva er maar 1 op haar ......ships weet niet eens op welke bil hahahaha, en dan inderdaad die kruisjes!!!!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:32

ik zei toch dat ik niet kan rekenen.
Grappig dat je dat ontdekt heb zeg!! Hoe zou Ijsco echt heten in het stamboek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:58

Hansje heeft ook 2 brandmerken en die is 14 dus dan is Gijsco inderdaad 15.
Maar hoe zou ze nou echt heten? Gansje, Gijsje, Gitta, Gertrude, Gerda.....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 17:59

Hahahaha, ja hoe kom ik daar nou achter?

Ik kan proberen vanavond de stippen te vinden in het brandmerk op haar rechterbil en zo na te gaan wie de ouders zijn Verward

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 18:03

kun je niet via de eigenaren achterhalen waar zij ijsco vandaan hebben?
Bel het stamboek eens op en vraag of er misschien iemand bij jou in de buurt woont die weet hoe die stipjes werken misschien kan die zien wie haar ouders zijn wel onwijs makkelijk zeg dat ze zo branden.
Het groningerpaard heeft ook zo'n fijn brandmerk namelijk het logo in m'n onderschrift maar dan met de laatste 2 levenscijfers van het stamboek aan de zijkant je weet dan meteen het jaar en de maand waarin ie is geboren je kan dan verder op aftekeingen etc zoeken best makkelijk eigenlijk

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 18:06

Hmmm ik zal aan de eigenaars niet zoveel hebben, die denken dat ze 9 is en dat de papieren 'ergens' liggen.

Nu ik weet dat ze 15 is vind ik dat ze het behoorlijk doet eigenlijk. Goede conditie en dressuur en springen wat ze bij de vorige eigenaars nooit gedaan heeft. Ik ben nog meer trots op cootje.
Haha!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 19:59

Mijn fjord Orwin heeft net als Oliva van Jacqueline maar een brandmerk, dat met die stipjes. Ik wist trouwens niet dat die aangeven wie de ouders zijn, dus ook nog wat geleerd vandaag Lachen
Sinds 1994 wordt het brandmerk met de beginletter niet meer gebruikt, dat is dus vanaf de letter O niet meer.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 21:54

Orwin is de halfbroer van Oliva...... Lovers

Sorry hoort niet hier, maar vond het zo leuk toen ik het hoorde!!!!

Cody heb nog niet gekeken bij Fjelda maar zal dat deze week eens ff doen Dromen , en als ik het kan ondekken zal ik er ff een foto van maken!!!!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 22:10

Hello,

sorry dat ik jullie uit de droom help, maar het kruis met de stippen geeft enkel het nummer aan wat de Fjord heeft gekregen. Het kan je echter wel helpen om te achterhalen wat voor afstamming je paardje heeft. Bij het Fjordenpaardenstamboek kunnen ze je daar zeker bij helpen. Als je ze het nummer en de jaarletter opgeeft dan kunnen ze je als het goed is de afstamming geven. Het adres van de site van het fjordenpaardenstamboek is http://www.fjordstudbook.com

Je kunt een tekening maken met de positie van de puntjes in het kruis en dat samen met de jaarletter opsturen en als het goed is helpen ze je dan met de afstamming.

Hopenlijk hebben jullie hier wat aan.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 22:56

Ja bedankt, dat ga ik zeker doen.
Ik heb een tekening gemaakt van de stippen (heb vanavond met kladboek het brandmerk zitten overnemen, misschien kan ik toch nog een beetje tekenen, het zag er van een afstand wel professioneel uit *LOL* )dus dat ga ik naar het stamboek mailen om te kijken of ze me daar meer over IJsco kunnen vertellen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 14:01

Afbeelding
<br>
Omdat ik van het stamboek geen reactie krijg Verward hoop ik dat er hier iemand is die uit dit brandmerk meer informatie kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 14:09


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 16:34

betreft leeftijd.
Ik weet niet of het bij het fjordenstamboek ook zo is hoor, maar bij het NSPS zijn de I en de J dus 1 jaar (weer een jaartje jonger Haha!)

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:31

He, oliebol, ik wou het nog aan Ronald vragen, dat is die jongen van wie ik de Fjord leen met menles. Zijn paardje heeft ook dat brandmerk. Volgens mij is die 4 jaar. 't Is dus een brandmerk di enog steeds loopt....
TRouwens dan is Gijsje een jaargenoot van Des, die wordt in september 15 jaar!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-01 11:02

Reactie van het stamboek: <br><br>

<i>Waarschinlijk is het de merrie GABRIELLE G 123 geboren in 1986 bij A.van
Helden te Jubbega.
Voor eventuele duplikaat stamboek papieren kunt U dit op een keuring
regelen.</i>

IEHHH ze heet Gabrielle!!!!
*LOL*

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 11:06

Dan vind ik IJsco toch een leukere naam! Haha!
Wat grappig dat je hier zo achter kunt komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 11:09

Lips are sealed IJsco is inderdaad toch wel leuker ja. Wel leuk dat ze van het stamboek toch hebben gereageerd en je zo wat meer weet.