Waarom aan de teugel ???

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Waarom aan de teugel ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 18:30

Ik had vandaag een discussie met mijn vriendin; over waarom paarden aan de teugel moesten lopen,

ik wist een paar argumenten te verzinnen, maar zei legde ze eigenlijk allemaal omver, en nu vraag ik me af waarom jullie denken dat dit moet???


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:37

Wat versta jij onder aan de teugel?
Vast dat het hoofd in een krulletje zit qua houding.
Maar wist je dat een paard ook aan de teugel kan lopen als hij met zijn neus over de grond loopt?

En waarom aan de teugel?
Een paard wat correct van achter naar voren gereden word, zal vanzelf een lichte mate van druk op het bit opzoeken.
je kunt dan je paard met zijn hoofd laten lopen waar jij wilt.

Maar het balngrijkste is dat jij daardoor je paard er van achter steeds beter onder kunt rijden.
Hierdoor zal steeds meer gewicht van de voorhand naar de achterhand verplaats worden.
En dat is wat je nodig hebt om steeds verder te komen met rijden.

En het allerbelangrijkste uiteindelijk ook het behoud van je paard is.
daarom aan de teugel.
Maar dus wel vanuit achter naar voor en niet andersom, want dan krijg je meer problemen dan dat je hem gewoon rond laat lopen.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:42

Als paarden beter zouden worden en gegymnastiseerd zouden raken met hun hoofd in de lucht zouden we dat doen..

Maar ja, dan heb je geen ruggebruik, geen juist achterbeengebruik, slijtage van de voorbenen etc.

Moet ik doorgaan?? Knipoog

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:44

Ik vraag me nu wel iets anders af ... RunningKawa geeft al aan dat een paard met zijn neus over de grond dus ook aan de teugel loopt, maar kan je een paard bij wijze van spreke aan een lange teugel (dus geen loshangende) ook zo krijgen?

Ik heb de irritante gewoonte van een paard veel te veel nekruimte te geven (zeggen ze) als ik dus vrij aan het rijden ben. Lange teugel, maar toch contact en dan dus overgangen en teostanden, pas als ik dan vind dat hij lekker loopt zal ik dat korter nemen.

Zou ik hier beter dadelijk mee ophouden?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:47

Belsje: Ik ben van mening dat je moet losrijden met lange teugel en het liefst met de neus over de grond. Daar wordt een paard los van. Pas daarna kun je gaan oppakken. Dus zeer zeker niet mee op houden. Moet je die mensen eens vragen hoe zij het zouden vinden om gelijk in de krul te moeten lopen als uit bed of luie stoel (wathever) komen

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:53

Dan krijg ik iets als "een paard moet alleen werken aan een korte teugel, met een lange teugel doet ie zijn zin"

Ik snap van die uitleg dus ook geen bal, maar ik heb hem al zovaak gehoor en nu jullie het er toch over hadden dacht ik .

Zelf vind ik het zo ook leuker, als je dadelijk met superkort teugeltje vertrekt krijg ik alleen maar irritante paarden die niet meewerken heb ik altijd het gevoel. Lachen


Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 18:54

ja, ik bedoelde inderdaad dat het hoofd in de krul kwam en bedankt voor je reactie!

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:57

Mikkie schreef:
Belsje: Ik ben van mening dat je moet losrijden met lange teugel en het liefst met de neus over de grond. Daar wordt een paard los van. Pas daarna kun je gaan oppakken. Dus zeer zeker niet mee op houden. Moet je die mensen eens vragen hoe zij het zouden vinden om gelijk in de krul te moeten lopen als uit bed of luie stoel (wathever) komen


Er zit een klein verschilletje tussen in de krul en neus over de vloer...

Zodra ik opstap moet er verbinding zijn, oftewel in lage lijnen oftewel bovenin en dat hangt af van het evenwicht en balans van het paard.

Ik ben het absoluut niet eens met het gezegde dat een paard los wordt van het met de neus over de grond gaan. Daar breng je geen paard mee in balans , verkrijg je geen horizontaal evenwicht mee en ook geen mooie verbinding. Ja, het paard loopt zichzelf in de benen los ja, maar niet in het lijf en in de aanleuning.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:01

Als je paard de teugels uit je handen rukt om naar beneden te lopen heeft het niets meer met aan de teugel lopen te maken.

Als het paard onstuurbaar word
te zwaar op de hand word enz
heeft het niets meer met aan de teugel lopen te maken.

dus daar zitten al grote verschillen in.

En als je paarden niet meer meewerken als je de teugels op maat pakt, dan pak je ze of te kort of je stoort met je handen.

Verder vind ik met losrijden vwnw wel fijn voor zijn rug los te krijgen.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:19

Kawa hij rukt de teugels niet uit mijn handen hoor als ik ze korter neem, godzijdank Lachen.
Voor de rest blijf hij dan ook lekker doorlopen hoor, maar ik vind dat als je een paard vers van stal dadelijk met teugeltjes van 35 cm (zo kort zitten ze dat dan dus zien) gaat rijden, dat dat dan gewoon wringt.
Dat neusje hangt dan ook niet boven de grond, eerder halfweg ergens Lachen.

Weet niet hoe of wat, maar heb dat altijd zo aangevoeld.

Altijd 20 à 30 minuutjes met een lange, maar "aangespannen" teugel en dan neem ik die op. En dan gaat voor mij alles wel vlotjes (voor zover ik iets vlotjes kan hebben é, ik ga geen hocuspocusdingend doen).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jet, pluklief, SunnyHorse, tienus63 en 42 bezoekers