sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-01 20:17

Ik heb een probleempje. Ik rijdmijn verzorgpony altijd met sporen en nu heeft ze plotseling wondjes. Nog nooit last van gehad. Ik heb echt een rustige beenligging en ik hak echt niet of zo. Ik denk dus dat het van de sporen komt. Ik rijd met hamerspoortjes en die zijn absoluut niet scherp. Mijn instructrice weet ook niet hoe het komt want ze ziet mij echt geen rare digen doen. Ik zit er dus over te denken om voorlopig zonder te gaan rijden maar op die manier kan ik mijn hulpen niet zo "fijn " geven als normaal.

Kan het zijn dat als sporen ouder worden er haakjes aan komen of zo. Ik weet het anders ook niet. Kan iemand mij raad geven.

Groetjes Sandra



Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 20:46

Als je een paard hebt met een gevoelig huidje, dan kan dat gewoon gebeuren. Mijn paard had dit ook, gewoon met stompe sporen. Nu is het helemaal over. Dit heb ik gedaan: Wassen met betadine shampoo, 2 weken zonder sporen rijden totdat het echt helemaal dicht is met een laagje dunne haartjes. Zodra het dicht is dagelijks met kamferspiritus inwrijven (maakt het huidje harder). Na de 2 weken met de kleinstje bolletjes knopjessporen gaan rijden. Ik rijd nu nog met knopsporen, bevalt eigenlijk prima en hij gaat niet meer open op de plek van mijn sporen! Succes.

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 20:51

Hoi Xandra,
Da's lastig zeg.....
Wel lief van je dat je zo goed aan het "welzijn" van je pony denkt hoor !
Mijn vorig paard had ook weleens "ineens" wondjes op de plaats waar mijn sporen zaten.
Echt een verklaring was er niet voor te vinden, ik had ook een rustige beenliggen en stompe sporen.
Wat mij wel opviel was dat het vaak in de zomer gebeurde, en dan vooral wanneer er grote temperatuurswisselingen waren geweest in de laatste weken.
Net of dan z'n huid ineens een stuk dunner was Verward
Ik reed dan ook altijd een paar weken zonder sporen, en maakte m'n laarzen voor het rijden goed schoon zodat er geen vuil in het wondje kwam.
Hopelijk gaat het zo lukken, in elk geval: veel succes !

xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-01 21:05

Bedankt voor de reacties. Ik ga gewoon zonder sporen rijden tot de wondjes weg zijn en inderdaad alles schoonmaken.

Ik ben gelukkig dus niet de enige. Ik schaamde mij eerlijk gezegd voor die wondjes. Het lijkt dan net alsof je constnt zit te schoppen maar dat is dus niet het geval.

Bedankt voor de goede raad !!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: xandra op 2001-07-17 21:06 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 21:13

Ja, het valt heel erg mee, maar je voelt je wel heel stom. Ik heb dat eens op concours gezien bij een meisje. In de zomer, ze reed een schimmel die helemaal nat van het zweet was, en doorspoorde hem dus héél iets. De hele flank meteen knalrood, het zag er echt heel eng uit. Meisje in tranen, federatievertegenwoordiger erbij... totdat iemand zo snugger was het even af te wrijven met een handdoek en je kon zien dat het maar een píepklein wondje was *LOL* Waarschijnlijk net een slagadertje geraakt of zo...

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 15:43

Het kan ook zijn dat je gespjes van riempjes tegen zijn buik aan komen en dat dat een wondje veroorzaakt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 16:14

Als je straks weer met sporen gaat rijden, is misschien sporen met een glad wieltje voor jou een aanrader.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers