Fysiek ‘corrigerend’ gedrag door leraren.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Fysiek ‘corrigerend’ gedrag door leraren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 08:57

Af en toe hoor ik over geweld van leraren ten opzichte van leerlingen om hun zodoende te ‘corrigeren’ wanneer de leerling te ver is gegaan. Dit corrigerende gedrag zou gedaan kunnen worden in de vorm van een klap in het gezicht, een stomp in de maagstreek of een schop onder de reet. Nu vraag ik mij af, zijn er mensen die iets dergelijks hebben gezien of meegemaakt en zo ja, hoe denken jullie hierover? Kan/mag dit zomaar zonder toestemming van de ouders of is dit niet meer van deze tijd?

Ik ben ook benieuwd naar de meningen van de ‘oudere’ bokkers, dus kom maar op Haha!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:04

In mijn klas is dit jaren geleden eens voorgevallen. Ik zat toen volgens mij in de brugklas en er zat 1 jongetje altijd te etteren. Gewoon voortdurend bezig om leraren het bloed onder de nagels vandaan te halen. En expres, voortdurend provoceren.
Een leraar werd opeens zo boos dat hij dat joch een draai om zijn oren heeft gegeven en daarna de klas uit gestuurd.
Daar zijn een hoop moeilijkheden over geweest, ookal kon iedereen zich iets voorstellen bij het gedrag van deze docent. De ouders hebben uiteindelijk besloten om geen aanklacht in te dienen, maar deze docent heeft wel een officiële waarschuwing gekregen.

Ik kan me persoonlijk goed voorstellen dat een docent een keer grijpt naar fysiek corrigerend gedrag. Dat neemt echter niet weg dat ik er in principe tegen ben. Want wie trekt de grens en wanneer gaat een docent te ver?

* To Belg, or not to Belg *

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:10

het zal (in deze tijd) eerder een uiting van frustratie zijn dan een manier om gedrag te corrigeren. ik zit mijn hele leven al op scholen (leren, werken) maar zoiets heb ik nog niet meegemaakt. wel dat het uitgelokt werd (maar niet geslagen werd) en dat leerlingen leraren slaan trouwens.

Amor Vincit Omnia

Belker

Berichten: 15256
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:11

Ik vind eeht niet kunnen. Ik ben wel van mening dat we van die geitenwollensokken cultuur afmoeten. Kinderen worden als klein volwassenen behandeld. Dat vind ik fout. Een kind is een kind. behandel die ook zo. Biedt een kind structuur in de opvoeding. Dat vrije van ze mogen alles, dat moet weg. geef richtlijnen en kaders.

In opvoeding van honden/paarden gebeurdt dat ook, bij een kind niet. Het verschil snap ik niet, maarja, ik ben ook geen ouder. Ik heb geen verstand van opvoeden. Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:14

Ik kan ook heel goed inkomen dat leraren zo iets doen. ER zijn weinig mensen die het talent hebben dat ze zodanig les kunnen geven dat ze zonder moeite de aandacht trekken van leerlingen, respect afdwingen zonder echt streng te zijn. Kan er in mijn schoolloopbaan maar een paar noemen.

Leerlingen kunnen heel vals en gemeen zijn, psychisch zoveel impact hebben op een leraar dat dat eigenlijk niet minder erg is dan dat een leraar een leerling een keer een klap tegen z'n kop aan geeft.

Leraren zouden meer ingedekt moeten worden, meer beschermd. Ze worden nog te vaak overspannen van al die puberellende.

De hond is de betere mens

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:18

Ik (oudere bokker Tong uitsteken ) kan er over meepraten.
Ik heb weleens een schop onder mijn kont gehad. Was overigens niet eens zo onterecht, maar de leraar had zich wel in moeten houden, lijkt mij. Ik heb geen aanklacht ingediend of iets dergelijks. De leraar heeft uit zichzelf zijn excuses aangeboden na de les.
En ik ben ook eens uitgescholden voor stomme koe, dat vond ik eigenlijk veel erger.

זכור

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 09:34

Ik maak uit jullie antwoorden op dat dergelijk gedrag vaak uitgelokt wordt door leerlingen (bloed onder de nagels halen e.d.), maar kunnen jullie je voorstellen dat bepaalde leraren eerst slaan en dan gaan praten en dat er misschien geen provocerend gedrag heeft plaats gevonden? Om de leerling bij wijze van spreken voor te zijn...

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:38

als er provocerend gedrag heeft plaatsgevonden, ben je als leraar eigenlijk al te laat. denk je nou echt dat praten met een provocerende leerling helpt?

Amor Vincit Omnia

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:39

Maarten schreef:
Ik maak uit jullie antwoorden op dat dergelijk gedrag vaak uitgelokt wordt door leerlingen (bloed onder de nagels halen e.d.), maar kunnen jullie je voorstellen dat bepaalde leraren eerst slaan en dan gaan praten en dat er misschien geen provocerend gedrag heeft plaats gevonden? Om de leerling bij wijze van spreken voor te zijn...


nee, kan ik me niet voorstellen. De leraar staat zwak; hij staat voor een volle klas die in zijn geheel tegen hem kan getuigen als hij in zijn ongelijk staat, en die ook nog eens voor degenen die hij provoceert op zou kunnen komen.

Die opmerking van Lis van "stomme koe" is super denigrerend en inderdaad veel pijnlijker dan een schop onder je hol. Het is niet bepaald stimulerend voor een leerling...........

De hond is de betere mens

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 09:46

Ik had het erover dat er nog geen provocerend gedrag heeft plaatsgevonden en dat de leraar dan al gaat slaan. Stel je hebt een leerling die erg lastig is in de klas en af en toe provoceerd of moeilijk is, heeft de leraar dan het recht om op voorhand hard op te treden of moet er gepraat worden met de leerlingen en de ouders van deze leraar?

Is slaan wel gerechtvaardigd als de ouders toestemming hebben gegeven dat de leraar de leerling 'op mag voeden'? Mijn mening is dat alleen ouders dat mogen, maarja... misschien denken jullie er anders over.

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:51

Idd desiree. Deze leraar was overigens zowieso nogal extreem.
Het deel van de leerlingen die wel wilden leren mochten voorin zitten, de rest werd achterin gezet en werd gewoon genegeerd. Ik geloof niet dat deze methode werkte.
Was bij natuurkunde trouwens. Men. Timmer heette die man Boos! (trauma )

Ik vind niet dat een leraar fysiek mag worden, nooit. ook al denken de ouders/opvoeders daar anders over. Ik vind het trouwens ook niet normaal als ouders fysiek geweld gebruiken om hun pubers op te voeden. Kleine kinderen is een ander verhaal, een tik moet dan kunnen.

זכור


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:53

wat is het verschil dat als de ouders slaan of dat als een leraar dat doet met de toestemming van die ouders?

Amor Vincit Omnia

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:55

Ik heb 1 keer meegemaakt dat een leraar een gozertje onder zijn kont schopte, dat was tijdens gymles.
We zouden volleyballen en het net was al gespannen, de leraar had meerdere malen HEEL duidelijk gezegd dat we niet aan het net mochten kloten/hangen/trekken omdat er een staalkabel bovenin verwerkt zat welke dan misschien zou kunnen breken. Dan zouden al die kleine staaldraadjes alle kanten opspringen en de kans dat dat in je ogen zou komen was aanzienlijk. Met alle gevolgen van dien.
Toen de leraar zich omdraaide om een paar volleyballen te pakken vond Peter het toch nodig om aan dat net te gaan hangen, de leraar zag dat, sprinte er naar toe, sleurde hem van het net af en gaf hem een schup onder zijn kont.
Niemand heeft daar toen een probleem van gemaakt.

Verder is er nooit fysiek ingegrepen naar mij persoonlijk, ja, wel een paar keer aan arm mee naar voren gesleurd.
Maar dat was maar een paar keer, daarna is er een memo onder de leraren verspreid en moest ik van vrijwel alle leraren voor tegen hun bureau aan zitten.
Behoorlijk verdrietig en ook wel genant, zelf als er een stagair of invaller een les kwam invullen was het standaard:
"Hallo, ik ben die en die, en vervang zus en zo, zou Suzanne ....... gewoon vooraan willen gaan zitten?"
Ik heb het echt slecht gehad Boos!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 09:56

Ik denk dat je als ouder de corrigerende tik kunt doseren, als ouder heb je geen invloed op de kracht van de tik die de leraar geeft. Meestal geeft een ouder uitleg waarom het kind de tik verdient heeft, een leraar zal al snel de leerling na de tik de klas uitsturen en gaat verder met de les. Daar is dus niets corrigerends aan IMO

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:58

SP schreef:
wat is het verschil dat als de ouders slaan of dat als een leraar dat doet met de toestemming van die ouders?

vraag je dat aan mij?
Ik vind het dus idd geen verschil. Een kind (vanaf een jaar of 6) kan praten en begrijpen, dus die hoeven niet geslagen te worden.

זכור

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:11

lis schreef:
Ik vind het dus idd geen verschil. Een kind (vanaf een jaar of 6) kan praten en begrijpen, dus die hoeven niet geslagen te worden.

ze kunnen praten en begrijpen ja, maar dat wil niet zeggen dat ze redelijk zijn. Soms lukt het niet om ze van bepaalde dingen te overtuigen en dan rest er niets anders dan een flinke tik. Kinderen moeten luisteren, geen gezeik.

Ik zie ook dat er mensen zijn die klagen dat ze op school slecht behandeld zijn. MAar wat hebben ze daarvoor zelf gedaan? Dat is vast niet voor niets geweest. Kijk, acties hebben nu eenmaal consequenties en die zijn van te voren op school bekend. Zeur dan niet achteraf.

De hond is de betere mens

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:18

Maarten schreef:
Meestal geeft een ouder uitleg waarom het kind de tik verdient heeft, een leraar zal al snel de leerling na de tik de klas uitsturen en gaat verder met de les. Daar is dus niets corrigerends aan IMO
IMO wel, als daar een vervolg aan gegeven wordt zoals een gesprek met de conrector oid.

Amor Vincit Omnia

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 10:20

Denk dat je het niet te stellig moet zeggen dat het vast niet voor niets is geweest Desiree Lachen Er zullen namelijk altijd leraren bestaan waarbij de handen nogal los zitten en dat deze leraren de hand boven het hoofd gehouden wordt door andere leraren als ze weer eens een tik hebben uitgedeeld die misschien niet terecht was. Ik kan me namelijk voorstellen dat bepaalde scholen een andere opstelling ten opzichte van leerlingen hebben dan gangbaar is.

Een corrigerend gesprek met de leerling na een tik vindt ook niet altijd plaats, de leerling blijft dan zitten met een hoop vragen en het is hem of haar misschien niet eens helemaal duidelijk waarom hij/zij nou een klap heeft gekregen.

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:28

Op de basisschool heb ik een trauma overgehouden aan 1 juf, daar had ik zo'n hekel aan. In groep 1 en 2 gaf ze les. Als je daar niet luisterde sleepte ze je aan je haren door de gang om je daar te laten staan. Ook was er 1 jongetje die plaste nog vaak in zijn broek, zette ze 'm gewoon inzijn nakie op tafel en ging dan kleren zoeken Boos! Oeeee Dat mens heette nog Goedhart ook.....
Dat vind ik echt niet kunnen, denigrerend en alle kinderen waren gewoon bang van haar.
Verder heb ik niet echt 'lichamelijk' geweld meegemaakt. O ja wel, in de brugklas, de muziekleraar. Die had het zwaar, en pakte altijd de verkeerde leerlingen (niet de raddraaiers) Hij pakte je dan aan je bloes en trok je de klas door naar voren. Regelmatig liepen er dus mensen met alle maal knopen van hun kleren af....
Deze leraar was ook niet geschikt als leraar. Het was echt een musicus met veel liefde ervoor, maar dat moet je nou net niet tonen bij een aantal pubers.
Sjuim, dat kom maar vooraan zitten scenario komt mij heeeeeel bekend voor. Ik mocht iig NIET naast mijn vriendin want dat was te gezellig. Ik werd ook erg vaak naast een hele stille jongen gezet, maar zelfs met hem werd het aan het eind van het jaar gezellig *LOL*
Verder heb ik het wel naar mijn zin gehad. Knipoog

:evaw:

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:29

Slaan kan gewoon niet, als een leraar zichzelf niet kan bedwingen hoort hij eigenlijk niet voor de klas. Dat is heel zwart/wit voor mij.

Er zijn meer dan genoeg alternatieven voorhanden wanneer een kind echt heel vervelend is en ik kan me ook wel voorstellen dat een leraar het af en toe goed zat wordt maar enige zelfbeheersing mag je toch wel verwachten van iemand die geacht wordt op een professionele manier met kinderen om te gaan.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:32

Was trouwens op de middelbare school wel een leraar met een goeie oplossing. Bleef je kletsen, dan was het 'Weet jij het beter, kom maar hier, leg jij hoofdstuk 6 en 7 dan maar eens aan je klasgenoten uit". En dan liet hij je even een paar minuten voor de klas staan....

:evaw:

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:36

Ach, ik mag ook niet klagen hoor,
ik heb zo machtig veel lol gehad

Ik vraag me af of de mensen welke ABSOLUUT tegen fusiek ingrijpen zijn, ook hun eigen kinderen nooit een tik zouden geven?

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:37

Het is idd niet zo dat je er altijd om gevraagd hebt. Leraren zijn ook niet heilig. Zo werd ik al met een schuin oog aangekeken wanneer duidelijk was dat ik het zusje van ... was. En werd daar dus naar behandeld. Die leraar die me een schop onder mijn kont gaf, wist mij ook duidelijk te maken dat hij 'helemaal gehad had, met de familie ...' kortom, ik kreeg die schop, eigenlijk uit frustratie over mij én mijn zus.

זכור

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:46

Het enige wat leraren bij ons deden met ettertjes is ze optillen en op de prullenbak zetten Haha! op een wel grappige manier.
De concierge was overigens wel een keer neergestoken, dus hebben ze daarna de balie met veilig glas gemaakt.
Maar he, school in amsterdam he, op een gegeven moment stonden er ook metaal detectoren bij de ingang....

Op de basisschool was een meisje in groep 7 van 13 jaar!!!
de meester aangevlogen, arme man.

Maar er was ook een juffrouw waar niemand graag zat,
als je niet wist waar je was dan drukte ze je vinger op de plek,
en hard ook; "hiiiiieeeer zijn we"
Grote rel was er geweest toen ze bij een meisje een zware kneuzing te weeg bracht.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 10:47

Ik denk overigens ook dat leraren handelen volgens hun vooroordelen en dus bij voorbaat zichzelf al anders opstellen naar een leerling. Soms echter kennen ze een leerling nog niet eens en stellen ze zich bij voorbaat al negatief op naar een leerling...

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, OmgiliBot, Redford, scoebje, Snorlex en 41 bezoekers