Manege voor gehandicapten wat vinden jullie ervan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:25

op de eerste eindhovense ponymanege worden lessen gegeven aan gehandicapten en het wordt op zoveel maneges gedaan. Het is heel erg goed. Paarden doen iets met mensen, ze maken doorbraken bij autistische kinderen waar mensen niet doorheen komen. Ook hun beweging maakt iets los in mensen. En niet alleen lichamelijk, ook in mentaal opzicht. In Israel is een manege die mensen op hun paarden laat rijden die getraumatiseerd zijn door de oorlog, familie verloren hebben. En dat schijnt die mensen heel goed te doen.

De hond is de betere mens



Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:35

Ik vind het heel goed,
zoals Desiree al zei, paarden dringen door tot die kinderen.
Ze worden er ook rustig van, en het doet ze iets.
Hier bij de manege worden over een tijdje ook lessen begonnen voor de gehandicapten.
Ik heb er helemaal geen problemen mee,
Ik vind het juist fijn voor die mensen.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:00

Ik help al jaren met een ruiterkamp voor gehandicapten en vind het super om de deelnemers te zien genieten. Behalve dat de meeste deelnemers het erg leuk vinden, is het ook goed voor ze, zowel lichamelijk als geestelijk. Afgelopen jaar liep ik naast een spastisch meisje die minder pijn had op het paard omdat ze rustig werd van de hoefijzers op de weg. Is toch super?

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:09

DreamHorse schreef:
Ik ben gewoon benieuwd opschool krijg ik meestal als reactie die griezels en paardrijden dat is onmogelijk Boos!

bedoel je dan mensen met een geestelijke beperking of met een lichamelijke beperking? Boos! (je zult maar griezel genoemd worden!)
wat dacht je van bv. Joop Stokkel; met 1 arm! en 1 been! rijd hij een super Z2!!! dressuurproef waar menigeen nog heel wat van kan leren en wat dacht je van al die mensen met een geestelijke beperking die genieten van een half uurtje op een paardenrug, de mensen die dit soort uitlatingen doen zouden eens een keertje als vrijwilliger moeten gaan helpen bij een manege voor gehandicapten vrijwilligers zijn hard nodig!! als ze geholpen hebben zullen ze er vast heel anders over praten!
www.nebasnsg.nl

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:09

DreamHorse schreef:
Ik ben gewoon benieuwd opschool krijg ik meestal als reactie die griezels en paardrijden dat is onmogelijk Boos!

bedoel je dan mensen met een geestelijke beperking of met een lichamelijke beperking? Boos! (je zult maar griezel genoemd worden!)
wat dacht je van bv. Joop Stokkel; met 1 arm! en 1 been! rijd hij een super Z2!!! dressuurproef waar menigeen nog heel wat van kan leren en wat dacht je van al die mensen met een geestelijke beperking die genieten van een half uurtje op een paardenrug, de mensen die dit soort uitlatingen doen zouden eens een keertje als vrijwilliger moeten gaan helpen bij een manege voor gehandicapten vrijwilligers zijn hard nodig!! als ze geholpen hebben zullen ze er vast heel anders over praten!
www.nebasnsg.nl

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:26

Heb op de manege van BIO-revalidatiecentrum vrijwilligerswerk gedaan. Super, de kinderen leefden op het paard helemaal op en genoten met volle teugen van de lessen!

Bij ons op stal is er ook een gehandicapten les (die ik wel eens overneem als instructrice niet kan), zij leven de hele week naar het paardrijden toe!

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:34

Ik help 1x in de week bij de Samenhang, er worden op de manege de Eenhoorn in blokker les gegeven aan gehandicapten en ik ben dus
een van de begeleiders!! Het is hartstikke leuk om te doen!! *LOL*

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:56

Ik vind het geweldig om te zien hoe de mensen met handicap kunnen genieten van de paarden, en andersom is dat ook het geval!


Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:59

Als ze erop komen zijn sommige heel erg verkrampt en als ze er een tijdje opliggen/zitten ontspannen ze helemaal, ik vind het heel erg mooi dat je op deze manier die mensen kan helpen plezier te hebben.

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:57

Ik ben een keer met mijn toenmalige werk een week naar Manege Zonder Drempels geweest, echt geweldig! De kinderen/jong volwassenen waar ik mee werkte waren meervoudig gehandicapt, en het laagste niveau, mensen dus die in veel gevallen zelfstandig niet meer kunnen dan liggen, lachen en huilen. Echt geweldig om te zien hoe zij op paarden reageren!
Wat ze daar voornamelijk doen is 'huifbedrijden', je hebt een soort van stellage met bovenop een zeil, 2 pony's lopen eronder, zodat de mensen op hun ruggen liggen (zitten kunnen ze niet in de meeste gevallen). Je ziet ze echt helemaal ontspannen.

zo ziet het eruit:
Afbeelding

Run free Jordy.... 1997 - 2021

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:08

Dreamhorse; zou je deze reacties willen laten lezen aan de "griezels" bij jou op school kunnen ze nog een heleboel van leren!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:14

ik heb eenhele tijd voor een manege voor gehandicapte ruiters geholpen. het is gewoon zo mooi om te zien dat ze ook echt plezier hebben met de paarden. ze bloeien helemaal op.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

nicky88
Berichten: 30
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: Deventer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:43

mijn zusje rijd ook op zo'n manege er is eigenlijk niet veel anders aan alleen doen ze veel meer oefeningen voor evenwicht enzo.

-xxx-

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 22:08

Ik pas op op een zwaar autistisch jongetje van 9 jaar. Ik las dus hierboven dat dat ze heel goed doet, autistische kinderen. Zou het een goed idee zijn om hem eens mee te nemen naar de paarden en hem lekker ermee om te laten gaan?
Het is zo'n schatje...
Ik vind het super, zo'n manege voor gehandicapte. Van mij mogen er meer van zulke maneges komen. Super om die mensen/kinderen te helpen toch!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:04

Een vriend van ons is vrijwilliger op de Hazelaar in Rotterdam. Daar krijgen geestelijk- en lichamelijk gehandicapten kinderen les. Edwin (mijn man) is -behalve afgelopen jaar- elk jaar Zwarte Piet geweest op deze manege. Als je ziet hoeveel plezier die kinderen en volwassenen (!) aan het paardrijden en met paarden omgaan beleven mogen er van mij wel meer zulk soort maneges komen.

Als ik ooit de lotto win Knipoog willen we graag een boerderij kopen en dan ponykampen speciaal voor gehandicapte mensen gaan organiseren.
Maar dat zal wel bij dromen blijven!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:08

ik heb met mijn eerste paard l(et wel een afgekeurde draver die alleen maar kon en wilde scheuren en als ik opstapte had ie zo iets van ik ga vast en zie je later wel)
verstandelijk gehandicapten er op laten rijden. we gingen dan wandelen in het bos aan de hand en de mensen er om de beurt op. ze moeeten er echt opgeduwd en gesjord worden en echt ongelooflijk maar mijn paardje paste zich helemaal aan. zette geen stap verkeerd en stond stil wanneer het moest. de mensen genoten er van en ik ook en ook mijn paard. heel bijzonder om te zien. dit was dus echt een paard waar anderen niet op durfden te rijden. toen mij dit gevraagd werd had ik dus ook mijn bedenkingen maar na een proef met de "beste bewoners" ging het zxo goed dan ik dit een jaar lang heb gedaan.
fantastisch.

Ik werk nu met verstandelijk gehandicapten en neem mijn bewoners af en toe ook mee naar mijn paard(nu een fjiord) en echt het doet ze wat. heel mooi om te ervaren

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:32

paardrijden is voor een heleboel gehandicapte mensen(dan wel lichamelijk of geestelijk) een zegen
door de omgang met de paarden en de bewegingen van de paarden onder zich kunnen mensen met spastische ledematen zich ontspannen
autistische kinderen/mensen zijn onder het rijden en de omgeng met paarden vaak heel wat toegankelijker dan anders
mensen die niet kunnen lopen zijn opeens mobiel zonder technische snufjes en hulpmiddelen

paarden bieden troost , comfort, ontspanning, hoop, redenen om uit bed te komen en het gevecht met de dag weer aan te gaan, mensen voelen dat ze door het dier voor vol worden aangezien

gehandicapte mensen en paarden, gelukkig wel!!!

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 09:38

wij hebben op de vrijdag een gehandicapt meisje rijden. Nouja, rijden... Hobbelen. Rijden kan ze niet. Ze stapt gewoon een half uurtje op een fjord, met iemand ernaast. Een zadel kan ze niet in zitten, dus heeft de fjord een voltige singel op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 09:42

Bij ons op de manege lopen er constand gehandicapten... hele lieve mensen!! en een loldat ze hebben... het gaat van een outistisch jongetje van een jaar of 4 tot een geestelijk gehandicape man van 63... echt gewelig om die mensen te zien genieten!!

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 09:47

ik vind het echt heel goed dat ze maneges hebben vor gehandicapte mensen, meer kan ik er niet van maken ze zouden meer dingen voor gehandicapte moeten organiseren, want je doet die mensen er denk ik een groot plezier mee

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 10:12

Wij hebben ook een les voor gehandicapten, maar dan voor geestelijke.
Ik vind het echt goed dat ze dat doen, je ziet echt aan ze dat ze het leuk vinden!

simone
Berichten: 109
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 10:23

Ja Ik Vint Het Heel Goed.. Hun hebben ook recht om te rijden. of om in z'n kar te zitten.. ze worden er ook veel rustiger van .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flavlip, gerlindie, herous, Jussem, PeerAppel, Riviera87, Veldbloem, vidya en 150 bezoekers