wat nu? paard reageert niet meer op mijn hulpen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

wat nu? paard reageert niet meer op mijn hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 22:39

dus: ik heb een paardje (zie profiel) en ik rijd ermee (logisch!!!) maar gisteren heb ik gereden en weetje: hij reageerde op niets meer: niet meer op m'n benen, niet meer op m'n zweep, niet meer op m'n zit... gewoon op NIETS Verdrietig altijd als ik benen gaf ging hij dieper aan de teugel lopen Huilen ik kreeg hem niet meer in draf, niet meer in galop, zelfs niet meer in z'n telgang daarna heb ik hem na HEEL veel stompen enz. gegeven in draf gekregn, ik wou springen en... hij wijgert Frusty een vriendin heeft een balk gelegd zodat hij niet meer Kon uitbrekeen en dat hielp maar ik kreeg hem nog niet fetsoendelijk in draf enz.

vorige keer was dat ook al zo Misselijk wat moet ik nu doen?????????????

greetzzzzzz pascaline

0



Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 22:47

Ik zou eerst eens kijken of je paardje geen pijn heeft. Vooral omdat het zo plotseling komt opzetten. Laat goed naar zijn rug en vooral naar zijn kiezen kijken. Misschien heeft hij haken aan zn kiezen?
Als dit alles uitgesloten moet je eens kijken of zijn training niet te eenzijdig is. Misschien verveelt hij zich wel.
Maar op dit moment lijkt het mij het beste om pijn uit te sluiten!
Succes.

Ook bekend als Kim20!

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 22:50

kan, maar als het ander paardje( van een vriendin) meerijd dan loopt hij wanneer dat paard loopt...
ik heb nu wel pas 2 dagen terug zijn andere zadeldoek gebreukt, toen liep hij goed aan de teugel, misschien ligt het daaraan...

0

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 22:51

over dat ander, met mijn dik zadeldoek gaat hij moelijker aan de teugel lopen (ik dacht misschien is dat dan omdat hij m'n zit niet aan voelt ofzo)

0

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:02

Vind je het dan zo belangrijk om hem aan de teugel te rijden. Als het geen pijn is, probeer dan eerst weer de rust en ontspanning weer op te zoeken. Lekker met lange teugel rijden of een lekker buitenritje is voor jullie allebei lekker ontspannen. Maak het niet te moeilijk.
Loop eerst weer een tijdje balkjes voor dat je gaat springen.

Ook bekend als Kim20!

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:55

Laat hem eerst een grondig nakijken. ik heb ooit eens meegemaakt dat een supersnelle pony ineens erg langzaam werd, bijna niet vooruit te branden. maar er werd toch mee doorgereden, mede door het werkwillige karakter van het dier.
Wat bleek toen de dierenarts was geweest, het beest heeft met een klaplong gelopen! en gewoon doorgegaan, ondanks de weinige lucht die het had!
Resultaat: alleen nog maar recreatief te rijden door de blijvende schade!!!!

sluit eerst uit in het geval dat je pony heel anders loopt of er medische gronden voor zijn, alvorens hem aan te pakken.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 17:19

als ze normaal altijd goed luistert, en dan van de ene op de andere dag niet meer, dan denk ik dat er wel wat aan de hand is met dr, als ze het niet leuk meer vind, het rijden dan zal ze gelijdelijk aan minder luisteren maar ik denk niet zo in 1 keer, dus als ze een paar dagen zo doet zou ik dr inderdaad na laten kijken en niet gaan slaan of weet ik veel omdat ze "niet luisterd"..........

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 17:35

Misschien loopt ze wel in de krul, maar niet over de rug?
Dan mis je het essentiele... de actieve achterhand!
Dan is het logisch dat hij achter je hand gaat kruipen en niet meer vooruit te branden is.

Zoals Kim20 al zei... ga op zoek naar de ontspanning , rijd haar goed vw-nw en houd de achterhand actief.
Daarna mag je eventueel weer wat meer gaan oprichten.
Succes!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:50

Wat je nu het best kunt doen is niet meer rijden totdat je instructrice er is en dan het probleem laten zien. Zij kan vertellen hoe je dit het best kunt aanpakken.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:58

Bovendien snap ik niet dat je gaat springen als je hem al nauwelijks in draf kan krijgen.
Of heb ik iets verkeerd begrepen?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:09

Dat vind ik dus ook. Wat heeft het voor nut om te gaan springen als je je paardje niet in de hand hebt?

Ook bekend als Kim20!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:00

Het lijkt inderdaad op pijn. Ik zou met zo'n niet voorwaarts paard zowieso nooit gaan springen!

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 09:20

Dit is niet gezond. Ik zou hem echt door een veearts na laten kijken.

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 09:34

Ligt het niet aan de tanden of aan het tuig?

And he said:
"If all is grounded you should go make a mountain out of it"

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:51

kim20 schreef:
Ik zou eerst eens kijken of je paardje geen pijn heeft. Vooral omdat het zo plotseling komt opzetten. Laat goed naar zijn rug en vooral naar zijn kiezen kijken. Misschien heeft hij haken aan zn kiezen?
Als dit alles uitgesloten moet je eens kijken of zijn training niet te eenzijdig is. Misschien verveelt hij zich wel.
Maar op dit moment lijkt het mij het beste om pijn uit te sluiten!
Succes.


ik sluit me helemaal bij jou aan, en als het dat niet is. kun je hem het beste voorwaarts terugwaarts rijden denk ik. hem aan de praat proberen te houden, eventueel met een klein spoortje (beginnen met een bolletje). vooral veel overgangen rijden dat hij voor het been is. en dan kleine voltes links, kleine voltes rechts. wat voorwaarts neerwaarts rijden. als dat niet helpt allemaal weet ik het ook niet.. succes groetjes

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:02

er zijn al vele goede tips aan bod gekomen, misschien kan ik nog iets toevoegen:

- is ie goed ontwormt?
- rug - benen - mond - ... in orde?

zijn er geen zaken waar ie anders vlot/opgewonden van wordt die je nu eens kan testen?

(bvb: als je een buitenrit maakt wil ie altijd gaan racen op dat stuk, als ik hem op de weide laat met die pony houden ze een heuse bok- en crosspartij alvorens te gaan grazen, ...)

dan kan je dat nu eens doen en zien of ie nu slomer reageert dan anders?

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:40

Als er niets aan de hand is met je pony (ik bedoel dan medisch, geen pijn, geen haken of dergelijke) en hij reageert niet meer op je hulpen. Wel misschien moet je dan eens proberen om telkens je benen geeft en hij niet reageert en tikje met de zweep achter je been te geven. Zodat hij weet: ha, als zij benen geeft, moet ik vooruit. Doet hij het goed, geen tikje. Bij veel pony's helpt dit echt wel hoor. Probeer het eens uit.

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:33

Hoe gaat het nu?
Gaat het al wat beter?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 17:23

nou we zijn op reis gegaan en ben juist terug dus zal ff uitleggen hoe het zit:
-dat ik met hem ging springen:nou ik kreeg hem niet vooruit en met springen lukte dat beter en er stond een klein sprongetje maar 30-40 cm op de sprong kreeg ik hem toen vooruit,
hij is ontwormd enz.
nou iemand vroeg waarom aan de teugel lopen?: wel hij is vroeger aan de teugel 'getrokken' en dat werkt op z'n rug dus hij moet oftewel voorwaartsneerwaarts of aan de teugel lopen of juist ontspannen met z'n hoofd naar beneden en dat lukt half en half ik begin gewoon los en daarna voorwaartsneerwaarts maar dan gig ie vanzelf aan de teugel ...

ik typ een andere keer verder want kmoet gaan werke voor school

0


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 14 bezoekers