paard in training zetten bij iemand anders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

paard in training zetten bij iemand anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 18:35

Ik zit maar wat hardop te denken nu hoor heb nog geen serieuze plannen maar met dit weer baal ik er zo van dat ik niet zo op mijn pony kan stappen om lekker te gaan rijden.

Hij is al zes en half en nog steeds kan ik niet doen wat ik wil.
Telkens als het een periode heel goed gaat gebeurd er wel weer iets waardoor ik tijden niet kan rijden en na zo'n periode kan ik elke keer opnieuw beginnen.
Het hele afgelopen jaar is eigenlijk waardeloos geweest mbt rijden. (eerst heeft hij stilgestaan omdat hij erg hoestte daarna is hij hoefbevangen geraakt en toen was er inmiddels de natte herfst (wei niet geschikt om in te rijden door de blub) daarna de winter dus de grond te hard enz.

Gisteren heb ik het maar weer eens gewaagd om erop te klimmen.
Nou hij liep met zijn hoofd in de wolken maar oke wat wil je na zo'n tijd maar wat ik erger vind is dat ik het gevoel heb op een bom te zitten. Heb echt telkens het idee dat hij er elk moment vandoor kan schieten.
Nou daardoor kan ik zelf ook niet lekker ontspannen.

Hij is totaal niet meer soepel, loopt erg scheef, is erg kijkerig enz.
Ik voel dat ik dit zelf op dit moment niet op kan pakken. Eigenlijk is hij dus zadelmak en verder niets.

Hierdoor kwam bij mij de gedachte op om hem misschien een tijdje bij iemand in training te zetten die hem weer even lekker voor mij kan doorrijden waarna ik zelf weer verder kan.
Ik ben toch te bang als ik erop zit terwijl ik dit nooit gehad heb eerder.
Op een ander paard heb ik er geen last van maar juist omdat hij nog zo onvoorspelbaar is heb ik het idee dat ik niet genoeg controle heb.
Toen ik jonger was stapte ik overal zo op maar nu durf ik dat gewoon niet meer.

Maar goed om to the point te komen: zou het nut hebben om hem een tijdje te laten trainen? Ik heb zelf het idee dat als ik weet dat hij het allemaal kan dat ik dan wel weer durf door te zetten.
En zo ja heeft iemand ervaringen hiermee?
Ik heb wel een pony die gewend is om 24/7 buiten te staan en ook totaal niet gewend is aan andere paarden zou dat een probleem kunnen zijn enz.
Kortom alle info is welkom!!


kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 20:09

Niemand met ervaringen en/of tips op dit gebied???

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:14

Kost wel een hoop geld en je pony gaat dan waarschijnlijk wel naar binnen toe. Ik adviseer je om gewoon weer te beginnen met het longeer werk en je paard bij wijze van spreken opnieuw in te rijden.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:14

Die van mij staat momenteel in training bij een dressuurstal omdat ik het ook even helemaal gehad had.
Vandaag ben ik zelf weer opgeklommen en onder begeleiding weer gaan trainen.
Voorlopig blijft hij hier nog wel even staan, totdat ik weet wat ik wil.
Het bevalt mij overigens prima zo zonder paard.

Ik denk zeker dat je hier profijt van zult hebben, met name als je ook ter plekke onder begeleiding een aantal keer gaat rijden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:15

Ik heb er ervaring mee. Mijn advies is: je kunt beter dagelijks les nemen dan je paard uitbesteden. Wanneer een ander er lekker mee kan rondsturen is het nog niet gezegd dat jij er ook lekker mee rond kunt sturen. Sommige paarden zijn zo slim dat ze precies weten wat ze wel en niet kunnen maken en dat laten ze ook nog eens afhangen van de ruiter die op hun rug zit. Je leert en je wint echt het meest wanneer je zelf de problemen kunt oplossen.
Bovendien is het behoorlijk prijzig om je paard in training te geven. En zelf rijden is nog altijd veel leuker dan een maand toekijken. Ga op zoek naar goede instructie en investeer daar eens goed in en voer de quantitiet behoorlijk op. Waarschijnlijk wordt je dan in je eigen rijden ook een stukje gemotiveerder.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:24

Jippie schreef:
Ik heb er ervaring mee. Mijn advies is: je kunt beter dagelijks les nemen dan je paard uitbesteden.


Misschien heb jij dan de verkeerde stal getroffen? Ik ga hierin niet met je mee. Het kan gebeuren dat je net even een stukje op weg geholpen moet worden door een derde die jouw paard/pony net ergens doorheen kan rijden wat je zelf niet lukt.
Ik heb een paar jaar op een africhtingsstal gestaan en heb daar echt goede resultaten gezien van paarden die gecorrigeerd moesten worden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:37

Fitzroy schreef:
Misschien heb jij dan de verkeerde stal getroffen?

Misschien heb jij dan de verkeerde instructie getroffen?
Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:56

Of jij hebt gewoon een paarden met een ander karakter gezien Fitz?

Want ik heb dezelfde ervaring, ik moest wel aangezien ik er eventjes uit moest maar toen ik eenmaal weer mocht rijden heb ik alleen maar problemen gehad. De eerste week ging nog wel, maar toen had hij echt wel door dat ik lang niet zo handig was als diegene die hem de maanden ervoor reed.

Ik heb ook wel paarden (meer als andersom) gezien waarbij het wel super hielp, maar ik heb veel geld de sloot ingegooid.
Had net zo goed een meisje van 12 elke dag een paar gulden kunnen geven om hem te longeren en zo nog een klein beetje in conditie te houden.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 22:42

Ik heb mijn paard een tijdje geleden ook een maand in training gezet, en ik had er wel goede ervaringen mee.
Mijn paard is nog jong, en ze begon heel erg te puberen. Aangezien ik niet super rijd, en niet wil dat mijn paard verpest word omdat ik haar niet goed aanpak of whatever, heb ik haar in training gezet. Wel gewoon op de stal waar ze normaal ook staat, bij degene die haar ook ingereden heeft.
Nu rijd ik weer op haar, en het gaat echt super! Ze loopt lekker door, is heel licht en kan veel meer. Knipoog En vooral, ze is niet meer de hele tijd aan het kl*te.
Maar ik denk dat je paard waar je hem in training zet waarschijnlijk niet 24/7 buiten kan en wel met andere paarden in de bak moet. Of dat een probleem is moet je maar in overleg met de stal waar je hem in training wil zetten overleggen.
Wel heel belangrijk is trouwens dat ze je na de training nog even verder helpen, zodat jij ook weet hoe je dingen moet aanpakken en hoe je verder moet.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 22:57

Mmm mischien is het toch beter om zelf ermee door te gaan als ik het zo hoor.
Het probleem ligt op dit moment een beetje bij mezelf.
Ik wil wel maar het gaat gewoon even niet zoals ik wil.
Natuurlijk had ik dat wel kunnen verwachten maar ja je hoopt dat het beter gaat.

Ik heb er op het moment gewoon even geen vertrouwen in. Misschien dat het na een tijdje weer beter gaat.
Vorig jaar ben ik begonnen met privelessen te nemen op een manegepaard zodat ik gewoon weer eens lekker serieus kon rijden. Helaas ben ik daar door omstandigheden niet meer aan toegekomen sinds de zomer.
Het was de bedoeling dit in november weer op te pakken maar door diverse omstandigheden is het hier niet meer van gekomen.

Ik denk dat ik het nog een poosje aanzie en als het niet beter gaat kan ik altijd nog verder kijken.
voorlopig probeer ik een beetje conditie te kweken en dan probeer ik zogauw mogelijk naar de manege te gaan met hem zodat ik les kan krijgen met hem en niet op een manegepaard.

Het is misschien ook wel een idee om er een paar keer iemand anders op te laten rijden die net wat meer durf heeft.
Hij heeft vanaf de eerste keer dat ik erop zat nog nooit een stap verkeerd gedaan hoogstens een bokje maar toch ben ik bang dat hij explodeerd af en toe.
Misschien niet reeel maar toch voelt het af en toe zo.
Zucht was ik maar weer zestien toen stapte ik overal zo op.....

Maar iedereen bedankt voor het meedenken!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:45

Jippie en Sjuim, ik had het niet over mezelf. Mijn situatie is anders. Ik had gewoon geen zin meer in de paardensport in zijn algemeenheid. Fitz staat daar evt. voor de verkoop.

Ik had het over mensen die paarden naar de africhtingsstal brachten waar ik stond en die er daarna weer lekker mee weg konden rijden. Uiteraard nadat ze ter plekke een aantal keren onder begeleiding hebben gereden.
Dit is voor Kaj dus duidelijk wel van toepassing.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 00:17

Fitzroy: dat is dus exact wat ik in mijn hoofd had.
als ik weet dat hij lekker even doorgereden wordt dan kan ik het daarna weer oppakken.
Ik heb op het moment gewoon even een dood punt van te weinig vertrouwen.

Op andere paarden durf ik wel door te zetten maar op hem niet.
Ik ga binnenkort in ieder geval eens informeren wat hier op de manege mogelijk is. Misschien dat iemand daar hem eens een keer wil rijden en dat ik daarna onder begeleiding zelf verder ga.
Ik wil wel graag maar ik zit op het moment gewoon even met een dood punt.
Maar niets zo veranderlijk als de mens dus misschien zit ik er over een maand weer stralend op.
Ik heb wel het idee dat als ik zie dat hij onder iemand anders gewoon normaal loopt dat ik het zelf ook beter aandurf.
Nu ben ik gewoon te gespannen. Niet dat ik er echt gespannen op zit dat nou ook weer niet maar als ik erop klim voel ik wel een bepaalde angst die ik normaal alleen zou hebben bij een paard dat ik nog niet ken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 08:30

Fitzroy schreef:
Jippie en Sjuim, ik had het niet over mezelf. Mijn situatie is anders. Ik had gewoon geen zin meer in de paardensport in zijn algemeenheid. Fitz staat daar evt. voor de verkoop.

Ik had het over mensen die paarden naar de africhtingsstal brachten waar ik stond en die er daarna weer lekker mee weg konden rijden. Uiteraard nadat ze ter plekke een aantal keren onder begeleiding hebben gereden.
Dit is voor Kaj dus duidelijk wel van toepassing.

Dat begreep ik al uit je bericht Fitz,
wat ik alleen wilde duidelijk maken is dat niet alle paarden zich zo maar door anderen laten narijden, dat probleem is Jippie schijnbaar ook al tegengekomen en ik persoonlijk dus ook.
Maar inderdaad heb ik ook mensen gezien waarbij het super hielp, ik denk dat Kaj waarschijnlijk haar paard ondertussen het beste kent, mijn probleem was oa dat ik mijn paard pas een half jaar had en er hadden zich toevallig toen nog geen situaties voorgedaan waarbij je eens leuk iemand anders op je paard zet om te kijken hoe of wat. dan had ik waarschijnlijk al gezien hoe of wat.
Mijn paard is ontzettend eenkennig, als iemand anders bijvoorbeeld mijn paard aan het halster meeneemt en ik loop rechts van die persoon op een meter afstand dan zal Ozep continue blijven wurmen om niet tussen ons te lopen maar gewoon rechts van mij. Heel stom simpel voorbeeldje van zijn eenkennigheid. Helaas is hij zo geboren Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cowgirl, dezzie, Marcato, Ponytante, ShaNel16 en 115 bezoekers