2 jarige laten wennen aan bit/hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

2 jarige laten wennen aan bit/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 18:02

Vorige week heb ik voor het eerst bij wodan een bitje(bustrens) ingehad. Hij bleef de hele tijd kauwen op het bit en steeds zijn mond open en weer dicht. Ook tijdens het lopen deed hij dit hij ging zelfs proberen met zijn voorvoet het hoofdstel af te krijgen. Is dit normaal? en zo ja hoelang duurt het meestal voordat ze gewend zijn aan een bit in hun mond. En wat is een normale bitmaat voor een fjord. Dit bitje heb ik gekregen en past nu nog wel,maar van de zomer niet meer.
alvast bedankt voor de info

Wodan en ik onderweg in de M2


Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:09

weet wat je op de hals haalt met dit bericht.

mijn mening:

lekker wachten tot alles past, dus met 3 jaar.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:10

Meestal zijn ze er zo aan gewend hoor, gewoon in doen, longeren of iets dergelijks. Daarna weer af doen, net doen alsof het normaal is.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:12

Ik zou er nog ff mee wachten, maar meestal zijn ze er zo aan gewend. Wel blijven ze er een tijdje op kauwen enzo, maar dit houd ook vanzelf een keer op.

De gemiddelde maat voor fjorden, haflingers etc. is 12,5 cm, en soms 13,5

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:12

Alles is normaal bij een paardje die het niet kent, ze reageren allen op hun eigen manier. Let erop dat het hoofdstel goed past, doe de teugels eraf, en kijk voor een goed passend bitje. Zet 'm zo op stal voor een tijdje tot ie tot rust komt. Beloon hem, doe het ding uit, en beloon hem opnieuw als ie het mooi over zich laat komen. Doe het niet te vaak, enkele keren, hij zal het nog weten eens het dan terug nodig is. Voor de bitmaat, er zit geen constante in volgens ras of zo. Als je het niet weet, neem een touw en laat je paardje happen, neem het aan z'n mondhoeken beet en neem het terug. Meet het nu op met 1 cm extra.

PS = denk je dat ie het niet fijn vind, smeer er eens wat appelmoes op of honing, hij zal er ook op kauwen, maar omdat ie het lekker vind! Bovendien gaat ie al snel het bit zien als iets lekkers/leuks en het makkelijker aannemen. Eens ie het goed aanneemt het insmeren weglaten hoor! t'Is niet goed voor de tanden ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 19:48

een man bij ons op stal zette zijn paard gewoon ff in de wei toen hij voor het eerst een hoofdstel in kreeg.
Maar als je nogal een sloper hebt zou ik dit niet doen.

Dilayla Shadow
Stacy Shadow

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 22:03

Tips van sonjabelgium en Pipo zijn goed
Stacy s ook

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 22:26

Carina heeft haar bitje eerst altijd in de stal haar hoofdstelletje in gehad. Lekker op wat hooi laten kauwen, ging super. Na een weekje zijn we er een beetje mee gaan wandelen. Daarna was het eigenlijk normaal geworden voor haar en zijn we er niet echt mee verder gegaan. Soms heeft ze hem effe in maar we doen er verder niets mee.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 22:30

Cowgirl schreef:
weet wat je op de hals haalt met dit bericht.

mijn mening:

lekker wachten tot alles past, dus met 3 jaar.

misschien bedoeld ze ook een paard wat in mei ofzo 3 word Lachen

Maar heb je het bit niet te laag hangen?
Dan gaan ze ook eerder er mee rommelen.
Bij een jong paard kun je het de eerste keren beter een gaatje te hoog als te laag hebben hangen.
Dan kunnen ze er minder mee rommelen en ook niet zo vlug de tong over het bit heen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 22:33

Een tweejarige zou ik laten staan. Als ik een paard ga zadelmak maken begin ik pas met een hoofdstel, en die doe ik er gewoon in, zonder enig smaakje toe te voegen. Dan longeer ik, en de tweede dag gewoon weer het hoofstel in. Als je er zelf geen probleem van maakt, doet dat dier het ook niet.

Heb er nog nooit een lastig gehad met hoofdstel in doen.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 22:45

Bedankt voor jullie antwoorden hier kan ik wat mee. Om de bitmaat met een touwtje op te meten + 1cm is wel een goede tip. Ik ga ook oefenen met bit in tijdens poetsen(halster erover heen) en ook even in op stal.

Wodan en ik onderweg in de M2

Machie

Berichten: 15993
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:27

je kunt het idd zo doen als hierboven is vermeld. Ik vind het trouwens helemaal niet te jong hoor!!! En bitje kan echt geen kwaad hoor!

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:49

de eerste keren dat je gaat wandelen of longeren met bit doen dan een halster over het hoofdstel heen en neem hem aan het halster mee en niet aan het bit. hij wend dan wel aan het bit maar er word nog niet aan getrokken. want als hij gevoelige zachte mondhoeken heeft (wat naar minn ervaring vaak bij wat jongere paarden zo is) kunnen deze makkelijk kapot gaan hij ervaart dan gelijk dat het bit hem pijn doet en dat is niet de bedoeling. en ik vind ook dat een bitje geen kwaad kan op 2 jarige leeftijd. want als hij straks gewend is aan het bit is hij ook wat makkelijker te houden voor jou, je kan dan ook wat makkelijker de weg op zonder dat je bang hoeft te zijn dat je hem niet kan houden want een paard met halster is vaak voor veel mensen te sterk als ze iets raars gaan doen. veel succes ermee.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131949
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:22

Als paarden voor het eerst een bit in krijgen doen ze soms de vreemdste dingen. Na een paar keer is dat meestal wel afgelopen, als je er zelf relaxed onder blijft zullen ze het ook heel snel als normaal ervaren.
Als het bit echt een klapperend geluid maakt dan heb je grote kans dat het iets te laag hangt; zoals Kawa al zegt, kun je het dan beter iets hoger hangen.
Let er wel goed op dat je voorzichtig bent want een paard dat niet aan een bit gewend is, is vaak erg gevoelig (ook in de mondhoeken).
Ook goed opletten dat je het bit niet door de mond trekt, hiervoor kun je evt. een tussenstukje gebruiken zoals bij het longeren.
Veel succes !

kimkimmer

Berichten: 42
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:37

ik zou nogff wachten tot hij drie is Lachen

-xxxxxxxxxxxxxxx- kim
I LoVe MeIkE
I LoVe MeIkE

hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:52

hey
wij hebben zelf ook en 2 en een half jariger
wij doen hem ook een bit in als we met hem aan het longeren zijn onse reageert daar wel goed op die bijt de hele tijd op dat bit vind het wel lekker heeft hij wat in zijn mond hij doet alles in zijn mond daarom maar hij is rustig en doet niks ze reageren alemaal anders

rijden met tantieme gaat het super

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:53

Passion heeft ook al een paar keer een bit in gehad(voor de foto) en hij bleef ook constant kauwen. de 1ste keer hing hij wel te laat, de 2de keer niet meer.
Maar dat is ook gewoon een gewoonte van Passion, hij knabbelt over op waar het maar kan Knipoog
In de wei erbij zetten zou ik zelf niet doen, als er gras in staat dan.
Ff hoe ik m'n pony aan het bit leer wennen; als ik ga wandelen doe ik het hoofdstel met bit om, en daaroverheen een halster.
dat halster eroverheen doe ik zodat ik nog niet aan het bit hoeft te komen dat hij eerst lekker eraan kan wennen ipv dat er meteen aan getrokken en al wordt(niet letterlijk natuurlijk ).
2 is idd wel een beetje vroeg maar wat maakt het uit, het kan echt geen kwaad. (zelf wacht ik wel omdat ik Passion nog zoveel te leren en ik heb nog niet echt de 'behoefte' om dat doen Knipoog (hoe leg ik dat uit??))

serenta

Berichten: 2274
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 22:39

Ik zou het zolang mogelijk uit stellen om met een bit te beginnen zolang het niet nodig is niet doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IngeK, Joyce, Trendiction en 116 bezoekers