Wat zouden jullie doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 14:21

Na wat problemen (medische) met mijn arabiertje van 4,5 jaar gaat het op het moment erg goed, nu ben ik een b-proefje aan het oefenen en hij is er tegen de hand ik heb les 1 x in de week (zelf had ik 10 jaar geen les meer gehad en moet zelf ook opnieuw beginnen, qwa hulpen etc.) Ik heb mijn arabiertje tot zo ver zelf ingereden alleen is hij niet zo soepel in zijn lijf ik weet niet of dit een arabieren kwaaltje is, wie weet welke oefeningen goed zijn om je paard soepel te maken. Veel wendingen rijden denk ik zelf maar hij heeft daar erg veel moeite mee en ik ook. Ik ben zo bang dat ik hem verpest. Wat zouden jullie doen hem een maandje laten berijden (2x in de week) door mijn instructrice. Graag jullie reactie. Het is mijn moppie en droomvent dus ik heb alleen het beste met hem voor.

Bedankt voor jullie reactie


_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 16:20

Wat zegt je instructrice? Ik neem aan dat je met haar dit probleem hebt besproken.

Wat ik wel vreemd vind, is dat je bang bent om hem te verpesten, maar hebt hem wel zelf ingereden.Scheve mond
Nu zit je met het probleem dat hij niet los door zijn lijf is. Maarja, dat is achteraf gepraat.

Het is geen arabieren kwaal, waarschijnlijk een rijtechnisch probleem.Lachen

Veel figuren en wendingen rijden is zeker goed om een paard te gymnastiseren. Ook overgangen rijden.
Zorg er wel voor dat je zelf ook soepel bent en niet vasthoud.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 16:31

Nou, het is anders wel een beetje een arabierenkwaal om de rug weg te drukken. Hoewel je arabier van zichzelf soepel kan zijn, kan ze dat niet als ze de rug wegdrukt. Het laatste wat je dan zou moeten doen (en helaas doen veel mensen dat nu juist wel) is doorzitten in zo'n geval want dan stoor je het paard des te meer zodat ze nog meer reden heeft om haar rug weg te drukken. Ik zou gewoon blijven lichtrijden en het paard wat ronder en lager in te stellen. Let op de middenhalsspier: deze moet zichtbaar zijn, en er moet ruimte zijn tussen de kaak en de halsspier: zo niet, dan krult ze zich op. Probeer haar aan het bit te krijgen; d.w.z. dat je een beetje het gevoel krijgt dat ze aan je hand wilt trekken, het gevoel mag maar gering zijn. IN deze houding schakelen en overgangen rijden, zal je niet meevallen want dan zal ze met haar hoofd omhoog willen komen. Bedoeling is uiteraard dat ze in dezelfde houding blijft lopen.

De hond is de betere mens


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 16:59

ik zou hem sowieso laten bijrijden en zelf aan de longe doen met een hulpteugel eraan. evt. zelf gaan rijden met instructie.

Amor Vincit Omnia

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 19:25

hallo,
het beste wat je kan doen is veel figuren rijden, zowel rechts als linksom.
en veel overgangen maken!
en als het mogelijk is twee keer per week les.
succes, en groetjes Vamp

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:47

hoi, hoi
Im denk dat je het best kunt beginnen met er zeker van te zijn dat je zelf ook ontspannen bent, niet vastzetten in je allebogen en handen, goed vanuyit de schouders ontspannen en wat SP zegt, longeren met hulpteugel, wil ook wel eens heel goed helpen. Succes

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 12:41

Toch absoluut die figuren rijden, natuurlijk is dat in het begin met die stijvigheid moeilijk, maar zo krijg je 'm wel losser. Spieren aansterker is ook heel belangrijk.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 16:04

ka benhet met de andere eens! lekker veel figuren rijden. ook tempo wisselingen kan wel helpen! succes!

Dag lieve mama...

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 22:53

Sorry, beetje offtopic, maar heb je hem van een sandra gekocht, en heet hij scott?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers