uitleg over dna typing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

uitleg over dna typing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 11:29

Pfff laatste nieuwe onderwerp van mij voor vandaag... Haha!

Heb laatst met de AQHA gebeld om te vragen naar het verschil over DNA-Typing (voor fokken) en de melding "Genetic Typed" op de AQHA files.

Ik kwam er met de mevrouw van de AQHA niet uit. Zij begreep mij niet, ik begreep haar niet (en ik vond dr maar onvriendelijk, maar goed)..

Samengevat: volgens mij is Genetic Typed niet hetzelfde als DNA Typed.
Is dat zo?


cornelia
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:42

Cer schreef:
Pfff laatste nieuwe onderwerp van mij voor vandaag... Haha!

Heb laatst met de AQHA gebeld om te vragen naar het verschil over DNA-Typing (voor fokken) en de melding "Genetic Typed" op de AQHA files.

Ik kwam er met de mevrouw van de AQHA niet uit. Zij begreep mij niet, ik begreep haar niet (en ik vond dr maar onvriendelijk, maar goed)..

Samengevat: volgens mij is Genetic Typed niet hetzelfde als DNA Typed.
Is dat zo?


Ander naampie zelfde betekenis

Cornelia is Gerrie Bijsterbosch, de naam Gerrie was al vergeven vandaar


Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 11:49

Oh, nou dan komt gelijk de volgende vraag...

Hoe kom ik aan het DNA nummer, want dat heb ik nodig qua fokken.

Ik weet dat mijn merrie genetisch getest is op Hypp, maar ik heb haar nooit DNA laten registeren. Hebben ze dat tegelijkertijd gedaan? Had ik niet om gevraagd en waarom heb ik het DNA nummer niet gelijk gekregen?

Nogmaals, de mevrouw van de AQHA gaf antwoorden waar ik niks mee kon.
Ze zou een sticker opsturen met het DNA nummer, dat kon ik dan op het papier plakken, maar die lui zijn zo snel niet daarzo. Dus ik zit nu even te peilen of ik nog een keer moet bellen of even moet wachten.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:55

Op het moment dat je je paard (of in Amerika, óf in Nederland) op HYPP, OLWS of wat dan ook laat testen, wordt het DNA niet geregistreerd. Dit is alleen een onderzoek naar een bepaald gen in het totale DNA.
Voor DNA typing moet je via de AQHA een DNA kit aanvragen, en het lab wat het onderzoek dan doet (door hun erkend) geeft de gegevens door aan de AQHA, die dan die DNA gegevens opslaat in het archief.
Als jij je merrie dus alleen hebt laten testen op HYPP, kun je er van uit gaan dat haar DNA niet geregistreerd staat.
Overigens is het makkelijker om naar instanties als dit te e-mailen. Je kunt je vraag dan duidelijk formuleren (des noods met het woordenboek er bij) en je hebt geen last van slechte verbindingen of mensen die je niet goed verstaan (of jij hun niet). Ik heb weinig ervaring met de AQHA, maar bij de APHA krijg ik altijd goed en vriendlijk antwoord terug, en meestal binnen een dag of twee...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:23

Ik begrijp je vraag ook niet helemaal Cer. Hoe bedoel je dat je het nummer nodig hebt om te fokken Verward
Wil je een veulen geregistreerd krijgen dan zal de merrie (vanaf een bepaalde leeftijd) DNA-getypt moeten zijn (en het veulen straks dus ook).
Dit doe je dmv de hairkit. Je krijgt dan na verwerking idd een stickertje (met een nummer) wat je op het papier plakt als teken dat de merrie is getypet (is dit Nederlands Haha! ).

Met dit nummer kun je verder niks, of je moet het officiële DNA-rapport opvragen om vervolg-DNA onderzoek te doen. Maar zelfs dat betwijfel ik.
Het DNA wordt in Amerika alleen gebruikt als men het nodig vindt om te kontroleren dat veulen A idd afkomstig is van merrie B en hengst C.

Francis: volgens mij is het wel zo dat als een veulen een Impressive voorouder heeft die niet gestest is of NH/HH getest is er bij het inschrijven (waar je dus een hairkit voor moet inleveren) WEL gekeken wordt of het HYPP-gen aanwezig is.
Je krijgt dan bij vrijgeven van het originele registratie-papier de tekst HYPP N/N - H/N - N/N én een DNA-stickertje.

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 13:44

Francis schreef:
Overigens is het makkelijker om naar instanties als dit te e-mailen. Je kunt je vraag dan duidelijk formuleren (des noods met het woordenboek er bij) en je hebt geen last van slechte verbindingen of mensen die je niet goed verstaan (of jij hun niet). Ik heb weinig ervaring met de AQHA, maar bij de APHA krijg ik altijd goed en vriendlijk antwoord terug, en meestal binnen een dag of twee...


Ik had gekozen voor bellen omdat ik naar mijn idee niet zo'n moeilijke vraag had. Het verstaan enzo ging prima, maar het begrijpen was een ander verhaal...

Ik had een andere vraag aan die mevrouw, namelijk waar de papieren van mn veulen bleven en wat de termijn van verwerken was. Ik had ze met kerst verstuurd en kon me voorstellen dat het lang duurde, maar hoe lang dan?
Zij vertelde dat zij geen gegevens had, dus waren die papieren nooit aangekomen, dus moest ik het hele zooitje maar opnieuw indienen. Gelukkig heb ik nog een maand gewacht en heb nu op internet gezien dat het veulen gewoon aangemeld is. De papieren waren er dus wel!
Ik denk dat die mevrouw een slechte dag had... Haha!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:50

Mijn ervaring met vragen stellen aan de AQHA is prima! Maar ik stuur ze gewoon een uitgebreide e-mail met alle namen/registratienrs. enz. erin, zodat ze het in de records kunnen nakijken.
Tot nu toe kreeg ik keurig uitgebreid antwoord, meestal binnen een dag of 10.

cornelia
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 14:00

Hallo daar,

Het valt allemaal niet mee, de een heeft goede andere slechte ervaringen met de AQHA.
Wanneer je lid bent van de de NQHA wordt je met dis soort problemen geholpen en kun je met dit soort vragen daar altijd terecht. Gemiddeld duurt het terug krijgen van je papieren 3 maand, maar ook 7 is geen uitzondering. Als je papieren instuurd rond de periode van de World show duurt het langer. Wanneer je papiern niet afgestempeld zijn door de NQHA (dit is verplicht) duurt het ook langer.Men behandelt ze wel maar trager.
Wanneer je merrie geen DNA heeft en dit moet wel krijg je van de AQHA bericht. Dit moet eerst gebeuren en dan kan je veulen geregistreerd Leden van de NQHA worden op de hoogte gehouden middels de QHJ wanneer een merrie een DNA nodig heeft. Dit heeft te maken met de leeftijd van een merrie

Cornelia is Gerrie Bijsterbosch, de naam Gerrie was al vergeven vandaar

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 14:53

Citaat:
Wanneer je papiern niet afgestempeld zijn door de NQHA (dit is verplicht) duurt het ook langer

Misschien dat het met stempel wat sneller gaat, maar al mijn veulens zijn zomder stempel geregistreerd en de papieren deden er gemiddeld zo'n 1,5 tot 3 maanden over.

Ik denk dat de meeste problemen ontstaan doordat papieren niet goed zijn ingevuld of er benodigde formulieren missen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 15:25

Cornelia schreef:
Wanneer je papiern niet afgestempeld zijn door de NQHA (dit is verplicht) duurt het ook langer


Ik weet niet hoe je aan die info komt, maar dat is dus niet verplicht. Je hoeft zelfs geen lid te zijn van de AQHA om een paard te laten registeren (maar dan betaal je wel meer), laat staan van de NQHA.
Hoe lang het duurt hangt niet zozeer af van de WordShow (dat is een heel andere afdeling binnen het enorme bedrijf wat de AQHA is), maar vooral van de verschillende registratie deadlines en de deadline voor het indienen van Stallion Breeding Reports. Aan het eind van het jaar (eind november bij de APHA) moet het SBR ingediend zijn, en dan gaan ze alle voorgedrukte registratiepapieren maken en versturen. Ook zijn er verschillende deadlines voor registreren (na een bepaalde deadline wordt het weer duurder) en dan is het dus ook druk.

Belangrijk is dat je je papieren goed en volledig invult. Hier gaat het vaak mis. Zorg er voor dat alle gegevens juist zijn en alle handtekeningen gezet. Stuur ook voldoende foto's mee (dat geldt dus voor de Paints). Als je niet zeker weet of ze goed genoeg zijn, maak er dan wat extra, dan zoeken zij wel uit welke goed genoeg zijn. Da's beter dan de boel weer terug gestuurd krijgen omdat de foto's niet goed zijn. Wat ook een veel gemaakte vergissing is waardoor papieren 'zoek' kunnen raken is 'Holland' invullen als land. Internationaal gezien wonen wij echter in de 'Netherlands'. Lijkt een klein verschil, maar het is al wel voorgekomen dat gegevens niet meer terug te vinden zijn hierdoor.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:08

Nu de "hengstenvraag". Ik heb een twee jarige waar ik uiteindelijk mee wil gaan fokken. Ook hier moet een DNA typing voor worden gedaan. Hoe ga ik dan te werk? Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:13

Ik weet niet hoe oud zijn moeder is, maar als die binnen de leeftijdsgrens valt dan is het al gedaan toen hij geregistreerd moest worden. Op het papier zit dan een barcode-stickertje.
Een extra DNA-test is dan niet nodig.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:24

Moeder is van 1991.....

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:30

Citaat:
At the 1998 convention, the stud book & registration committee approved a schedule that speeds up the parentage verification process by instituting a schedule for mandatory DNA typing of mares and parentage verification of their foals. According to that same schedule, AQHA now must have only completed genetic types for stallions and mares -- but not parentage verified completed for foals. Here is that schedule:

Year mare foaled Deadline for genetic type of mare prior to registration of foal

1994 and later January 1, 2000
1993 and later January 1, 2001
1992 and later January 1, 2002
1991 and later January 1, 2003
1990 and later January 1, 2004
1989 and later January 1, 2005

Parentage verification through DNA testing underscores AQHA's commitment to ensureing the integrity of the breed and establishes positive identification. DNA testing also will help build a better understanding of certain genetic disourders and may prevent their being passed on to future generations.


Als ze dit jaar een veulen krijgt moet ze dus voor het eerst 'aan de bak' Haha!

Voor Frummel kun je gewoon online een hairkit bestellen. Je krijgt dan na opsturen een stickertje voor op het papier.
En je bent wat $$ armer Knipoog

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:34

Sugarmiss schreef:
Voor Frummel kun je gewoon online een hairkit bestellen. Je krijgt dan na opsturen een stickertje voor op het papier.
En je bent wat $$ armer Knipoog

Waar kan ik dat Online bestellen? En wat zijn de kosten?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:35


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:36


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:39


Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

cornelia
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 00:17

Sorry francis
maar tegen een crack over AQHA regels kun je niet op., in het regelboek van de AQHA pagina 45 202 punt D
Ik heb niet gesteld dat je lid moet zijn van de AQHA of de NQHA, alleen vastgesteld wat eigenlijk de de procedure is. De NQHA controleerd of alle gegevens goed zijn ingevuld, daar gaat het inderdad vaak al fout
Daar worden geen extra kosten ofzo voor berekend een service ook voor niet leden.
We zijn gewoon een hulp bij dit soort zaken.

Groeten Gerrie Bijsterbosch

Cornelia is Gerrie Bijsterbosch, de naam Gerrie was al vergeven vandaar

cornelia
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 00:21

cornelia schreef:
Sorry francis
maar tegen een crack over AQHA regels kun je niet op., in het regelboek van de AQHA pagina 45 202 punt D
Ik heb niet gesteld dat je lid moet zijn van de AQHA of de NQHA, alleen vastgesteld wat eigenlijk de de procedure is. De NQHA controleerd of alle gegevens goed zijn ingevuld, daar gaat het inderdad vaak al fout
Daar worden geen extra kosten ofzo voor berekend een service ook voor niet leden.
We zijn gewoon een hulp bij dit soort zaken.

Groeten Gerrie Bijsterbosch


je moet dus wel degelijk eerst laten stempelen door de NQHA , maar ach ook bij de AQHA laten ze wel eens een stekie vallen Clown

Cornelia is Gerrie Bijsterbosch, de naam Gerrie was al vergeven vandaar

cornelia
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 00:22


Cornelia is Gerrie Bijsterbosch, de naam Gerrie was al vergeven vandaar

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:05

Ja precies! de NQHA zou je moeten kunnen helpen.

Wij hebben een merrie ook DNA moeten laten testen.
Je vraagt een DNA kit aan bij de AQHA en het enige wat wij gedaan hebben is het formulier invullen en een plukje manen met "wortel' en al in het kitje gedaan en weer teruggestuurd.
Je moet geen haast hebben want het duurt even!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:37

cornelia schreef:
Sorry francis
maar tegen een crack over AQHA regels kun je niet op., in het regelboek van de AQHA pagina 45 202 punt D
Ik heb niet gesteld dat je lid moet zijn van de AQHA of de NQHA, alleen vastgesteld wat eigenlijk de de procedure is. De NQHA controleerd of alle gegevens goed zijn ingevuld, daar gaat het inderdad vaak al fout
Daar worden geen extra kosten ofzo voor berekend een service ook voor niet leden.
We zijn gewoon een hulp bij dit soort zaken.

Groeten Gerrie Bijsterbosch


Ok Gerrie, I stand corrected!
Ik heb dan ook al jaren geen AQHA rule book meer (ben meer thuis in de Paints) Haha! Ik baseerde m'n uitspraak op het feit dat ik ook al meerdere keren ervaren heb (bij 'gevallen' waarbij mijn hulp werd gevraagd) dat papieren ook zonder NQHA stempel behandeld worden (of werden?), en ook in een normaal tijdsbestek. Blijkbaar neemt(nam?) de AQHA het ook niet zo nauw met die regel. Knipoog

Volgende keer zal ik eerst het on-line regelboek raadplegen ok!? Knipoog Haha!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 20:48

Mmmmmmmmmmmm...............ik heb toch al heel wat zakies met de AQHA gedaan, zonder de benodigde stempels van de NQHA......nooit problemen gehad en alles was zeeeeeeeeer snel geregeld. Nou ja....
Maar goed, mijn merrie, de mama van Vera's Frummel, wordt dit jaar weer gedekt en heeft dus een DNA typing nodig, Gerrie.........hellluppppppp!!!!!! Haha! Clown

Mag dat zonder stempels of moet dat ook met... Schijnheilig ??

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

cornelia
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:00

Nee hoor DNA kit kun je aanvragen zonder stempels. De formuliern kun je wel aanvragen bij de NQHA of via de site van de AQHA. Binnen Nederland heb je het allemaal wat sneller.

Cornelia is Gerrie Bijsterbosch, de naam Gerrie was al vergeven vandaar


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers