pony wil niet meer eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

pony wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 00:43

Wij hebben een pony (3-jarige welsh A ruin) die niet meer wil eten.
Hij is in no time van een mooie, gezonde pony in een gratenbaal veranderd.
Onze eerste gedachte was gebitsproblemen (wisselen), maar de pony wil ook geen slobber eten.
Toen de pony ook hevige diaree had, hebben we de DA erbij gehaald. Deze heeft het gebit grondig geinspecteerd, maar niks bijzonders gevonden. Hij denkt aan een darminfectie. Nu heeft de pony een antibioticakuur.
Het vreemde is echter dat de pony aangeeft te willen eten, maar na enig kauwwerk de brok weer uit zijn mond laat vallen.
Gisteren had de pony weer goede mest, maar vandaag was het weer (erg dunne) diaree.
Kan dit een darminfectie zijn of is dit wellicht iets anders? En waarom eet hij niet goed? (laat hij de brok weer uit zijn mond vallen)?

Bertus en Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:48

Keelontsteking misschien?

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 09:20

Geen genoegen nemen met een antibiotica kuur!! Laat je dierenarts verder zoeken. Zeker als hij wel wil eten maar het dus overduidelijk niet kan. Anders een andere dierenarts raadplegen! En wat doet hij met slobber?

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 13:27

Zoals gezegd eet hij helemaal geen slobber.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 14:48

Een hangend rooster kan ook nogal eens de oorzaak zijn.

Come over to the dark side, we have cookies!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 02:18

irish_lady schreef:
Geen genoegen nemen met een antibiotica kuur!! Laat je dierenarts verder zoeken. Zeker als hij wel wil eten maar het dus overduidelijk niet kan. Anders een andere dierenarts raadplegen! En wat doet hij met slobber?


Tja, hoe ver moet je gaan ... de mest is onderzocht, geen wormen, geen zandkoliek. Drinkt wel weer redelijk inmiddels dus gelukkig geen uitdrogingsverschijnselen. Begint weer een heeeel klein beetje te eten... knabbelen maar heeft mijns inziens moeite met slikken of geen zin erin.
Denk.. denk...

Wat ik me nog afvraag is of langdurig NIET eten als gevolg van gebitsproblemen de genoemde diarree tot gevolg kan hebben. Die diarree was namelijk ook een teken voor de veearts dat het niet aan het gebit lag.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 12:13

Is het voer niet smakelijk?
En hooi/kuil eet hij wel?
Is de mondholte nagekeken? Niet alleen het gebit maar ook tong en keelgebied?
Aan de andere kant, wanneer het dier niet lekker is (maag/darmproblemen) lijkt het mij ook dat hij niet graag eet.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:22

En wat doet je paard met een appel of wortel?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:30

Dit was ook aan de hand met een manegepony op Manege Charlois. Hij wilde heel erg lang niet eten de de DA kon helemaal niks vinden. bloedonderzoek gedaan, tandarts erbij, niks hielp.
Die pony werd dus steeds dunner. Toen vond de DA toch nog ergens achterin zijn mond een héél klein haakje, hij zei dat dat het eigenlijk niet kon zijn. Hij heeft het weggehaald, en de pony ging toch weer eten. Het gaat nu goed met hem heb ik begrepen


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 02:33

Jantien"]
Is het voer niet smakelijk? .
[/quote]
In normale doen zou hij er een moord voor plegen .. Knipoog

[quote="Jantien"]
En hooi/kuil eet hij wel?
[/quote]
Nee, hooi een hij vrijwel niet, begint wel weer te knabbelen op stro;

[quote="Jantien"]
Is de mondholte nagekeken? Niet alleen het gebit maar ook tong en keelgebied?.
[/quote]
Mag ik toch aannemen! Daar is een DA toch voor ? heb meegeholpen om kaakklem aan te leggen en meegeloerd voor zover dat ging toen DA met zaklantaarntje naar binnen keek. Ik heb zelf vooral gelet op gebit en of daar wat aan te zien was omdat dat mijn eigen eerste ingeving was van het probleem, maar kan die dunne poep niet verklaren.

[quote="Jantien schreef:
Aan de andere kant, wanneer het dier niet lekker is (maag/darmproblemen) lijkt het mij ook dat hij niet graag eet.

Ik heb het idee dat hij juist wel graag eet ... hij probeert het tenminste telkens, maar het lukt niet erg. Brokjes worden moeizaam gekauwd en vallen er na een minuut of zo weer uit.
De wei is op dit moment grasloos dus we laten hem overdag een beetje om de deur lopen waar nog wel wat oud gras te plukken is. Hij scjhijnt het daar wel naar zijn zin te hebben, oftewel het lijkt nu een beetje beter te gaan. Hij moet alleen veel meer gaan eten.

Helemaal achter op de kiezen kan ik aan de zijkant wel wat scherps voelen, maar ja... een pony van drie jaar ... zou dat dit soort problemen kunnen veroorzaken ? En waar komt dan die diarree vandaan ? Die blijft maar komen.

Als het uiteindelijk toch een gebitsprobleem zou zijn, dan zou toch de honger op moeten spelen na verloop van tijd en zou hij toch met graagte slobber moeten willen eten ?

Zou het kunnen dat een pony zichzelf als gevolg van gebitsproblemen (nogmaals ik kan het me bijna niet voorstellen bij een tot voor kort perfect gezonde driejarige ruin zo uithongert dat er daardoor darmproblemen ontstaan wat vervolgens weer de dunne poep verklaart ?

De pony oogt niet eens zo heel erg ziek, alleen wel een beetje traag.
Bij eerste bezoek van veearts had hij lichte koorts, een dag erna al niet meer, maar dat is al wer een wek geleden.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 20:10

Splinter (IOD) in zijn keel? Drinkt hij wel normaal? Ik zou een second opinion doen, dit kan nooit te lang duren want dat is ech niet goed voor hem.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

lore
Berichten: 349
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: Deurne (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 07:51

Zo snel mogelijk tweede Da contacteren. Twee weten meer dan één. Mijn eigen Da contacteert zelf regelmatig collega als hij iets niet weet. Samen komen ze er meestal wel uit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers