Endurance, lengte eerste rit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Endurance, lengte eerste rit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 13:45

Dit jaar was ik van plan om met mijn, dan vierjarige, Tinker op 20 juli a.s. mee te doen met een endurance rit in Lage Vuursche (lekker in de buurt). Nu zag ik een paar dagen geleden dat die rit 35 km is! Aangezien dit onze eerste endurance rit zou worden vind ik dit te lang. Helaas zijn de wat kortere ritten niet in de buurt en wordt het waarschijnlijk nog een jaartje wachten. Hoe lang was jullie eerste endurance rit en hebben jullie nog trainingstips? Alvast dank!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:07

Hee leuk, weer iemand die enthousiast is voor de endurance! Lachen

Ken je het terrein rondom Lage Vuursche een beetje? Zo ja, dan kun je denk ik zelf wel inschatten of het te doen is voor jouw paard om daar midden in de zomer een rit van 35 km te volbrengen. Je kunt de eerste (drie) keer starten als aspirantlid in de kennismakingsklasse. Daarin ligt de minimale snelheid op 8 km/u en de maximale snelheid op 12 km/u (in klasse I is dat 9 en 13). Dus reken maar uit: met die snelheden zou je er minimaal bijna 3 uur en maximaal ruim 4 uur over doen. Als je al eerder zulke lange ritten hebt gemaakt, en je paard en jij vinden het allebei leuk, dan zie ik niet echt een probleem. Gewoon eens proberen, dan pas kun je zeggen of het wat voor je is, zeg ik altijd. Knipoog

Mijn eerste rit was in Austerlitz, vorig jaar april. Dat is de kortste van Nederland, namelijk 26 km. Voor mijn gevoel was die rit zo voorbij: mijn paard was nogal heftig (voor hem was het ook allemaal nieuw) en ik was eigenlijk alleen maar extreem bezig met regelen van tempo en gehoorzaamheid. Maar voor een 'relaxte' combinatie is Austerlitz over het algemeen als 'debuutrit' goed te doen. Daarna is het trouwens wel goedgekomen met ons hoor: tot nu toe 5 ritten goed uitgereden, waarvan de laatste zo fijn ging dat het de doorslag gaf om nu klasse 2 te gaan rijden.

Ook een prettige rit voor een debuut is de 27 km over de Holterberg, maar die is pas in september, redelijk aan het eind van het seizoen. En dan heb je nog Zelhem (begin juni), ook vrij licht terrein (heb ik van horen zeggen) en maar 30 km. Maar die ritten liggen helaas vrij ver bij jou uit de buurt.

Mocht je paard (en jij) nu al in conditie zijn voor een eerste rit, dan is het misschien leuk om Austerlitz te overwegen. En anders gewoon lekker blijven doortrainen en in Lage Vuursche starten, als je het aandurft! Lachen


[Edit] Tips vergeten... zoek eens op 'endurance + training', er zijn hier op Bokt al heel wat topics over geweest. Maar het belangrijkste is IMO dat jij en je paard het allebei leuk vinden om urenlang door het bos te rijden!

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 14:22

He bedankt voor je nuttige tips en opmerkingen *LOL*. Momenteel maken we nog niet van die lange ritten. Ben wel veel aan de conditie van m'n Tinker aan het doen, maar nu in de winter komt het er wel eens een paar dagen niet van om te gaan rijden. Ik probeer vooral steeds langere stukken te draven.

Ik wilde pas in maart/april serieus gaan trainen voor een endurance rit ivm de weersomstandigheden, Austerlitz komt dus gewoon te vroeg. Die rit over de Holterberg lijkt me wel wat, Lage Vuursche leek me alleen zo super omdat dit zo dichtbij is.......Ik heb het er ook met mijn schoonzus over gehad (ze is dierenarts en doet vaak de veterinaire controles bij endurance ritten en rijdt ook 2 maal per week op m'n Tinker) en die leek de 35 km voor een eerste rit ook wat veel.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:30

Hmmm...mijn eerste rit gaat Kootwijkerbroek worden. Dat is ook een rit van 35 km. Ik zal wel zien hoe het gaat. Haha!
Ik kan begrijpen dat je wel opziet tegen een eerste, langere rit. Gewoon doorgaan met trainen en meedoen in Holten????

Salty heb ik al wel in een redelijke conditie....voor ons is de winter nu wel voorbij. Ze moet er bijna elke dag weer aan geloven }>

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 22:45

Hahaha, dan moet ik me maar aanbieden als groom bij een van jullie, kan ik de kunst afkijken voor ik zelf een keer ga meedoen Knipoog.

Vasthi kan ik op het moment ook nog niet al te hard trainen omdat ze nog zo dik in het haar zit. Ze zweet gewoon heel snel nu en ik wil natuurlijk geen ziek paard! Bovendien moet ze nog 4 worden en wil ik rustig aan doen met haar, het moet leuk blijven. Bij een bloedpaardje ligt het qua uithoudingsvermogen en conditie sowieso toch anders.

Het is trouwens niet alleen de conditie van m'n Tinker, maar ook die van mezelf, volgens mij kan ik na 35 km rijden de dag erna gewoon niet meer lopen! Hoe is jullie ervaring daarmee?

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 23:12

Vasthi"]
Hahaha, dan moet ik me maar aanbieden als groom bij een van jullie, kan ik de kunst afkijken voor ik zelf een keer ga meedoen Knipoog.
[/quote]

Bij deze....je bent welkom, kun je lageveld gezeldschap houden Knipoog

[quote="Vasthi"]
Vasthi kan ik op het moment ook nog niet al te hard trainen omdat ze nog zo dik in het haar zit. Ze zweet gewoon heel snel nu en ik wil natuurlijk geen ziek paard! Bovendien moet ze nog 4 worden en wil ik rustig aan doen met haar, het moet leuk blijven.
[/quote]

Groot gelijk heb je!!! ik vind dit een erg verstandige gedachte, die lang niet iedereen heeft Frusty

[quote="Vasthi"]
Bij een bloedpaardje ligt het qua uithoudingsvermogen en conditie sowieso toch anders.
[/quote]

Hihi, had ik net ook al willen zeggen.....

[quote="Vasthi schreef:
Het is trouwens niet alleen de conditie van m'n Tinker, maar ook die van mezelf, volgens mij kan ik na 35 km rijden de dag erna gewoon niet meer lopen! Hoe is jullie ervaring daarmee?



Tja, ik zit nu al regelmatig een paar uur per dag in het zadel.....hoe ik me na 35 km. voel zie ik dan wel.... Bloos Wel loop ik regelmatig een stukje naast mijn paard om mijn conditie een beetje bij te spijkeren en 7 stallen per dag mesten helpt ook wel, dacht ik zo Vork

Mirjam