Een paar welsh keuring vraagje's.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Een paar welsh keuring vraagje's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 19:44

De eigenaar wil Bunny nog een keer laten keuren, ze is nu wel al stermerrie Party!! maar omdat we er mischien nog een veulen van willen fokken. Het veulen zou ik dan krijgen Lachen
Maar omdat we willen kijken of er nog een goed veulen uit zou kunnen komen, en om te kijken wat haar zwakken punten zijn, willen we toch nog laten keuren een keer.
Hoe gaat alles op z'n werk bij de keuring? Waar meld je je aan? Hoe gaat het omdat ze al stermerrie is? Hoe moeten haar manen enzo? Inschrijfgeld? Waar kunnen we al ongeveer heen naar de keuring die een beetje dichtbij is? In amsterdam was er een keuring????
Uhm verder nog iets dan ik moet weten? Nou hopelijk hebben jullie hoier een andwoord op! Lachen


rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:09

Bij een keuring moeten de pony's zich netjes vierkant opstellen ze worden dan van elke kant bekeken..ze moeten stappen en draven..alleen en met alle tegenstanders!
Wij doen aanmelden meestal via In de Strengen daar zit altijd een paar bladzijdes over de welsh daar zit meestal een inschrijf formulier..
Manen: Niet te lang..NIET KNIPPEN..als ze te lang zijn trekken! wij kammen ze de dag naar 1 kant en doen er dan flink wat baby olie in..
Inschrijfgeld: Um denk rond de € 20 of zit ik er nouw flink naast? omdat ze al Stermerrie is wordt in een groep ingedeeld met allemaal andere stermerrie's! Keuringen zijn op verschillende plaatsen..Breukelen..Heteren..Stadskanaal enz! Er lopen op keuringen altijd wel mensen rond die je kunnen helpen met voorbrengen!
Ik hoop dat je hier wat aan heb Haha!

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 20:14

Heey bedankt! Haha! Kan ik haar ook voorbrengen? Dus de manen gewoon zo laten alleen met baby olie. Lachen En met de staart?
Oei wel lastig dat ze met andere stermerrie's word ingedeelt Haha! En dan krijg je ook een rapport van haar gangen enzo he? Lachen
Bedankt Rooslover!

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:30

Staart : Gewoon uitkammen..als die heel vies is misschien even wassen..en dan ook babyolie..! Je krijgt geen rapport over haar gangen..maar dat zegt de jury meestal tegen je bijv..de draf mag nog iets ruimer en meestal zeggen ze ook iets over de bouw! Bereid je maar voor }>
En het is niet lastig dat ze met stermerrie's moet sommige zitten en ver beneden dat en sommige schieten er boven uit maar meestal zijn ze ongeveer even goed

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 20:31

Okee bedankt!!! Lachen En ik mag haar ook voorbregen?


rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:38

Tuurlijk! als je iets niet weet er lopen altijd mensen die je kunnen helpen! Misschien is voor het halthouden wel iemand handig..want ze moeten ook hun nek een klein beetje na voren doen . Zodat die wat langer lijkt..?daarvoor moet ik nog oefenen..

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 20:38

Ow hahah dat kan ik idd niet hoor, moet ze ook vierkant halthouden?

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:53

Jah dat moet! Het maakt niet uit als ze niet helemaal staat maar wel zo vierkant mogelijk

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:17

Juist niet vierkant... Want als ze vierkant staan zie je maar 2 benen, en das nou juist niet de bedoeling. De benen moeten onder het lichaam staan, maar niet vierkant.
Zelf voorbrengen is ook niet echt verstandig en zelf klaar maken als je dat nog nooit hebt gedaan ook niet. Als je er een veulen uit wil fokken, wil je niet met een 2e premie thuiskomen lijkt me...

Zou dus iemand zoeken die er verstand van heeft!

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:34

Het klaarmaken gaat wel denk! het voorbrengen zou ik idd aan iemand anders voorbrengen! Owjah van die benen dat is waar ook! vanda's bedankt van het opfrissen van mn geheugen!!

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:50

Beoordeling op de plaats; het paard wordt vierkant opgesteld, dwz, alle benen worden gelijkmatig belast.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:00

Ik heb het net aan mn vader gevraagt en die zei ook vierkant ..helaas vanda's je zat ernaast..had ik toch goed!!en mn reactie boven greetje klopt dan voor geen meter!

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:56

Heb op de hengstenkeuring nog nooit een hengst vierkant zien staan. De benen gelijk belast inderdaad. Dus niet 1 been erg ver eronder of 1 erg ver erachter, maar niet precies naast elkaar...

Maar jullie zullen vast helemaal gelijk hebben.....

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 09:24

Idd, een pony moet juist niet helemaal met zijn benen naast elkaar staan. Wel gelijk belast op zijn benen. Idd als je er geen verstand van hebt, is het klaar laten maken en voorbrengen beter om over te laten aan iemand die meer ervaring heeft.

ps: Als je naar Breukelen mocht gaan, ben ik wel benieuwd. Grote kans dat wij met onze jaarling ook naar Breukelen gaan.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:16

Hallo, dat vierkant is niet de letterlijke geometrische beschrijving. Dat is namelijk anatomisch vrijwel onmogelijk. Zelfs een rechthoek is een beetje overdreven. Vierkant wordt dus bedoeld met een paard dat goed op alle vier benen staat. De benen staan dus op twee denkbeeldige parallelle lijnen.

Een voorbeeld van een merrie die vierkant staat:

http://personal.eunet.fi/pp/emcaeu/tequila.jpg

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:20

Dyonne schreef:
ps: Als je naar Breukelen mocht gaan, ben ik wel benieuwd. Grote kans dat wij met onze jaarling ook naar Breukelen gaan.


Als het goed is, kom ik met 2 jaarlingen en een 8-jarige merrie naar Breukelen Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:49

joostvangestel schreef:
Hallo, dat vierkant is niet de letterlijke geometrische beschrijving. Dat is namelijk anatomisch vrijwel onmogelijk. Zelfs een rechthoek is een beetje overdreven. Vierkant wordt dus bedoeld met een paard dat goed op alle vier benen staat. De benen staan dus op twee denkbeeldige parallelle lijnen.

Een voorbeeld van een merrie die vierkant staat:

http://personal.eunet.fi/pp/emcaeu/tequila.jpg


Thank you...

Vierkant in de rijderij wil zeggen beide voor en beide achterbenen naast elkaar. En dat is alles behalve de bedoeling op een keuring aan de hand...

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 18:38

irene"]
[quote="Dyonne schreef:
ps: Als je naar Breukelen mocht gaan, ben ik wel benieuwd. Grote kans dat wij met onze jaarling ook naar Breukelen gaan.


Als het goed is, kom ik met 2 jaarlingen en een 8-jarige merrie naar Breukelen Knipoog
[/quote]Heb je daarvan een link voor mij van breukelen? Klaarmaken kan ik natuurlijk zelf wel, voorbrengen laat ik dan wel door iemand anders doen.
Bedankt allemaal!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 19:36

Avanti"]
[quote="irene"][quote="Dyonne schreef:
ps: Als je naar Breukelen mocht gaan, ben ik wel benieuwd. Grote kans dat wij met onze jaarling ook naar Breukelen gaan.


Als het goed is, kom ik met 2 jaarlingen en een 8-jarige merrie naar Breukelen Knipoog
[/quote]
Heb je daarvan een link voor mij van breukelen? Klaarmaken kan ik natuurlijk zelf wel, voorbrengen laat ik dan wel door iemand anders doen.
Bedankt allemaal!
[/quote]

Klaarmaken is niet zo makkelijk als je denkt... Hoeveel voer moet er in? Hoe dik willen ze hem zien? Hoe kort of hoe lang moeten de manen blijven, hoe vaak moet ik wassen, moet ik trainen van te voren, heb ik de goede spullen, heb ik een goed voorbrenghalster... Dat zijn geen dingen die je zomaar even kunt...
Ik zou dan in elk geval iemand vragen die er verstand van heeft om je te helpen...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:38

Vanda's heeft gelijk. Zoek een kenner in de buurt op. Iemand die regelmatig ook wat gewonnen heeft (er zijn veel 'kenners' in Nederland). Probeer ook een andere keuring te bezoeken van te voren. In Arcen is een redelijk vroege en leuke keuring, alhoewel die op Engelse grondslag is. Weet dus, dat de reglementen iets anders zijn. De verging en conditie van de ponies is echter wel hetzelfde.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 22:03

Ja waarschijnlijk naar Breukelen !!!!!!! Heeft iemand het adres? voor inschrijven?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:19

Inschrijven doe je volgens mij via het blad ''In de Strengen''. Zelf heb ik dat helaas niet, vind ik nog even wat te duur, maar mijn kennis als die gaat schrijft zijn jaarling dan wel in.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:56

In het Welshnieuws (wat je krijgt als je lid bent van het stamboek) komt tzt het inschrijfformulier te staan.
Daar staat ook heel veel informatie in over de keuring en de regels.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 22:39

Klop het nou dat ze maar tot 12 jaar meemogen doen met de keurnig??? Boos!:(

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 22:43

Nee hor! Selene is 17 en loopt ook nog mee! Of is er wat verandert?

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 131 bezoekers