Jong paard met slof?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Jong paard met slof?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 20:38

vooooordat ik t op mn *piep* Lips are sealed krijg, ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar wou even weten hoe jullie over dit 'geval' denken.

Zelf ben ik er op tegen....

Bij mij op stal staat een 3,5 jarig paard, ze is nu iets meer dan een half jaar onder t zadel. Het 'probleem' waar t over gaat is dat ze niet nagevelijk te krijgen is, of in ieder geval moeilijk (heb er zelf nog nooit op gereden dus weet niet hoe ze in de mond is). Eerst reed de verzorgster haar met een dubbelgebroken bit, toen werd ie te sterk voor dr en heeft ze er een enkelgebroken bit ingedaan. Nu komt het paard dus totaal niet naar beneden met dr hoofd en rijdt ze dr regelmatig met slof.
Ik heb t nu een paar keer bekeken en waar ik dus erg op tegen ben is dit:
t paard komt rechtstreeks (dus koud!) van stal, wordt naar de buitenbak gereden en hup hoofd naar beneden getrokken en dat een uur lang
Nu heb ik dus voorzichtig eens aangegeven wat ik er van vind en dat t paard nu de volgende keer zonder slof echt niet de ervaring heeft dat t fijn is om daar te lopen en zn hoofd dus alleen maar meer demonstratief in de lucht gooit... Lips are sealed (wat dus nu ook t geval is)
Maar ze luisteren en niet naar me Ze hebben van anderen gehoord dat t paard nu toch echt wel een keer met zn hoofd naar beneden moet zakken en hun oplossing: hup de slof eraan Frusty
Ik heb zelf ook een jong paard en mij wordt juist geleerd dat ik goed de achrterhand er onder moet rijden en dan komt ze heel makkelijk met dr koppie naar beneden (natuurlijk niet alleen dat, maar jullie snappen wat ik bedoel toch?), en zie daar t werkt

Maargoed t verhaal is lang genoeg denk ik zo, ik wil graag jullie meningen. Dan kan ik die in de strijd gooien (of juist niet, als jullie de slof ook een goede optie vinden?!)


Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:51

Ik ben er altijd tegen om jonge paarden met bijzetteugels te rijden, als ze dat paardje goed nageefelijk wil rijden zal ze toch ook moeten weten. hoe het komt dat ze dat niet doet, mijn ervaring met bijzetteugels/hulpstukken is dat paarden erin gaan hangen en alleen maar sterker worden en dat veel mensen ze verkeerd gebruiken of gebruiken als het niet nodig is. Bij ons op stal een m2 paard, dat met slof gereden wordt, dan vraag ik me ook af, waar ze het hebben zitten. Mijn mening is eraf die zooi, de gevallen waar het écht nodig is hier buiten gelaten

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 22:36

De meeste jonge paarden doen het vanzelf gewoon om de druk te ontwijken. Ik ben zelf ook bezig met het inrijden van een jong paard, en vanaf dag 1 heeft ze met dr hoofd naar beneden gelopen. Het kan best dat dit paard sterk is, maar waarschijnlijk (kan het niet zien van achter mn comp) ontbreekt het die meid aan ruitergevoel, 1x de slof pakken kan geen kwaad, mits ze er goed mee om gaat, maar vaker vind ik niet kunnen met zo'n jong paard.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 22:58

gewoon niet mee bemoeien, zijn hun zaken, je kunt er toch niks aan doen...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:25

Anna-Jelly schreef:
gewoon niet mee bemoeien, zijn hun zaken, je kunt er toch niks aan doen...


Idd, het is moeilijk, maar er wordt toch niet naar je geluisterd Frusty
Ik heb het mensen ook vaak genoeg aan hun verstand proberen te brengen, maar het heeft gewoon geen zin...Huilen Het dringt gewoon niet tot hun botte hersens door en je krijgt er vaak nog een hoop gezeur door ook...!

Al heb ik mezelf weleens heel erg in moeten houden toen ik iemand een slofteugel doormidden(!) zag trekken. En dat ding was niet oud of achterstallig in onderhoud....!

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 09:35

Ik zou er ook niets van zeggen, heeft toch geen zin. Je kunt alleen maar hopen dat ze er voorzichtig mee om gaat of een goede instructeur krijgt.

Bij ons op stal worden alle paarden zadelmak gemaakt met slof en dat doen ze zolang ze blijven. Ze gebruiken het ook bij het springen (ook al springen ze thuis een 1.40m concour.
Ik heb er ook een hekel aan en vind hun paarden ook niet fijn te rijden. Ik mijn mening erover gegeven, maar ik weet dat het toch geen zin heeft en ik houd er verder ook mijn mond over dicht.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 18:27

ik ben zelf tegen slof,ik hem hem zelf alleen wel gebruikt.....hier heb ik ook echt spijt van want m'n pony(inmiddels vorige pony) is er niet lekkerder van gaan lopen...
Echter heb ik die slof niet gebruikt om hem in de krul te trekken maar omdat het rijden echt gevaarlijk werdt en ik dacht dat een slof wel zou helpen....
Ik heb dit dan wel onder begeleiding gedaan maar toch heb ik er spijt van....
Jammer dat die mensen hun paardje met slof rijden ik hoop dat ze gauw inzien dat het niet goed is en dat ze er gauw mee stoppen....

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 19:04

ik zou dat dus never nooit doen.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 19:53

Ik ben er zelf tegen maar ik snap het standpunt van mensen die jonge hengsten zadelmak maken ook wel....die willen ook langer leven dan vandaag... Scheve mond

Ikzelf heb nog nooit een paard van mezelf met slof gereden, laat staan inrijden...

Maar ik leer ze al de basis van nageven in het longeerwerk..

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 09:39

huh in longeerwerk? hoe doe je dat dan?!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 11:08

Door ze aan de bijzetteugels of aan de gogue te longeren. Hierbij leren ze dat als ze hun hoofd omhoog doen, verzet krijgen en dat er geen druk is als ze gewoon braaf hun hoofd omlaag doen.

Dan ben je al een heel eind...

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-03 20:04

hmm nou ik geloof dat jullie t wel met me eens zijn
ik longeer zelf af en toe ook eens met bijzet en dat heeft zij nou laatst ook voor t eerst gedaan. ze heeft gister en vandaag niet met slof gereden dus er zit vooruitgang in Haha!

(enne kan me idd voorstellen dat je als je jonge hengsten inrijdt je nog wel eens een slof er aan kan doen, maar in dit geval ging t om een compleet makke merrie)

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:11

Ik vindt het erg slecht. Een slof word gauw verkeerd gebruikt en het kan gemakkelijk fout gaan. bij ons op stal staat ook een pony die verkeerd met de slof is gereden en als ze nu aan de teugel loopt drukt ze haar rug uit en gaat ze heel verkrampt lopen niet goed dus.....Maar je kunt niks doen dus moet je gewoon jouw pony wel goed rijden en dan zien ze misschien een keer in dat jij veel meer resultaat hebt en je moet gewoon aanbieden of je misschien wat tips mag geven...valt toch te proberen???
Ik vind het wel heeeeeeeel zielig voor die arme arme pony.

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 10:14

Slof kan soms helpen, maar bij goed en matig gebruik. heb er zelf niet zulke goede ervaringen mee.

Ik longeer de jonge dieren nu met een elastiek, welke ik aan het bit vast maar en over de rug naam het andere bit (dus door de hoge ringetjes van de longeersingel). Dit simuleert een teugel. De druk wordt groter naarmate ze hun hoofd om hoog gooien. Dit is een heel vriendelijk middel en ze reageren er super op. Je kan het net zo strak zetten als je wilt, ik laat hem heel los, dus klein beetje druk.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:47

xtvax schreef:
Slof kan soms helpen, maar bij goed en matig gebruik. heb er zelf niet zulke goede ervaringen mee.

Ik longeer de jonge dieren nu met een elastiek, welke ik aan het bit vast maar en over de rug naam het andere bit (dus door de hoge ringetjes van de longeersingel). Dit simuleert een teugel. De druk wordt groter naarmate ze hun hoofd om hoog gooien. Dit is een heel vriendelijk middel en ze reageren er super op. Je kan het net zo strak zetten als je wilt, ik laat hem heel los, dus klein beetje druk.


Let hierbij wel op dat zeniet in de stiek gaan hangen, dat wil nog wel eens gebeuren.

Veder denk ik dat het niet per definitie fout is om een (jong) paard met slof te rijden. Als de slof goed en met mate gebruikt wordt door iemand die weet wat ie aan het doen is kan het heel nuttig zijn.
Bij ons op stal staat ook iemand die een tijdje haar 3,5 jarige paard af en toe met slof reed, dit paard is er echt niet slechter van geworden en nu nog een fijn te rijden dier dat zeer snel vooruit gaat. Hier gaat het ook wel om iemand die al meerdere jonge paarden naar de z gereden heeft en echt wel weet waar ze mee bezig is, daarbij geeft ze ook veel om haar paarden.
Als ik dit hoor, is er in deze situatie iemand mee bezig die absoluut niet weet waar ze mee bezig is en alleen gigantisch haar paard aan het verpesten is, zonde! Helaas kan je er waarschijnlijk niets aan doen.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:42

Ik heb al redelijk ervaring met het inrijden met jonge paarden en in principe grijp ik ook niet graag naar hulpteugels. Nu heb het laatste paard dat ik heb ingereden (een 3,5 jarige merrie) wel met slof gereden. Ze kon wel nageeflijk zijn, maar wanneer haar dat uitkwam. Dus ben ik begonnen met een slof, die ik dan de eerste 10 minuten in gevoel hield en daarna gewoon slap liet hangen. Het werkte erg goed moet ik zelf zeggen, nu een jaar later is ze wedstrijdklaar en ze loopt altijd lekker ontspannen door haar rug, het hoeft dus niet zo te zijn dat je een paard verpest. Het kan een goed hulpmiddel zijn... maar een paard koud van stal halen en dan in krul trekken lijkt me niet echt de oplossing nee. Ik ben dus niet tegen hulpteugels ook niet bij een jong paard (mits het dier al een tijdje onder het zadel is) en hij natuurlijk goed gebruikt wordt. dus niet om een paard in de krul te rekken, omdat ie dan zo mooi loopt etc. het moet hoogstens een steuntje in de rug zijn.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:03

Suzanne F. schreef:
Door ze aan de bijzetteugels of aan de gogue te longeren. Hierbij leren ze dat als ze hun hoofd omhoog doen, verzet krijgen en dat er geen druk is als ze gewoon braaf hun hoofd omlaag doen.

Dan ben je al een heel eind...


Ik denk dat er gewoon veel te weinig goed gelongeerd word door veel mensen.
En echt waar het helpt bij zadelmak maken! En niet alleen daarbij!

Niet alleen wat Suzanne al zei: dat paarden leren met druk om te gaan. Want de eerste keer dat je erop zit je geeft druk en het paard snaptje niet is niet erg handig.

Maar ook dat paarden dan al je stemhulpen kennen. Ook erg gemakkelijk hoor.

Alleen ga ik weer een beetje offtopic denk ik Haha!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:15

Ik heb er niet veel verstand van, dus hoop dat ik niet meteen word aangevallen haha!
Ik rijd mijn pony NOOIT met slof of andere bijzet in de bak. Hij is prima nagefelijk op een gewoon gebroken bitje. Maar buiten is het een ander verhaal. Hij is dan met vanalles bezig, en de rem werkt ook vaak niet helemaaaal naar wens. Voor mijn eigen (en het verkeer om me heen) veiligheid, doe ik er dan een slof aan. Veel mensen zullen nou zeggen van ga dan niet naar buiten, maar ik ben gek op buiten rijden, en Misty ook, dus waarom alleen saaie rondjes in de bak, ipv lekker naar buiten met mooi weer? De slof hangt wel los, behalve als ie loopt te verrekken, dan negeert ie me, en heb ik dus de slof weleens nodig ja. Verder even ontopic zou ik een jong paard (ook geen ouder paard trouwens) geen slof omdoen voor de nagefelijkheid, want hij zal er toch ooit afmoeten, en dan hebben (veel) ruiters een probleem. Maarja, je kunt niet iedereen over een kam scheren, want er zijn ook mensen die heel goed weten waar ze mee bezig zijn, en die kunnen ook goed zonder.

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:25

Ik ben tegen het gebruik van de slof als die wordt gebruikt met als doel het paard nagevelijk te krijgen, en dan meer op de manier; meer met slof rijden dan met de teugels.
Maar de slofteugel kan ook goed gebruikt worden; ik heb mijn jonge merrie (nu een jaar zadelmak) een tijdje met slof gereden, als hulpsteuntje. De slof hangt dan redelijk los, en werkt alleen als ze met haar hoofd omhoog komt. De slof kan gebruikt worden, als men ermee kan rijden, dat is mijn standpunt.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:00

Daar heeft ojasper gelijk in. De slof mag niet als hoofdteugel gebruikt worden, maar kan heel goed werken om het paard te leren dat hij zijn hoofd niet te hoog moet brengen. maar je ziet bij veel mensen dan inderdaad dat het gebruiken om "de kop tussen de benen te trekken" we noemen een slof op die manier dan ook een trektouw...

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:54

zwaar slecht!!!! ik vind het zo zielig dat steeds meer mensen, naar een hulp teugel grijpen ik ben daar echt op tegen! vaak wordt je paard er absoluut niets beter van.en waarom ??????

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 23:02

Een slof is een hulp teugel en zolang het als een hulp teugel gebruikt word is er niets mis mee, ook bij een jong paard niet. Als je een hulpteugel voor een dag of twee drie gebruikt om door een moeilijk stukje heen te komen dan is dat helemaal prima. Het enige wat je moet onthouden is dat de basis ligt bij het rijden op een normale gebroken trens en je been................ De basis is het begin van de rest

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 00:03

maar dat is juist het probleem de meeste mensen gebruiken zo`n ding niet op de juiste manier.En daardoor ontstaan nog meer problemen en dan gaat het weer dat het aan het paard ligt want die kan niet lopen etc.Maar op de goede manier is het geen ramp, mijn mening is gewoon, niet doen ik vind die dingen gewoon zwaar nut.Dus zul je mij er ook niet mee zien rijden, maar als het bij jou wel helpt (en je gebruikt hem goed), dan is er toch niets aan de hand?????? ik blijf gewoon bij mijn mening, sorry.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 00:05

je hebt wel gelijk met wat je zegt: De basis ligt bij het rijden op een normaal gebroken trens en je been......De basis het begin van de rest!
Heel goed gezegd! Dit moeten mensen ook onthouden.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 10:46

Ik heb El Roy wel eens een slof om gedaan, maar dat was meer om mijn nek niet te breken dan dat ie niet nageeflijk is. Haha! Maar ik ben er tegen om jonge paarden meteen naar beneden te snoeren. Je leert zo'n beest op 5 benen te lopen en te hengen op de hand. De basis kan je zoals suus als zegt met longeerwerk al leggen.