Dribbel probleempje...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Dribbel probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 15:48

Ja ja, ik ben weer helemaal in de wolken met mijn paardje... maar een klein probleempje lijkt wel een beetje erger geworden. Als ik net opstap en na wat los te hebben gestapt te hebben hem iets naar beneden ga vragen, heeft hij de neiging om nogal weg te dribbelen, een beetje ontweikend dus. Dit gaat verder over tijdens het rijden, zodra hij meer ontspannen wordt en wat gaat nageven en dergelijke, maar hoe pak ik dit nu het beste aan? Juist doorrijden naar draf of hem weer proberen terug te nemen op zit, wat dan ook weer niet zo erg werkt. De derde optie om hem maar gewoon een beetje te laten gaan en om gewoon door te vragen/rijden alsof er niets aan de hand is....

Suggesties?

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:55

Dit herken ik wel. Kaunos stapt op zich rustig in als ik erop stap. Maar juist als ik al een stuk gedraafd heb en ik ga dan weer stappen, gaat hij soms vreselijk lopen dribbelen. Ik moet dan echt alles uit de kast halen om hem rustig te laten stappen. Ook bij hem is duidelijk ontwijkend gedrag. Pas als ik hem een lange teugel geef gaat hij weer rustig stappen.
Dus ik ben ook wel benieuwd wat voor suggesties er komen!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:57

De laatste optie werkt het best bij mijn paard. Arabieren kunnen behoorlijk dribbelen en vooral als ze een beetje opgefokt zijn Scheve mond Ik negeer hem tegenwoordig en rij/vraag gewoon door en dan gaat het vanzelf over. Als ik er tegenin ga dan wordt het vaak alleen maar erger en heeft hij weer iets ondekt om onder het werk uit te komen Knipoog

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:00

Kaunos is inderdaad ook arabier!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:04

Hahaha ja en die kunnen soms lekker ongeduldig zijn Haha! Omar heeft daar ook last van en gaat dan dribbelen omdat hij lekker zijn eigen gang wil gaan. Ik negeer hem dan meestal want dat werkt bij hem het best en ga gewoon door en doe of ik gek ben (dat is niet zo moeilijk *LOL* ).

Het dribbelen schijnt echt bij de Arabier te horen heb ik vaak gehoord. Het is een soort van huppelstap Verward en zit tussen de stap en draf in... het lijkt wel of we dansen als hij dat doet Haha! Omar doet dit veel als ik buitenrij maar dan is het uit ongeduld en enthousiasme omdat hij dan lekker wil rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:13

Mijn paard kent dat kunstje ook wel (zit heel ver weg wel een drupje arabier in, maar is niet de moeite waard Haha!). Hij doet dat vooral bij overgangen naar stap. Errug grappig natuurlijk en alleen maar bedoeld om zich te onttrekken. Hij weet wel zo'n beetje wat ik dan doe en hij heeft 2 kansen, of ik blijf de overgang rijden totdat ie stapt of ik vraag direct weer een beetje fatsoenlijke draf om nogmaals de overgang in te zetten. Dat laatste vindt hij eigenlijk niet zo leuk en dan houdt ie vaak ook wel op met dat gepriegel. Vanuit het idee om alles voorwaarts op te lossen zou je eigenlijk weer de draf op moeten zoeken en weer opnieuw moeten beginnen met de overgang. Het is even kijken hoe de oplossingen uitwerken op je paard. Je kunt ook je instructeur nog even vragen wat hij ervan vindt.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:16

Erg he! Met Kaunos ben ik nog echt niet buiten geweest (ik heb hem pas 4 maanden en het begint nu eindelijk buitenrij weer te worden).
Ik zal je tactiek ook eens proberen als hij weer aan het dribbelen slaat. Nu probeer ik hem terug te nemen en wat ook helpt is veel kleine voltes, achtjes en zo rijden, daar gaat hij ook rustiger van stappen.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:25

Die van mij heeft het ook een tijdje gedaan. (moet ik er nog bij vertellen dat het een arabier is?...) In eerste instantie alleen buiten maar later ook in de bak. Mijn instructeur zei altijd "zet hem aan het werk zodat ie geen kans krijgt om te dribbelen" Dus wijken, schouderbinnenwaarts enz. Allerlei buigoefeningen die je gewoon in stap kunt doen. Inmiddels weet ik dat Naziri het vooral doet als ik hem niet goed rij. Hij gooit graag zijn linkerachterbeen naar buiten en als hij die kans krijgt probeert allerlei rottigheid uit te halen, zodra ik hem goed op vier benen heb en hij is recht gesteld ben ik van het gedonder af.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 17:37

Ahem... mischien moet ik er nog bij zeggen dat mijn paard net een paar maandjes onder het zadel is, dus wijken/schouderbinnenwaarts/extreme buigoefeningen zitten er niet in. Buigoefeningen bestaan nu voornamelijk uit volte sluiten/openen... en dat vindt hij al moeilijk zat (anders ik wel). Maarja, door gewoon te rijden wordt het ook al een stuk minder... het is alleen het beginstukje... als hij eenmaal op mij let en aan het lopen gaat is het verder absoluut geen probleem meer.

Dat "naar voren oplossen" is wel een heel populaire uitspraak Knipoog Kunt wel zien bij wie je gelest heb Lov... hihi Knipoog

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:39

Ik rijd op een pony die dat ook doet, en ja, ik denk dat jullie wel weten welk ras die pony is, juist een arabier!
Ik negeer het gewoon en heb er geen moeite meer mee. Ze doet het eigenlijk alleen buiten niet meer binne, dan is ze lekker ontspannen. Zaterdag ben ik met haar naar buiten geweest en ze dribbelde heel erg maar had een aantal weken stil gestaan en weer voor het eerst naar buiten. Ik negeer het dus gewoon en rijd lekker verder. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:09

muckypup schreef:
Dat "naar voren oplossen" is wel een heel populaire uitspraak Knipoog Kunt wel zien bij wie je gelest heb Lov... hihi Knipoog

Ja, maar ik kende 'm al hoor Haha!.

Er is trouwens wel een verschil tussen dribbelen uit spanning en dribbelen om het been te negeren en te ontrekken.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 18:12

Ik denk eerlijk gezegd dat het een beetje een combinatie van beiden is. Als hij net in de bak is is alles gewoon nog even net iets enger en interessanter dan normaal (normaal=helemaal niet eng) en als ik dan iets van hem ga vragen wordt het meer iets van "jamaar.... ZAG JE DAT!" "Oh! ENG! Er staat daar een paard in de stal en die knipoogde naar me... *dribbel*dribbel*"

Ik ga er van de week nog eens diep over nadenken... Vandaag heeft 'ie "vrij" Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:15

Als laatst wil ik er nog wel over kwijt dat het bij mij dus een tijdelijk iets is. Paardje heeft een kunstje bedacht en dat gaat vanzelf weer weg, zolang ik hem natuurlijk niet daarin ga stimuleren. Ter illustratie: ik zeg dus geen 'ho braaf' tegen hem, want hij is dus al ho (dribbelen is een manier om been te negeren) en hij is zeker niet braaf. Ik werk er dus wel mee, maar ik weet ook dat ik dit probleem op een gegeven moment niet meer tegenkom en over een tijdje duikt het misschien weer eens op.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 19:03

Mijn paard DEED dit ook.
Ik heb het wel over gekregen door:

JE dus zwaarder te maken en langer, en dus lichte druk op de teugels (zeg maar wat je ook doet om een overgang te maken naar de stap , vanuit de draf natuurlijk)
Dat hielp ontzettend goed bij mijn paard.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:26

voorwaarts rijden, gewoon ff laten draven weer stappen en weer aandraven, dan stopt t vanzelf

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:30

Ik heb een PRE en die heeft er ook een handje van vooral als hij nogal opgewonden is. Toch is het nu al beter. Ik oefen veel in stap gewoon tempo terugnemen. Maar het is en blijft een moeilijk punt.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:05

Mijn pony deed dat ook (en is GEEN arabier) vooral als we buiten gingen rijden. Ik bleef 'r gewoon stil zetten tot ze braaf ging stappen (ze dribbelde weg in de plaats van wegstappen). Op de duur was ze het zo zat dat ze ging zoeken wat ik wou en toen ging het al vlug stukken beter!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:31

Zelf heel ontspannen zitten, en vooral als ze dingen eng vindt, proberen om hem bezig te houden, zodat hij op jou blijft letten ipv dat hij overal spoken gaat zien.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:18

terugnemen of doorrijden (sneller) in de gang die jij wil, mijn verzorgpony (haf) had dit ook (omdat ze niet mee kon in het 4span in stap) en dribbelde en stapte niet, nu is het over
gewoon rustig blijven en terugnemen als je wilt stappen en drijven als je wilt draven. hij mag pas dribbelen als jij dat wil, en misschien is dat wel nooit dus mag hij het nooit doen toch?