Kale plek van zadeldekje, wat helpt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Kale plek van zadeldekje, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 13:00

Andrew heeft een kale plek net onder de rand van het zweetblad. Volgens mij komt het door de rand van het schabrak. Ik heb al een andere gekocht, maar het is nu echt kaal... Hievoor had hij al een slijtplekken in de haren door de singel, dus die had ik al vervangen door een leren singel met elastiek.
Ook achter de elleboog heeft hij een plekje waar de haren steeds in de war liggen en gekneusd zijn, komt het doordat het zadel schuift?
Als ik het zadel verder naar achteren leg, krijgt hij meer last van de singel, die schuift dan namelijk weer terug op zijn "natuurlijke plaats"
Volgens mij ligt het zadel goed... Hij heeft geen drukplekken, geen pijn.

Zou het helpen om een schapevacht schabrak onder het zadel te leggen?
(dikker en zachter, zeker bij de randen?)

Wie heeft tips!


manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:02

Dit probleem heb ik dus ook, maar eigenlijk alleen bij mijn BR dekje. Met de Harry's Horse dekjes van een tientje/stuk heb ik geen enkel probleem.

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:20

Hoi, dit probleem heb ik ook, maar dan met mijn winterdeken!

Portugal "Here I come"..............


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:06

Voor het plekje achter de elleboog: strek zijn voorbenen na het aansingelen, gewoon optillen en naar voren trekken. Hierdoor krijg je daar minder snel beschadigde plekjes. Misschien moet je toch een keer door iemand die er verstand van heeft laten kijken of het zadel goed ligt. Een zadel hoort natuurlijk niet te gaan schuiven....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:30

Ik heb er ook last van!!
Ook ik dacht dat het zou komen door een niet goed passend zadel maar dat was niet het geval.
Het zadel past goed.
Het word bij mecie achter op de rug kaal net achter het zadel.
Dit komt doordat het sjabrak schuurt onder het rijden.
Ik heb er nu een ander op liggen en moet dus even afwachten hoe dat gaat.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:41

Bij mij is het inderdaad precies zo als corina beschrijft. Ik zit erover te denken om een nieuw dekje te kopen, maar ben dus een beetje huiverig dat ik er een koop waarvan blijkt dat die ook schuurt. BR dekje zag er nl. ook heel degelijk uit, en was nou ook niet echt goedkoop.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:46

Schapevacht is superfijn. Maar koop dan wel een echte, geen nepper. Zijn alleen niet bepaald goedkoop.

Nulla tenaci invia est via

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:16

Scvhapevachtjes zijn onwijs duur! Maar ik hoor wel meer mensen zeggen dat het ideaal is! Hoe dan ook zou ik kiezen voor een ander dekje/sjabrak!
Succes!


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:00

Ik heb, nou ja Pablo dan, ook problemen met schuurplekken in de winter. Een vierkante dekje is na een paar dagen geheel ingesleten in zijn vacht!
Nu ik een bontsjabrak heb, en dan wel een echte van schapenvacht gaat het al stukken beter. Maar toch wel achter het zadel nog wat plekken, maar dat ligt ook deels aan scheefzitten van mij... Boos!
Zelfs om de singel ligt een schapenvachtje. Heb een vachtje gekocht voor een spring singel en op de hoogte van de gespen een gaatje geknipt in het vachtje en daardoor de gesp gehaald. Zo is het vachtje onder mijn gehele singel!
Het is duur, maar een andere sjabrak heb ik niet meer nodig voor 6 mnd in het jaar dus scheelt weer in aanschaf van andere sjabrakken...

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:24

Is dat ook nog een beetje schoon te houden?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:26

Ja hoor, kan gewoon in de wasmachine. En met laten drogen en dan uitkloppen kom je ook al een heel eind.

Nulla tenaci invia est via

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 00:07

Ook Ramony is kaal achter d'r zadel. Volgens mijn instructie komt dit door de verharing, en niet omdat het zadel niet goed ligt. Het schijnt dat ze dan sneller kale plekken hebben. Gaat gelukkig vanzelf weer over. Zolang het maar niet gezwollen is of korsterig is.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 09:29

Schapenvacht moet gewassen worden met een speciaal wasmiddel in de wasmachine. Het mag (moet) zelfs in de droger op lage stand. Dan wordt je schapenvacht weer lekker 'wollig' van. Maar ik was het niet zo vaak. HEt vet uit de huid van je paard is natuurlijk dus als dat op het vacht zit is niet zo erg. Pas als het hard wordt of zand in zit was ik hem pas. Wel netjes je paard poetsen dus voor het rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, Kimmej en 122 bezoekers