hoe opbouwen na drie weken kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

hoe opbouwen na drie weken kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 19:27

hallo

mijn paard is drie weken kreupel geweest ( rechtsvoor) waarschijnlijk door de te intensieve les. nou ben ik haar weer een beetje rustig aan het oppakken met het rijden. nou merk ik dat tijdens het rijden ze na een tijdje als ik mijn been aanleg ze achteruit gaat trappen of haar kont omhoog gooit. ook wil ze op de rechterhand bijna niet in galop. (ze loopt echt helemaal niet kreupel meer )
is het nou juist wel of juist niet verstandig om haar aan de pessoa te doen???
en hoe kan ik dit het beste oplossen met het rijden. moet ik het juist negeren of juist doorgaan....

hebben jullie tips???

groetjes joyce

kimkimmer

Berichten: 42
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:52

toen mijn pony kreupel was ging ik eerst ff met hem aan de hand lopen.
na een paar dagen ofzo ging ik hem longeren (aleen een beetje stap en draf). en dan maar weer es kijken of ik dr op kan. dat deed ik Lachen.
en met dat bokken zou ik ff kijken of dat zadel niet goed ligt ofzo. en als het zadel goed ligt dat het dan mischien ze rug wel kan zijn dan zou ik ff naar de dierenarts gaan als ik jou was voor het zekere van het onzekere Verward. maar het kan ook gewoon komen doordat hij nog wat last van zijn been heeft naturlijk en dat het nog zeer doet.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:05

ik zou wel een week wachten met galoperen.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:16

Me verzorgpony is ook kreupel geweest en k ben vanaf gister weer een btje begonnen. K bene er gewoon op gegaan en k heb ongeveer 20 minuten gestapt en iets van 3 rondjes gedraafd. Vandaag, de 2e dag, heb k ongeveer 25 minuten gestapt en 10 minuten gedraafd. Ik probeer op te bouwen met buitenrijden, omdat de bak zwaarder is.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 10:16

Mijn paard staat al 6 mnd stil en ik ben twee weken geleden weer rustig begonnen. Tijdens die zes mnd heb ik wel veel gestapt, dat scheelt echt heel veel. Ik ben de eerste week gaan longeren. Sinds vorige week zit ik er weer op. Ik stap zeker 15 minuten en daarna lekker 10 minuten draven gewoon recht toe recht aan.
Wat ik ook doe is veel buitenritten maken. De conditie is zo weer op peil.
Toch denk ik dat je paard nog een beetje gevoelig is op het kreupele been, ik merk dat mijn paard ook voorzichtiger is met dat been.
Ik wens je veel succes

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 10:41

Ik neem toch aan dat er een VA bij is geweest??? Hij zal toch wel verteld hebben hoe je het weer moet gaan opbouwen? Lijkt me een te groot risico om zelf wat te proberen, zeker als je pony aangeeft dat het niet helemaal lekker zit (bokken en trappen)...

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:00

het is idd niet erg verstandig om gelijk weer te gaan galopperen als je paard net kreupel is geweest. dat hij zich verzet zegt in mijn ogen al genoeg, maar ik weet niet hoe ie normaal tijdens het rijden is, das lastig oordelen vanaf deze stoel..
ik weet ook niet waarom je paard kreupel is geweest, had ie last van nageltred ofzo, of een scheur in zijn hoef..
maar langzaam opbouwen, hangt er ook wel vanaf hoe hij zich gedraagd. zo kan je eerst 5 minuten daarna 10 tot 15 minuten aan de hand stappen ofzo als het erg is geweest, dan moet het opnieuw ontwikelen. dit doe je dan zo 2 a 3 weken, 1 keer per dag, als je paard bijv hoefbevangen is geweest. maar in dit geval, toch een beetje rustig aan doen... de eerste dagen niet galopperen...

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 15:32

Mijn zus heeft ook een paard met een overbelast been en haar paard moest eerst 3 weken boxrust met een verband om het been, toen 3 weken boxrust zonder verband....je kan na 3 weken wel weer gaan rijden maar de kans dat de blessure terug komt is heel groot...
Nu mag ze weer opbouwen door de eerste week een 10 min te stappen 5 min. te draven 10 min. te stappen..de week erop 15 min. stappen ..X min. draven..10 min stappen..de draf opbouwen met elke dag 1 minuut. (1ste dag 6 min 2de 7 min. enz)Dit is op advies van de veearts de beste manier om de conditie weer op te bouwen. als de conditie weer op peil is dan mag haar paard weer het land op...

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 18:00

hoi

ik ben gaan rijden met een nieuwe instelling. in het begin het warmrijden doe ik gewoon met een losse teugel ( 15 minuten) . zodat ze helemaal op eigen benen moet lopen. daarna pak ik haar wat op en ga ik wat oefeningetjes doen.( 10 min) ennn afsluiten weer met losse teugel ( 5 minuten.
nou ga ik die 10 minuten werken langzaam wat uitbreiden met veel stap ertussendoor.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 13:42

En absoluut niet je paardje geforceerd in de krul laten lopen, dat maakt het erger.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 15:48

ze loopt ook niet geforceerd aan de krul. ze loopt gewoon netjes nageeflijk op mijn been. en haar achterhand loopt er goed onder...
het opbouwen gaat nu erg goed.

bedankt voor jullie reacties

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 14:53

oke, reactie van mij is ook niet meer nodig dus Haha!, maar wel succes verder nog.