Luchtzuigen? wat kan er tegen doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Luchtzuigen? wat kan er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 16:55

Wij verdenken mijn nieuwe verzorgpaardje ervan dat ze luchtzuigt. Als je haar aan het poetsen bent doet ze haar tanden op de de bovenkant van de deur net alsof ze dan lucht wil gaan zuigen. Ze zuigt dan echter niet. Verder loopt ze ook altijd een beetje met haar lippen te klapperen enzo als je haar aan het peosten bent. Wij vragen ons nu af of ze misschien luchtzuigt als wij er niet zijn. Andere mensen op stal hebben het haar ook nog nooit echt zien doen. Want denken jullie; is dit het begin van luchtzuigen? En zo ja wat kunnen wij ertegen doen. Wij zaten al te denken om bijvoorbeeld iets in haar stal te plaatsen waar ze mee kan spelen ofzo. Heeft iemand nog suggesties?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:01

Zowiezo is een speeltje in de stal altijd leuk, evenals vaker de stal uit, misschien weidegang of paddock?
Als niemand het ooit gehoord heeft, en je ziet ook geen specifieke slijtage aan de tanden, zou ik me er niet al te druk over maken. Tijdens het poetsen gewoon ergens anders vastzetten, de kat niet op het spek binden.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:24

Luchtzuigen kan idd door verveling komen, over speeltjes en wat te doen staat op het moment nog een topic op de eerste pagina van VMR.
Maar verveling is niet alleen 'niets te doen hebben', maar ook gebrek aan aandacht. Als het paardje overdag niet de wei op kan, kan het helpen om te zorgen dat ze van alles te zien heeft, misschien zijn er meerdere stallen en kan ze op een stal staan waar ze meer te zien heeft. Als dat niet kan moet je proberen te zorgen dat er wat te doen of te zien is. Zorg dat er geen hoge planten rondom haar stal staan.
Als er meerdere mensen bij je op stal staan kun je vragen of ze elke keer als ze op stal zijn jouw verzorgpaardje een beetje aandacht geven.
verder heb ik geen tips, ik hoop dat je nog veel goeie tips van anderen krijgt, en verder veel succes ermee!
Groetjes Ilse

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:04

Straf in ieder geval niet voor dat gedrag, dat geeft alleen maar meer stress. Zorg dat je paard voldoende kuil, hooi of stro heeft om aan te knabbelen.n Zorg voor geregelde tijden voor voeren en weidegang/paddock of stapmolen maar ook je eigen rijden. Zorg voor een afwisselend trainingschema.

LizZz
Berichten: 31
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:18

Mijn eigen paardje is ook een luchtzuiger, dit niet in ernsite mate maar we hebben gewoon een leren band gekocht en die heeft hij de hele dag om, onder zijn halster. Dan is er niks aan de hand

Verboden vruchten zijn het lekkerst

LizZz
Berichten: 31
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:24

En nog ff wat: je kan het beter vóórzijn en hem zo'n riem laten dragen dan dat er nu nog niks aan de hand is maar over een paar maanden wel..

Verboden vruchten zijn het lekkerst

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:48

die riemen kunnen inderdaad goed helpen, maar koop alsjeblieft niet zo'n ding met elektrische schokken, want dat is straffen, en dat moet je idd niet doen (zie Jippie). Maar met zo'n band straf je em niet, hij kan het alleen niet meer doen, maar het doet geen pijn ofzo. das toch mooi!

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:15

luchtzuigen komt zoals veel mensen denken niet door stalverveling! er is pas een onderzoek naar luchtzuigen gedaan en hieruit is gebleken dat het probleem hem in de maag zit: maagpijn dus! ze hebben bij dat onderzoek de paarden rennie gegeven en het luchtzuigen werd hierdoor minder. Let alleen wel op: het was een onderzoek! ze zijn er nog mee bezig! Ga nu je paard dus geen rennie geven, want je weet nog niet wat de precieze gevolgen hiervan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:24

Waarom doen sommige paarden het dan de hele dag in de wei niet en als ze 2 sec. op stal staan wel?

Dus op die manier vind ik het verhaal van maagpijn raar.
Maar wel fijn dat ze het onderzoeken. Lachen

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:28

Ja dat weet ik dus ook niet precies. ik ben geen expert op het gebied van luchtzuigen. Ik denk dat als ze op de wei staan en grazen ze bezig zijn en daardoor de maagpijn wat "vergeten". Ik denk dat dat ook de reden is dat als je ze bezig houd in de stal, door bijv eten te verspreiden of speeltjes op te hangen etc, ze het minder doen...dan zijn ze namelijk ook bezig en letten minder op de maagpijn (ja dat is mijn persoonlijke theorie dan he)...maar nogmaal, het was een onderzoek en ze zijn er nog mee bezig......
en idd heel fijn dat ze ermee bezig zijn! als het echt klopt van die maagpijn is het wel zielig voor de paardjes! (ik ben er nog niet achter hoe ik gezichtjes moet plaatsen Lachen )

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:28

ow ik ben er wel achter :d

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:29

dacht ik.....


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:49

runningkawa schreef:
Waarom doen sommige paarden het dan de hele dag in de wei niet en als ze 2 sec. op stal staan wel?

Dus op die manier vind ik het verhaal van maagpijn raar.
Maar wel fijn dat ze het onderzoeken. Lachen


het is niet zozeer echt maagpijn. Je kunt het geloof ik het best vergelijken met ons "opgeblazen gevoel". Er is sprake van overmatige zuurproductie. De maag borrelt dus. In de wei zijn ze de hele dag bezig met eten te zoeken. De maag heeft dus de hele dag een beetje te doen. Op stal is dat minder. Ik merk dat als ik Lanna op stal zet terwijl er nog hooi van 's morgens ligt, dan luchtzuigt ze niet eerder dan dat het hooi op is.

Ik ben (in overleg met de veearts) wel met Rennies begonnen. Inmiddels kan ik (twee maanden later) melden dat het resultaat verbluffend is. Het luchtzuigen is echt heel erg afgenomen. Wel doet ze na het eten vaak nog een minuutje of twee echt lekker hard luchtzuigen, maar verder niet meer Haha!

We denken er nu aan de Rennies terug te brengen naar een soort 'onderhoudsdosis'....de veearts weet alleen niet of dat genoeg is. Dat onderzoek is nog niet afgerond/gepubliceerd....

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 05:06

annavanriet"]
luchtzuigen komt zoals veel mensen denken niet door stalverveling! er is pas een onderzoek naar luchtzuigen gedaan en hieruit is gebleken dat het probleem hem in de maag zit: maagpijn dus! ze hebben bij dat onderzoek de paarden rennie gegeven en het luchtzuigen werd hierdoor minder. Let alleen wel op: het was een onderzoek! ze zijn er nog mee bezig! Ga nu je paard dus geen rennie geven, want je weet nog niet wat de precieze gevolgen hiervan zijn.
[/quote]
Om maagpijn te verminderen kan je het paard veel hooi geven, vaak heeft een paard die luchtzuigt teveel maagzuur. Door te kauwen maakt paard speeksel aan en verdunt hij het maagzuur.
[quote="runningkawa schreef:
Waarom doen sommige paarden het dan de hele dag in de wei niet en als ze 2 sec. op stal staan wel?
Dus op die manier vind ik het verhaal van maagpijn raar.
Maar wel fijn dat ze het onderzoeken. Lachen

Als paard niet ergens op kan kauwen kan hij geen speeksel aanmaken.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 07:07

Een van onze paarden zuigt ook lucht maar mijn vader wil niet z`on band enzo, hij wil zo min mogelijk dingen aan het paard. Er stond ook laatst een verhaal in de Bit over luchtzuigen, daarin stond dat je je paard niet moet straffen en dat een paard het doet omdat hij met zijn kaak moet bewegen, dus dat je `m dan meer te knabbelen moet geven. Ik vind het best aannemelijk klinken.

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 09:49

Allereerst bedankt voor al jullie antwoorden!
Ten eerste ik straf sarabie nooit als ze dit staat te doen. Daar doe je meer slecht mee dan goed.
Sarabie staat al in een stal waar veel te zien is en geregeld iemand langs loopt. Ze staat in een binnenstal die pal naast een deur naar buiten ligt. Deze staat over het algemeen overdag open dus. ze kan altijd naar buiten kijken. Tijdens het poetsen staat ze altijd een beetje te met haar tanden en lippen te spelen. Ik heb op zich ook wel het idee dat ze het voornamelijk tijdens het poetsen doet, maar daar kan ik eigenlijk niet over oordelen omdat ik er natuurlijk niet de hele dag bij ben.
Ze wordt drie keer per dag gevoerd en ze heeft altijd een hooinet met hooi in d'r stal hangen deze wordt twee keer per dag vernieuwd. Nou is het wel zo dat ze niet veel hooi eet. Ze vind kuil veel lekkerder maar daar krijgt ze nogal snel koliek van is mij verteld. We hebben d'r al gestimuleerd hooi te eten door plukjes kuil tussen het hooi in het hooinet te verstopen. Ze is dan alleen bezig het kuil er tussen uit te peuteren en het hooi eet ze dan een klein beetje. Op zich is dit natuurlijk ook een soort van bezigheidstherapie.
Verder wordt ze elke dag gereden. We houden een soort dagboekje bij van wat we met haar gedaan hebben op een dag. We zorgen er ook voor dat ze voldoende afwisseling krijgt. We wisselen buitenrijden en rijden in de bak en andere vormen van beweging met elkaar af. Ik kan inderdaad wel vragen of ze overdag als er een ander paard word losgegooit ze Sarabie erbij kunnene mits het natuurlijk gaat tussen de twee.
Ik zal sowieso de mensen op stal ook wel vragen om het goed in de gaten te houden. In principe zijn er de hele dag door wel mensen aanwezig. Misschien moeten we ook maar voor meer afleiding in d'r stal zorgen en zorgen dat ze er nog meer uitkomt. En als ze het meer gaat doen moeten we toch maar zo'n luchtzuigband overwegen. Ik zal het met de eigenaresse bespreken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers