Wordt hij op zijn oude dag nog verkeersmak?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Wordt hij op zijn oude dag nog verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 20:11

Andrew was altijd een ramp in het verkeer. Alleen voor voetgangers en fietsers was hij niet bang. Zelfs op het fietspad draaide hij voor ales om Verdrietig
De laatste jaren sinds ik hem bij andere paarden heb staan en ook vaker met anderen op pad ga, gaat het met pieken en dalen toch steeds wat beter. Vrachtwagens en trekkers op een vrijliggend fietspad ging al meestal goed, met andere paarden bijna altijd... Auto's in mijn eentje ook meestal goed, en met anderen altijd goed...
Vandaag liep ik aan de hand naar het FPC, en we kwamen een trekker met giertank tegen. Wel even een inham ingegaan, maar hij bleef rustig staan kijken. Vorige keren met mijn verzorgster was het ook al heel redelijk gegaan met trekkers, wel met anderen erbij.

Vandaag liepen we (ik met Andrew en mijn verzorgster met een Fries en haar vriendin ook met een Fries) dwars door een dorp waar ze druk bezig waren met bouwen. Ging prima, een stapje harder, meer niet.
Daarna dwars door de hoofdstraat: Kwam er een grote vrachtwagen aan...
Wij bij een winkeltje gaan staan aan de andere kant van de weg zodat er iets meer ruimte was, tussen die Friezen in, geenstap opzij!!! Party!! Party!! Party!!

Na al die jaren (ik rijd hem vanaf 3,5 en hij wordt dit jaar 12) durf ik bijna te zeggen dat hij in een groep verkeersmak is, en in zijn eentje auto en scooter mak begint te worden...

Komt het vaker voor dat paarden er zo lang over doen om hun angst voor (groot) verkeer te overwinen?
Ik heb echt hele enge dingen meegemaakt, dus mijn eigen vertrouwen moet ook echt nog groeien. Beetje bij beetje ga ik meer genieten langs de weg.


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:23

haha ...met mijn verzorghafjes ging ik ook wel buitenritten maken, bij elk paaltje of wapperend stukje plastic schrokken ze...
toen reed ik eens op een weggetje met aan weerskanten 1 m. berm. er stond op de weg een feloranje gevaarte van de gemeente, met brullende machines en zwaailichten.....ik dacht oh jee, kom ik nooitr weer langs.....
maar nee hoor mevrouw liep opntspannen er vlak langs....die lieve muts ook...


Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:12

Wat leuk joh!!
Andrew stond er idd. wel rustig bij vandaag, lekker grazen in de berm Haha!
Heb jullie ook zien crossen Knipoog
En ach, Nicoline wordt ook al wat rustiger Tong uitsteken

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 11:56

Ha, ha, we zijn bekeken Haha! Maar dat crossen viel wel mee hoor!
Of noem je een galopje al crossen Haha!
Hij was inderdaad relaxed (of eigenlijk zo relaxed dat hij amper vooruit te branden was... Schijnheilig ) wellicht dat dat een goede invloed had op zijn schrikkerigheid...

Vorige verzorgpony's waren inderdaad bijna altijd wel verkeersmak (auto's brommers, trekkers en de meeste zelfs vrachtwagens) maar schrokken van papiertjes, blikjes en wapperende vlaggen...
Rare pony... Volgens mij komt het vooral doordat het een lawaai maakt en zo groot is... Van voor is ook erger dan van achter. Volgens mij denkt hij dat ze over hem heen gaan rijden of zo Verward
Als vrachtwagens en graafmachines en trekkers gewoon stil staan, dan kijkt hij wel, maar meestal gaat hij er dan wel (soms na enige aarzeling) langs.

Het liefst ga ik dus met anderen weg, is het meest ontspannen Haha!

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 12:03

Wahaha, het zag er iig. wel snel uit Tong uitsteken
Idd. met anderen een buitenrit maken is het meest ontspannen en ook het meest gezellig Haha!

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:18

Het ligt er maar net aan hoe vaak je naar buiten gaat! Hoe vaker hij die 'enge' dingen ziet hoe erder hij er aan went. Ook scheelt het hoe stoerder jij er op zit hoe zekerder je paard word! Je moet hem gewoon vertellen dat het niet eng is, dan komt het vanzelf goed!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:49

Het ligt vaak ook bij de ruiter zelf, als je een trekker of vrachtwagen aan ziet komen en onbewust wat verkrampt gaat zitten, voelt de pony al aan dat er iets aan de hand is. Ik heb trouwens wel het idee dat het vertrouwen tussen jou en Andrew enorm gegroeid is de laatste tijd, misschien verklaart dat ook wat?

Zelf heb ik de ervaring als ik iets zie waarvan ik weet dat mijn paard het eng vind dat ik dat gewoon negeer en ergens anders op ga letten. Zeker als je het paard een beetje kent is dit wel een goed trucje Lachen

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 23:37

Klopt het ligt vaak aan de ruiter. Maar ik had vroeger een merrie die overal langs ging, trekkers niets kon haar boeien. Maar als er opeens een frisdrankblikje op een wegwijzerpaaltje stond sprong ze drie meter de andere kant op.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 23:47

Zo eentje heb ik dus ook Haha!

Maar ook bij haar werkt dat negeren prima Lachen

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 00:27

Ja maar ik had dat hele blikje nog niet gezien Haha! Knipoog

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 14:52

ja het gerbeurd vaak dat paarden ouder maar wijzer worden.
mijn vorige pony was altijd bang voor vrachtwagens en scooters en paraplu`s toen hij 9 jaar was en toen hij 19 was toen ging alles veel beter maar inderdaad het ligt helemaal aan de ruiter zelf.

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 15:59

Mooi Lachen Dat het steeds beter gaat ..
Over een tijdje vind hij vast nog minder dingen eng Pling

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amandananana, ardanwan, AVdB96, Dnies90, Esther_r20, Gigixponys, Hanjan, ImkeTarek, Lukasje, Mauritzio, stefanie33, vilheide en 186 bezoekers