Iets om over na te denken: geduld en....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Iets om over na te denken: geduld en....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 12:27

Ik heb laatst van een vriend het Ruiterhandboek geschreven door Sarah Muir en Debby Sly gekregen.
Daarin las ik het volgende stukje, wat voor iedere ruiter/menner wel iets is om even tot je door te laten dringen... Knipoog


Geduld en doorzettingsvermogen

Met goed leren paardrijden bent u een leven lang bezig, zeker als u naar perfectie blijft streven. Ook al is het voor u niet nodig de top te bereiken, sluit u dan toch niet af voor de mogelijkheid tot verbetering.
Misschien hebt u geen ambitie om serieus wedstrijden te gaan rijden, haal dan toch voldoening uit de zorg voor uw paard. Geniet zoveel mogelijk van uw paard en beloon het vaak. Ieder paard of pony heeft recht op een goede verzorging.

Wie naar perfectie streeft, zal evenveel geduld als doorzettingsvermogen moeten hebben. Geduld is onmisbaar, omdat alle paarden weer anders zijn. Het ene paard zal sneller en gemakkelijker reageren en leren dan het andere. U moet bereid zijn de tijd te nemen om het paard de basis te leren, zodat u vanuit een sterk fundament verder kunt bouwen.

Een paardenliefhebber moet altijd denken aan het welzijn van het paard op de lange termijn en zich geen korte termijndoelen stellen. Doorzettingsvermogen is nodig omdat op de een of andere manier paarden altijd even veel verdriet als geluk lijken te brengen. Er zullen dingen misgaan – sommige paarden zijn niet uit het goede hout gesneden voor de sport waarvoor ze werden aangeschaft. Niet alle mensen kunnen omgaan met spanningen en stress, maar dat geldt ook voor paarden. Elk paard heeft een eigen tolerantieniveau en aanpassingsvermogen. Menig mislukt wedstrijdpaard wordt later gekoesterd als recreatie- of jachtpaard. Stel dus altijd reële eisen aan een paard. Als het zijn werk echt niet aankan, is het beter het te verkopen aan iemand die zijn andere talenten zal waarderen, dan met het dier een leven vol frustratie en ellende aan te gaan.

Paarden worden vaak vlak voor het hoogtepunt van het seizoen kreupel of ziek en ruiters krijgen ongelukken op dezelfde, verkeerde momenten. Jaren werk en voorbereiding lijken in één klap weggegooid als er zoiets gebeurt. Maar wie zijn paard grondig en zorgvuldig heeft getraind, krijgt vast nog een kans. U zult nooit helemaal weten hoe u het beste uit uw paard kunt halen. Zelfs topruiters blijven deskundigen vragen om hulp en advies- denk eraan dat ook zij hun rijkunst steeds blijven ontwikkelen.

Bron: Het ruiterhandboek van Sarah Muir en Debby Sly.
[/i]

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:30

Mieke schreef:
Een paardenliefhebber moet altijd denken aan het welzijn van het paard op de lange termijn en zich geen korte termijndoelen stellen. Doorzettingsvermogen is nodig omdat op de een of andere manier paarden altijd even veel verdriet als geluk lijken te brengen. Er zullen dingen misgaan – sommige paarden zijn niet uit het goede hout gesneden voor de sport waarvoor ze werden aangeschaft. Niet alle mensen kunnen omgaan met spanningen en stress, maar dat geldt ook voor paarden. Elk paard heeft een eigen tolerantieniveau en aanpassingsvermogen. Menig mislukt wedstrijdpaard wordt later gekoesterd als recreatie- of jachtpaard. Stel dus altijd reële eisen aan een paard. Als het zijn werk echt niet aankan, is het beter het te verkopen aan iemand die zijn andere talenten zal waarderen, dan met het dier een leven vol frustratie en ellende aan te gaan.
[/i]

heel goed geschreven
Scheve mond ik verkoop mijn Toscar ook niet zomaar even... Verdrietig
Maar omdat het het beste is voor hem,
en ik denk dat meer mensen wat vaker naar het bestwil van het paard moeten kijken...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 12:42

Ja, ik heb dus ook om die reden twee keer een paard verkocht (en de laatste na negen maanden weer in erbarmelijke staat teruggekocht, ahum). Is soms gewoon beter en daar moet je ook niet moeilijk over doen.

Camelanz
Berichten: 23
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:20

Wat een geweldig stuk zeg!!?? Dat moeten ze verplicht op iedere pensionstal en manege hangen ( en dan wel voor de ingang Extreme duivel )

Want ik heb al zoveel paardenleed gezien. Laatst een vrouw die haar oude paard zeker 20 minuten zat uit te schreeuwen/ schelden.(eigenlijk iedere keer als ze een poging tot dressuur rijden doet) "en appelflap ga nu eens met die rot kop naar beneden stom klere beest". enz enz en dat beest maar slaan. Terwijl dat paard oud is, een luchtweg probleem heeft ook wel chronische bronchitus, en zo vreselijk lief is.. Verward

Maar dit is dan misschien wel een extreem geval het kan ook anders!!!

HEEL VEEL GROETJES Camelanz

Camelanz
Berichten: 23
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:23

appelflap = scheldwoord