Wat te doen tegen zomerexceem??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Wat te doen tegen zomerexceem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 15:09

Het paardje dat ik waarschijnlijk ga kopen (mits ze wordt goedgekeurd) heeft zomerexceem, ze heeft een hele 'stekeltjes-staart' (zijn trouwens stekels van rond de 7 cm, hoe lang is t dan geleden dat ze ze af heeft geschuurd?).
Ik wil zo snel mogelijk beginnen met t bestrijden van dr exceem, maar hoe kan ik in godshemelsnaam het best tegengaan dat t beestje jeuk krijgt?

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


ragna

Berichten: 1216
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:03

je kunt ze knoflook en brandnetels bij geven het schijnt te helpen ook kun je een shampoo gaan halen.
ragna

Als ik vroeger wist wat ik nu wist had mijn leven er anders uitgezien!

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:40

Er bestaat een vaccin tegen zomerexceem. Volgens een vriendin van mij helpt dat. Zij heeft een zachte borstel in de stal gehangen, zodat haar paard zichzelf kan krabben zonder dat hij alles kapotschuurt.
Zomerexceem wordt veroorzaakt door mugjes, dus spul om die beesten weg te houden helpt ook, zoals idd knoflook.

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:07

Heb net wat over zomerexceem gevonden op marktplaats, heb het naar je gemaild. Hoop dat het wat is!


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:07

boettdeken zoek daar eens naar!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 21:20

Die injectie mag Eldientje niet hebben, is ze allergisch voor. Die heeft de huidige eigenaar al eens geprobeerd.
Bovendien heeft die als bijwerking dat het hoefbevangenheid en de ziekte van cushing kan veroorzaken. Nou, dan maar liever zomerexceem!!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:32

vraag je DA eens om advies hij kan je vast verder helpen

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:03

Had het net ook al gevraagd. Ik heb bij mijn pony vanalles al geprobeerd maar ni gevonden wat het goed werkt. Een aantal werkt een beetje mar de rest nix

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 00:39

ik wil je niet ontmoedigen maar zomerexeem wordt met het jaar erger als je paard het heeft. ik zou zeker geenn paard kopen met zomerexeem ( tenzij je het paard al heel lang kent en er al een band mee hebt dan kan ik me het voorstellen)

we hebben verschillende paarden met zomerexeem op stal staan en het wordt echt erger en steeds zieliger en echt heel moeilijk om het tegen te gaan. boettdekens hebben ze al op maar dan nog. je kan je paard niet vast zetten aan de muur of binnen 1 minuut geen toezicht .. kop kapot geschuurd aan de muur en een wond. echt het is niet leuk. en naar om te zien.
denk goed na.
succes en veel sterkte met je aankoop

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 08:35

Denk goed na voordat je dat paardje koopt! Ik heb een shetlander die al meer dan 20 jaar zomerexceem heeft en daar wordt je niet vrolijk van. Met heel veel middeltjes is het onder controle te houden maar dat kost heeeel veel geld en komt gedeeltelijk elke zomer weer terug, (een boettdeken is een eenmalige aanschaf, maar ook die kost veel geld)
Het klopt dat de exceem steeds erger wordt!!

Klaaske

Berichten: 119
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 12:58

Ten eerste : Een paard zonder zomereczeem bespaart ellende.
Je kunt het op twee manieren "behandelen" ;
Van binnenuit en van buitenuit :

Van binnenuit = bloed zuiveren dmv knoflook e.d.
Van buitenuit = muggenpreventie op alle manieren die maar mogelijk zijn.

Ik zou het paard niet laten jeuken, het moet voorkomen worden dat het paard jeukt, want al hij eenmaal jeukt gaat hij door en wordt het een opsessie. Dmv schokdraad om het land kan hij niet jeuken tegem opjecten en zal hij vanzelf weer gaan eten, heel belangrijk is veel afleiding.

Mochten er wel wonden ontstaan door jeuken met tanden en hoeven dan verkoelende balsem en wondspray gebruiken en muggen op afstand houden.

Ik heb van alles geprobeerd (ook homeopathisch) en dit vind ik de beste behandeling.

Groeten Klaaske

......................

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:19

STELLAlover schreef:
Er bestaat een vaccin tegen zomerexceem. Volgens een vriendin van mij helpt dat.


Deze vaccinatie is een Insol injectie in dubbele dosis Knipoog Insol word al tijden gebruikt om katten en honden in te spuiten wanneer ze schimmel hebben opgelopen. Insol wordt ook gebruikt bij paarden met schimmel en tegenwoordig dus ook voor paarden met zomerexceem. Werkt erg goed, is super effectief Het is wel een vrij prijzige injectie, zo rond de 50euro per stuk, maar in de meeste gevallen helpt het erg goed

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 23:07

Maar kunnen ze daar nou Cushing en hoefbevangenheid van krijgen of niet? Is dat die injectie met bijnierschorshormonen? (cortestroiden oid)

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 00:11

nee das een andere
kijk eens bij de links op www.icelandic-horses.com
de link tektsttotaal staat ongeloofelijk veel info over zomereczeem en bij een hoop stallen en shops obij die links worden verschillende dingen tegen Z E verkocht
en er zijn daar ook veel topics over eczeem
misschien heb je er iets aan

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:56

Er zijn hier ook al erreg veel topics geweest over zomereczeem. Ik heb zelf zo'n paard.....is bij ons geboren, maar ik zou er toch echt wel 10 keer over na moeten denken voordat ik zo'n paard kocht. Je kunt het nl. (meestal) alleen maar behandelen - het gaat nooit echt over, dus als je stopt met behandelen komt het terug.
Als je lekker op de vlakte woont of aan zee (maar dat zal wel niet - almelo ligt nog steeds niet aan zee he) heb je minder problemen omdat je dan minder last van die vliegen hebt. Je koopt een 'probleem voor het leven'..........

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:10

Persoonlijk zou ik nooit een paard kopen waarvan ik zou weten dat het zomerexceem heeft. Simpel om het feit dat je er helemaal hopeloos van wordt. Je probeerd vanalles......en het meeste helpt gewoon niet. Je ziet je paard schuren en je kan er niets of weinig tegen doen. Ik heb in de zomer weleens bijna staan janken als ik Saar zo zag staan.

Maar goed Saar heeft zomerexceem gekregen op driejarige leeftijd en ik heb haar vanaf dat ze een veulentje is, absoluut geen reden om haar weg te doen.

Ik heb echt bijna alles al geprobeerd, en ik heb nog niks gevonden dat echt 100% helpt. Ook de injectie had bij Saar geen enkel effect. Vorig jaar heb ik een boettdeken gekocht en die werkt vrij goed, toch blijft ze jeuk houden.

Vorig jaar heeft er een artikel in Paard en Sport gestaan over een nieuw middel Cojosol. Dit bestaat uit een olie die je door het voer moet mengen een een lotion om de huid in te smeren. Bij Saar werkte de huidlotion echt verbazend goed, de olie had minder effect. Maar zoals draumpje al zei, paarden reageren allemaal verschillend, dus misschien is dit wel een heel goed middel voor jouw paard.

Even een quote van mezelf uit een ander topic:
Saar schreef:
Ik geef Saar nu Monodermatabletten, een of ander kruidentablet, daar reageert ze wel weer heel goed op. Ik kan wel even adressen en andere gegevens voor je opzoeken over deze producten, als je daar interesse in hebt.

Het is gewoon een kwestie van uitproberen.

Pas wel op met knoflook, dit kan helpen tegen jeuk.....maar paarden kunnen daar ook extreem gevoelig voor zijn, en dus juist hele erge jeuk van krijgen!!!

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Klaaske

Berichten: 119
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:16

Ik woon bij zee en dat maakt weinig verschil mijn merrie heeft het ook heel erg. Gr. Huilen

......................

dreumesje

Berichten: 367
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:55

zomereczeem is echt heel vreselijk hoor!!!!!!!!!!!!!!!
heb van alles geprobeerd toen ik nikki nog had maar eigenlijk hielp niets. binnenhouden en een vliegendeken op. spul van de paadendrogist, jeuk stop, hielp ietsjes maar dat moest k wel 2 keer daags erop doen.
voor nikki was dit gejeuk ook heel vreselijk dus kon ze alleen in de winterdagen naar buiten.
denk er goed over na voordat je dit paardje koopt ook al is ie nog zo leuk

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:17

sanex body gel met de blauwe dop!!!

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:42

Je kunt babaylotion proberen.
Die in die gele fles, ik geloof dat het Zwitsal heet Haha!.
Je moet het er elke dag op smeren.
iK HEB HET zelf gebruikt.
En dat helpt echt.
Er zijn sommige paarden die er doorheen schuren, maar je kunt het proberen.

Je koop een fles van dat spul, en elke dag smeer je de hele huid waar ze aan schuren helemaal vol.
Gewoon een dun laagje eroverheen.
Dan laat je het gewoon met rust.
Ze volgende dag weer precies hetzelfde.
smorgens insmeren, en weer met rust laten,dan trejkt het in de huid.
Dan word de huis wat soepeler, en niet z snel geirriteerd.

Ik begin zelf met smeren als het weer wat warmer begint te worden, en je ziet dat je paardje al een beetje jeuk begitn te krijgen.

Ik heb het toen de tijd hier op botk geplaats en er waren een paar mensen die het gebruikte en waarbij het hielp.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:42

wij hebben ook een pony met zomerexzeem en we gaan dit jaar een boettdeken proberen, het schijnt dat dit echt heel goed werkt..
Tis wel duur maar beter dan weer een hele zomer (en de lente en de herfst) bezig te zijn met allerlei dingen uit te proberen die later niet blijken te helpen dus: BOETTDEKEN zou ik zeggen...
Maar weet je wel zeker dat je een pony wilt met zomerexzeem?? het is echt gene pretje hooor!!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:07

Concorde schreef:
Het paardje dat ik waarschijnlijk ga kopen (mits ze wordt goedgekeurd) heeft zomerexceem...........


Ben wel benieuwd natuurlijk... na al deze verhalen - ga je dit paard nog kopen, of zie je er toch van af?

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:22

Ik heb een haflinger die heeft ook zomerexzeem.
We hebben alles geprobeerd shampoos en en en.
Niets heeft geholpen. Hij had gedeeltelijk zijn manen helemaal afgeschuurd.
Totdat we een adres hebben gekregen in de Ardennen in België.
Daar is een arabierenstoeterij. En de eigenares heeft een middel uitgevonden wat ECHT helpt!!!
Dat spul zit in 1 literfles verpakt en je moet iedere dag een beetje in de staartwortel en bovenin in de manen doen.
Nu heeft hij weer zijn volle manen terug.
Het telefoonnummer heb ik thuis, dus als je het wilt hebben dan mail gerust even. Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers