[VD] Een woord vooraf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

[VD] Een woord vooraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 16:43

naar aanleiding van [UZ] [VD] ontzettend grote ergernis van mij een woord vooraf.

Vrijheidsdressuur is natuurlijk harstikke leuk, maar voor je eraan begint wat puntjes.

-Voor vrijheidsdressuur dient je paard/pony minimaal 2.5 jaar oud te zijn. Sommige dingen zijn lichamelijk gezien misschien niet zo zwaar, maar men vergeet vaak het geestelijke aspect.

-Vrijheidsdressuur kan het beste getraind worden in een bak of roundpenn. Dit omdat gras ontzettend veel afleiding geeft, en over het algemeen alleen maar lijdt tot frustratie bij jou en je paard/pony.
Ook is buigen e.d. op harde ondergrond natuurlijk uit den boze.

-Vrijheidsdressuur is leuk, maar kan gevolgen hebben. Als je werkt met "snoepjesbeloningen" zal je paard/pony hier zeer zeker brutaler van worden (zeker hengsten) en in het ergste geval gaan bijten.

-Vrijheidsdressuur wordt geleerd vanuit 3 basis principes: Geduld, respect en vertrouwen. Zodra we dus met een touw het hoofd onder de buik gaan trekken voor een buiging, hebben we het niet meer over VRIJHEIDS dressuur, maar meer over DWANG dressuur.

-Elk paard kan Vrijheidsdressuur leren (medische klachten even daar gelaten). Het is meestal het gebrek van bijv geduld van de trainer waardoor het niet lukt.

-Ga niet alles tegelijk oefenen. Begin pas met een volgende oefening als je paard de oefening waar je mee bezig was voldoende beheerst, anders wordt het heel erg verwarrend.

-Gebruik duidelijke stem/zweep commando's.

-heb je een verzorgpaard/pony, overleg dan eerst met de eigenaar of je uberhaubt aan vrijheidsdressuur mag beginnen.

-Vrijheidsdressuur is wat anders dan Natural Horsemanship. Hoewel deze twee prima samen gaan, is het absoluut niet hetzelfde.

-Buigen, spaanse pas en op een blok staan zijn relatief veilige kunstjes. Dingen als steigeren kan je beter aan meer ervaren personen overlaten, of onder de juiste begeleiding werken.

- In het boek "Paardenschool" van Nathalie Penquitte kan je leuke kunstjes lezen, die duidelijk uit een gezet worden.

-Begin er niet aan als je niet zeker van jezelf of je paard/pony bent.

-toevoegingen hoor ik graag


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:06

Heb geen toevoegingen, zijn goede, sterke punten!
Hoop alleen voor je dat iedereen het een beetje aanneemt en niet zn eigen eigenwijze gangetje gaat zoals je op ITP kunt zien (steigeren op sneeuw/ijs).

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:20

Ik heb ook geen toevoegingen, ik vind alle punten zeer goed en duidelijk!
Maar nog wel even een tip: dit kan beter als sticky, want anders zakt het toch weer weg en lezen de mensen het niet meer

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram


DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:19

Ja ik vind dit ook goed en duidelijk! En ja van mij mag hij ook sticky!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:37

Ik schaar mij hier volledig achter. Goed om dit alles eens op een rijtje te zetten.

Het bijterig worden door het werken met snoepjes is te ondervangen door te gaan werken met de clickermethode. Meer informatie hierover is te vinden op bokt en elders op internet.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:37

Vind het ook heel erg duidelijk stef!
Goed gedaan, dit kan idd als sticky blijven staan zodat iedereen die vrijheidsdressuur wil gaan doen , eerst de voorwaarden kan lezen Lachen

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:55

Goeie tekst! Zou inderdaad wel handig zijn als sticky

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:36

Anna-Jelly schreef:
Heb geen toevoegingen, zijn goede, sterke punten!
Hoop alleen voor je dat iedereen het een beetje aanneemt en niet zn eigen eigenwijze gangetje gaat zoals je op ITP kunt zien (steigeren op sneeuw/ijs).


Waarom eigenwijs? Verward Het was gewoon een fout, en van fouten leer je toch???

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:04

Idd Evy! Je hebt volkomen gelijk!!

Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:14

Dat is inderdaad wel zo, maar ik denk niet dat je het echt prettig vind als je paardje onderuit valt op het ijs. Dit is eigenlijk ook gewoon op te lossen met logisch nadenken en ik denk ook niet dat iemand zo van zijn fouten wil leren.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:15

Het was niet eens glad ofzo en BTW het was geen ijs maar sneeuw en je ziet toch zo vaak steigerende paardjes in de sneeuw ... Verward

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:21

En de volgende keer zal ze er wel om denken hoor, maar dat zal wel een jaartje duren voordat het weer een keer sneeuwt! Knipoog
En het is wel mooi voor de foto als je paardje in de sneeuw steigert. Ik heb trouwens op bokt nog een foto gezien van een paard die in de sneeuw steigert maar daar kraait niemand naar.
Ik vind BTW paarden loslaten rennen in de sneeuw nog gevaarlijker, maar nu ga ik weer een beetje off-topic Haha!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:26

Amen! Je hebt volkomen gelijk. Maar ik begrijp de tips volkomen en ik zal er de volgende keer zeker aan denken. En dan zal ik met wat meer plezier nieuwe fotos plaatsen

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:41

Amen.
Ik heb(nog) geen aanvulling of opmerkingen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:52

Ik heb wel een kleine aanvulling Haha! .

Let er op bij op het blok staan, dat dit een veilig stabiel ding is, wat zeker het gewicht van je paard/pony kan dragen (voor mij een probleem dus Haha! ). Als hij er n.l. doorheen zakt of er raar vanaf glijdt, zal hij weer een hoop vertrouwen kwijt zijn.

En nog een keer het belangrijkste benadrukken: wees geduldig !!

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:39

Ik zou er wel wat aan toe voegen, denk eens aan de veiligheid van het paard en de ruiter (in dit geval de gene die de commando's zegt enz.)

    Lovers ... marko ...
Marko is verkocht...

Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:46

even een vraag van mij. Is een pak hooi dat goed vast ligt stevig genoeg?

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:14

newforestlover schreef:
even een vraag van mij. Is een pak hooi dat goed vast ligt stevig genoeg?

Je bedoelt als blok-iedee ?
Persoonlijk zou ik het zelf nooit doen omdat je pony dan afgeleid is *lekker eten*. Dan zou je beter een pak zaagsel kunnen pakken wat in plastic zit.

    Lovers ... marko ...
Marko is verkocht...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:24

Goed gesproken stef! Amen en een sticky zou idd makkelijker en handiger zijn...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 11:27

newforestlover schreef:
even een vraag van mij. Is een pak hooi dat goed vast ligt stevig genoeg?


Yep, dit gebruik ik zelf ook altijd (hon heeft een ander blok, maar daar is Jamaica te zwaar voor Haha!)
Let wel op dat je een hooi/strobaal alleen gebruikt als je paard geen ijzers heeft. Een meisje bij ons op stal wilde dit ook proberen, dus ik uitgelegd, maar ik wist dus niet dat ie ijzers had. Toen ik ineens een hoop gebler uit de bak hoorde toch maar even gaan kijken, en toen was de tak van zijn ijzer onder het touwtje geschoven, tja, pony vast...

Wat ik je wel aan kan raden is dat je, zeker in het begin, als je pony er nog onwennig en klungelig op stapt, probeert om zelf 1 voet op bijv de punt te zetten (hier erg goed opletten dat je niet je pony in de weg staat, anders krijg je blauwe tenen/schenen) om de baal min of meer in evenwicht te houden.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:45

Ik heb nooit wat anders dan een strobaal en Odin heeft wel ijzers....gelukkig heb ik altijd een klein mesje bij me, dus als ze vast komt te zitten dan snij ik het touwtje los.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:52

Ry heeft ook een keer vast gezeten.... ik had er niet bij nagedacht.. ach gelukkig is ie zo braaf dat ik op mijn gemakje een mesje kon gaan zoeken... Haha!

maar niet elk paard zou zo rustig blijven met een strobaal aan zijn been...

Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 20:06

Die van mij hebben gelukkig geen ijzers als ik dat hier zo lees Haha!

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:25

De enige aanvulling die ik kan verzinnen is bij de zin over steigeren, alleen aanleren als er 100% sure geen anderen met het paard hoeven te werken (ook naar het land brengen enzo), zodat niet iemand onbedoeld een commando kan geven en opeens 2 hoeven in zijn nek heeft.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 20:46

Ik schop dit topic maar eens omhoog..... Niet zonder reden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers