Vraagje over kiezen wisselen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Vraagje over kiezen wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 12:15

Van de week was ik biks aan het geven en toen kwam ik bij mn eigen pony en ik zag wat raars in zn voerbak. Ik gekeken en wat blijkt het was een kies. Nu is mn vraag, hoe oud zijn ze meestal als ze gaan wisselen.

Mijn anda is verkocht als 4 jarige maar wij hebben allemaal onze twijfels. Hij is nog zo baby achtig dus wij dachten dat hij nog 3 moest worden en nu gaat hij zn kiezen wisselen. Wie oh wie helpt mij.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:49

Die van mij was net 3 jaar en 3 maanden toen hij al ging wisselen. Meestal is het tussen het 3de en 5de jaar.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:28

ik heb zelf een 4-jarige pony en die is ook aan het wisselen (nu bijna klaar).
Wij moesten van de veearts zijn brokken eerst weken zodat het een papje werd voordat we het aan hem moesten geven want dat eet gemakkelijker...........

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 10:52

Hij eet wel normaal. Je ziet met eten niet dat hij pijn heeft of iets maar hij is met rijden iets lastiger. Hij wil niet inbuigen en zodra hij dat doet dan kantelt hij zn hoofd.

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 15:25

Wellicht is het verstandig om contact met een paardentandarts op te nemen?

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:58

Is het een tand of een kies?
Als Domingo echt 4 jaar oud is dan moet hij zijn binnensnijtanden (op 2,5 jarige leeftijd) en middensnijtanden (op 3,5 jarige leeftijd) al gewisseld hebben en zou hij nu bezig moeten zijn (of beginnen) met zijn hoeksnijtanden (op 4,5 jarige leeftijd).
Het verschil tussen een veulentand en een volwassentand is erg duidelijk te zien. Veulentanden zijn smaller en volwassen tanden hebben een streep/deuk in het midden (of hoe je dan dan ook wil omschrijven). Misschien dat je eens kan kijken bij een jonger of even oud paard op stal om tandjes te vergelijken? Als je het wilt kan ik wel eens proberen om een foto te maken van Flet d'r tanden, die heeft 2 maand geleden net haar binnensnijtanden gewisseld, dus dan zie je het verschil tussen veulen en volwassentand goed Haha! Hoe het precies zit met het wisselen van de kiezen weet ik helaas niet meer Alleen dat niet alle kiezen gewisseld worden.
En misschien is het uberhaupt een goed idee om een paardentandarts langs te laten komen? Misschien heeft ie wel last van haken, wolfstanden e.d. (ivm het kantelen van zijn hoofd). Een controle kan nooit kwaad Nerd

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:17

Ik ga je helpen! , hier is het hele schema met tanden en kiezen wisselen:
Ok, eerst moet je weten of het veulen of paardentanden zijn. paardentanden zijn lang en met een gleuf in het midden en meestal wat gelig. Veulentanden zijn kleiner, wit en zonder groef/gleuf. Verder moet je even kijken waar die tand gezeten heeft.
In het schema komen wat termen voor, die zal ik even uitleggen:

gevuld: in de tanden van het paard zitten gaatjes als ze net nieuw zijn. deze gaatjes zijn ovaal en duidelijk te zien. Als je deze gaatje niet meer ziet noem je dat gevuld.
in slijting: de gaatjes van hierboven zijn nog niet helemaal 'gevuld' maar wel al wat minder gaatjes zeg maar Haha!

schema:
vanaf 1 jaar:
12 maanden: binnensnijtand veulengebit gevuld
18 maanden: middensnijtand veulengebit gevuld
24 maanden: hoeksnijtand veulengebit gevuld
Hierna vallen de melksnijtanden geleidelijk uit en maken plaats voor de definitieve tanden.

Onderkaak:
2,5 jaar: binnensnijtanden paardengebit komen door
3 jaar: binnensnijtanden paardengebit in slijting
3,5 jaar: middensnijtanden paardengebit komen door
4 jaar: middensnijtanden paardengebit in slijting
4,5 jaar: hoeksnijtanden paardengebit komen door
5 jaar: hoeksnijtanden paardengebit in slijting
6 jaar: binnensnijtand paardengebit gevuld
7 jaar: middensnijtand paardengebit gevuld
8 jaar: hoeksnijtand paardengebit gevuld

bovenkaak:
9 jaar: binnensnijtand gevuld
10 jaar: middensnijtand gevuld
11 jaar: hoeksnijtand gevuld

Nou, ik hoop niet dat je dat laatste deel nodig hebt, maar ik heb het maar even opgeschreven.
Als je bij je paard naar het gebit wilt kijken (je moet kijken naar het ondergebit) en je hebt het nog nooit gedaan moet je wel even oefenen, maar de theorie is vrij makkelijk. Je gaat links van je paard staan, met je rechterzij tegen haar linkerschouder zeg maar. dan leg je je linkerhand op het begin van de kaak (helemaal achterin vlak onder de ogen) je beweegt je hand langzaam naar beneden tot aan de mondhoeken zodat je paard je duidelijk aan voelt komen. Als je bij de mondhoek bent stop je je hand erin en pak je haar tong. hier moet je snel en vaardig in worden, doe het rustig, maar wel snel zodat je paardje het amper merkt. Als je de tong hebt en je paardje staat rustig maak je met je rechterhand de mond open zoals je dat ook doet bij het indoen van een bit. Als ze haar mond open doet pak je de open mond en de tong beiden in je rechterhand en deze houd je aan het hoofd tegen de kaak aan. houd je hand rustig, je paardje zal dit NIET erg vinden! Nu kun je met je linkerhand in alle rust de onderkaak bekijken en bevoelen!

heel veel succes ermee! en laten we hopen dat je paardje niet ouder is dan dat ze em aan je hebben verkocht! sorry voor het lange verhaal, maar is het wel waard denk ik Haha!

succes!

Liefs Ilse Koe

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 11:16

Bedankt voor alle advies, Ilse ik ga vanmiddag evenheel je schema langs, ben benieuwd of ik er uit kom.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:30

haha, is het al gelukt?

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:09

hmmmm apart, zo oud en dan pas wisselen?, de smid heeft laatst 2 losse voormelktandjes eruit getrokken bij m'n lieve 2 en half jarige verzorgmerrie